Uddannelse, roller og kompetencemåling Anne Grethe Mølbak Udd. ansv. overlæge Køge Sygehus
Model over kompetenceudvikling i den lærende afdeling Nyuddannede læger Læger i videreuddannelse Speciallæger i uddannelse novice til ekspert problematikken
Grundlag for den lærende afdeling præmisser Ung organisation Strukturen givet Høj faglighed Høj ydelse Høj sikkerhed Uforudsigelighed udfordringer Skabe faglighed Skabe kultur Skabe uddannelse Vi skal tage aktion på alle områder mangler Anerkendelse af speciale-identitet Viden om kompetencestyring i akutområdet IT opbakning til overblik over kompetencemåling
Den kliniske hverdag er grundlaget Organisatorisk Individet Holdning til læring IT fastholde viden – ikke røve uddannelsestid
Analyse af dagen Kompetenceniveau Antal personaler Antal patienter
Uddannelsesfokus Flowfokus Flowfokus Uddannelsesfokus Fokusundervisning Individuel opfølgning Scenarietræning Fokus på refleksion Supervision ved pt. kontakt Procedureoplæring Sikker drift Fokuseret refleksion Fokus på patientflow Sikker samarbejde 8 03 11 15 lavt højt arbejdspres Fleksibel hverdag
Analyse af halvåret juli Samlet kompetenceniveau ved KBU indtag fordelt på 3 måneder pr halvår
Kompetenceniveau ved KBU indtag tidlig fokus Monofaglig understøttelse tidlig assessment Introduktion Tværfaglig understøttelse Udnytte at læring foregår bedst det kliniske rum
Fra novice til ekspert Tidlig ”real life” fastsættelse af uddannelsespunkter i den professionelle adfærd på stuen De 7 lægeroller i interaktion Planlægning af læringsrammerne
Jeg kan følge med
Dagen igennem Fokus på faglighed Funktion til ”ubegrænset” disposition - refleksion Novice lægen Koordinerende læger Overlæger obligatorisk
Nye speciallæge Illustration af kompetenceniveau for speciallæger
Nye speciallæge Illustration af kompetenceniveau for speciallæger Analyse og aktion -
Vi skal:. - finde deficit - finde tidslommer for den enkelte Vi skal: - finde deficit - finde tidslommer for den enkelte - matche læringsbehov og -mulighed
Afdelingens kompetencedatabase Den uddannelsesansvarlige overlæges portefølje
” Jeg ved altid, hvem der i akutafdelingen kan udføre specifikke procedure /undersøgelser? ” ” Jeg ved altid, hvem der kan lære mig de kompetencer, jeg mangler? ” ” Jeg ved altid, hvem der kan certificere mig i en given procedure/færdighed? ” ” Jeg har et behov for at være certificeret ” ” Jeg har i dagligdagen et behov for at kende mine kollegers kompetencer ” ” Det har betydning for min læring, at der stilles krav for systematisk tilgang til problemstillinger f. eks. procedure, undersøgelser og behandlinger? ” 93% besvarelse
Grundlag for den lærende afdeling præmisser Ung organisation Strukturen givet Høj faglighed Høj ydelse Høj sikkerhed Uforudsigelighed udfordringer Skabe faglighed Skabe kultur Skabe uddannelse Vi skal tage aktion på alle områder mangler Anerkendelse af speciale-identitet Viden om kompetencestyring i akutområdet IT opbakning til overblik over kompetencemåling
Kollektiv information 27-5-2013 Læringsramme ca 90 personer % Kollektiv information Individuel information 22