Marokko Holiday Center Henrik, Brian og Christian
ITIO Virksomhedsbeskrivelse Struktur Organisationskultur SWOT-analyse samt strategi Regnskabsanalyse Prioritering Kravspecifikation
Virksomhedsbeskrivelse Startet i 2006 Kommunikation på engelsk Målgruppen er familier Dårlig booking system af værelser Problemer med aktivitets booking
Administrerende direktør Struktur Bestyrelse Administrerende direktør Hotelpersonale Receptionister Rengøring Instruktører Salg Markedføring Økonomi Regnskab Bogholderi
Organisationskultur Jake Smith Ledergitter (4;8) Lederstil – Den analytiske Autoritet – Karismatisk autoritet Y menneskesyn Intregratorrollen
SWOT analyse Interne sider Stærke sider (S) Svage sider (W) Belligenhed Høj kvalitet Multietnisk ansatte Godt samarbejde med rejse bureau Mange faciliteter Høj pris Registrerings problemer Booking problemer Eksterne sider Muligheder (O) Trusler (T) Ekspansion Internet Konkurrenter Finans krise
Regnskabsanalyse Afkastningsgrad: Overskudsgrad: 05/06: 12,5 09/10: 6,0 Overskudsgrad: 05/06: 6,3 09/10: 2,9 Aktivernes omsætningshastighed: 05/06: 1,9 09/10: 2,0 Dækningsgrad: 05/06: 9,4 09/10: 5,9 Nulpunktsomsætning: 05/06: 28963 09/10: 48644 Sikkerhedsmargin: 05/06: 67,3 09/10: 50,8
Prioritering 1 Prioritet: Booking af værelser 2 Prioritet: Booking af faciliteter
Kravspecifikation 2 systemer Booking af værelse Reception Booking af faciliteter Korridorerne
Systen Design Domænemodel Relationsmodel Use cases Operationskontrakter Interaktionsdiagram Systemsekvensdiagram Designklassediagram
Domænemodel
Relationsmodel
Use cases – use case diagram
Use cases 2 – fully dressed Primær aktør: Receptionist Frekvens: Hyppig Pre-betingelser: Gæsten eksisterer i systemet Post-betingelser: Gæsten får booket et rum. Receptionisten opdaterer systemet og registrerer bookingen af værelset Standard scenarie: 1. Gæsten henvender sig for at booke et værelse. 2. Receptionisten åbner et nyt bookingvindue. 3. Receptionisten finder et frit værelse og indtaster informationen for bookingen og betaling. 4. Systemet udregner prisen og opretter en regning i systemet. 5. Receptionisten beder kunden betale depositum 6. Kunden betaler depositum 7. Receptionisten færdiggør bookingen. 8. Systemet registrerer bookingen af værelset. 9. Gæsten går med et booket værelse.
Use cases 3 - prioritering 1 prioritering: Booking af værelse samt betaling 2 prioritering: Customer CRUD 3 prioritering: Booking af faciliteter samt instruktør
Operationskontrakt Operation: createBooking Use case: Book apartment Type: Booking Pre betingelse: Et objekt af kunde, medarbejder og apartment er oprettet i databasen. Post betingelse: Bookingen med værdier er oprettet og gemt i DB. Kunde k og medarbejder m findes i DB Invoice i og kodeord Pw bliver automatisk tilskrevet værdier. CheckInDate Ci & CheckOutDate Co bliver tilskrevet værdier. Et booking objekt b bliver oprettet. B bliver associeret med k, m, i, Ci, Co og Pw. Apartment a bliver funder i DB. Et booking apartment objekt Ba bliver oprettet. Ba bliver assosieret med bookingId, a og bookingtime.
Interaktionsdiagram
SSD
Designklassediagram
SK Programmet
Konklusion