Præsentation Tinna J. Mariager Praktik: Den Sikrede Institution – Kompasset KANUK specialestuderende: Adventure Therapy Bloggen: http//:tinforensic.wordpress.com
Dagsorden 8.15 - 9.00 - Retspsykiatrien i DK og internationalt 9.00 - 9.15 – Pause 9.15 - 9.45 – Psykiatrien før og nu 9.45 - 10.00 – Behandlingsbehov v. anbragte unge 10.00 - 10.15 – Pause 10.15 - 10.45 – Psykologiske undersøgelsestyper 10.45 - 11.10 – Testning af unge udsatte: en case 11.10 – 11.45 (Gruppearbejde med case – de studerende indlægger selv pause)
Hvad er en sikret institution? Anbringelse: Familiepleje eller institution Adskiller sig fra døgninstitutioner ved at yderdøre og vinduer kan være konstant aflåste Isolationsrum (isoleret i op til 2 timer) Aldersmæssigt: 14-17 (18) år. Oftest sigtede eller dømte for kriminelle handlinger Til fare for sig selv eller andre Typisk anbragt 6-12 mdr.
De unges typiske problemstillinger Svære sociale og psykiske problemstillinger, misbrug, autismespektrumforstyrrelser, og funktionsnedsættelser (Danske Regioner, 2011) Ofte oplevet en eller flere traumatiske hændelser Højere risikoadfærd Oplevelsen af tab af kontrol irritabilitet, affektudbrud, nedtrykthed, koncentrationsbesvær og søvnproblemer. Påvirkning af voksenidentiteten
Psykologens arbejdsopgaver Individuelle samtaler med personale Screening for psykiatriske problemstillinger Kontakt til psykiatrien Samtaleforløb Kontakt til sagsbehandlere, netværksmøder, formidling af screeningsresultater Kontakt til forældre Supervision Deltagelse i stabsmøder hver 14. dag Undervisning Didaktisk sparring med skolens lærere Deltagelse i ekstern supervision Deltagelse i kurser, konferencer Debriefing i grupper
Behandlingsmuligheder Muligheder mens den unge er anbragt på den sikrede institution: ART (Aggressive Replacement Training) PAV (Projekt Andre Valg) Støttende samtaler Sende dem godt på vej..
Behandlingsbehov Problematik: På de sikrede institutioner har man en anden målgruppe end de børn og unge, der traditionelt set passer ind i børne - og ungdomspsykiatrien. Felding et. al (2010): Unge med begyndende personlighedsforstyrrelse(r) skal gennemgå længerevarende psykologbehandling med fokus på tilknytning og den terapeutiske relation. Spørgsmålet er… ”Hvad skal de unge tilbydes efter endt ophold?
Den sikrede institution – Kompasset Case
Testbatteri - standard BRIEF-SR & BRIEF Forældre - og lærerskema = Behaviour Rating Inventory of Executive Function MACI = Millon Inventories Assessment RIAS = Reynolds Intellectual Assessment Scale (SRS) = Social Responsiveness Scale (CTQ) = Childhood Trauma Questionnaire
BRIEF-SR og BREIF Forældre – og lærer skema BREIF-SR = Selvrapportering af eksekutive funktioner.
Eksempel på spørgsmål
MACI = Millon Adolescent Clinical Inventory Selvrapporteringsspørgeskema til vurdering af personlighedsmønstre og kliniske syndromer i ungdommen bygget på Theodore Millons personlighedsteori (Strack, 1999). http://www.amazon.com/Essentials-Millon-Inventories-Assessment-Stephen/dp/0470168625
RIAS = Reynolds Intellectual Assessment Scales Intelligensprøve der tester observandens generelle intelligensniveau ud fra 6 kognitive funktionsmålinger (delprøver), der måler sproglig og ikke-sproglig intelligens, samt sproglig og ikke-sproglig hukommelse. Indeksværdier mellem 90-109 betragtes som regel hverken som kognitiv svaghed eller styrke. Området mellem 85-115 betragtes af de fleste teorier som normområdet for aldersgruppen. Scorer mellem 80-89 kan være tegn på nedsat kognitiv funktion.
