Velkommen Teknologi historie – 2. Øvelsesgang
Agenda 1. Siden sidst 2. Genopfriskning: De tre niveauer 3. At arbejde Begrebsorienteret™ 4. Lektier 5. På opfordring: 5 tips til forelæsningerne
Hvordan gør vi det? Én tekstanalyse Ét trick Én øvelse (af forrige trick) Gruppearbejde Én - tre Pointer Dagens pointer. Tekst ting
Siden Sidst
Genopfriskning: De tre niveauer Den overfladiske Den grundlæggende Den fuldstændige 1. Tag bogen I hånden 2. Overskrift og forfatter 3. Bladre igennem billeder billedtekst Underoverskrifter 4. Indledning og konklusion (eller abstrakt)
Den overfladiske Den grundlæggende Den fuldstændige 1. Har gennemført foregående 2. Læser hele teksten 3. Understreger de 5 vigtigste 4. Spurgt sin kloge klassekamerat hvem forfatteren egentlig er Genopfriskning: De tre niveauer
Den overfladiske Den grundlæggende Den fuldstændige 1. Har gennemført foregående 2. Læs udvalgt igen eller google 3. Søgning på forfatteren 4. Hvad spiller teksten op imod? Genopfriskning: De tre niveauer
at arbejde begrebsorienteret™
1)Vi tænker i begreber 2)Det er nemt at sætte begreber op imod hinanden 3)Uenighed bunder ofte i begreberne 4)Folk snakker…men det gør begreberne ikke Begrebernes styrke Den grundlæggende
Hvad er tekstens tema? Den overfladiske
1)Hvad er målet med artiklen? 2)Hvilke afsnit består artiklen af? 3)Hvad er målet med hver af disse afsnit? 4)Hvilke begreber træder frem i teksten? Gruppearbejde Den grundlæggende
Den fuldstændige Videnskab vs Teknologi
1)Hvad har de to begreber tilfælles? 2)Hvor adskiller de sig? Gruppearbejde Den fuldstændige
VidenskabTeknologi Den fuldstændige
Den fuldstændige Kritik
1) Postulerende
Man kan faktisk sige, at hvor videnskabsmanden ønsker at skrive, men ikke læste, så er teknologen interesseret I at læse, men ikke I at skrive En civilisations teknologi er vilkårlig, hvorimod dens naturvidenskab, hvis den forefindes, nødvendigvis må følge hvad der snarere synes at være et diktat fra naturens siden end en egenskab ved den menneskelige hjerne. “
2) Partisk
“ … de når frem til noget nyt, og filosofien flytter sig, men der er ikke tale om den positive og stadig nye erkendelse, der kan opnås I naturvidenskaben (s. 221) I en sådan situation plejer videnskabsfolk at lade sig friste til at lyve på en særdeles skamløs og fræk facon (s. 224)
?
Lektier
5 tips til forlæsningen
5 tips til forelæsningen Find én fejl
1) Sæt dig forrest 5 tips til forelæsningen
Hvad har de tilfælles? -
2) Afbryd din underviser 5 tips til forelæsningen … før det er forsent
3) Bed om pauser 5 tips til forelæsningen
4) RESPEKTER din læringsstil 5 tips til forelæsningen
5 tips til forelæsningen Hvorfor er meningen med livet?
5) Skriv dig vågen 5 tips til forelæsningen