Socialpædagogisk praksis i demensomsorg -SPiDO Mødeleder Helle Krog Hansen, Professionshøjskolen Metropol & Knud D. Andersen, Servicestyrelsen Demensdagene.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Rådgivnings- og kontaktcentret for demensramte og pårørende
Finsenscentret den 25. marts 2014
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Længst muligt i eget liv på plejecentre
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Det der med mennesker, - kan det nu betale sig ?
Medborgerskab – på sporet
Socialpædagogisk praksis i demensomsorg - SPiDO
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Fokus LedelsenBestyrelsen Klar til skolelivet Andelen af skolestartere, der ikke har behov for særlige sprogstøttende foranstaltninger (herunder modtageklasser)
1 Sundhedsprojektet. 2 Sundhedsprojekt •Projektansøgning 2006 udarbejdet i samarbejde med CVU 2.8mio. fra Familieministeriets pulje til kvalitetsudvikling.
Faglig kvalitet i socialpædagogisk arbejde
Afslut Frem >>
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
Midtvejsstatus for pilotprojektet LP-modellen i det kommunale dagtilbud Octavia, Roskilde 14.september 2010 kl Pia Guttorm & Ole Hansen.
HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK "Udvikling af elevernes almene studiekompetencer gennem formativ evaluering". Mentorordning på 1. årgang.
Midtvejsevaluering 3. April FORMÅL: Et udviklingsprojekt med det formål at udvikle og styrke samarbejdet mellem Jobcentre, Uddannelsesinstitutioner.
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Hvad er realkompetencevurdering?
Billedkommunikation i elektroniske journaler Introduktion til projektet Projektets mål er at teste og udvikle billedbaseret kommunikation som et tværfagligt.
Oplæg til workshop i forbindelse med ITIF-satsningen Oversigt over kommunale initiativer og erfaringer, visioner og udfordringer i forhold til implementering.
- Dagtilbuddets Fællesskaber
Rekruttering og fastholdelse Projekt fra 2006 – 2010 Flere delprojekter omhandlende : Samarbejde Image Elevers læring Lederuddannelse Kompetenceudvikling.
Praksisopgave 1 Intro til praksisopgave 1 2. Dag 1.
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
2014 MobilePeople All Rights Reserved Digital selvbetjening - der giver glade brugere MobilePeople MP E-Learning Et elektronisk kursus forløb til at uddanne.
Et refleksivt perspektiv på de socialpædagogiske område v. Jan Jaap Rothuizen d
”Før gjaldt det om at bygge den bedste borg. Nu gælder det om at skabe den bedste bevægelse” – Hein-Sørensen Tendenser indenfor organisationer.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
v/ kontorchef Britt Bergstedt, kontor for socialpsykiatri
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Projekt Motorik i 0 Klasse. Frederiksberg Kommune
Tydeliggørelse af anvendelsesdim ension i undervisningen Kvalitativ undersøgelse Vi afventer resultatet af vores undersøgelser ??? Kvantitativ undersøgelse.
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
MEDICINHÅNDTERING Kompetenceudvikling for Social- og Sundhedsassistenter i Psykiatrien Region Sjælland i samarbejde med SoSu Sjælland og SoSu Nykøbing/F.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Socialpædagogisk praksis i demensomsorg Kompetenceudvikling som forebygger anvendelse af magt og øger livskvalitet, selvbestemmelse og arbejdsglæde.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Fra model til effekt Metodisk kompetence- udvikling i det nye bibliotek 31.August 2012.
Jette Rasmussen Demenskonsulent
RØGFRIHED FOR ALLE Tobaksforebyggelse blandt socialt udsatte Temadag om rekruttering og motivation af socialt udsatte til rygestopaktiviteter Rebild Bakker.
Administrative fællesskaber - definition
Trafiksikkerhed – Ringkøbing-Skjern Kommune September 2009 – opstart arbejdsgruppe på tværs af kommunens afdelinger, med det formål af udarbejde forslag.
Kompetencerejsen Program informationsmødet 14. maj Velkomst ved Henrik Hjortdal, SCKK Hvad karakteriserer et godt forskningsmiljø?
Orienteringsmøde for Apoteksspecialister Overgang fra apoteksspecialiststuderende til MKL-studerende.
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
KVIST projektet og dets udfordringer Lisbeth N. Hansen, seminarielektor, Kolding pædagogseminarium Susanne Minds, kursusleder, sosu-stv.
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Kvalitetsudvikling og forskningsmæssig forankring
Voksenansvar for anbragte børn og unge Fysisk magtanvendelse
Workshop 7. velfærdsteknologi
SUF - gevinstrealisering
Selandia Medarbejdere: Martin Dilling-Hansen,
Organisation Pædagogik Teknologi
Vidensbaseret praksis i botilbud
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
AP-Møller projekt: Øget læring og inklusion gennem synlige mål og kvalificering af praksis i skolen – Læring, der ses Pia Gelardi og Julie Aarø-Hansen.
DELTAGELSE I SAMARBEJDE
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Målopfølgning - Social- og Sundhedsudvalget
28. juli 2019 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse Blå Kors Medarbejderkonference.
Præsentationens transcript:

Socialpædagogisk praksis i demensomsorg -SPiDO Mødeleder Helle Krog Hansen, Professionshøjskolen Metropol & Knud D. Andersen, Servicestyrelsen Demensdagene 2009, 12.maj

Baggrunden for arbejdet med socialpædagogik i demensomsorg Udviklingsprojekt over en lang årrække Oprindeligt projekt fra , v. Helle Krog Hansen, Lis-Emma Trangbæk og Mette Borresen Bogen ”Socialpædagogik & demens – det vanskelige omsorgsarbejde” Afprøvning af socialpædagogiske metoder i projektet ”Socialpædagogiske metoder og demens” Dernæst afprøvning af uddannelsesforløb i 7 kommuner Daværende Socialminister Eva Kjer Hansen afsatte 7 mio. til at uddanne 2000 medarbejdere i at arbejde med socialpædagogik Nu afsluttet- ca. 35 kommuner har haft kursusforløb - i alt 85 kurser

Men –hvorfor nu det? Fordi socialpædagogik var tænkt som en måde at nedbringe antallet af magtanvendelser, sætte fokus på ”korrekt” brug af magt, samt undgå vold overfor personalet Fordi metoden, gennem de forskellige afprøvninger viser sin effekt, dokumenteret i evalueringen! Fordi det giver mening, både for personale og ”myndigheden” Fordi det virker!! ”Bevis”: - fald i antallet af voldsager - fald i antal af magtanvendelser (de ”forkerte”) - bedre forankring af socialpædagogiske tilgange

Vejen frem… Et centralt element i demensomsorg Sikring af meningsfuldt fokus, refleksion og ”god praksis” Både for personen med demens, og for medarbejderens arbejdsglæde Dokumentation af denne praksis- som giver mening for personalet Uddannelsestilgang, som sikrer implementering - under de rette forhold

Hvad nu? Formidling af viden fra projektet Evaluering, afdækning, analyser To temadage 8-9 juni Servicestyrelsens fokus AMU og skolerne Ledelsen Udvikling af fremtidens demensomsorg?