Modersmålsgruppen Klassematch A, B og C Tværgående temaer Almendidaktiske vurderinger.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
EGAA GYMNASIUM 2014 DIGITALE DELINGSVÆRKTØJER. INDHOLD • Organisation • Samarbejde, Gruppeskrivning og grupperapporter, projektarbejde • Feedback: lærer-elev.
Advertisements

Progression i de større skriftlige opgaver:
Online kollaborativ undervisning
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Undervisning med Storyjumper
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Forældremøde X årgang.
Danida Verdensbilledlegat film – film – film
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.

ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
Lidt om danskundervisningen Sådan skal I helst ikke se ud efter endt undervisning!
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Brædstrup skole Skolens handleplan for læsning
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
For de kreative, nytænkende, sære, unormale og geniale tankegange.
MUNDTLIGT krav – form – indhold
Faglig overgang – Næstved Gymnasium og HF Dansk. Formål Primært at løfte det faglige niveau for alle elever, og herunder også at bidrage til at udligne.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Dannelse og kompetencer
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
GNU - Historie. Historie AnneMette, Dag Frode, Helge, Kurt, Kåre, Niels Erik, Maria, Per, Rakel, Rene, Sofia Didaktisk design; - Eleverne præsenterer.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Eksamen.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
IT i fagteamet Sofielundskolen 5. December 2013 December 2013 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen Holbæk - UCSJ 1.
It-medie linje Skolecenteret Jetsmark årgang.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Digital skriftlig- og mundtlighed
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
Årsplan – en kort en lang
Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Stilladsering af det skriftlige arbejde i samfundsfag
Web didaktik 2.0 Utraditionelle veje - it som omdrejningspunkt for vækst og et redskab til ny udvikling i uddannelserne.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Tasks.
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
0. Kl 2016/2017.  I bh.kl skal undervisningen tilrettelægges og udføres således at eleven får kompetencer inden for:  1)Sprog  2)Matematisk opmærksomhed.
S YNKRON VIRTUEL UNDERVISNING. H VORFOR MSN. Let tilgængeligt chat program, gratis Elever bruger / kender det. Mulighed for kamera, lyd. Mulighed for.
Mediebåren patient kommunikation Projekt skriftlig patientkommunikation.
IT i danskundervisningen Sydfalster Skole den 15.5 Kort om blogs – igenigen! SMS-noveller (sprog og kommunikation) Skriftlighed og IT Mundtlighed og IT.
Skriv avis …med mobil, www og tekstbehandling Lavet af Mette Rabæk og Signe Sloth It- færdighedsniveau: For skolens ældste klasser.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Nabosprogsundervisning samt Lyrik og billeder Oplæg til: lørdag den 14. april uge (individuelle overvejelser vedr. nabosprogsundervisning)
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Kurset i fase 1 er 2-delt:  I første del og som introduktion præsenteres du for definitionen af Flipped Learning. Og du præsenteres for en didaktisk skitse.
Modul 7: ”Sådan skriver og sender du en ”
Et virtuelt community er et socialt fællesskab bestående af:
Spansk IT efter reformen.
Dansk på GF2.
Modul 6: ”Sådan skriver og sender du en ”
Din uddannelse – it-baseret November 2018
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Selvevaluering og opfølgningsplan
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Modersmålsgruppen Klassematch A, B og C Tværgående temaer Almendidaktiske vurderinger

Gruppe A (no., dan., se.) (4. – 6. kl.) Indhold: Eleverne skal præsentere deres hverdagsliv for de andre landes elever i forskellige genrer (fortælling, opskrift, rap, avisgenrer). Indholdskriterier: by, land mv. Aktiviteter –a) eleverne producerer et præsentationsprodukt (skriftlig og mundlig), som skal opfylde ovenstående krav (asynkron) –b) modtagerne stiller respons, stiller spørgsmål mv. (synkron og asynkron) Organisering: Grupper på 2-4 elever matches med de andre landes klasser, 3 uger. Udtryk/kommunikation: multimodalt medie (vigtigt at tale og skrift understøtter hinanden)

Gruppe B (no., dan., se.) (7. kl.) Indhold: Eleverne præsenterer deres forestillinger af de andre lande (kultur, sprog mv.) Aktiviteter –a) Evt. undersøgelsesfase. Grupperne interviewer elever fra det land, de skal præsentere (asynkron og synkron). –b) Produktionsfase. Eleverne producerer præsentationsvideoer med udgangspunkt i deres undersøgelser (asynkron). Organisering: Grupper på 2-4 elever matches med de andre landes klasser, opstart uge 3 (klasserne deles i halvdele) Udtryk/kommunikation: div. kommunikations- og produktionsværktøjer – Google+

Gruppe C (dan., se.) (7. kl.) Mål: At give eleverne en sproglig succesoplevelse (sprogforståelse) Indhold: Det digitale brev. Eleverne skal præsentere tre steder fra deres skole i billede, lyd og tekst. Aktiviteter –a) eleverne producerer et præsentationsprodukt, som skal opfylde bestemte krav (asynkron) –b) fase med forståelsesspørgsmål –c) besvarelse af spørgsmål Organisering: grupper på 2-3 Udtryk/kommunikation: Kommunikations- og produktionsværktøjer afprøves i december Perspektiver: chat mellem eleverne (”speeddating”), herefter tekster og genrer, samskrivning mv.

Gennemgående diskussionstemaer Fagligt indhold: emne, tekster, genrer mv. Sprog og sprogforståelse: udnytte multimodaliteten i det virtuelle klasserum – skabe fælles ordbog Progression: fra det simple og sikre mod det komplekse og risikable Kollaboration og kommunikation: (gruppearbejde i klasserne vs. tværnordisk gruppearbejde) Mål og evaluering: løbende evaluering (formativ). Fælles Mål på tværs?

Organisering (udfordringer) Deltagere: Skal alle tre lande være med i hvert forløb? Hvordan? Relationer: En-til-en er sårbart (udstillende?), gruppe-til-gruppe sikrer samarbejde. Kontinuitet og progression: Hvordan sikrer vi kontinuitet (lærer eller klasse?) Parallelundervisning? Kan en lærer i et land undervise elever i et andet land? (sparring på undervisningsforløb/emner)