Præsentation af resultater DUR/Almen didaktik 2013/14 på Roskilde Katedralskole Ved Thomas Axelsen adjunkt i historie og samfundsfag.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Skolens profil Den lille skole er et trygt og udfordrende læringsmiljø for elever 0 til 9 klasse, hvor den faglige og sociale læring er forankret i en.
En ny skole.
NGG-INFO 1.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Mor På Vej •Fokus på faglige og sociale kompetencer.
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Hierarki for styringsredskaber
Den gode klasse Forældrenes rolle
Folkeskole-reformen August 2014.
Lærerprofessionen.
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
HF på Falkonergården 2011.
STUDIERETNINGSTONING PILOTPROJEKT DISPOSITION  Indledende kommentarer  Rammerne for pilotprojektet  Det PR skal høres om  Eksempel på en.
Roskilde Katedralskole stx – det almene gymnasium
Projektopgave klasse.
Dogmegruppe – 10.30Kaffe samt highlights fra fokusgrupper / Karin – 11.30Observation af undervisning med iPads – 12.00Frokost.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
International Linje.
Værkstedet En del af inklusions- og trivselsindsatsen på Kærbyskolen og
Introduktionsaften 10. klasse på Hjalleseskolen
Klasseledelse og cooperativ learning
NGG-INFO 1.
NOEA/Aalborg Universitet
Internationalisering er en naturlig del af studieretningsfagene engelsk, fransk og samfundsfag, da der stiftes bekendtskab med sprog, samfundsforhold.
Beboere med anden sproglig eller kulturel baggrund end dansk
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Velkommen Til Klassemødet i 1x.
NGG-INFO.
NGG-INFO.  Afsluttet 10. klasse.  Aflagt afgangsprøve i fagene: Både skriftlig og mundtlig: Dansk, matematik, engelsk. 10. klasse-prøve eller 9. klasse.
Velkommen til Projekt Frivillig Infomøde og workshop d. 23. maj 2013 Maj 2013 | Projekt Frivillig | Foreninger i Aarhus Kommune.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Cooperativ learning - også kaldet CL
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Folkeskolereform 2014.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Virtuel vejledning Handelsgymnasiet i Ballerup. Udfordring: Ved større skriftlige arbejder er det et problem, at kun et mindretal af vores elever søger.
Valgfagsorientering 21. November 2011
Gymnasierne Erhvervsskolerne Aars Handelsgymnasiet Teknisk Gymnasium Rektor/uddannelseschef Gert Husum.
Gymnasiet (Stx)
N YE ELEVTYPER – FOKUS PÅ TYDELIGHED, ANERKENDELSE OG STUDIEKOMPETENCE.
DEN DIGITALE SKOLE Hvordan kan tablets indgå i undervisningen for at tilgodese differentiering?
Midtvejskonference på Campus Roskilde UCSJ Onsdag d. 20. marts 2013 Lisbeth Kjæreby Pedersen Susanne Petersen Mogens Ellebæk.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
1. Kommunikation 2. Årets gang – Skole/hjemsamtalerne 3. Prøverne 4. Dansk 1. Den daglige undervisning 2. Afleveringer 5. Matematik 6. Styrkebaseret undervisning.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Fastholdelse i HF Strategier og erfaringer. 95%-målsætningen og HF HF-kurserne har forskellig forudsætninger HF-eleverne har forskellige forudsætninger.
Lærerens opfattelse af skolefaget Lærerens opfattelse af Læring og undervisning Skoleforhold og praktiske muligheder Elevernes op- fattelse af skolefaget.
Gruppevejledning på tæt hold
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Greve Gymnasium Skemalagt elevtid Forsøg med start i skoleåret Forsøget omfatter hele skolen: -Alle fag med skriftlig dimension -Alle lærere og.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
informationsmøde - Frederiksberg Gymnasium
Lokale eksempler på tiltag der skaber positive forventninger.
Soc-/sygfagpakke på VUF (ved Bodil, Sussanne og Dan)
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

Præsentation af resultater DUR/Almen didaktik 2013/14 på Roskilde Katedralskole Ved Thomas Axelsen adjunkt i historie og samfundsfag

Klassen 2d Studieretning med fagene: – Engelsk A – Samfundsfag B – Mediefag B eller idræt B 18 piger og 12 drenge 5 lærere deltog i forsøget

Udfordringen En klasserumskultur præget af lav grad af solidaritet (ansvar for fællesskabet) og social tryghed Mange generte eller umodne elever Drengene fylder ikke meget i klassen (ingen ”konkurrence”) Desuden et par elever med psykiske diagnoser Generelt en klasse, der oplevedes som svære at engagere og undervise

Ambitionerne med forsøget 1.At eleverne overholder de aftalte rammer for sekvenserne i timerne. 2.At eleverne i højere grad end før tør deltage mundtligt i timerne og dermed forbedre deres mundtlige karakterer. 3.At jeg som lærer vurderer, at eleverne føler og skaber social tryghed i klassen.

Metoderne Klar italesættelse af krav og forventninger Klar struktur for dagens program ”Don’t mention the war”/positiv psykologi Varieret undervisning Inddragelse af IT, spil og konkurrenceelementer Desuden skriftlige refleksioner foruden løbende erfaringsudveksling på lærerværelset

Resultatet for 2d 1.Eleverne er blevet væsentlig bedre til at overholde aftaler, men der er stadig episoder med tilbageskridt 2.Eleverne tager stadig sjældent initiativ, men accepterer en form for strukturel tvang 3.Den sociale tryghed er ikke væsentligt forandret, men er bl.a. styrket med en vellykket studietur

Erfaringerne blandt lærerne Sociale udfordringer har formentlig været meget præget af forskellige elevers afvigende adfærd Det er guld værd at koordinere didaktikken og reflektere i fællesskab Det kræver endnu flere ressourcer for alvor at ændre de sociale og kulturelle konstruktioner

8 TAK