Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tid til ledelse Henrik Leslye.
Advertisements

Når HR i den offentlige sektor er innovativ Oplæg ved Træfpunkt Human Resources 2005 v. kontorchef Jette Frederiksen, Personalestyrelsen.
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Kvalitet i Skriftlighed  Oversigt over workshop  Erfaringer med netværkssamarbejde  Materialeindsamling  5 forslag til forbedring  Arbejdsgrupper.
Debatkort til Arbejdsplads Debatværktøj til kompetence- udvikling.
Styrket kundebetjening gennem et kompetent arbejdsfællesskab
Forældremøde X årgang.
Sundhed på arbejdspladsen
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Peter Hasle Hvordan kan man internt arbejde med at udvikle arbejdsmiljøledelsessystemet og overkomme begrænsningerne.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling
Motivation af medarbejdere
Støtte til udviklingsprojekter på statens arbejdspladser.
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Perspektiver på voksen- og efteruddannelsesområdet
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for ledelsen m.fl.
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Hvad siger medarbejderne?
Kodeks for offentlig topledelse
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Det Sociale Kapitel
Titel Kort om læringspunkterne koblet til udviklingen af Fødevarestyrelsens kompetencestrategi SCKK – den 6. februar 2008.
Værktøjer til hjælp i kompetenceudviklingen
FAGLIG TRIVSELSMÅLING Om at bruge trivselsmåling som værktøj i strategisk kompetenceudvikling Oplæg ved Region Hovedstadens Uddannelseskonference Fredag.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Landsorganisationen i Danmark LO-fagbevægelsens synspunkt på en styrket indsats i forhold til efter- og videreuddannelse af voksne Oplæg på opstartskonference.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Workshop for forsvaret Kompetenceudvikling og samarbejde i lokalområdet – fra ord til handling.
Kompetencestrategi med mening
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
18. Strategisk analyse af interne forhold
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling Kompetenceudvikling af administrative medarbejdere.
SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Oplæg v/ konsulentkoordinator Jan Bartram Kvalitet i MUS 5. netværksmøde 15. januar 2004 Kompetenceafdækning.
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Undgå, at de ældre brænder ud, og at de unge dropper ud!
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Fokus på realkompetencer.
Velkommen til KIP lancering Kompetencer I Praksis.
Kompetencerejsen Program informationsmødet 14. maj Velkomst ved Henrik Hjortdal, SCKK Hvad karakteriserer et godt forskningsmiljø?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til SCKK til temamøde om ”Kortere uddannede og kompetencestrategier.
©SCKK 2005 Excellence Netværk 2004/2005 KVIK vs. Excellence – kan de kombineres og hvordan?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Titel Implementering af Fødevarestyrelsens kompetencestrategi SCKK – den 6. Februar 2008.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Målingens problematikker Hvorfor egentlig iværksætte et måleprojekt?
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Præsentation Vejlederforeningens årsmøde Analyse: Alle unge vil gerne have et godt liv, 2013.
Spørgeskema som evalueringsværktøj for ledelsen Nordvestskolen Tommy Sørensen©
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
MTU og APV 2015 Sct. Knuds Gymnasium. Generelt om undersøgelsen Data er indsamlet i perioden marts 2015 Der er tale om anonyme besvarelser Resultatet.
HK Stat Fagfestival HK København og HK Sjælland 20. maj 2014 Sølvi Rask, og Eva Maria Mogensen,
Hvorfor individuel lønforhandling?. Hvad er individuel lønforhandling? Med individuel lønforhandling har den enkelte medarbejder forhandlingsretten og.
Den attraktive arbejdsplads Oplæg til FTF`s arbejdsmiljøkonference Den 19. oktober 2004 Kjeld Nielsen Aalborg Universitet.
Effektiv opgavevaretagelse i staten Temadag om resultater, ledelse og løn 11. december 2003 Chefkonsulent Jonas Fallov - Finansministeriet.
Uddannelse i sygefraværshåndtering
Medlemsmøde for statsansatte
Mere MOST - mindre fravær
[Institution] Kompetencestrategi Formål
KORA temamøde Motivation og ledelse.
Præsentationens transcript:

