Tove Bang Overbibliotekar Handelshøjskolens Bibliotek i Århus METROEN Videndeling i et læringsmiljø.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Hvad vi taler om i Danmark … In the wake of the Bologna Process Studerende, Google og biblioteker Lærer de studerende noget? Annette Skov
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Præsentation på M3UG 2011.
Kort om baggrunden for ”Bedst på Nettet”
Digitalisering og medialisering
Supersøgerne i syvende
Danskernes Digitale Bibliotek 26. marts 2010 Mogens Brabrand Jensen.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Databasetyper •Niveau 3 for MVU. Hvorfor? •”Hvis man vil have adgang til nyeste kilder om hvad som helst, så må man lære sig at bruge andre ressourcer.
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Side1 WORKSHOP - Fremtidens museumshjemmesider 12:45 Introduktion 13:00 Nationalmuseets hjemmeside 13:10 Workshop 14:00 Fremlæggelse i plenum.
SMS aakb til 1277 ÅKBs Mobilportal
Hjemmesider Intro.
Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution.
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
E-commerce hos Bon’A Parte
Historisk Atlas Lancering af brugstedet.dk 12. april 2012 Introduktion.
Hvordan kan it støtte læringen og styrke fastholdelsen? It- og læringskonference Mads Bo-Kristensen Vejle Kommune
Mulige strategier for det ny bibliotek Dialogmøde
Tove Bang Hvilke ydelser skal biblioteket satse på at sælge - og er der penge at tjene? Strategimøde om betalbare ydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus.
Mit fokus vil være Overlever forskningsbibliotekerne - hvordan Vilkårene her og nu Opgaveporteføljen der ændrer sig Tegn på ændret opgavesplit mellem.
Handelshøjskolens Bibliotek i Århus Hvad skal der til for at få jobbet Arrangement for studerende og dimittender BF – Studenterforum – april 2003.
AU Biblioteksudvalgsmøde Karen Harbo, udviklingskonsulent, ASB bibliotek, Handelshøjskolen, Aarhus Universitet Karen Harbo, ASB bibliotek, Aarhus.
18. april 2002Q-udvikling af e-læring Kvalitetsudvikling af e-læring i Videregående Voksenuddannelse v. Centerchef Michael Lund-Larsen Århus
E-læring på Virk.dk Præsentation på Myndighedsforum
Regional strategi og kompetenceudvikling
Lars Sommer – Kommunernes Landsforening Anders Krabbe Møller – Digitaliseringsstyrelsen Administrationsportalen.
”Meningsmåling” viser at planlægning og politiske forhold har høj prioritet. Hvad kan du gøre? Hvem gør hvad hvornår, hvordan og med hvem? I første.
Programområdet Nye Institutioner1  Disposition Programgruppens kommissorium Vision Arbejdsgrundlag og metode Resultater Kommunikationsprojekt Nye Institutioner.
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
SkoleIntra i fremtiden – hvordan kan det integreres med andre tjenester og systemer Ole Windeløv, UNI-C.
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
It-kompetence Rikke Christoffersen Fagbog -> browser Elev -> faglige redaktør, bibliotekar, lærer.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
Evidens i biblioteksvirksomhed - et eksempel fra et uddannelsesbibliotek.
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Læremiddel.dk-konference 24. oktober 2013 Perspektiver i læringsplatforme – et forskningsperspektiv Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Institut for Uddannelse.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
IT-Hjørnet på Gellerup og Hasle Bibliotek
Thomas Bjørnkilde, Manager, PLS RAMBØLL Management
Aarhus School of Business, ASB DEFF styregruppemøde 16. marts 2006 Tove Bang Fra ASB strategi til DEFF indsatsområder
Forskningsnettet Lær om nettet – lær på nettet Børge Obel Formand for Forskningsnettets Styregruppe.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
Nationale løsninger: Danske strategier for registrering og formidling
Præsentation af deff.dk Mogens Sandfær Center for Videnteknologi DTV – DTU
Informationsforsyning, publicering og læring nye arbejdsopgaver for bibliotekerne Jakob Heide Petersen Sekretariatschef Biblioteksstyrelsen/DEFF.
Agenda Lidt om forhold og udfordringer E-ressourcer i undervisningen Danmark set fra luften – slip brugerne løs i samlingen Projekt Profilering.
Billeder.
Planlægning, proces og evaluering
E-læring, sprog og integration DGI byen 22. marts 2006 Mads Bo-Kristensen.
DEF Systemarkitektur - Status og Perspektiver
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Arbejdsrum i skyen Temamøde Kaffe og intro 13.35Om arbejdsrum i skyen samt Gyvelhøjskolens erfaringer med brug af GoogleDrive Sandwich.
Outcome og performance measurement i forskningsbibliotekerne Tal eller handling der tæller Overbibliotekar Tove Bang.
Aarhus School of Business TEMA: FREMTIDENS BIBLIOTEK – TAG ET VALG! MØDE for ledere af folkebiblioteker i region Midtjylland 27 JANUAR 2011 Tove.
Program Kort introduktion til workshoppen 1. time Generel introduktion til DEF og deff.dk - den samlede on-line indgang til Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Sikker og integreret infrastruktur Peter Colsted Direktør Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
Online markedsføring Om hvordan virksomheder markedsføre sig via portaler og søgemaskiner Af: Magnus og Skafte.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang
Executive Circle - Portal Teknisk Spor. Agenda – Teknisk Spor Velkommen til det tekniske spor Henrik Albrechtsen, Solution Specialist, Microsoft.
Designoplæg Skabe opmærksomhed omkring bibliotekets arbejde med digitale ressourcer Info-søjlen.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
TPACK-modellen Teknologisk viden Pædagogisk viden Fagfaglig viden
Kvalitet Ansvarlig for kvaliteten af skolens praksis
Bøger til tjeneste.
Fremtidens bibliotek ”Folkebiblioteket – uden bøger”
AMU og trepartsaftalen - et perspektiv
Præsentationens transcript:

