Tove Bang Overbibliotekar Handelshøjskolens Bibliotek i Århus METROEN Videndeling i et læringsmiljø
METROEN – Videndeling i et læringsmiljø Disposition METRO metaforen c Videndeling i et læringsmiljø c Erfaringer og perspektiver i forhold til DEF c Tove Bang - Handelshøjskolens Bibliotek i Århus
METROEN – Videndeling i et læringsmiljø Tove Bang - Handelshøjskolens Bibliotek i Århus
Hvorfor bruge metro map metaforen Navigering ud fra et specielt emne på Internettet er vanskelig Kommenterede og kategoriserede linksamlinger, i portaler, og som guidede ture hjælper brugeren Brugen af guidede ture er voksende på nettet En guided tur gav mere end hits på Google søgemaskinen Mange af disse hits skyldes websites som præsenterer et særligt emne på en række sider med kommenterede links. METROEN – Videndeling i et læringsmiljø Tove Bang - Handelshøjskolens Bibliotek i Århus
METROEN – Videndeling i et læringsmiljø Tove Bang - Handelshøjskolens Bibliotek i Århus
METROEN – Videndeling i et læringsmiljø Krav til udviklingsværktøjet Dynamisk. Stimulere videndeling. Facilitere læring - lineær - individuel. ”Guidede ture”. Let at udvikle i Tove Bang - Handelshøjskolens Bibliotek i Århus
METROEN – Videndeling i et læringsmiljø Tove Bang - Handelshøjskolens Bibliotek i Århus
METROEN – Videndeling i et læringsmiljø Tove Bang - Handelshøjskolens Bibliotek i Århus
METROEN – Videndeling i et læringsmiljø Studievejledning Projektskrivning Tove Bang - Handelshøjskolens Bibliotek i Århus
METROEN – Videndeling i et læringsmiljø Tove Bang - Handelshøjskolens Bibliotek i Århus
METROEN – Videndeling i et læringsmiljø Hvad mener brugerne om METROEN Metaforen er velkendt. Platformen indbyder til videndeling. Guidede ture er værdifulde til ”lineær uddannelse” for ”mange” Tove Bang - Handelshøjskolens Bibliotek i Århus
METROEN – Videndeling i et læringsmiljø Læringsplatforme skabes ved intensiv videndeling Kombination af special kompetencer udløser synergieffekt:. Forskere og undervisere: Faglig forankring i faget Biblioteket: Informationsekspertise og IKT Tove Bang - Handelshøjskolens Bibliotek i Århus
METROEN – Videndeling i et læringsmiljø VIDENDELINGS STRATEGI Seks strategiske hovedpunkter Hvorfor dele viden?. Hvilken viden skal deles?. Videndeling med hvem?. Hvordan deler man viden?. Hvordan integreres videndeling?. Hvordan faciliteres læring? Tove Bang - Handelshøjskolens Bibliotek i Århus
METROEN – Videndeling i et læringsmiljø Tove Bang - Handelshøjskolens Bibliotek i Århus
METROEN – Videndeling i et læringsmiljø Tove Bang - Handelshøjskolens Bibliotek i Århus “Content Management”DEF Integration af data Værdiforøgelse Vertikal fokusDEF Fagportaler Individuel formidling Læringsplatforme Videndeling IT-Infrastruktur DEF Horisontale portaler Bibliotekssystemer Masseformidling Digitale ressourcer Studie/adm. Systemer
Tove Bang Overbibliotekar Handelshøjskolens Bibliotek i Århus METROEN Videndeling i et læringsmiljø Tak for opmærksomheden