Præsentation af resultaterne fra casestudie

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Fortolkning af AMO reformen
V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Den lille Mads.
At forholde sig professionelt Anne Skov
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Inspirationstema: Børns rettigheder
Anne Katinka Hansen Maya C. Flensborg Jensen
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Progression i arbejdsmarkedsparathed
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Uddannelsessystemet Paradokser og muligheder
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Hvad kan jobcentrene tilbyde?
Darum skole 4. november 2013.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
”Der er ingen sår der ser godt ud”
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Mindre grimt, tak.
Sket er sket … Og står sjældent til at ændre
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
- Et dagbehandlingstilbud til unge hashmisbrugere
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
”Spænd hjelmen!” - Unges forhold til arbejdsmiljø og risiko i en krisetid Ph.d. Mette Lykke Nielsen
Fortællinger fra kanten
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Hold fast, hold ud eller hold igen
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Hohnen, Pernille: Den korteste vej til arbejdsmarkedet, Den korteste vej til arbejdsmarkedet.
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Fokus på Job? SFI Fokus på Job? – En analyse af kontaktforløbssamtaler i AF, kommuner og hos andre aktører Gåhjemmøde Socialforskningsinstituttet.
Varetagelse af integrationsopgaven i Vejle Kommune Tidlig og bred indsats af høj kvalitet for alle målgrupper Forventning om at borgeren bidrager aktivt.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
Progression i arbejdsmarkedsparathed Et kvalitativt forløbsstudie af aktivitetsparate kontanthjælpsmodtageres forløb mod arbejdsmarkedet Sophie Danneris.
Uddannelsesafklarende samtaler
Børn og unge med handicap siger deres mening
Temadag for repræsentanter i De Regionale Beskæftigelsesråd d Birgit Hagen, DH repræsentant I Det regionale Beskæftigelsesråd i Region Midtjylland.
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Mhtconsult Mangfoldighedsværktøj for Erhvervsskolerne Skemafasen.
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Den koordinerede ungeindsats
Workshop 3: Jobcentrenes rolle i matchet mellem arbejdsgiver og den udsatte borger Mikkel Bo Madsen Institut for Socialt Arbejde Hvordan.
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
Borgerservice Undersøgelse af brugertilfredsheden med Borgerservice Marts
Organisering og samarbejde i Job- og Aktivhuset omkring den virksomhedsvendte indsats Virksomhedscenter Generation 2 Organisering Samarbejde på tværs Motivation.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Randers Kommune NY chance til alle Et bud fra Randers kommunes Jobcenter.
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Socialpolitisk statusmøde 2017 LO
Præsentationens transcript:

Præsentation af resultaterne fra casestudie Praksis, krav og kvalifikationer Jobcentermedarbejdernes erfaringer med og holdninger til beskæftigelsesarbejdet Præsentation af resultaterne fra casestudie

Hvordan er case - undersøgelsen gennemført Interview undersøgelse foretaget blandt de 4 case - kommuner 19 semistrukturerede - singleinterview 4 semistrukturerede - gruppeinterview I alt har 30 medarbejdere og ledere deltaget

Hvordan er case - kommuner udvalgt?

Hvordan er praksis søgt afdækket? Forståelse af opgaven Organiseringen af arbejdet Hvordan udføres arbejdet

Forståelse af opgaven ”Formålet med beskæftigelsesindsatsen er at sikre, at udbuddet af arbejdskraft er så stort som muligt, for dermed at medvirke til, at virksomhederne på kort og længere sigt kan få den arbejdskraft, de har brug for. Herudover skal indsatsen sikre, at jobmarkedet er gennemsigtigt samt at kommunens borgere kan være selvforsørgende” (Citat Beskæftigelsesplan 2010, Jobcenter Type IV p.5) ”Hurtigst muligt tilbage til arbejdsmarkedet … Ja, det er jo det øjnene er rettet imod og det der jo uanset, beskæftigelsesloven og sygedagpengeloven generelt altså, det er jo bare det der er lagt op til og der er ingen slinger i valsen.” (Sagsbehandler, kontanthjælp, Jobcenter Type IV). ”Altså, vi tilpasser vores mål, den målgruppe vi arbejder med, vi kan ikke se vores største mål er, at få match fire og fem ud på arbejdsmarkedet, for det er urealistisk, det er rent utopi at sige sådan.” (Medarbejder, kontanthjælp match 4-5(nu 2-3)).

