Oplæg til Praktiserende Fysioterapeuter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fejlkildeanalyser.
Advertisements

Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Hvordan arbejdes der med utilsigtede hændelser i Svendborg Kommune?
Lov om patientsikkerhed Legale aspekter
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Hvordan kan resultaterne fra Sundhedsprofil 2010 bruges i den regionale folkesundhedsstrategi? Bente Lauridsen Regionsrådets 1. næstformand og medlem af.
Set fra sundhedspersonens side
Når du har været udsat for en fejl Patientsikkerhed for patienter.
Svar fra et tilsyn bliver overset Kontinuitetsbrud.
Patientsikkerhed - fra sanktion til læring
Udvikling af tilbud om tværfaglig og tværsektorielt koordineret indsats til børn med cerebral parese - organiseret i et samarbejde mellem Kolding Kommune,
Præsentation af Patientens bog
Kerneårsagsanalyse - kort beskrivelse af metoden
Hændelsesanalyse - kort beskrivelse af metoden
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Patientsikkerhed og klinisk biokemi
feedbackmøder - En systematisk tilgang til patientinvolvering
Sikker Mundtlig Kommunikation
Patientsikkerhed
’Pårørende Empowerment’ Sundhedsfagligt Forum torsdag den 30. maj 2013
Identifikation af spild
Organisatorisk brugerinddragelse
Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
TR´s rolle ved utilsigtede hændelser Regional Risikomanager
TR´s rolle ved utilsigtede hændelser Regional Risikomanager
Opfølgende hjemmebesøg efter udskrivelse fra hospital
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Introduktion til patienter samt til pårørende og patientorganisationer
Usystematisk patientinformation ved overflytning
Dansk Sygeplejeråd Kreds Syddanmark Patientsikkerhed - Utilsigtede hændelser Anamarie Søgaard, Risk Manager, RN, SD, MI, Kvalitetssekretariatet, Rigshospitalet.
Kerneårsagsanalyser Kortere undervisningsoplæg eller indlæg på fx et personalemøde (30–45 minutter) DREJEBOG 2.
Sikker Mundtlig Kommunikation
Læring og forbedring af patientsikkerheden
Den nye overenskomst for praktiserende læger. Nye muligheder og udfordringer Regionsældreråd. Hovedstaden.
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
PRAKSISRESERVELÆGER REGION HOVEDSTADEN
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Hospitalsenheden VEST
Patientombuddet v/ Kim Lyngby Mikkelsen, Assisterende læge
Personalepolitisk Messe De Bedste Arbejdspladser 12. januar 2010 Oversygeplejerske Else Snerum.
Registreringssystem på Thorax-kirurgisk intensivafdeling (TIA)
Akutafdelinger og sygehusberedskab Specialeansvarlig overlæge
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Patientsikkerhed Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder.
Medicinkursus Dag : Velkomst v. Anne og registrering
Hvilke erfaringer, udfordringer og dilemmaer har vi i kommunen? Lisbeth Holm Risikomanager.
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler FAS’ Års- og medlemsmøde, 3. oktober 2014 Ane Friis Bendix Vicedirektør, dr.med. Sammenhæng.
Hvordan inddrages praksissektoren, og hvorfor er det vigtigt? Afdelingschef, cheflæge Hans Peder Graversen Kvalitet og Sundhedsdata.
Lægelig direktør Dorthe Crüger PhD MHM Sygehus Lillebælt Patientsikkerhed – back to basic.
Hvordan inddrages praksissektoren bedst, og hvorfor er det vigtigt? Patientsikkerhed i speciallægepraksis Sundhedsfaglig chef, overlæge Preben Cramon.
Ledende overlæge Bjarne Rønde Kristensen Gynækologisk-Obstetrisk Afdeling Y Århus Universitetshospital, Skejby Mail:
Kvalitetsarbejdet i speciallægepraksis - Hvorfor du’r DDKM? FAS Årsmøde Munkebjerg
Birgit Viskum Center for Kvalitet, Middelfart. Udvidet patientsikkerhedsordning 1.Loven og rammerne 2.Udfordringer og muligheder 3.Hvad betyder det for.
Kommunernes udfordringer - lægernes opgaver De sundhedsfaglige opgaver på det kommunale område FAKL 2. maj 2013 Mads Koch Hansen.
UTH i almen praksis Baggrund: Loven om patientsikkerhed 2010 Formål: Lære af fejl og risikosituationer og mindske risikoen for at de sker igen Rapporteres.
Patient sikkerhed – fra sanktion til læring Teamlederne i ældreområdet NK
Forskning i Kvalitet og Patientsikkerhed Birgit Viskum Formand Forskningsnetværk for Patientsikkerhed og Kvalitet i Sundhedsvæsenet
Det tværsektorielle netværk for utilsigtede hændelser i sektorovergange (TSN) Møde den 10. november 2011, Viborg.
Konkrete erfaringer fra sygehus……….. Nils W Johannessen 13.nov.2008.
D0sisdispensering Læringssæt om temarapporten: Dosisdispensering - identifikation af utilsigtede hændelser og forslag til forebyggende tiltag Velkommen.
Regionalt grundkursus i patientsikkerhed
Præsentation for SUND d.26. september 2017
Læring og forbedring af patientsikkerheden
Dorthe Olsen, Risikomanager, Socialforvaltningen.
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Sikkerhedskulturens modenhed – hvor er vi?
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Præsentationens transcript:

Oplæg til Praktiserende Fysioterapeuter 14.11 2011 Helle Søgaard, Risikomanager for praksis Enhed for Patientsikkerhed

Patientsikkerhed – har vi et problem? Personalet 17.000 rapporter/år i RegH Patienterne 23 % har oplevet en fejl Journalen i 9% var der utilsigtet skade Ref. Rapport: LUP 2009, Enheden for brugerundersøgelser 2010 Ref. Årsrapport DPSD, SST 2009 Ref. Schiøler, Th.; Lipczak, H; Lilja, B;Mogensen, T; Bech, K.B.; Stockmarr, A.;Svenning, A. Rud; & Frølich, A.: Forekomsten af utilsigtede hændelser på sygehuse. En retrospektiv gennemgang af journaler. Ugeskr Læger 2001;163(39):5331

Lovgivning 1. september 2010 blev det lovpligtigt for hele primær og praksissektoren at rapportere UTH: Praksissektoren (praktiserende læger, fysioterapeuter m.fl.) Det præhospitale område Det kommunale område (Hjemmepleje, plejehjem, genoptræning) 1.september 2011 er det blevet muligt for patienter og pårørende at rapportere UTH.

Rapportering - får jeg fingrene i maskinen? Nej § 201 i sundhedsloven: "En sundhedsperson, som indrapporterer en utilsigtet hændelse, kan ikke som følge af sin rapportering underkastes disciplinære undersøgelser og foranstaltninger af ansættelses-myndighed, tilsynsmæssige reaktioner af Sundhedsstyrelsen eller strafferetslige sanktioner af domstolene.” Oplysninger fra dette system kan ikke bruges til sanktioner. Det handler kun om læring. Der er heller ikke aktindsigt.

Hvad er en UTH Kondicykel med løs saddel Overrivning af achillessene på stepmaskine. Ventetider på genoptræning En patient der får en skade som følge af sin sygdom og ikke behandling Gangtræning på trappe – patient var lige v ed at falde Forveksling af patient forebygges Pga. sikre arbejdsgange

Flere eksempler Overse symptomer. Fokus på fiberskade men det var en DVT Fald fra balancebræt Forbrænding ved kortbølgebehandling Fald fra hest Brandsår efter nervestimulation

Rapportering af utilsigtede hændelser Prøv her idag……

Kultur Patologisk Reaktiv Kalkulativ Proaktiv Generativ Information opsøges aktivt. Budbringer trænes. Ansvar deles. Brobygning belønnes. Fejl undersøges ud fra et systemperspektiv. Nye idéer velkomne. Kultur Informationer er skjulte. Budbringere bliver skudt. Ingen tager ansvar. Brobygning er ikke velset. Fejl bortforklares. Nye idéer skydes ned. Patologisk Reaktiv Kalkulativ Proaktiv Generativ Sikkerhed er spild af tid Reagerer på hændelser Systemer til at håndtere risici Eks. Opbygge en patientsikkerhedsorganisation På vagt overfor nye risici Sikkerhed integreret overalt

Hvorfor begår vi fejl eller UTH? Individperspektiv Når menneskelige fejl er årsag til ulykker beror de på enkeltpersoners glemsomhed, uopmærksomhed, ligegyldighed, skødesløshed Løsning: Træning af folk Nye procedurer Naming/shaming/blaming! Derfor: Fejl nedbringes ved sanktioner Det antages, at den samme person ikke gentager fejlen Systemperspektiv Det er menneskeligt at fejle Menneskelige fejl betragtes som et symptom på dybere liggende problemer i et system Løsning: Identificere og ændre de dele af systemet der disponerer til fejl uanset individ. Derfor: Barrierer, sikkerheds-foranstaltninger

UTH rapportens videre liv…. Tilbagemelding til rapportøren Analyseteam Rapportør Praksis patientsikker-hedskonsulent Evt. andre aktører Kerneårsagsanalyse Ja UTH rapporteres i DPSD Sagsbehand-ling hos RM KÅA? Nej Regionens vidensbank Godkendes i Regionale Patientsikkerheds-råd for praksis Tilstræber tilbagemelding til rapportøren Enhed for Patientsikkerhed Tilbagemelding Læring Udvikling Egen vidensbank Handlingsplaner løftes Resume formidles mhp. læring

Hvilken analyse? Simpel årsagsanalyse Mindre alvorlige Flere hændelser samme møde Kerneårsagsanalyse, London protokol m fl. Alvorlig hændelse En hændelse pr analyse Typisk 2-3 møder med flere aktører Aggregeret kerneårsagsanalyse Flere hændelser som minder om hinanden Proaktiv analyse Analyse af et risikoområde ”før hændelsen opstår”

Mere viden www.sundhed.dk www.sikkerpatient.dk www.patientsikkerhed.dk helle.soegaard@regionh.dk