Visualisering af den nuværende struktur for udvidet specialpædagogisk bistand i Silkeborg Kommune Tilbud uden for kommunen Elever med svære generelle indlæringsvanskeligheder Elever med svære specifikke indlæringsvanskeligheder Elever med svære socio- emotionelle vanskeligheder Elever med svære gennemgribende udviklingsforstyrrelser Elever med svære læsevanskeligheder Bogligt svage og skoletrætte elever Andre undervisningstilbud Specialklasserne på Thorning Skole Dybkær Specialskole Specialklasserne på Langsøskolen Skolen i Nørskovlund afdeling til Ans Skole Specialklasserne på Ans Skole Læseklasserne på Balleskolen Læseklasserne på Si. Ungdomsskole C-klasserne på Bryrup Skole Specialklasserne på Sølystskolen SE-klasserne på Kjellerup Skole Ulvedalskolen Højmarkskolen / Karolinelundskolen Børnehaveklassen på Sølystskolen E-klasserne på Bryrup Skole
Tilbud uden for kommunen Visualisering af ny struktur for udvidet specialpædagogisk bistand i Silkeborg Kommune = Folkeskolerne i Silkeborg Kommune= Udtryk for den gensidige vidensdeling Hovedcenter afdeling til distriktsskole x-antal decentrale specialgrupper / enkeltintegration Rejs ehol d Hovedcenter afdeling til distriktsskole x-antal decentrale specialgrupper / enkeltintegration Rejs ehol d Hovedcenter afdeling til distriktsskole x-antal decentrale specialgrupper / enkeltintegration Rejs ehol d Inklusionscenter for elever med svære generelle indlæringsvanskeligheder Inklusionscenter for elever med svære specifikke indlæringsvanskeligheder Inklusionscenter for elever med svære socio-emotionelle vanskeligheder Hovedcenter afdeling til distriktsskole x-antal decentrale specialgrupper / enkeltintegration Rejs ehol d Inklusionscenter for elever med svære gennemgribende udviklingsforstyrrelser Hovedcenter afdeling til distriktsskole x-antal decentrale specialgrupper / enkeltintegration Rejs ehol d Inklusionscenter for elever med svære læsevanskeligheder Ungdomsskoleregi Bogligt svage og skoletrætte elever Andre undervisningstilbud Under Silkeborg Ungdomsskole
Kommissoriet for udvalgets arbejde: At understøtte inklusionen i almenskolen - det vil sige færre elever i specialklasser og flere elever inkluderet i distriktsskoler. At den nødvendige specialpædagogiske faglighed i høj grad kan flyttes hen til den elev, der har behov for det. At øge det faglige niveau for specialpædagogik i Silkeborg Kommunes almindelige skoler og specialklasser. At en overvejende del af de ressourcer, der nu bliver anvendt til transport af elever, i stedet bliver anvendt til kvalificering af undervisning på distriktsskolen.
Og hvorfor det? Ny lovgivning på vej der pålægger os mere inkludering Unge hjemtages/færre ud af kommunen Politisk ønske om at minimere udgifter til transport af elever Ønsket om fleksibilitet, nærhed, faglighed etc. Politisk ønske om at minimere udgifterne til det ”specielle”
En ny model der bygger på følgende principper: Elevens tarv Den specialfaglige ekspertise Kompetenceudvikling Nærhedsprincippet Fleksibilitet Visitationen Graden af specialisering
Implementering: Gradvis ændring fra nuværende til ny struktur Skoleåret 2011/12: medarbejderne inden for hvert område indgår i fælles uddannelsesforløb, der skal give fælles fagligt løft og forberede fælles faglig tilgang samt fusion Etablering af rejseholdsaktivitet og satellitklasser hvor det giver mening forberedelse af ny struktur August 2012 – ny struktur………