Arbejdsgruppe i SST vdr mål og opbygning af speciallægeuddannelsen Ulla Bartels 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
God uddannelsesvejledning - Udvikling
Advertisements

Ansættelsesprocedurer
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Idræt og bevægelse På Søndersøskolen i skoleåret 2014/15 Version 1.3 Implementering af skolereform.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Debatmøde om de nye principper. Regeringsprogrammet 2005 ”Uddannelsen til speciallæge er under omlægning på grundlag af principper, der blev fastlagt.
Meritordninger på TURs område Er fastsat i uddannelsesbekendtgørelsen for indgangen transport og logistik. • 2.3. Elever, der har haft kørekort B i mindst.
Ansættelsesprocedure for hoveduddannelse i pædiatri
Indførelse af elektronisk 360°- evaluering af yngre læger
Beskrivelsesværktøj Implementering af bips beskrivelsesværktøj i din virksomhed bips konference 26. september 2011.
Opbygning af den almen medicinske uddannelse i Region Sjælland
Status for Sundhedsstyrelsens evaluering af speciallægeuddannelsen Hvad foregår der i arbejdsgruppe – ”Gennemførsel i den kliniske enhed”. Nationalt PKL.
Arbejdsgruppen vedrørende den teoretiske uddannelse, forskningstræning og brug af færdighedslaboratorier i speciallægeuddannelsen Sundhedsstyrelsen Uddannelse.
Akutafdelingen HEV Status
NY REFORM AF SPECIALLÆGEUDDANNELSEN En kort introduktion.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Fagområdet Akutmedicin Region Midt 2009 Dansk Medicinsk Selskab J. Michael Hasenkam Formand.
Merete Hartun Jensen Afdelingssygeplejerske Sårsygeplejerske
TEMA: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer. Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges større.
Lægedage Almen medicinsk uddannelse Nuværende uddannelsesforhold.
Det uhensigtsmæssige uddannelsesforløb Mellem 3-10 %, ny undersøgelse i Århus 6,8 % Ikke forskel på køn Ikke forskel på alder Ikke forskel på speciale.
Specialeplanlægning – status og udfordringer Forårsmøde i Dansk Selskab for Medicinsk Prioritering 6. maj 2009 Adm. direktør Jesper Fisker, Sundhedsstyrelsen.
Forhistorie. Indtil Tidligere amtsskole med tilknyttet ”fælles kommunal” SFO. ”fælles kommunal” SFO. 2 adskilte budgetter. Lærerne arbejdede.
KVALITETSSIKRET IKV OG RKV I REGION MIDTJYLLAND IKV konsulentseminar, Silkeborg 20. september 2013Ulla Nistrup1.
Afklaringskatalog på Hjælpemiddelområdet
Læge i HU anæstesiologi SATS foredrag onsdag d. 25. april 2012
Yngre anæstesiolog Introduktionsstilling
PKL seminar 2011 nye skabeloner for målbeskrivelser og uddannelsesprogrammer.
Elevplan Implementeringserfaringer Folmer Kjær. Varedeklarationen for denne workshop I workshoppen gennemgås cases på hvordan skoler har grebet implementeringsprocessen.
Projekt Seniorordning Sundhedsforvaltningen Københavns Kommune
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
Videreuddannelse i Akutafdelingen.
Den lægelige videreuddannelse Hospitalsenheden Vest.
Status for akutuddannelsestiltag til FAM-personale i Region Nordjylland v/ projektleder Dan Fanøe Nilsson, PKA 6. november 2009, Konferencecenteret Koldkærgård,
Hospitalsenheden Vest Akutmodtagelse Hospitalsenheden Vest Ved Cheflæge Per Østergaard Jensen Hospitalsenheden Vest.
Program Velkommen AKT i Herning Kommune
Tutordag i Holstebro 7/ Introduktionsuddannelsen Hvad er meningen?
Lean administration og service
Samspillet mellem akutafdelingerne og den kliniske basisuddannelse UAO Hanne Arildsen, PKL for FAM i Region Midt Møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse.
Forskningstræning for HU-læger i Anæstesiologi
Audiologiassistentuddannelsen Status og perspektiver December 2005.
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
Organisering og samarbejde i Job- og Aktivhuset omkring den virksomhedsvendte indsats Virksomhedscenter Generation 2 Organisering Samarbejde på tværs Motivation.
Fælles akutmodtagelser Akutmodtagelsernes læger og uddannelsen til akut læge Ledende overlæge Inger Søndergaard Akutmodtagelsen Herlev Hospital.
Socialmedicinsk Enhed Region Hovedstaden Sundhedskoordinator og Klinisk funktion i Region Hovedstaden.
Et par eksempler på Hvad jeg fik med hjem fra AMEE September 2014 Georg Jørgensen UAO Med SVB/ PUF/ CLV OUH.
Evaluerings ansættelser - Erfaringer fra en akutafdeling.
VEJEN TIL SPECIALLÆGE - FRA STUD.MED TIL SPECIALLÆGE Helene Hvidman, Klinisk basis læge.
Problematiske uddannelsesforløb - Hvordan håndteres de? Hvad er tillidsrepræsentantens rolle?
Integrations- og oplæringsstillinger Etablering af integrations- og oplæringsstillinger i Haderslev Kommune.
Speciallægepraksissektoren - hvordan kan den bidrage til at skabe mere sammenhæng i sundhedsvæsenet? Sygehus PLO FAPS Private hospitaler i DK Privat forsikring.
Region Nordjyllands anbefalinger og tiltag på baggrund af STM lægesagen Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse 17. september 2015.
Uddannelseansvarlige
Data fra Evaluer.dk 2016 Evalueringen består af 26 spørgsmål opdelt i 7 grupper.
Uddannelsesprogrammer - hvorfor og hvordan?
Når A + B giver et langt større C
Aftale format – Use cases
Ansvar i Videreuddannelsen
Kvalitetsudvikling hvordan
FAM – Esbjerg - Grindsted
Den nye målbeskrivelse – et overblik
Aftale format – Use cases
Hvornår er en uddannelsesplan god? Bliver den brugt?
Almen medicinsk uddannelse
Instruktion til mødeledere
Vidensbaseret praksis i botilbud
Den nye målbeskrivelse – et overblik
[Projektnavn] Post mortem
3-timersmødet 2018.
Præsentationens transcript:

