LIR møde - Lederne i Region Sjælland og Bornholm Hotel Prindsen, Roskilde Onsdag d. 10. dec. 2014.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvordan bidrager litteratursiden
Advertisements

BCF, Middelfart den 11. juni 2012 Workshop om fremtidens overbygningsydelser Konkrete praktiske ydelser Strategisk indsats.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Præsentation af mig selv
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet
1 Hvordan gør vi bibliotekerne interessante for andre samarbejdspartnere i forhold til it-svage og it-læring? It for alle – nå ”glemte” grupper gennem.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
PR Kampagne for folkeskolen
Velkommen til temadag om Indholdskanalen. Program: : Indholdskanalens muligheder Baggrunden for Indholdskanalen : Leverandør-præsentationer.
Statens Museum for Kunst Præsentation på AUTO seminar d Helene Brøndholt Nielsen, SMK digital Louise Bugge Jacobsen, u.l.k.
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Etableringssekretariatet for Beskæftigelsesregion Syddanmark Karl Schmidt Beskæftigelsesregion Syddanmark DSI temadag om det fremtidige beskæftigelsessystem.
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
V/ Vibeke Mygind Horsens kommunes biblioteker – Ung og digital et tværgående projekt i Horsens kommune
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Madkamp - DM i madkundskab
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard.
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
INNOVATIONSFORUM # 2 VIDENSFORMER OG VIDENSKILDER.
DIGITALT LANDSMØDE, VEJLE 1. OKTOBER 2014 Hjælp til mindre it-parate virksomheder -Status -Evaluering -Fremtid.
Palles Gavebod og fremtiden i DDB Samling af udviklingskræfter og strategisk fokus giver flere muligheder for at udvikle et nationalt, velfungerende digitalt.
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Workshop for forsvaret Kompetenceudvikling og samarbejde i lokalområdet – fra ord til handling.
Hvad betyder skolereformen for mig som elev på nordbyskolen?
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
Fra model til effekt Metodisk kompetence- udvikling i det nye bibliotek 31.August 2012.
V. JESPER HERMANSEN, DIREKTØR KULTURSTYRELSEN Indsæt nyt billede Format: H13,73 x B23,41cm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst.
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Odense, d. 4. feb Kl Velkommen Kommissorium version 2 Kl Ny skole- og ny klubstruktur i Randers v. Henrik Bille, afd.leder, og Ina.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Orienteringsaften på Byhøjskolen tirsdag den 2. februar 2015 kl. 17.
Kørselsordningen - En status 1. halvår 2009 Fjernlånskonferencen og 29. maj 2009 Leif Andresen Styrelsen for Bibliotek og Medier ”stand-in” for.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Rundt om projekter og fondsmuligheder Roskilde Bibliotekerne 26. aug v/ Roskilde Bibliotekernes Projektsekretariat Anne Kathrine Skibelund
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
Vis hjælpelinjer; hjælp ved placering af billeder og objekter: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’ Vis’
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Undervisning af alle 9. klasser i Digital Post Ved Digital Vejleder Kathrine Mørcholdt Buus og Digitaliseringskonsulent Kristinna Andersen.
Regionsmøder marts 2015 v/adm. direktør Kim Høgh.
Kulturudvalgsmøde Ω Strategi for Gribskov biblioteker 2007 Ω Servicemål Ω Fælles fokuspunkter for bibliotekerne Ω Folke/skolesamarbejde Ω Portaler.
Landsseminar 2015 Workshop om Børn og Unge med hjertesygdom.
Målrettet biblioteks-betjening Integreret borgerservice
Biblioteksstrategi Den 8. maj 2015
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
Netværksmøde, Region Midt og Nord 21. marts 2017
Lotte Hviid Dhyrbye Tænketanken Fremtidens Biblioteker
Mere digital litteraturforsyning
Udvikling af centralbiblioteket
Ambassadørnetværkets temadag
Netværksmøde Den 4. juni 2019 Haslev Bibliotek
Præsentationens transcript:

LIR møde - Lederne i Region Sjælland og Bornholm Hotel Prindsen, Roskilde Onsdag d. 10. dec. 2014

Program Præsentation af dagens program / ved Mogens TEMA 1: Folkeskolereformen – potentiale og udfordringer for bibliotekerne / ved Karen Myhre, Gentofte Bibliotekerne CB-kontrakten for 2015 / Mogens og Christine Korte indlæg vedr. status på indsatser under CB: – SKI – status m.v. / ved Jan Broholm Andersen, Roskilde – Segmentering – CB-tilbud i 2015 / ved Isabella og Lise, Roskilde – Studietur for LIR gruppen / Ved Christine og Lise – Andre nationale og regionale CB-indsatser på vej i 2015 / Christine

Program fortsat Projekter i regionen – kort runde og gensidig orientering om hvilke ansøgninger vi har ude og hvad de handler om Julefrokost TEMA 2: eReolen / ved specialkonsulent Mikkel Christoffersen, Københavns Kommunes Biblioteker Pause med kaffe og kage Netværk i CB-regi – kort status på netværkene og deres aktiviteter Næste års møder og afrunding

Forslag til studietur til London Fokus på de forskellige måder folkebiblioteker bliver drevet på i England, herunder: Outsourcing af drift til private firmaer 100% drevet af frivillige Brug af frivillige i kommunalt drevne biblioteker Sameksistens med andre kulturelle institutioner / offentlige services Integration i lokalsamfundet