Forståelse af opgaven

Organiseringen af opgaven ”Og jeg synes, det er fint, at vi ikke selv har beslutningskompetencen, både fordi at det sikre borgeren, at det ikke bare bliver den enkelte sagsbehandler, der sidder personligt og skalter og valter med – du skal have og du skal ikke, men også fordi at nogle gange, så kan det være ubehageligt at skulle give folk et afslag, hvor der kan man godt finde støtte i – jamen det er ikke en beslutning jeg har truffet alene, det er en jeg har truffet sammen med mine kolleger.” (Sagsbehandler, sygedagpenge, Jobcenter Type III).

Organisering af opgaven

Udførelsen af opgaven ”Det er primært borgerrelaterede opgaver, men rigtig rigtig meget administrativt arbejde efterhånden, som jeg syntes, der bliver mere og mere af… ” (Sagsbehandler, sygedagpenge, Jobcenter Type II) ”Jamen det, jeg sidder med primært, det er egentligt at sikre, at vi har alle vores borgere i aktivering … Jeg ser ikke borgerne så tit, jeg deltager selvfølgelig, hvis jeg bliver indkaldt til møde, eller de er velkommen til at komme her, men ellers så ser jeg dem ikke, der er rigtig mange af mine borgere, jeg aldrig har set og aldrig vil komme til at møde.” (Sagsbehandler, kontanthjælp, Jobcenter Type II)

Udførelsen af opgaven

Kvalifikationer og kompetencer Man skal kunne snakke, man skal have noget empati, man skal kunne snakke med alle, høj og lav, … Så man skal i hvert fald kunne lytte … Men samtidig ved jeg jo også godt, jeg har en rolle som myndighed, … Men det kræver i hvert fald, altså noget samtaleteknik og noget kendskab til den lov, man er sat til at administrere. …, man må selvfølgelig kende lidt til samfundet og arbejdsmarkedet generelt også, det er jo også en vigtig del. (Sagsbehandler, sygedagpenge) ”Jamen altså du skal jo kunne formulere dig skriftligt og mundtligt, og størstedelen af vores arbejde består jo af administrativt arbejde. … så det kræver også, at du kan sætte dig ind i ny lovgivning, og hvad det betyder, og du skal være fleksibel, der sker ændringer hele tiden, ikke kun på det lovgivningsmæssige område, men også i organisationen.” (Medarbejder, kontanthjælp).

Kompetencer og kvalifikationer Bredt spændende Viden om politiske intentioner, lovgivning, og om sociale - og arbejds-markeds forhold Kunnen i forhold til administrative procedurer, samtale og kommunikative evner , have empati skabe tillid, foretage skønsvurderinger og afgørelser Flimrende Socialfagligt – Beskæftigelsesfagligt Organisationsprofessionalisme – Fagprofessionalisme

Efterspørgsel efter Kompetencer og kvalifikationer ”vi kigger meget på, at man ved, hvorfor man er ansat, og vi er beskæftigelsesmedarbejdere – vi er ikke socialarbejdere.” (Mellemleder, sygedagpenge) ”…, jeg vil også ansætte socialrådgivere, men det vil jeg gøre til det, som jeg formulerede det før, som det tungere social-faglige arbejde.” (Leder). hvis jeg skal give det billede og sige, jamen vi fyrer alle med-arbejderne i Jobcenteret fra i morgen, så fylder vi op med nogle nye. Så tror jeg nok det vil være en anden sammensæt-ning vi vil vælge, ikke personligt men uddannelsesmæssigt …” (Leder).

Strategier og tilgange

Antagelser ”Ad. Behov for professionalisme” Der er ikke sket en rodfæstning af en fælles professionalisme forståelse på tværs af jobcentre og fagområder ”Ad. Forskellige strategier” Der er udviklet forskelligartede strategier for indsatsen ”Ad. Dilemmaer” Der gives udtryk for såvel faglige som etiske dilemmaer i indsatsen

Afslutning Der er ikke en fælles praksis Der er ikke en fælles metode Der er ikke en fælles faglighed