Kvalitetsudvikling på Handelsgymnasiet Århus Købmandsskole Skoleudvikling i Praksis SIP4 December 2014 HHX
Kort om gymnasiet I alt ca. 1.785 elever (1.750 årselever) i 67 klasser Ét handelsgymnasium i Aarhus – tre afdelinger: Viemosevej: Ca. 760 elever i 29 klasser Vejlby Centervej: Ca. 715 elever i 26 klasser Viborgvej: Ca. 310 elever i 12 klasser Vækst i elevtal på godt 30 % på ti år HHX
Måling af kvalitet på Handelsgymnasiet Indikator Målinger Mål Overgang til videregående uddannelse 27 mdr’s overgang til uddannelse i % Sammenligning med relevante skoler Over landsgennemsnit (hhx) På niveau med øvrige store hhx-skoler Fuldførelse Studietid og fuldførelsesprocent Skal ligge over 85% Eksamens-resultat Gns. eksamensresultat Gns. eksamens- og årskarakterer for de enkelte fag Løfteevne Gymnasiekarakterer og socioøkonomiske referencer HHX
Karaktersammenligning - eksamensresultat Skole 2012 2013 2014 Århus Købmandsskole 6,4 6,2 6,9 Aalborg Handelsskole 6,3 6,7 IBC, Kolding 6,5 Tietgen 6,0 København Nord Niels Brock 6,8 7,0 Århus Tech 7,1 7,4 Risskov Gymnasium 7,2 7,7 Viby Gymnasium 6,6 Egå Gymnasium 7,3 7,6 Langkær Gymnasium Århus Statsgymnasium Århus Katedralskole 8,0 7,9 8,1 Marselisborg Gymnasium 7,5 HHX
Løfteevne HHX
Karaktersammenligning – løfteevne 2011-13 Skole Eksamen Socio.øko.ref. forskel Århus Købmandsskole 6,3 6,5 -0,2 Aalborg Handelsskole 6,4 -0,1 IBC, Kolding 6,2 Tietgen København Nord 0,0 Niels Brock 6,6 Århus Tech 7,1 Risskov Gymnasium 7,2 Viby Gymnasium 6,8 6,9 Egå Gymnasium 7,3 7,5 Langkær Gymnasium Århus Statsgymnasium Århus Katedralskole 7,9 8,0 Marselisborg Gymnasium 7,6 HHX
Platform for kvalitetsarbejdet Skole-projekter Skriftlighed Den e-lærende digitale skole Udviklings-projekter Innovativ didaktik Talentudvikling Evaluering Undervisnings-evaluering Kvalitets- og udviklingsrapport HHX
Evalueringer Rapport Frekvens Tidspunkt MTU – Medarbejdertilfredshedsundersøgelse Hvert andet år Januar ETU - Elevtilfredshedsundersøgelse Årligt November APV - Arbejdspladsvurdering Ad hoc evalueringer Løbende Ny: Kvalitets- og udviklingsrapport for den enkelte medarbejder Årlig December HHX
Kvalitets- og Udviklingsrapporten indeholder følgende indikatorer: Kvalitets- og udviklingsarbejdet tager udgangspunkt i udarbejdelse af en årlig Kvalitets- og udviklingsrapport for den enkelte underviser. Kvalitets- og Udviklingsrapporten indeholder følgende indikatorer: KPI 1 Løfteevne KPI 2 Undervisningsevaluering KPI 3 Fravær – fysisk og skriftligt KPI 4 Udviklingstiltag KPI 5 Kompetenceudvikling Kommentarfelt Kvalitets- og Udviklingsrapporten er et dynamisk dokument, der udfyldes løbende gennem skoleåret. Rapporten er kun tilgængelig for den enkelte underviser og nærmeste leder. Mål: Systematisk videns-/evidensbaseret feedback til læreren Indgår i MUS HHX
Kvalitets- og Udviklingsrapport KPI 1: Løfteevne Løfteevne beregnes som forskellen mellem eksamens- gennemsnit for den enkelte klasse og disse elevers indgangsforudsætninger. Indgangsforudsætningerne beregnes som gennemsnittet af eksamens- karaktererne i de prøvebundne fag ved folkeskolens afgangsprøve. Erstattes om muligt med den af UNI-C-beregnede socioøkonomiske reference. Løfteevne HHX
Kvalitets- og Udviklingsrapport KPI 2: Undervisningsevaluering Eleverne evaluerer en gang om året undervisningen i alle fag. Undersøgelsesdesignet under udarbejdelse. Undersøgelsen foregår anonymt. HHX
Undervisningsevaluering Elevernes deltagelse Eleverne bidrager positivt til kvaliteten af god undervisning og i et godt læringsmiljø Eleverne deltager aktivt i at tilegne sig læringsmålene Undervisningsprocessen Undervisningen har en klar struktur De valgte undervisnings- og arbejdsformer samt øvelser og opgaver er varierede Der anvendes forskellige didaktisk begrundede pædagogiske metoder, herunder i forhold til it Undervisningen udfordrer den enkelte elevs læring på baggrund af elevens forudsætninger og potentialer Eleverne får relevant og handlingsanvisende feedback Undervisningen er kendetegnet ved gensidig respekt og fælles ansvar HHX
Kvalitets- og Udviklingsrapport KPI 3: Fravær Nuværende registrering af fravær. Som minimum fysisk fravær muligvis også studieaktivitet målt som manglende afleverings- opgaver. HHX
Kvalitets- og Udviklingsrapport KPI 4: Udviklingstiltag Kvalitativ indikator, der udfyldes af den enkelte underviser. Omfatter eksempelvis anvendelse af nye, pædagogiske og didaktiske metoder, digitalt medieret undervisning, deltagelse i udviklingsprojekter, internationale aktiviteter, m.v. KPI 5: Kompetenceudvikling Kvalitativ indikator, der udfyldes af den enkelte underviser. Omfatter deltagelse i kurser, konferencer, supervision m.v. Kommentarfelt Årsagsforklaringer, m.v. HHX
Hvad skal Kvalitets- og Udviklingsrapporten bruges til? MUS-samtaler Udviklingstiltag Kompetenceudvikling Faggruppesamarbejde Best-practice Ledelsesniveau Tiltag i forhold til klasser Tiltag i forhold til studieretninger HHX