En model for at arbejde med klassedynamik og øget læringsudbytte

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
At forholde sig professionelt Anne Skov
Advertisements

Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Workshop 5.
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Hvad er det der sker, når der ingenting sker?
Randers Kommune Folkeskolereform 2013 Ungdomsskoleforeningens efterårskonference 2013.
RENOVERING OG UDBYGNING /03/14Christianshavns Skole.
Geografi BeskriveJorden. Geografi SamfundsfagFysikGeologiBiologiMatematikKemiHistorie.
Klasseledelse Lene Heckmann.
En god skole er en inkluderende skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Fortæl om din seneste succes i klasseværelset. Hvordan påvirker fraværet de klasser, du underviser?
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Fællesskaber fastholdelse og personlig udvikling
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Senest rettet: UU-Aalborg Unge på Tværs Nøgleord: – Uddannelsesparat – Udskoling – Uddannelsesforberedende indsats – Uddannelsesforberedende valgfag.
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
Kontaktforældremøde 20. marts maj 2012OS - Kontaktforældremøde: Støtte læring2 Mål og agenda Mål Kontaktforældrerne har opdateret viden og forståelse.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Inspiration til reformarbejdet
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Uddannelse mellem skole og praktik -Et aktionsforskningsprojekt på Social- og Sundhedsskolen Fyn Kvalitet i praktikken – så godt det kan være i EUD Workshop.
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Motivation og læring med udgangspunkt i kursisttyper
Vellykket og visionær rehabilitering Hvad kræver det… mere? Åben opgavefordeling og systematisk pårørendeinddragelse 1.
Styrk din kulturelle intelligens – integrationsindsatsen skal gerne være en del af løsningen og ikke problemskabende Næstved 29. oktober 2008 v. Elisabeth.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Folkeskolereformens betydning og udfordringer for pædagogfaget og fritidsområdet.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Lærerprofessionen.
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Læringskultur og elevinddragelse
Aktionslæring og aktionsforskning Erfaringer og ideer
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
It i den innovative skole – nye kompetencer, nye organiseringsformer i det 21. århundrede Formål: Bidrage til udvikling af en skoles kultur gennem inddragelse.
Fritidspas på det kommunale budget Merete Scheelsbeck Formand for Fritids- og Kulturudvalget Høje-Taastrup Kommune (HTK)
1. Forbandet ungdom? – Groupcare Indhold Kort om mig Hvad laver DUF Er ungdommen forbandet? Venstres Ungdom – En udvikling der blev vendt.
Muligheder og begrænsninger i arbejdet med inklusion i dagtilbud Reforma 14 – dagtilbud d v. Tom Ritchie UCC.
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Dok10: Statusrapport : Model for temasamarbejde på de danske biblioteker Status for 2014 Nyeste status findes altid på side 2 Lavet af: Trine Bech,
Grunde til at jeg elsker dig
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Strategiseminar 28. og 29. januar 2008, Bogense Velkomst Praktiske forhold Programoversigt for de to dage.
Præsentation af resultater DUR/Almen didaktik 2013/14 på Roskilde Katedralskole Ved Thomas Axelsen adjunkt i historie og samfundsfag.
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Elevproduceret materiale Mulernes Legatskole 27. marts 2014.
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Relations kompetencer
Fakta om RemisenBrande:
Workshop Udpeg en bordformand, der kan fremlægge jeres holdninger i plenum Diskuter følgende spørgsmål: Hvad synes I om muligheden for et frivilligcenter.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Fokusgruppeinterview
Nye lærerroller på VUC – øget gennemførelse gennem social ansvarlighed
Soc-/sygfagpakke på VUF (ved Bodil, Sussanne og Dan)
Lærerrolleprojektet Titel: ’Nye lærerroller på VUC – øget gennemførelse gennem social ansvarlighed’ Formål: At nedbringe fravær og frafald på.
Digital dannelse i gymnasiet
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

En model for at arbejde med klassedynamik og øget læringsudbytte Analyse: Kursisttyper og kultur Aktions beskrivelse Aktion Observation og sparring Refleksion og evt. justering Forudsætter blik for og håndtering af relationer Det nye ift. Randersprojektet VUC Lyngby - 'Nye lærerroller' 2014

VUC Lyngby - 'Nye lærerroller' 2014

VUC Lyngby - 'Nye lærerroller' 2014 Nyt ift. Randers - fokus på lærerens relationskompetence som forudsætning for at lykkedes med aktion. VUC Lyngby - 'Nye lærerroller' 2014

VUC Lyngby - 'Nye lærerroller' 2014

Beck og Paulsens Kursisttypologi Kursisters tilgange til skolelivet Fagligt afventende Fagligt ambivalente Fagligt engagerede Socialt bidragende Kontaktsøgende HF2: 5 % E: 4 % Veltilpasse HF2: 29 % E: 13 Integrerede HF2: 12 % E: 17 Socialt ambivalente Adspredte HF2: 11 % H: 4 % Forvirrede HF2: 28 % E: 33 % Pligtopfyldende HF2: 6 % E: 14 % Socialt tilbageholdende Fremmedgjorte HF2: 2 % E: 6 % Løst relaterede HF2: 5 % E: 6 % Instrumentelle HF2: 2 % E: 3 % Vellykket fællesskabs- orientering Etisk dannelse Mislykket fællesskabs- orientering Mislykket individorientering Vellykket individorientering Faglig dannelse VUC Lyngby - 'Nye lærerroller' 2014

VUC Lyngby - 'Nye lærerroller' 2014 Når nu du skal vurdere en klasses eller et holds kulturelle regime, hvilke spørgsmål stiller du? Hvordan sidder kursisterne? Hvem kommunikerer socialt og fagligt med hvem? Hvordan taler man sammen på tværs af evt. gruppedannelser? Hvordan forholder kursisterne sig til forskelige arbejdsformer (klasseundervisning, frivillige grupper, lærersammensatte grupper)? Tegner der sig et mønster i forhold til, hvem der er med – og hvem der ikke er med i undervisningen? Hvilke af kursisterne forholder jeg mig som lærer henholdsvis offensivt/defensivt eller/og positivt/negativt til? VUC Lyngby - 'Nye lærerroller' 2014