Www.regionmidtjylland.dk Cases - flipovers Opsamling fra Caféseminar om akutplan 290807.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
v/ afdelingsledelsen VELKOMMEN!
Advertisements

Patientpakker Angina /NSTEMI
Etablering af enstrenget og visiteret akutsystem Pr. 1. januar 2014
”Nu skal I få kreative ideer – som I kan og vil gøre noget ved”
Seminar om valg og prioriteringer af kapaciteter og kompetencer i det præhospitale akutberedskab den 21. februar 2011.
Ret til hurtig udredning og differentieret ret til behandling
Perspektiv på den faglige indsats blandt borgere med Diabetes Type 2 - et bidrag til udvikling af kronikerprogram for diabetes.
Modul 1 - Processer.
Sygeplejerskens virksomhedsfelt
Tre nye tilbud til patienter i Nord
Standardrum: CT/MR-rum/interventionsrum: 90 m2
Dagkirurgisk sygepleje
Døende i plejebolig Den lindrende indsats Den 23. august 2010
29 ”postkort” Bemærkninger fra medarbejder-caféseminar om høringssvar til Akutplanen, Viborg, 29. august 2007.
Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Hjemmebehandling af medicinske patienter
Præhospital beredskab
Følge- Op.
SAMARBEJDE I PALLIATIV MEDICIN
Projekt om forebyggelse af indlæggelser og genindlæggelser i planlægningsområde Nord, Juni 2010-februar Halsnæs, Frederikssund, Allerød, Hillerød.
Sundhedsstyrelsens akutrapport og de akutte skader
Uddannelse i Akutmedicin Region Midtjylland Projektleder Jeannie Rumph.
Akutberedskabet – Sundhedsstyrelsens rapport
Anni Skou Jens Oluf Pedersen Akut Medicinsk Modtageafsnit A4 Medicinsk afdeling M1.
Læringsseminar 1 Storyboard fra Sygehus Thy-Mors Sikkert Patientflow.
Medicinsk visiterede akutmodtagelser - blå borde Opsamling fra Caféseminar om akutplan
Usystematisk patientinformation ved overflytning
Projekt om forebyggelse af indlæggelser og genindlæggelser i planlægningsområde Nord Resultater, erfaringer og læringspointer Karen Gliese Nielsen Patientforløbsenheden,
Afklaringskatalog på Hjælpemiddelområdet
Sundhedsstyrelsens opgaver Det Medicinske Patientforløb Konference – Christiansborg, 18. Januar 2006 Jens Kr. Gøtrik Medicinaldirektør.
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
Akuthospitaler – røde borde Opsamling fra Caféseminar om akutplan
Akut og lægebiler - hvide borde
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Indhold, indsatser, implementering
Pakkeforløb i psykiatrien
Den lægelige videreuddannelse Hospitalsenheden Vest.
Politisk forlig om akutberedskabet i Region Midtjylland Pressemøde den 25. september 2007.
AG Christiansborg  Flere og flere lever i mange år med én eller flere kroniske sygdomme  Gå fra et system, indrettet til at behandle akutte.
Sikker visitation – gule borde Opsamling fra caféseminar om akutplan
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Hospitalsenheden Vest Akutmodtagelse Hospitalsenheden Vest Ved Cheflæge Per Østergaard Jensen Hospitalsenheden Vest.
Forudsætninger og grundantagelser Opsamling fra Caféseminar om akutplan
Hospitalsenheden Silkeborg – fremtidens udfordringer i arbejde med sundhed v/Hospitalsdirektør Lisbeth Holsteen Jessen.
Pakkeforløb for kræftpatienter
Arbejdsgruppen vedrørende akutmodtagelser 27. marts 2007
LÆGEVAGTEN REGION MIDTJYLLAND
Regionshospitalet Randers & Regionshospitalet Grenaa
Akutklinikker – grønne borde
Samspillet mellem akutafdelingerne og den kliniske basisuddannelse UAO Hanne Arildsen, PKL for FAM i Region Midt Møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse.
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
1 Sygehuset som en helhed I formiddagens program har der været fokus på fælles akut- modtagelser (FAM). Det, at der ændres på, hvordan de akutte patienter.
Resultat af Tønder rapporten 2009 dagklinik Tilstedeværelse af sygeplejerske til mhp overflytning. undersøgelsesklinik ( elektiv og.
Kvalitetsarbejdet i speciallægepraksis - Hvorfor du’r DDKM? FAS Årsmøde Munkebjerg
Præhospital terapi og transport Konsekvenser efter strukturreform for modtagelse af akutte patienter Matthias Giebner Præhospital Overlæge, Region Syddanmark.
1 Standardiserede Tidsstyrede Patientforløb (STP) Temadag den 29. april 2011 ”Kvalitet, nytte og specialfunktioner i et sundhedsvæsen under pres.”
”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.
FREMTIDENS INDSATS FOR ÆLDRE MEDICINSKE PATIENTER EMNE:FREMSKUDT VISITATION.
Akutberedskabet – Sundhedsstyrelsens rapport Faglig høring, Region Syddanmark Vejle, 1. februar 2007 Lone de Neergaard Enheden for Planlægning, Sundhedsstyrelsen.
Thomas Feveile, hospicechef siden 2007 Sankt Lukas Hospice, Hellerup
Fælles akutmodtagelser og sammenhængende patientforløb for den ældre sårbare medicinske patient – er der en modsætning ? Jørn Munkhof Møller.
Chefsygeplejerske Judith Mølgaard, Sygehus Fyn
MTV af Demens: Organisation
Netværksdage for Sygehusbyggeri August 2017
Metoden brugerstyret behandling
Brobyggerordningen mellem Esbjerg Kommune og FAM-SVS
Præsentationens transcript:

