Kommunalreformens kommunikationsmæssige udfordringer
KOMMUNIKATION - En kritisk succesfaktor -Hvorfor skal vi overhovedet have en ny struktur? -Hvilke fordele/ulemper vil det have for mig som borger? -Hvilke fordele/ulemper vil det have for mig som medarbejder? -Kræver svar! -Kræver åben dialog! -Kræver kommunikation!!!
VISIONEN -Kommuner laves med ca. 35 års mellemrum -Mulighed for nytænkning -Fokuser på de lokale forhold og forudsætninger -En klar vision er let at kommunikere,- en utydelige svær
BORGERNES FOKUS -Nærdemokrati? -Konsekvenser for den kommunale service ? -Det ny Rådhus? -Alle svar kan ikke gives på forhånd -Undgå kommunikationsmæssigt tomrum -Rygter og myter -Fortæl, hvornår beslutninger eller afklaringer vil finde sted!
MEDARBEJDERNES FOKUS -Naturlig usikkerhed -Hvem er mine nye kollegaer? -Hvor skal jeg arbejde? -Åben kommunikation -Rygter og myters påvirkning af produktivitet og kreativitet -Højt og koordineret informationsniveau
KRISEBEREDSKAB Alt går givetvis ikke som det skal -Mediernes bevågenhed?! -Forkerte beslutninger -Reduceret serviceniveau -Kommunikationskriseberedskab
Afrunding Lav kommunikationsstrategi –Interessentanalyse –Hvor er der særlig behov? –Hvilke budskaber er særlig vigtige? –Hvilken form, hvilke aktiviteter og hvilke medier? –Afsender ift interessenterne –Tids- og frekvensplan –Begivenheder –Krisekommunikation Organisering –Ansvar og kompetence