Tove Bang Overbibliotekar Handelshøjskolens Bibliotek i Århus METROEN Videndeling i et læringsmiljø

METROEN – Videndeling i et læringsmiljø Disposition METRO metaforen c Videndeling i et læringsmiljø c Erfaringer og perspektiver i forhold til DEF c Tove Bang - Handelshøjskolens Bibliotek i Århus

METROEN – Videndeling i et læringsmiljø Tove Bang - Handelshøjskolens Bibliotek i Århus

Hvorfor bruge metro map metaforen Navigering ud fra et specielt emne på Internettet er vanskelig Kommenterede og kategoriserede linksamlinger, i portaler, og som guidede ture hjælper brugeren Brugen af guidede ture er voksende på nettet En guided tur gav mere end hits på Google søgemaskinen Mange af disse hits skyldes websites som præsenterer et særligt emne på en række sider med kommenterede links. METROEN – Videndeling i et læringsmiljø Tove Bang - Handelshøjskolens Bibliotek i Århus

METROEN – Videndeling i et læringsmiljø Tove Bang - Handelshøjskolens Bibliotek i Århus

METROEN – Videndeling i et læringsmiljø Krav til udviklingsværktøjet Dynamisk. Stimulere videndeling. Facilitere læring - lineær - individuel. ”Guidede ture”. Let at udvikle i Tove Bang - Handelshøjskolens Bibliotek i Århus

METROEN – Videndeling i et læringsmiljø Tove Bang - Handelshøjskolens Bibliotek i Århus

METROEN – Videndeling i et læringsmiljø Tove Bang - Handelshøjskolens Bibliotek i Århus

METROEN – Videndeling i et læringsmiljø Studievejledning Projektskrivning Tove Bang - Handelshøjskolens Bibliotek i Århus

METROEN – Videndeling i et læringsmiljø Tove Bang - Handelshøjskolens Bibliotek i Århus

METROEN – Videndeling i et læringsmiljø Hvad mener brugerne om METROEN Metaforen er velkendt. Platformen indbyder til videndeling. Guidede ture er værdifulde til ”lineær uddannelse” for ”mange” Tove Bang - Handelshøjskolens Bibliotek i Århus

METROEN – Videndeling i et læringsmiljø Læringsplatforme skabes ved intensiv videndeling Kombination af special kompetencer udløser synergieffekt:. Forskere og undervisere: Faglig forankring i faget Biblioteket: Informationsekspertise og IKT Tove Bang - Handelshøjskolens Bibliotek i Århus

METROEN – Videndeling i et læringsmiljø VIDENDELINGS STRATEGI Seks strategiske hovedpunkter Hvorfor dele viden?. Hvilken viden skal deles?. Videndeling med hvem?. Hvordan deler man viden?. Hvordan integreres videndeling?. Hvordan faciliteres læring? Tove Bang - Handelshøjskolens Bibliotek i Århus

METROEN – Videndeling i et læringsmiljø Tove Bang - Handelshøjskolens Bibliotek i Århus

METROEN – Videndeling i et læringsmiljø Tove Bang - Handelshøjskolens Bibliotek i Århus “Content Management”DEF Integration af data Værdiforøgelse Vertikal fokusDEF Fagportaler Individuel formidling Læringsplatforme Videndeling IT-Infrastruktur DEF Horisontale portaler Bibliotekssystemer Masseformidling Digitale ressourcer Studie/adm. Systemer

Tove Bang Overbibliotekar Handelshøjskolens Bibliotek i Århus METROEN Videndeling i et læringsmiljø Tak for opmærksomheden