Cases - flipovers Opsamling fra Caféseminar om akutplan

2 ▪ Sukkersyge-case Gode råd og opmærksomhedspunkter: 1. Er der mulighed for prankym. Kir. Tilsyn på Holstebro? 2. Sidder der en læge i visitationen? 3. Hvem har det afgørende ord i visitationen (magten?) 4.Visitering skal bero på at fornødne / ikke overdrevne ressourcer ter til stede på modtagende hospital 5. Det er godt, at der formodentlig tages hensyn til, at patienten er kendt i Holstebro 6. Et akut beredskab skal fungere hele døgnet.

3 ▪ Sukkersyge-case Gode råd og opmærksomhedspunkter: 1. Paradokser: - Er sukkersygen i kontrol eller ej? - Hvorfor nævnes der intet om maveondet? - Hvilken læge tales der om ved visitationen? (egne læge – visiterende læge?) 2. Et akut beredskab skal fungere hele døgnet. 3. Overvejelser: - Hvem taler praktiserende læge med, når han melder patienten til indlæggelse – læge eller sygeplejerske? - Kræver en akut forværring overflyttelse til andet sygehus (ved indlæggelse på medicinsk visiteret modtagelse)? 4. Positivt: - Datteren kører et sted hen og de modtages af kendt personale - Indlæggelse tæt på hjemmet

4 ▪ Sukkersyge-case Gode råd og opmærksomhedspunkter: 1. Lægepraksis: Let tilgængelig: ”Ingen telefonkø” akut nummer – (reel) mulighed for akut konsultation. ? Kan lægepraksis honorere fremtidige krav med den foreslåede akutplan – har de tid? Lægemangel? 2. Akutberedskab: - Visitation til den ”rigtige” indsats - Ens mulighed for akut behandling uanset om man bor i øst eller vest - Kvalitetssikring af alle led i akutberedskabet i.e. Visitation, læge i akutbil, specialludd. Pers. i.. - At kronikere bliver visiteret direkte til specialafd. / ”stamafd.” er et must - Opmærksom på at speciallæge opdeling ikke må overskygge at patienten med ny diagnose fortsat ”fejler” andet (tidl.) ex. ny apopleksi med KOL - diabetes

5 ▪ Sukkersyge-case Gode råd og opmærksomhedspunkter: 1. Akutberedskab - være opmærksom på. 2. Visitering – hvordan, hvis man skal ”undgå” indlæggelse? 3. Styrke primær: Lægen og hjemmesygeplejersken 4.Mange steder i dag fungerer f.eks. de medicinske modtagelser. Modtages hurtigt af læge / sygeplejerske, prøver bestilles / tages. Tilsyn bestilles af andre eksperter – hurtig diagnosticering og behandling / pleje. Speciallægen samler trådene tilsidst inden for et halvt til et helt døgn 5. ”Misbrug” af eksperter

6 ▪ Ondt i maven - case Gode råd og opmærksomhedspunkter: 1. Visiteringen skal fungere, så patienten kommer til det rigtige sted i første omgang 2. Forløbet i casen er så hurtigt, at hvis det skal være realistisk generelt, skal kapaciteten være stor (mange hænder) 3. Planlægning akutberedskab: - Hvad skal basis-serviceniveau være? - Hvad er realistisk at garantere udfra antal hænder og økonomi? - Afsætte ressourcer til uddannelse og efteruddannelse 4. Godt i casen: Det tværfaglige samarbejde i modtagelsen 5. Visitationen skal være kompetent på faglighed. Logistik, hvornår lægefaglig sparring er behov

