Hvad er ”Sår-i-Syd” ? En decentral, tværfaglig og tværsektoriel samarbejdsmodel – med en ” postkasse” på sygehuset. Ressourcepersoner, som findes.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den Danske Kvalitetsmodel
Advertisements

TEMAER TIL PULJEMIDLER.  22 SKS ydelser obligatoriske fra 1. jan  Øget diffentiering  Øget tværsektoriel sammenhænge  Skabe øget.
Brug af internettet i standardiseringen og behandlingen af sår
Best practice i sårbehandlingen
Hvad gør man i primær/ praksissektoren og hvad bør man gøre?
Hvordan motiverer vi type 2 diabetes patienter til behandling?
Agenda Hvad rører der sig nationalt? Hvad rører der sig tværregionalt?
Aabenraa – Haderslev sygehus ?
 Fokuseret behandlingsforløb starter tidligt  Hurtig og god kommunikation uafhængig af tid og sted.  Overblik over patientforløbet.  Unødvendige konsultationer.
Kompression i Sønderborg
Telemedicin - hvorledes får vi det implementeret
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Sår-i-Syd Folkehjem Aabenraa
Sundhedsaftale om det regionale samarbejde om infektionshygiejne, herunder MRSA Regionssundhedsplejerske Anita Fogh, og formand for arbejdsgruppen.
Region Midtjyllands Praksisforskningsfond.
SAMARBEJDE I PALLIATIV MEDICIN
Præsentation Danfoss 5. april 2005
Diabetes og fødder Sønderborg bibliotek
Merete Hartun Jensen Afdelingssygeplejerske Sårsygeplejerske
Hvad er telemedicin og hvordan fungerer det.
Telemedicin – hvorledes får vi det implementeret? Velkommen.
Eksterne samarbejdspartneres tilfredshed med samarbejdet med Psykiatrisk Center Nordsjælland Spørgeskemaundersøgelse efterår 2013 Oplæg på samordningsudvalg.
Forløbsprogrammer – et værktøj i kronikerbehandlingen
En styrket indsats for kronisk sygdom, d. 28. september 2011 Et løft i behandlingen - et kig på succeser og udfordringer.
Konsultation via webcam i almen praksis – fremtidens konsultationsform?
Årsrapport Telemedicinsk Videncenter
Patienten i centrum for den bedste europæiske behandling Morten Freil Direktør
Sundhedsstyrelsens opgaver Det Medicinske Patientforløb Konference – Christiansborg, 18. Januar 2006 Jens Kr. Gøtrik Medicinaldirektør.
Organisering Hvad er ”Sår-i-Syd” En decentral, tværfaglig og tværsektoriel samarbejdsmodel – med en ”postkasse” på sygehuset. Ressourcepersoner, der.
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet Kvalitetsudvikling i almen praksis Marianne Rosendal & Peter Vedsted.
Den nye overenskomst for praktiserende læger. Nye muligheder og udfordringer Regionsældreråd. Hovedstaden.
Hillerød Hospitals Patientportal Kommunikation på tværs af sektorer med patienten i centrum Sygeplejesymposium 2010 Patientportalen Jette Nissen.
”Afprøvning af nye arbejdsgange med Telemedicinske konsultationer og fælles dokumentationssystem i behandling af venøse- og blandingssår”
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Temadag om diabetiske fodsår.
Velkommen til Lægedage
Sår-i-Syd Et projekt med 4 vindere og ingen tabere Agerskov Kro den
Orientering vedr. praksisplan Sundhedspolitisk dialogforum, KKR Nordjylland, 20. maj Rådmand Mads Duedahl, Sundheds- og Kulturforvaltningen, Aalborg.
3 g sundhedsaftaler Sundheds IT og digitale arbejdsgange.
Den kroniske bensårspatient - hvorledes kan vi gøre det bedre - fagligt og menneskeligt ? ”Sår-i-Syd” og CVU Sønderjylland.
Telemedicin i sårbehandlingen  Def: Levering af sundhedsfaglige ydelser over afstand.
Telemedicinsk vurdering af sår Nationale målsætninger og sundhedsfaglige effektmål i Region Midtjylland Center for Telemedicin, Region Midtjylland.
Sårsygeplejerske anno 2005 / 2006
SÅR- KOMMUNIKATIONSREDSKAB I REGION HOVEDSTADEN
3 g sundhedsaftaler Sundheds IT og digitale arbejdsgange
Sårpleje i Aalborg kommune
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Ældre- og Handicapforvaltningen Seminar for tillidsrepræsentanter og Kredsbestyrelse i DSR Kreds Nordjylland Mandag den 3. juni 2013 Sundhedsaftaler i.
Diabetisk fodsår. Hulda Skov.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
 Afrunding. Kvalitet - sundhedsøkonomi  God sundhedsøkonomi Glad borger – såret heler hurtigt Glad behandler - udvikling af faglige kompetencer Glad.
Telemedicin i sårbehandlingen, forbedring ?
Pakkeforløb for kræftpatienter
Problemer ved diabetiske fodsår – hvorledes løser vi dem ?
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
SAM:BO Samarbejde om borgerforløb Den regionale samarbejdsaftale om tværsektorielle borger/patientforløb.
Kvalitetsudvikling hvordan
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Chefsygeplejerske Judith Mølgaard, Sygehus Fyn
MTV af Demens: Organisation
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Eksterne samarbejdspartneres tilfredshed med samarbejdet med Psykiatrisk Center Nordsjælland Spørgeskemaundersøgelse efterår 2013 Oplæg på samordningsudvalg.
September 2014 Telemedicinsk sårvurdering – nationalt udrulningsprojekt og syddansk implementering
Årsagen skal behandles Diagnosen skal stilles
Brobyggerordningen mellem Esbjerg Kommune og FAM-SVS
Ældre i et sundhedsvæsen - set fra almen praksis
Præsentationens transcript:

Hvad er ”Sår-i-Syd” ? En decentral, tværfaglig og tværsektoriel samarbejdsmodel – med en ”e-mail postkasse” på sygehuset. Ressourcepersoner, som findes i kommunerne, der, hvor patienterne er, inddrages Nem og hurtig adgang til specialist – begge veje

”Sår-i-Syd” Vores privilegium: 24 sårsygeplejersker i primærsektor 6 sårsygeplejersker i sekundærsektor

Sårsygeplejersker – hvad er det ? Sygeplejersker, der har gennemgået den: Længerevarende…………………. 5 kurser i Sønderborg og 8 i København Man har ressourcepersonerne, men ……….. Hvorfor sende sygeplejerske af sted på efter- uddannelse, når man kun vil afsætte 8 timer per måned til at bruge deres viden til implementering. Generalist/specialist - har KL en model ?

Sår-i-Syd – dokumentationen Baseline-undersøgelser – Audit på større amputationer i en 2-årsperiode Spørgeskemaundersøgelse til 107 borgere Spørgeskema til PLO Nødvendighed for forbedring ? I vores organisation ?

Audit på amputationer 48 om året på vasculær/neuropatisk basis – heraf 24 hos diabetikere ! – 20/100.000 Mål: halvering af ”diabetiske” amputationer - reduktion 12 om året i SJA Sct. Vincent deklarationen samt Sundhedsstyrelsens redegørelse fra 1994 eller endnu bedre ?

Spørgeskema til PLO 110/177 sv t 62% besvarer 85% svarer at de behandler selv og ofte 72% i samarbejde med hjemmeplejen Diagnosen stilles ud fra et klinisk billede (75%) og 43% svarer at de måler ankel arm index Mange podninger, men relativt sjældent antibiotica

Spørgeskema - PLO Produkt kendskab ? 1. Tør bandage – 55 1. Melolin – 55 3. Hydrogel – 43 4. Saltvandsgaze – 42 5. Hydrocolloid – 35 6. Alginat – 21 7. Skum - 15

Spørgeskema - PLO Sammenfatning: Årsagen til såret skal behandles, ikke kun såret – diagnostik, kan gøres bedre Selve såret behandles efter konceptet ”fugtig sårheling” – veldokumenteret, men ikke implementeret

Handling - PLO Fællesmøde på Folkehjem den 4.10.2006 Fælles produktsortiment mellem sygehusene og sygesikringens område produkterne kan rekvireres gratis