Arbejdsgruppe i SST vdr mål og opbygning af speciallægeuddannelsen Ulla Bartels 1

Kommisorium Kapitel 6 i betænkning 1384 Kortlægning og status af implementeringen Justering ikke ny betænkning 2

Enkelte elementer Turnus→→basisuddannelse dvs ændrede forudsætninger for I ansættelse Fra enkeltstillingsklassifikation → hoveduddannelsesforløb i blokke I- stillingen bevares Hoveduddannelsen incl ”sideuddannelse” Focuserede ophold bevares til specifikke kompetencer Inddragelse af speciallægepraksis, kun enkelte specialer Forskningstræning bevares 3

I-stillingen 12 sammenhængende mdr Evt 2x 6 mdr for at sikre kendskab til hele specialets bredde Formål ”prøveansættelse i specialet” Vurdering af om valget er rigtigt både for YL og specialet( egnethed) Kursusfravær minimeres mest muligt 4

Hoveduddannelsen 2 afdelingers kravet fastholdes Mentor ikke realistisk, ikke gennemført Færrest mulige afdelinger, stamafdeling? Kurser og forskningstræning bevares ”Common trunk problemet” Overgangsproblemet især ved problematiske forløb Afleveringsforretning obligatorisk? Speciallægen klarer 90 % af alle akutte tilfælde 5

Focuserede ophold Bruges til at opnå specifikke kompetencer Kortest mulig tid bruges af hensyn til kontinuiteten i Uddannelsen Aftales og med forud planlagt program 6

Fremskridt som skal bevares Vejlederfunktionen Kompetencevurdering gensidig forpligtelse til at kvalitetssikre uddannelsen Ikke noget problem at sprede uddannelsen over flere afdelinger, når der er uddannelsesprogram/kompetencestyring Forskningstræning god i en tid med ”tag selv bord” Første dimension opfyldt (basisspeciallægen) 7

Endnu ikke drøftet § 14 regler Hvordan sikres at I-stillingerne besættes Fagområder Balancen mellem det generelle og det specielle Fælleskompetencer mellem specialerne Der vil være overlap mellem arbejdsgrupperne 8

Fremtidig udfordring At sikre fagligheden i tværfaglige fællesskaber Centralisering og ny typer afdelinger (FAM), Neuroenheder osv Uddannelse på privathospitaler og i speciallægepraksis 2. dimension efter speciallægeuddannelsen, men der skal være mulighed for at snuse til/ dyrke særinteresser Blokstillinger et fremskridt eller giver ny problemer som gør systemet ineffektivt? 9