7 ▪ Ondt i maven - case Gode råd og opmærksomhedspunkter: 1.Akutberedskabet planlægges med opmærksomhed på: - At der organiseres passende kompetencer ifht. behov - At visitator har overordnet overblik over patientforløbet fra melding til stabil placering 2. Det tegner godt: - Hvis Falck vil holde sig til halv times ventetid - Visitator har overblik over hele enheden og har kontakt til resten af regionens hospitaler 3. Urealistisk kort ventetid på vagtlæge 4. Husk uddannelse 5. Intet nyt i casen – sådan gør vi i dag

8 ▪ Ondt i maven - case Gode råd og opmærksomhedspunkter: 1. Der skal tages hensyn til, at patienten bliver visiteret til: 1) Et sygehus med de nødvendige kompetencer 2) Et sygehus hvor der er plads 2. Man skal være opmærksom på: 1) At der visiteres på regionalt plan (AMK) 2) At visitator har overblik over alle akut-ressourcer i regionen, så der sikres optimale behandlinger (on-line rapportering af aktiviteter) 3. Kort responstid på lægevagt

9 ▪ Brækket håndled - case Gode råd og opmærksomhedspunkter: 1. Akutklinik: - Ikke effektivitetsprincip, men nærhedsprincip! 2. Behandlingssygeplejerske: - Opretholdelse af rutiner? Rotation? 3. Røntgen-akutklinik – Vagtberedskab 4. Er akutklinikker et ”Hold-kæft-bolche”? 5. Patienten bliver ikke vurderet af en ortopædkirurg 6. Ikke observeret ”hele” patienten – risiko for andre læsioner (slået hovedet?) 7. Positivt med én fælles skadevisitation, - ét fælles nummer 8. Positivt at patienten kommer til rette sted første gang, der hurtigt kan klare hele behandlingen

10 ▪ Brækket håndled - case Gode råd og opmærksomhedspunkter: Meget vigtigt med korrekt visitation Alle skal have lige adgang til hurtig behandling At de faglige kompetencer, der er brug for, er til stede Det virker som et hensigtsmæssigt patientforløb

11 ▪ Blodprop - case Gode råd og opmærksomhedspunkter: 1. Hvem skal lave efterbehandling efter 1. døgn: Akutsygehus? / Nærsygehus? 2. Telemedicinsk velfungerende. Logistikken er allerede på plads 3. Det går næsten for ”godt”. Hvad med evt. komplikationer under transporten? 4. Vil sundhedsfagligt personale forbedre disponeringen på 112?? 5. Akutbilerne bør bemandes med læger, hvis det skal have den ønskede effekt pga.: Medicineringen (blodfortyndende/hjertestabilisering) komplikationer undervejs 6. Invasiv kardiologi i Vestylland / Viborg??

12 ▪ Blodprop - case Gode råd og opmærksomhedspunkter: 1. Akutmodtagelsen er ikke rette sted til denne patient. Han skal direkte på kardiologisk 2. Rigtig godt at patienten visiteres til rette sted straks 3. Hvilken fagperson skal bemande vagtcentralen?? – en læge? 4. Ifølge transportrekommendation (dansk anæstesiologisk og cardiologisk selskab) skal pateinge med st. depression ledages af læge under transporter >ca. 20 min. 5. Vi ser ingen forbedring ved indførelse af akutplan, da der for nuværende sendes lægebemandet bil til disse patienter 6. Patienten skal være stabil nok til transporten

13 ▪ Blodprop - case Gode råd og opmærksomhedspunkter: 1. Der skal være kompetent personale med (anæstesi- sygeplejerske eller læge) på transporten 2. Hvem visiterer og hvem starter behandlingen? 3. Direkte behandling hos specialister

14 ▪ Trafikuheld - case Gode råd og opmærksomhedspunkter: 1. Behandlingen indledes hurtigere og mere målrettet 2. Bedre kommunikation til behandlingsstedet 3. Visitationsretningslinier skal være helt på plads 4. Opmærksom på koordinering regionerne imellem 5. Opmærksomhed på regningslinier i de andre regioner 6. Et stort plus at akutmodtagelsen har eget røntgen og skanningsapparat! 7. Så få personer som muligt på ulykkesstedet, fordi der er større risiko for kommunikationsbrist 8. Så høj kompetence som muligt præhospitalt 9. Der kan komme flere ulykker på samme tid. Derfor central koordinering

15 ▪ Trafikuheld - case Gode råd og opmærksomhedspunkter: 1. Sussis behandling er afhængig af, hvilket tidspunkt på døgnet uheldet sker, da der ikke er akutbil i Silkeborg om natten! (Hvorfor?) 2. Hurtig indsats samt sikker visitation er vigtige parametre 3. Afstanden til akutsygehus er også vigtig 4. Hvis der kan rekrutteres speciallæger indenfor specialerne er planen god 5. Traumeteamet mangler en organkirurg