FYSIK (STX) Carsten Claussen Februar 2008.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Advertisements

Et kritisk-analytisk blik på positiv psykologi
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Institut for Naturfagenes Didaktik
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG
Innovation i samfundsfag og AT
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Kompetencer Matematik 1 Steen Markvorsen Institut for Matematik
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Folkeskolens Afgangsprøve
HTX – teknisk gymnasium
HF på Falkonergården 2011.
Optagelseskrav på hf Afsluttet 10. klasse og direkte på hf
Geografi BeskriveJorden. Geografi SamfundsfagFysikGeologiBiologiMatematikKemiHistorie.
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
Fra undervisningsevaluering til skolens kvalitetsarbejde
”De nye fysikstuderende efter gymnasiereformen - DEN DOBBELTE UDFORDRING ” Debatmøde i Dansk Fysisk Selskab Aarhus d Oplæg Lars Brian Krogh,
Velkommen Til Klassemødet i 1x.
Almen sTudieforberedelse AT
Hvordan søger man om optagelse?
Fremtidens student med kemi
Religion på B-niveau Christina Egholm.
Fysik B : Omfang 5 timer pr. uge
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
”Ny skriftlighed” Elevernes studieforberedende skrivekompetencer
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Når de skal gøre det bedre? Kan vi gøre det bedre? Erfaringer fra fysik på Nærum Gymnasium Eva Danielsen.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Og hvordan gik det så i 2008? 10. klassernes gennemsnitskarakterer i forhold til 11. klassernes gennemsnitskarakterer.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Fysik B : Omfang 5/8 timer pr. uge 5/8 timer pr. uge Gennemgang af stof, demonstrationsforsøg, journaløvelser, rapportøvelser, EDB Gennemgang.
Fagdidaktisk kursus i biologi
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
FREMTIDENS FYSIKSTUDENTER DFS Debatmøder – april 2007
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Matematik efter reformen
Naturfagsprøve Forældremøde 16. marts 2011.
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Gymnasierådet 27. april 2009 Politisk aftale om justering af gymnasiereformen Ikrafttræden Forestående proces i Gymnasieafdelingen --- Ansøgertal 2009.
Undersøgelsesbaseret naturvidenskabelig undervisning
Erfaringer fra næsten 2 år med 2.w, NAG
”NETFORSØ GET” – Forsøg med digitale opgaver CMU-konference Maj 2016.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Greve Gymnasium Skemalagt elevtid Forsøg med start i skoleåret Forsøget omfatter hele skolen: -Alle fag med skriftlig dimension -Alle lærere og.
C PRØVEN I FYSIK/KEMI 2016 Prøveform A. Formalia om prøven Eleverne kan gå op enkeltvis eller i grupper på 2-3 elever (2 er mest hensigtsmæssigt) Inden.
Synopsen skal indeholde titel på emnet og angivelse af fagkombination problemformulering præsentation af de underspørgsmål, der er arbejdet med diskussion.
De taksonomiske niveauer i skriftligt arbejde på HHX.
Erfaringer med brug af 7-trins-skalaen, DPU 27. august 2007
Faglig udvikling i praksis 2017
Naturvidenskabeligt grundforløb på Gladsaxe Gymnasium
Fagdidaktisk kursus i biologi
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Skriftlige prøver i biologi og bioteknologi, 2017
Faggruppemøde Naturfag, fysik og kemi Bodil Tange.
Teoretisk pædagogikum
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Fysik og Astronomi Fysiklærerdag, AU 24. jan Titeldias.
Naturfag.
50 års jubilæum 2016 Reformnyt – en fest for faget?
Styrkede gymnasiale uddannelser
Hvordan laver man gode aftaler omkring skriftelige opgaver og logbog?
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
På stx og hf efter reformen
Praktik. Censorformand: Niels Tange Lokaler: Århus: D2.02 Kbh: K5.18
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
ATG Almen Studieforberedelse Grundforløb
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Præsentationens transcript:

FYSIK (STX) Carsten Claussen Februar 2008

Faglige niveauer Fysik C (75 timer) for alle Fysik B (200 timer) studieforberedelse Fysik A (325 timer) faglig fordybelse

Faglige mål Empiri Eksperiment, data, praksis-teori-kobling Repræsentation Symboler, skift mellem repræsentationer Modellering Problem, anvende, analysere, diskutere Formidling Skriftligt, mundtligt Perspektivering Sammenhæng, refleksion, vurdering

Fagligt indhold FYSIK CFYSIK BFYSIK A Verdensbilledet Energi Lyd og lysBølger Elektriske kredsløb Kvantefysik Mekanik Fysik i 21.årh 40 % SUPP25 % SUPP30 % SUPP

Tilrettelæggelse Supplerende stof Eksperimentelt arbejde (20 %) Samarbejde Studieretning (opgave, projekt) Almen studieforberedelse Udadrettet virksomhed

Prøveformer Skriftlig (A-niveau) Øget vægt på argumentation Forskellige metoder Mundtlig (A- og B-niveau) Eksperimentel del Teoretisk del

Karakteristik – fysik B Indhold Nogenlunde uændret kernestof Øget vægt på eksperimenter Skriftligt arbejde Markant reduktion Færre elever

Karakteristik – fysik A Mindre fælles kernestof Elektriske og magnetiske felter Klassisk stråleoptik Ideale gasser Bedre blik for faget uden for skolen Fysik i det 21. århundrede Samarbejde med virksomhed/institution Klarere vægt på faglige forklaringer Mindre skriftligt arbejde Nogenlunde uændret elevtal

Udsigt Ekstern evaluering (stx,htx) Øget tilgang matA-fysB-kemB Supplering i fysik for nat/med Ny fagkonsulent (stx)

Skriftlig prøve – eksempel 1

Skriftlig prøve – eksempel 2