Handlings- plan x Hvordan kan centralbiblioteket understøtte initiativerne? Bibliotekernes fremtid Værdi for samfundet Tid Handlings- plan x Handlings-

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Danske fysioterapeuters og ergoterapeutforeningens Lederkonference
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Plan 2015 Vision: Y`s Men International Region Danmark er i 2015 en bevægelse, som lokalt, nationalt, internationalt og organisatorisk er klar til at engagere.
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Risici for SAPA-projektet
NOEA/Aalborg Universitet
1 Beboerkommunikation BL: Mål og Budskaber Paul R. Metelmann.
Vores projektorganisering
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
1 SAMMEN GØR VI DIG BEDRE Copyright; Mogens Sparre Wise Mind Ledelse i Praksis – 11. aften v/Mogens Sparre.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Kvalitet (Excellence) Effekt, merværdi (Impact )
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Kodeks for offentlig topledelse
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Idé, mål og politikker Kapitel 9
Organisationsanalyse. Klar fælles vision og mål Se sammenhæng til eget job Åben kommunikation Accept af fejl Accept af teamarbejde Inddragelse/delegering.
Efter konsensus. Det er spild af tid at gennemføre en selvevaluering uden at følge den op med klare forbedringsprojekter! Prioritering Alle forbedringsområderne.
Børn og pædagoger i en digital verden
Tørring Gymnasium Mission, vision, værdier, fokusområder.
Den lærende organisation
Udviklingen i Nalunnguarfiup Atuarfia Nalunnguarfiup Atuarfia Atuarfimmik inerisaaneq QANOQ ? SOOQ ? KIMUT ? KIKKUT ? Skoleudvikling HVORDAN? HVORFOR ?
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Kommunikation i forandringer KL kommunikationsdøgn 2013.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Sportsmanagement November 2008
Mission, vision og strategi.....det er DER – VI skal hen !
organisatoriske kompetencer
Rudersdal Kommune KL’s Ledertræf 2010 Den Kompetente Leder v/ Bjarne Pedersen, Kommunaldirektør Suzanne Henningsen, Skoleleder.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
Ole Nørby 1 Kvalitetsreformen Bedre velfærd og større arbejdsglæde Høj kvalitet i den offentlige service: 1.Brugerne i centrum 2.Attraktive arbejdspladser.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Korte (max. ½ time) ugentlige dialog møder i teamet/afdelingen. Stående omkring tavlen. Ledes af nærmeste daglige leder. Dialog omkring: Handlingsplanen.
Thomas Bartels, VFAs rejsehold 15. april 2015
Stenderup Kirke Stenderup Menighedsråd Visioner og mål Visioner og mål Stenderup Menighedsråd Visioner og mål Visioner og mål.
... Hvis du sender det til (mindst ) 2 venner... Får du 3 år med masser af held!!! ***
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
FORBEDRINGSLEDELSE OG KOMMUNIKATION Helle Adolfsen, Sygeplejefaglig direktør, E-MBA, Cand. Cur 27. APRIL 2016.
 Historie / erfaring.  Miljø terapi  Arbejde i grupper.  Gruppedynamiker.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Etablering og drift af faciliteter – sammen med frivillige Friluftsrådet V/Julia Bjerre Hunt, Ingerfair.
Kunsten at give god feedback
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
KAB’s målsætningsprogram 2015 – en støtte til jeres lokale arbejde.
5 veje til produktivitet og bedre bundlinje (Dansk Byggeri og 3F, 2011)
Dynamisk Strategi Evaluering af demonstrationsprojektet 2011
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
SUF - gevinstrealisering
Når PR giver gevinst på bundlinjen
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
Talt med 23 ledere og medarbejdere
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Jagten på den excellente kommunikationskultur i Børn og Unge
Præsentationens transcript:

Handlings- plan x Hvordan kan centralbiblioteket understøtte initiativerne? Bibliotekernes fremtid Værdi for samfundet Tid Handlings- plan x Handlings- plan x Handlings- plan x Hvad betyder udviklingen og emnernefor bibliotekernes fremtidige eksistensberettigelse? Teknologi Brugerbehov Muligheder/udfordringer Kommunikation Biblioteket lokalt i dag LederadfærdEksekvering

Handlingsplan Hvordan kan vi som ledere få det til at ske? Det kan vi ved at satse på: Strategisk planlægning understøttet af operationelle handleplaner, hvor mål og handlinger afstemmes og aftales med involvering af medarbejderne (giver ejerskab) En organisering, der i højere grad er opgaveorienteret Opfølgning på handlinger og aftaler (ledelse og personale9) og løbende afrapportering fra mellemledere (status: hvor er vi, hvor langt er vi nået m.v.) Involvering af mellemledere, som nøglepersoner, kompetente omdrejningspunkter Formidling af flere mellemregninger til personalet og koble dem på det der sker. Gentag budskaberne, sørg for at sikre at de bliver gentaget, hørt og forstået I talesætte forventninger Større fokusering og prioritering af det vi virkelig vil (fravælg andre ting, kill your darlings, smid ud) Mindre ambitiøse og mere realistiske i hvad vi kan Adfærdsregulering ved eksempler – lederen som rollemodel (walk the talk ) Synliggøre og fejre succeser - husk at fortælle historien og giv ejerskab til den Lederadfærd/ Eksekvering

Opfølgning (konkretisering) Fokus: Hvordan kan vi som ledere få det til at ske? Indsatsområde: Opfølgning Leverancemål: – Opfølgning gøres til naturlig del af strategisk planlægning (målstyring) – Opfølgning gøres til naturlig del af daglig dialog mellem ledere, mellemledere og medarbejdere (del af opgaveløsning) – Opfølgning gøres til en disciplin: struktureres og skemalægges – Opfølgning er der vi finder gevinsterne og høster frugterne af arbejdet og fejrer succeserne!

Personligt lederskab Kendetegn Autentisk: Kendskab til stærke og svage sider – Kompensere for mangler Tydelighed og synlighed Løbende træning af lederskab Reflekterede: Blive klogere på adfærd og justere adfærd. Være rollemodel: Godt eksempel. Være synlig. Det man siger, det man gør. Udstråler at folk kan føle trygge. Tage ansvar. Turde kommunikere det ubehagelige Anerkende

Personligt lederskab Hvad ville vi gøre, hvis skulle udøve dårligt lederskab Sætte os ind på kontoret Ikke kigge på nogen Ikke snakke om det Være usynlige Gøre os upopulære Holde os til skåltaler Beskæftige os med alt mulig andet end det vigtige Udvise ligegyldighed Tilbageholde informationer Være uærlige

Formidlingsstrategi: Digitale materialer Kommunikation Biblioteket d.d. LederadfærdEksekvering

Bibliotekernes fremtid Teknologi Muligheder/udfordringer Brugerbehov