Status Der arbejdes på : Optimere patientforløbet, Fælles retningslinier for diagnostik og behandling Fælles informationsmateriale til borger og bruger Optimere patientforløbet, mere om det senere

Anvendelse af telemedicin mellem primær og sekundær sektor Rolf Jelnes repræsenterende ”Sår-i-Syd”

Historie Vi arbejdede videre med den model, der var blevet udviklet i Århus - Jane og Co´s arbejde. Selve arbejdet med ”rigtige” patienter startede primo november 2005 Hulda Skov og Tove Christiansen Implementering i kommunerne startede medio februar 2006 og er on-going!

Henvisnings måder for en sårpatient Egen læge sender alm. ”gammeldags” henvisning – oftest ikke fyldestgørende ! Egen læge kontakter sårsygeplejersken i kommunen Klienten oprettes i telemedicin – samtykke Sårsygeplejersken kontakter egen læge og Klienten oprettes i telemedicin - samtykke

”Krav” – den optimale kommunikation Adgang til nettet Kunne udføre doppler-trykmåling Kunne undersøge for neuropati Monofilament Tipterm Kunne opmåle såret – Visitrax Kunne tage billeder mobiltelefon eller kamera

Hvordan ? Klienten oprettes i systemet: Klient stamdata – samtykke indhentes, brugerflade vælges Klient data – højde, vægt, medicinering o.l Sårdata – hvor, hvor længe, hvordan o.l. Sårvurdering inkl. tiltag – billeder og størrelse Undersøgelser Sårudvikling Notater til ”intern” kommunikation

Lad os kigge: www.pleje.net

Fordelene ved telemedicin: Kort vej mellem ”specialist” i primærsektor og ”specialist” i sekundærsektor Bedre beslutningsgrundlag Anamnese, billeder etc. Hurtig diagnostik – indkaldelse til yderligere diagnostiske undersøgelser: Duplexscanning af vener Tå-tryksmåling biopsi

Fordele – for organisationen: Kvalitetsudvikling Rutinekontroller i ambulatoriet afskaffes Bedre ressourceudnyttelse i sekundær sektor Mulighed for hurtig indgriben ved uhensigtsmæssigt forløb Evt. undgå indlæggelse

Fordele – for organisationen: Effektiv udnyttelse af ressourcer: Kortere behandlingsforløb ? Færre transportudgifter Overskuelighed af forløbet og af populationen

Fordele – sundhedsprofessionelt: Fælles retningslinier Faglig opbakning – fagligt fællesskab Efterkontrol indbygget Reminder Kompetenceudvikling Fokuseret ressourceudnyttelse Succes motiverer !

Fordele – brugerperspektivet: Der sker noget andet Bedre dialog ? Følge med i helingen involveres ? Såret heler hurtigere Færre gener i hverdagen Færre ambulante besøg Skal ikke bruge tid på landevejen Ventetid Færre recidiv-sår ?

Elektronisk Kommunikation – under udvikling Vælges specifikt ! Informationerne målrettes Til andre systemer: Praktiserende læger Edifact ambulant notat Edifact korrespondance Omsorgssystemer Direkte ind i de kommunale systemer EPJ ?

Den nære fremtid: Den elektroniske pen – Afkrydsningsskema til brug ved klienten

Fidusen er, at det er web-baseret uafhængig af tid og sted

Fremtid I Sønderjylland kommer det til at indgå i den kommende sundhedsaftale mellem sygehusene og de 4 stor-kommuner

Pris: Doppler, monofilament, TipTerm og Visitrax Ca 10.000 kr Mobiltelefon og elektronisk pen Ca 3.500 kr Svarende til udgiften for kommunerne for 50 ambulante konsultationer

Papir til elektronisk pen: 50 øre per ark Elektronisk trafik

Konklusion: Et redskab med den gode henvisning Kvalitetsudvikling Hurtigere relevant behandling Hurtigere sårheling ? Færre recidivsår ? Færre amputationer ? Kompetenceudviklende

Hvad bliver det næste ??? FORBEDRET BLODSUKKER REGULATION ?