Uddannelse, roller og kompetencemåling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
God uddannelsesvejledning - Udvikling
Advertisements

v/ afdelingsledelsen VELKOMMEN!
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
”Nu skal I få kreative ideer – som I kan og vil gøre noget ved”
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. VISIONER FOR UDDANNELSE TIL SYGEPLEJERSKER INDENFOR.
Erfaringer fra brugerpanelet i Onkologisk Klinik
Dagkirurgisk sygepleje
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
360 graders evaluering i den lægelige videreuddannelse
Feedback i den lægelige videreuddannelse
3-timersmøde 2010 Børneafdelingen Hvad gør vi godt: •Feedback og supervision i Børnemodtagelsen og Børneambulatoriet. •Enkelte yngre læger er kontaktpersoner.
Indførelse af elektronisk 360°- evaluering af yngre læger
Kulturen i forandringsprocesser
Jobudvikling og -glidning
OUH-to-go (workflow-to-go®)
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
CUPP konference Roskilde 9. november 2010 Sundhedsuddannelserne Campus Næstved.
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Det Nye Universitetshospital i Århus Arbejdsvision for byggeriet af DNU Det Nye Universitetshospital: sammenhængende, bæredygtigt og effektivt byggeri.
Hvordan opnår vi succes? Vision og fællesskab om EPJ i regionen EPJ messedag, den 9. april 2013 Cheflæge, dr. med. Jørgen Schøler Kristensen, Hospitalsenheden.
Uddannelse i Akutmedicin Region Midtjylland Projektleder Jeannie Rumph.
Uddannelse af læger i akutafdelingen
TEMA: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer. Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges større.
Rekruttering og fastholdelse Projekt fra 2006 – 2010 Flere delprojekter omhandlende : Samarbejde Image Elevers læring Lederuddannelse Kompetenceudvikling.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Lægedage Almen medicinsk uddannelse Nuværende uddannelsesforhold.
E-learning – individ og fællesskab Perspektiver på uddannelse, vidensdeling og vidensudvikling som fælles praksis i CSCL-former. Asger Hasle Harlung Konference.
Hvordan griber vi det an? En stor del af de ambulante patienter vil have behov for støtte til at være aktive i hverdagen.
Læge i HU anæstesiologi SATS foredrag onsdag d. 25. april 2012
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
Videreuddannelse i Akutafdelingen.
Uddannelse af Akutsygeplejersker i Region Hovedstaden
Skriftlig opgave. Evalueringsmetoden ” skriftlig opgave”: I hvilke sammenhænge er det relevant? Er der specialer hvor det indgår som en del af det daglige.
Inklusion og inkluderende processer
Information til respondenter Feedback i den lægelige videreuddannelse.
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
PUF-seminar 2011 Århus Sygehus Af Anne Braae Olesen Supervision – et redskab til læring i et ambulatorium Af Anne Braae Olesen Uddannelsesansvarlig overlæge.
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Hvorfor er Region Sjælland den bedste videreuddannelsesregion for yngre læger? Yngre Læge-dag - Lørdag den 28. maj 2011 Preben Cramon - Sundhedsfaglig.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Patientforløb og sygehusvæsenets organisation. Komissorium 1.Beskrive krav til fremtidens sygehusvæsen om patientforløb og vurdere hvilke ledelses- og.
Produktion og uddannelse Susanne Mallet. ortopædkirurgisk afdeling Køge.
Vedligeholdelse og udvikling af CRRT kompetencer hos intensivsygeplejersker.
Akutkonferencen marts 2009, Annette Gyldengren DE ALVORLIGT SYGE DE MINDRE SKADER ELLER SYGDOMME IKKE AKUTTE SKADER ELLER SYGDOMME.
Ned med tvang – op med forebyggelse Kompetenceudvikling Psykiatrien i Region Syddanmark 2015–18.
Evaluerings ansættelser - Erfaringer fra en akutafdeling.
Reservelæge Birgit Falk Riecke Uddannelsesansvarlig overlæge Anne Grethe Mølbak Akutafdelingen Køge.
Gruppen af Yngste Læger. Hvorfor ? Mere Kvalitet- og patientsikkerhed Læring og kompetenceudvikling Selvstændighed Fællesskabsfølelse Kollegialitet Arbejdsglæde.
Forslag til skabelon for ledelsesdialogmøder omkring lægelig videreuddannelse på afdelingsniveau Det Regionale rådsmøde 24. september 2015 Thea Otto Mattsson.
Uddannelseansvarlige
Hvad gør os arbejdsglade?
Data fra Evaluer.dk 2016 Evalueringen består af 26 spørgsmål opdelt i 7 grupper.
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
ProfessionelP Specialernes Professionelle figur – Hvad er kompetencen og hvordan skal den kompetencevurderes.
Ansvar i Videreuddannelsen
Den nye målbeskrivelse – et overblik
Almen medicinsk uddannelse
Mette Rosendal Darmer, Centerchefsygeplejerske
Metoden brugerstyret behandling
Kvalitet i uddannelsen
Den nye målbeskrivelse – et overblik
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Præsentationens transcript:

Uddannelse, roller og kompetencemåling Anne Grethe Mølbak Udd. ansv. overlæge Køge Sygehus

Model over kompetenceudvikling i den lærende afdeling Nyuddannede læger Læger i videreuddannelse Speciallæger i uddannelse novice til ekspert problematikken

Grundlag for den lærende afdeling præmisser Ung organisation Strukturen givet Høj faglighed Høj ydelse Høj sikkerhed Uforudsigelighed udfordringer Skabe faglighed Skabe kultur Skabe uddannelse Vi skal tage aktion på alle områder mangler Anerkendelse af speciale-identitet Viden om kompetencestyring i akutområdet IT opbakning til overblik over kompetencemåling

Den kliniske hverdag er grundlaget Organisatorisk Individet Holdning til læring IT fastholde viden – ikke røve uddannelsestid

Analyse af dagen Kompetenceniveau Antal personaler Antal patienter

Uddannelsesfokus Flowfokus Flowfokus Uddannelsesfokus Fokusundervisning Individuel opfølgning Scenarietræning Fokus på refleksion Supervision ved pt. kontakt Procedureoplæring Sikker drift Fokuseret refleksion Fokus på patientflow Sikker samarbejde 8 03 11 15 lavt højt arbejdspres Fleksibel hverdag

Analyse af halvåret juli Samlet kompetenceniveau ved KBU indtag fordelt på 3 måneder pr halvår

Kompetenceniveau ved KBU indtag tidlig fokus Monofaglig understøttelse tidlig assessment Introduktion Tværfaglig understøttelse Udnytte at læring foregår bedst det kliniske rum

Fra novice til ekspert Tidlig ”real life” fastsættelse af uddannelsespunkter i den professionelle adfærd på stuen De 7 lægeroller i interaktion Planlægning af læringsrammerne

Jeg kan følge med

Dagen igennem Fokus på faglighed Funktion til ”ubegrænset” disposition - refleksion Novice lægen Koordinerende læger Overlæger obligatorisk

Nye speciallæge Illustration af kompetenceniveau for speciallæger

Nye speciallæge Illustration af kompetenceniveau for speciallæger Analyse og aktion -

Vi skal:. - finde deficit - finde tidslommer for den enkelte Vi skal: - finde deficit - finde tidslommer for den enkelte - matche læringsbehov og -mulighed

Afdelingens kompetencedatabase Den uddannelsesansvarlige overlæges portefølje

” Jeg ved altid, hvem der i akutafdelingen kan udføre specifikke procedure /undersøgelser? ” ” Jeg ved altid, hvem der kan lære mig de kompetencer, jeg mangler? ” ” Jeg ved altid, hvem der kan certificere mig i en given procedure/færdighed? ” ” Jeg har et behov for at være certificeret ” ” Jeg har i dagligdagen et behov for at kende mine kollegers kompetencer ” ” Det har betydning for min læring, at der stilles krav for systematisk tilgang til problemstillinger f. eks. procedure, undersøgelser og behandlinger? ” 93% besvarelse

Grundlag for den lærende afdeling præmisser Ung organisation Strukturen givet Høj faglighed Høj ydelse Høj sikkerhed Uforudsigelighed udfordringer Skabe faglighed Skabe kultur Skabe uddannelse Vi skal tage aktion på alle områder mangler Anerkendelse af speciale-identitet Viden om kompetencestyring i akutområdet IT opbakning til overblik over kompetencemåling

Kollektiv information 27-5-2013 Læringsramme ca 90 personer % Kollektiv information Individuel information 22