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni 2007 Oplæg v. souschef H. Dorthe Sørensen SCKK

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Yder gratis rådgivning om kompetence- og kvalitetsudvikling til statens arbejdspladser Formidler viden og erfaringer gennem temamøder, konferencer og netværk Administrerer Udviklings- og Omstillingsfonden og Kompetencefonden, der yder økonomiske støtte til kompetenceudvikling Udvikler arbejdsmarkedsuddannelser, værktøjer og inspirationsmateriale Sekretariat for den offentlige kvalitetspris Statens Center for Kompetenceudvikling og Kvalitet - SCKK:

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Hvilke faktorer motiverer de statsansatte? Jobindhold Kompetenceudvikling og karriere Omdømme Arbejdsmiljø og samarbejde Ledelse Mangfoldighed Særligeansættelsesforhold Løn Fleksibilitet Kilde:Personalestyrelsens Motivationsundersøgelse 2006

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Sådan kan motivationen udbygges yderligere LavHøj EFFEKT TILFREDSHED Høj Lav Særlige ansættelsesvilkår Fleksibilitet Mangfoldighed Arbejdsmiljø og samarbejde Omdømme Kompetenceudvikling og karriere Ledelse Jobindhold Løn Kilde:Personalestyrelsens Motivationsundersøgelse 2006

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Inddragelse Medarbejderne vurderer generelt, at deres evner udnyttes i jobbet, og at ledelsen er lydhør over for deres forslag og ideer Men samtidig oplever op mod hver tredje, at deres evner og talenter ikke bliver bragt fuldt ud i spil Det gælder især de unge, og dem med længerevarende uddannelse Det betyder at: 1) vi skal blive bedre til at vide hvilke kompetencer medarbejderne har, 2) hvordan de løbende udvikler dem i overensstemmelse med egne og arbejdspladsens behov 3) udvikle jobs og jobfunktioner som giver et bedre match Og det kræver en kompetencestrategi………… Kilde:Personalestyrelsens Motivationsundersøgelse 2006

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK KIP – kompetenceudvikling i praksis Kompetencestrategi (Arbejdspladsen) KIP Kompetencer i praksis MUS (medarbejderen) Læringsmiljø (kulturen)

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetencestrategi – hvordan?

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Hvad er en kompetencestrategi? En kompetencestrategi er valget af den vej en arbejdsplads skal gå, for at medarbejderne løbende udvikler deres kompetencer –så arbejdspladsen indfrier opgavemæssige, organisatoriske og personalepolitiske mål, –samtidig med, at medarbejderne udvikler sig og deres værdi på arbejdsmarkedet bevares eller øges

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Processen afhænger bl.a. af: -Institutionens størrelse -Medarbejdersammensætningen -Kulturen på arbejdspladsen -Den øverste ledelses engagement og klare udmeldinger

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Fastlæggelse af strategiske mål Resultat- eller udviklingskontrakt Lov- og regelgrundlag Ledelsesseminar eller medarbejdermøder Resultatet af bruger- og medarbejdertilfredshedsundersøgelser Selvevaluering Det er vigtigt, at målene både forholder sig til udefra kommende påvirkninger og interne udfordringer – fx det psykiske arbejdsmiljø, medarbejdersammen- sætningen m.v. Det er også vigtigt, at der er ejerskab til de strategiske mål

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Valg af indsatsområder - Hvilke kompetencer vil vi udvikle? Hvad skal vi blive bedre til for at nå målene? Hvem har brug for at styrke kompetencer? Er der nogle kompetencer alle medarbejdere skal styrke? Er der nogle medarbejdergrupper, der især har behov for at styrke kompetencer?

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Læs mere på

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Tak for nu!