FYSIK (STX) Carsten Claussen Februar 2008
Faglige niveauer Fysik C (75 timer) for alle Fysik B (200 timer) studieforberedelse Fysik A (325 timer) faglig fordybelse
Faglige mål Empiri Eksperiment, data, praksis-teori-kobling Repræsentation Symboler, skift mellem repræsentationer Modellering Problem, anvende, analysere, diskutere Formidling Skriftligt, mundtligt Perspektivering Sammenhæng, refleksion, vurdering
Fagligt indhold FYSIK CFYSIK BFYSIK A Verdensbilledet Energi Lyd og lysBølger Elektriske kredsløb Kvantefysik Mekanik Fysik i 21.årh 40 % SUPP25 % SUPP30 % SUPP
Tilrettelæggelse Supplerende stof Eksperimentelt arbejde (20 %) Samarbejde Studieretning (opgave, projekt) Almen studieforberedelse Udadrettet virksomhed
Prøveformer Skriftlig (A-niveau) Øget vægt på argumentation Forskellige metoder Mundtlig (A- og B-niveau) Eksperimentel del Teoretisk del
Karakteristik – fysik B Indhold Nogenlunde uændret kernestof Øget vægt på eksperimenter Skriftligt arbejde Markant reduktion Færre elever
Karakteristik – fysik A Mindre fælles kernestof Elektriske og magnetiske felter Klassisk stråleoptik Ideale gasser Bedre blik for faget uden for skolen Fysik i det 21. århundrede Samarbejde med virksomhed/institution Klarere vægt på faglige forklaringer Mindre skriftligt arbejde Nogenlunde uændret elevtal
Udsigt Ekstern evaluering (stx,htx) Øget tilgang matA-fysB-kemB Supplering i fysik for nat/med Ny fagkonsulent (stx)
Skriftlig prøve – eksempel 1
Skriftlig prøve – eksempel 2