God regnskabsskik DHS’ årsmøde 2015.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Andreas Kjær Professor, overlæge, dr.med.
Etablering af virksomhed
Kasserer oplysning – distrikt konference 2011 Höfn Hornafjörður 23. september 2011 Birgir Sveinsson distrikt kasserer 2011– 2012 Margar hendur vinna létt.
Ansøgning om etablering af faskine
Ansøgning om etablering af faskine
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
1. Valg af dirigent og 2 stemmetællere 2.Formandens beretning for Kassereren fremlægger revideret regnskab for 2008 (udsendt!) 4.Forslag fra bestyrelse.
Side 1 Generalforsamling Grenaa & Anholt Vandforsyning 25. marts 2010.
Velkommen til - Infomøde for projektstillere til Operation Dagsværk
Stiftende generalforsamling
Folkeoplysningsloven •En frivillig folkeoplysende forening, der er godkendt i henhold til Folkeoplysningslovens bestemmelser i § 4 stk. 2, er berettiget.
De Aktive Kultur Samvær Fitness Netværk De Aktive Generalforsamling 16. maj 2012.
Alle børn skal have mindst et fornavn og et efternavn … det skal computerens ”børn” også !! Computerens ”børn” kaldes alle for filer uanset hvilke programmer.
Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?
GENERALFORSAMLING 2011.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økonomi og Jura Automatisk mellemregning mellem I/S og deltagerne.
EU –regler og rammer Louise Ilum Sørensen NaturErhvervstyrelsen.
24. januar 2013.
Kap. 11 Virksomhedens årsregnskab
Statsautoriseret revisor Ove Frederiksen
5. februar 2008Idrætsrådet1 Medlemstilskud  Til folkeoplysende foreninger (aktiviteter for kontingentbetalende børn og unge.  Alle medlemmer til og med.
Vil du kontrollere hvilken fuldmagt, en person har?
ODAs Årsmøde 14. november 2014 Hvad efterspørger kommunen? - fremfinding af digitale sager i arkiveringsversioner og søgning i MiNEA Mie Andersen Emilie.
1 © Copyright AK-Samvirke – 2014 Diverse nye regler fra 2015.
1 © Copyright AK-Samvirke – 2014 Kontrol af Bopæl og ophold.
Balanceskema Typiske kendetegn ved balanceskema:
Egenkapital og privatforbrug
Skat, inflation og kalkulationsrente
Introduktion til arbejdet som kasserer
ISO = international service organiser Introduktion til arbejdet som ISO ISO1.
…helt naturligt ! Velkommen til Meldgaard. Se godkendte koebsfaktura Denne funktionalitet er tiltænkt direktion og afdelingsledere. Den viser godkendte.
Sekretær Introduktion til arbejdet som klubsekretær Sekretær1.
Lægedage Bogføring Praksis Plus Lægedage Lægedage Med-underviser; Trine Hansen, bogholder Registrering af virksomhed Opsætning af kontoplan Bogføring.
…helt naturligt ! Velkommen til Meldgaard. Se godkendte koebskreditnota Denne funktionalitet er tiltænkt direktion og afdelingsledere. Den viser godkendte.
Når der er givet en projektbevilling…. Opfølgning på projekter med tilskud fra Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker.
NYHEDSBREV Årgang 6, Nummer 1, marts 2009 Bestyrelse Formand Jesper Holm, Bernstorfflund Allé 15, 2920 Charlottenlund, Kasserer Michael Ørnø,
Vest-Vendsyssel Distrikt Inspirationsaften Kasserermodul.
1 Vil du se detaljer om en fuldmagt, en borger har fået? Som betroet medarbejder eller lignende kan du opnå mulighed for at se detaljer om en fuldmagt,
Aktuarens rolle Januar 2009, Malene Stadil. 2 Regler FIL § 108 bekendtgørelse nr. 60 af 8. februar 2008 om ansvarshavende aktuar vejledning nr
{ Bestyrelseskursus Marts 2015 Bestyrelsens opgaver og ansvar.
I henhold til IEU-instruksen skal institutioner, som foretager elektronisk aktivitetsindberetning og som efterfølgende modtager tilskud på den baggrund,
Advokat Poul Bostrup & Statsaut. revisor Arne Larsen Lovgrundlag Bogføringsloven, kap. 3 og 4 §6: Bogføringen skal tilrettelægges og udføres i overensstemmelse.
Revisors rapportering Eller: Er = 4?. 2 | 15. maj 2008 | Kerneydelsen revision From NY to BRU, CPH – and Jutland? New YorkBruxelles København SOX!
Økonomi i hverdagen - grundviden for medarbejdere i fsb.
Voksenlærlingordningen. Hvorfor en voksenlærlingeordning?  Voksenlærlingeordningen startede i 1997 for at modvirke de begyndende balanceproblemer på.
Rådighedsbeløb og kontant- kasser. Afdelingsbestyrelsens udgifter Rådighedsbeløb (for afdelingsbestyrelsen) F.eks. kaffe, te, fortæring, kontorartikler,
Godkendt i Samvirkets styregruppemøde den 18.januar 2017 Point System
Oplæg om PLO-K Om PLO-K’s organisering, økonomi, opgaver og roller, kontaktperson i PLO-R, samt om PLO’s kommuneudvalg.
Forskel i regnskabet i Selskaber og Privat ejet virksomhed
Almen sTudieforberedelse 2017
Udbudsforskrifter (UF) Vintertjeneste
DIMITTEND 2017 Præsenter dig selv: Navn, junior-marketingkonsulent i Akademikernes A-kasse, hvad læser du, evt. relationer til studieretningen i øvrigt.
Registrering af oplysninger i hovedtræk
HÅRBØLLEHUSET ORGANISATION
Løsningsworkshop drejebog
Sådan anvendes BG-NetBank
Projektordninger Revision, fejlrater, bilagskontrol
Foreningsadministration
Foreningsliv & Persondataforordning
Udfordringer for medarbejdere
Regnskab
Tak for invitationen Bambora online betaling Persondataforordningen.
Januar Februar Marts April Maj Juni Juli August September Oktober
Danske Psykiateres og Børne- og Ungdomspsykiateres Organisation
Introduktion til arbejdet som klubsekretær
Føns Nærvarme Generalforsamling d. 24 april 2019
Bestyrelseskursus Foreningen for ATAKSI/HSP 3. oktober 2015
Information om Aula til forældre
Manual til indsendelse af BUDGET
Præsentationens transcript:

God regnskabsskik DHS’ årsmøde 2015

Det gode regnskab Kommer det andre end kassererne og revisorerne ved?

Det gode regnskab Kommer det andre end kassererne og revisorerne ved? Ja, det gør det : Det gode regnskab starter, når en af os skal have penge refunderet!

Nødvendig dokumentation Der skal foreligge en forklaring på hvad anledningen er, hvad det er, der søges refusion for en opgørelse af enkeltbeløb og en sammentælling, samt de originale bilag Alt fremsendes til kasserer!

Legater Der skal afleveres et regnskab, som med bilag dokumenterer de udgifter, man har haft. Hvis der ikke er dokumentation for relevante udgifter svarende til det beløb, man har fået udbetalt, skal man betale restbeløbet tilbage. Af hensyn til kasserer bør det regnskab aflægges, så snart man har gennemført det, man fik penge til.

Kassererens rolle En betroet post - ansvarlig for selskabets penge! Det indebærer, at man sikrer, at der modtages penge fra og betales penge til de rigtige personer med de rigtige beløb. Og at dokumentationen er i orden!

Kassererens opgaver At sikre at den præsenterede dokumentation (regnskab + bilag) er nødvendig og tilstrækkelig. At udbetale pengene. Ved året udgang at lave et en sammenfatning at årets pengestrømme – Årsregnskabet! Indsende det rettidigt, dvs. senest 31.1

Kasserer skal opbevare dokumentationen for det reviderede regnskab, dvs. bilag og originalt regnskab med underskrifter i mindst 5 år, dvs. der skal være 5 færdige og et igangværende regnskab!

Revisorernes rolle Revisorerne repræsenterer selskabets medlemmer i forhold til kasserer. Revisorerne er garanter for regnskabets rigtighed, hvilket er en sikkerhed for både kasserer og selskabet. Den interne revision skal desuden sikre, at regnskabet kan holde til en ekstern revision.

Revisorernes opgaver Sikre at årsregnskabet er opstillet korrekt. Sikre at bilag er korrekte. Sikre, at der er sammenhæng mellem bilag og udbetalinger + regninger og indbetalinger. NB: Bilagene skal nummereres!

Dvs. revisorernes opgave er at kontrollere pengestrømmen og sikre, at den er veldokumenteret, og at der foreligger fornuftige og overskuelige regnskaber, som generalforsamlingen kan forholde sig til.

Revision – det praktiske Der er p.t. 8 regnskaber, som skal revideres. Der er en krig af bilag, som skal ses igennem, derfor skal de nummereres. Kasserer og revisorer skal underskrive regnskabet på samme stykke papir = det originale reviderede regnskab! Det forudsætter at regnskaber indsendes til tiden: Senest 31. januar!

Hjælp til selvhjælp Der vil fremadrettet ligge en vejledning til opstilling af et simpelt regnskab på hjemmesiden. Desuden er der udkast til en skabelon, som de enkelte undergrupper kan vælge at anvende, når der søges om refusion eller aflægges regnskab. Den indeholder alle de oplysninger, som kasserer har brug for.