SRS = Social Responsiveness Scale Spørgeskema til at vurdere børn og unges (4-18 år) evner til kommunikation, socialt samspil og interesser. Det kan bruges til at screene for autismespektrumforstyrrelser. Udfyldes af pædagog/lærer/forældre. En samlet t-score på 59 eller mindre er defineret som liggende indenfor normalområdet. En samlet t-score på 60-75 tyder på vanskeligheder ved gensidig social adfærd i mild til moderat grad. En samlet t-score på 76 eller mere indikerer en mere alvorlig forstyrrelse indenfor autismespektrummet.
Mange tal! Opsamling, hvad ved vi om Morten ud fra tests: RIAS (kognitiv test): Er i besiddelse af alderssvarende kognitive funktioner BRIEF (eksekutive funktioner): Ingen tegn på vanskeligheder. SRS (Social Responsiveness Scale): Resultatet ligger indenfor normalområdet. MACI (Personlighedsmønstre og kliniske syndromer): aktiv- uafhængig type, stræber efter autonomi, sørge for egen tilfredsstillelse og sikkerhed. Lav frustrationstærskel. Tendens til kriminel adfærd. Hvad mangler vi at vide?
Det rette tilbud? 11.10 – 11.45 GRUPPEARBEJDE Hvilket tilbud ville I foreslå til den unge? 1) Få et overblik over resultaterne i de forskellige tests. Hver gruppe får ca. 2 tests hvor de skal have fokus. Skriv tolkning til hver test. 2) Ud fra kliniske indtryk og hvad I ellers ved om Morten, kom med et forslag til et ”tilbud”. A) Det realistiske tilbud (Vi arbejder med det vi har) Tænk på problemstilling jeg nævnte tidligere. B) Det bedste tilbud (Utopi)
11.45 på plenum ”Hvad foreslår I, der tilbydes Morten efter endt ophold?”: Det realistiske tilbud til Morten Det bedste tilbud til Morten
Spørgsmål?
Forslag: Misbrugscenter: http://www.densocialevirksomhed.dk/nordsjaellandsmisbru gscenter/menu/Behandling/Unge+og+behandling.htm Holmstrupgård behandlingstilbud: http://www.holmstrupgaard.rm.dk/files/Psykiatri%20og%2 0Social/Holmstrupg%C3%A5rd/Velkomstbrochure/Velko mstbrochure%202014%20Ver.%201.pdf Psykologsamtaler Efterskole
Dag 2 - program 8.15 - 9.00 – Opsamling af hjemmearbejde 9.00 - 9.15 – Pause 9.15 - 10.00 – Autisme 10.00 - 10.15 – Pause 10.15 - 11.00 – Differentialdiagnoser & (Dobbeltdiagnoser) 11.00 – 11.15 - Pause 11.15 – 12.00 – Hvorfor ses en stigning i antallet af autismediagnoser? (Afrunding)
Differentialdiagnoser: Komorbiditet: Retspsykiatriske patienter har ofte flere diagnoser (dobbelt eller trippel diagnoser). Har som regel en svær psykose, der kan være behandlingsrefraktær. Personlighedsforstyrrede ofte med dyssociale personlighedstræk og et misbrug (Retspsykiatrisk rapport, 2008, p. 14). Behandlingsrefraktær: Dvs. almindelig behandling ikke virker på dem
Differentialdiagnostiske problemstillinger (Autisme) Voksne med autisme, som ikke er blevet diagnosticeret i barndommen ender ofte med en forkert diagnose. Danmark er langt tilbage i forhold til andre nabolande som Sverige og England i afdækningen af autisme. Mange voksne får en skizofreni-diagnose da der ses mange af de samme symptomer som ved autisme. Retspsykiater Henrik Ockelmann: Antagelsen er at autisme opstår tidligt i livet, tests er derfor skabt for den aldersgruppe man møder i børne og ungepsykiatrien (Lisbeth Quass, 2013, Berlingske Nyhedsbureau)
Autisme og piger -- En særlig diagnostisk udfordring Få studier – piger og autisme. Piger virker socialt mere integrerede end drenge (knytter sig til én veninde), derved lægger man ikke altid mærke til de manglende social kompetencer. Kommunikative evner: Piger bedre sprog end drenge. Særinteresse fylder for meget i de diagnostiske kriterier. Drenge og pigers særinteresser er forskellige. Pigers er ofte, heste, dyr, dukker etc., hvilket opfattes som mere normale interesser. Lona Bjerre Andersen (2007)
Attwood: Mønstret af evner og udvikling af piger med Aspergers Syndrom Fordelingen af henvisninger til psykiatrien med mistanke om Aspergers er; mandlige i forhold til kvindelige 10:1. Forklaringen er: Piger har mildere træk end drenge Stereotypi af typisk kvindelig og mandlig opførsel Drenge henvises fordi deres aggression er blevet et problem Passive personlighedstype: Piger gode til at kamuflere deres problemer, gode til at rollespille. Problemet er, at det kan føre til fejldiagnostik Kan blive et problem, når de optræder som en person i virkelighedens verden, eftersom dette kan fejlopfattes som skizofreni i stedet for en måde at klare sig på, når man har AS. Attwood (2002) autismebladet.
Autisme og differentialdiagnostik til skizofreni: Aspergers er en underdiagnosticeret lidelse, fordi den ikke er klinisk genkendelig i voksenpsykiatrien. Manglende viden om klientens udviklingshistorier, især i forhold til begrænset interesse for nære forhold til andre mennesker skizofrenidiagnose i stedet for Aspergers diagnose. Opfylder patienten kriterierne for Aspergers skal en skizofrenidiagnose ikke gives (DSM-IV-TR). Haskins & Silva (2006) Film 2014: The imitation Game Skyldsspøgsmålet kan diskuteres ift. nye fund, hvor man mener at Aspergers er en biologisk lidelse Dehumanisering, forstår folk som objekter lettere at udøve kriminelle handlinger mod dem Alan Turing
ICD-10 diagnostiske kriterier
ICD-10 fortsat..
Dobbeltdiagnoser Misbrug + psykisk lidelse Stor del af patienterne udøvet personfarlig kriminalitet under påvirkning af stoffer Stofmisbrug og især alkoholmisbrug øger risikoen for voldskriminalitet Har patienten en personlighedsforstyrrelse øges risikoen endnu mere (Retspsykiatrisk rapport, 2008, p. 19).
Hvad kom først? - misbruget eller den psykiske lidelse Steen Guldager: VISO (Den nationale Videns – og specialrådgivningsorganisation). Studie: 194 patienter med SUD (Substance use disorder) DSM-IV Undersøgte komorbiditet mellem misbrug og andre psykiske lidelser. Man forstår bedst et misbrug som: ”..en sen forvikling af en blanding af komplekse psykiske lidelser”. Patienterne skulle vurdere rækkefølgen af en række lidelsers debut. Resultat: 79 % havde mindst én diagnose udover misbrug eller afhængighed. Antisocial adfærd er generelt en forløber for misbrug og ikke en konsekvens af misbruget. Rådgivning af de unge i psykiske lidelser og ikke misbrug & alkohol. (SUD) Substance use disorder : http://www.dsm5.org/Documents/Substance%20Use%20Disorder%20Fact%20Sheet.pdf
Thylstrup For lidt viden blandt psykologer på området ”dobbeltdiagnoser”, fordi arbejdet med mennesker med alkohol – og stofmisbrug traditionelt anses for ikke at være lige så fagligt fremmende som arbejdet med psykiske lidelser. Opdeling: Misbrug vs. psykiske lidelser Begge problematikker bør ses som primære, da studier har vist at der herved opnås den bedste behandlingseffekt. Løsningen: Tværfagligt samarbejde + case-manager Omorganisering af nuværende tilbud (projekt SODA et godt bud?) Kilde: Psykolog Nyt nr. 20 2007 ”Misbrug og psykiske lidelser”
Misbrug og harm reduction https://www.youtube.com/watch?v=v37yNsvsCIU