Forslag til studietur til Paris Fokus på den visuelle og digitale formidling i det offentlige kulturrum i Paris, herunder: Le Cube – udstilling af digital kunst, workshops, studerendes arbejder Louvres helt nye arabiske afdeling Shakespeares bookstore Bibliotèque National de France

Segmentanalysen og dens anvendelse

Hvordan kan segmentanalysen samtænkes med andre analysemodeller? 4-rums modellen BibDok Demografien

CB-kontrakten 2015 Materialeforsyning I: Det rullende Multimedielab Konceptet har kørt med stor succes i et par år og senest i 2014 har konceptet kørt med 8 agenter (rekrutteret bredt fra hele CB-området) fordelt på 4 nye kufferter med nyt spændende indhold Da efterspørgslen har været meget stor, ønsker regionen at fortsætte med at rulle i 2015, således at flere biblioteker får mulighed for at få kufferterne ud. MÅL: 10 biblioteker tager imod tilbuddet Suppleret med målet: 75 % mener at tilbuddet findes relevant/meget relevant

CB-kontrakten 2015 Materialeforsyning II: Øget brug af digitale resurser I opgørelsen over Roskilde Centralbiblioteks anvendelse af digitale resurser, ligger vi lavt sammenlignet med de øvrige CBer, og ønsker derfor at sikre en målrettet indsats på både Roskilde CB og hos regionens biblioteker, der skal sikre et øget brug af resurserne MÅL: Der skal være en øget brug af digitale resurser på 20 % - sammenlignet med opgørelsen for 2014

CB-kontrakten 2015 Rådgivning og samordning I: Ledelsesudviklingsforløb Som et led i en flerårig indsats rettet mod bibliotekernes ledergrupper, er der et ønske om fortsat at styrke samarbejder, partnerskaber og faglig sparring ledere imellem – forløb: Ledelse af engagement Samtidig etableres der et netværk for mellemledere MÅL: Min. 8 biblioteker deltager i forløbet Suppleret med målet: 75 % mener at de har fået et godt eller meget godt fagligt udbytte af forløbet

CB-kontrakten 2015 Rådgivning og samordning II: Rådgivning og faglig sparring til biblioteksudviklingen CB ønsker at udvikle en flerstrenget formidlingsindsats, der skal synliggøre og skabe en dialog omkring de specialiserede kompetencer og fagområder der er hos både CB og på regionens biblioteker. Dette gøres gennem forskellige indsatser MÅL: Minimum 7. rådgivnings- og sparringstiltag gennemføres i forlængelse af de specialiserede kompetencer CB og regionens biblioteker har

CB-kontrakten 2015 Kompetenceudvikling I: Biblioteket som litterært makerspace – et længerevarende læringsforløb der både eksperimenterer med lærings- formatet og med koblingen mellem litteraturformidling og makerspace-tanken MÅL: Udvikling og afvikling af læringsforløbet Min. 8 biblioteker deltager Suppleret med målet: At deltagerne har opnået færdigheder, som sætter dem i stand til at anvende nye metodegreb i deres egen litterære formidling (dokumenteres i mindre evaluering)

CB-kontrakten 2015 Kompetenceudvikling II: Der tilbydes flere kurser og temadage MÅL: 15 kurser og temadage gennemføres med minimum 350 deltagere

Andre CB-tiltag i 2015 BibDok – at dokumentere effekten af bibliotekets indsatser. Programsat og kører fra 15. dec. (5 biblioteker er med) – Forventer flere tiltag som omhandler BibDok- metoden i form af kortere introduktioner, supplerende WS med metoder mv, der kan bruges som en del af BibDok eller selvstændigt Segmentering (er præsenteret)

Andre CB-tiltag i 2015 Nationale indsatser: Digital dannelse for Digitale kontaktpersoner Læringsforløb med elementerne: – Udarbejdelse af tre undervisningsmoduler – En konference og introduktion for digitale kontaktpersoner – Udarbejdelsen af vejledninger – Digitalisering og klargøring af materialet til implementering på diverse portaler

Andre CB-tiltag i 2015 Nationale indsatser: Rummet – læringsforløb der kobler Modelprogrammet (KS) og tidligere erfaringer fra forløb ved CBerne, fx Roskildes Bibliotekets rum (Vejle, Ålborg, Odense og Roskilde) Digital ledelse – forskellige temadage (Herning og Gentofte) Er kun netop blevet defineret, så vi skal i gang med at finde indhold og formater på indsatserne

Andre CB-tiltag i 2015 Nationale indsatser: Netværk Digitale kontaktpersoner og it-vejledere (efterleve samarbejde mellem KS, DIGST og ERST og it- vejledning rettet mod borgere og virksomheder) – 3-4 årlige møder, herunder internat – Digitalt landsmøde 1. okt. (National samling) – Kampagner (Bølge 3 især) – Fortsat indsats overfor restgrupper: Digtial Post – Nyuddannede Herskin-superbrugere i spil

Netværk i CB-regi (status og fremtid) Aktive netværk i 2014:13 netværk Administrationschefer (hele Sjælland) Administrative ansatte – NAM Arrangementer (NYT) CB sammen med Slagelse Brugernes rum (NYT) CB sammen med Køge Børn DDB for praktikere Netmedier RIK – Registrering, Indkøb, Klargøring Udlånsekspeditioner UBS – Ungebetjening og service Selvbetjente biblioteker Lederne/LIR og Mini-LIR Digitale kontaktpersoner/it-vejledere

Netværk i CB-regi (status og fremtid) Kort status – aktiviteter: Administrationschefer: 4 møder, 1 aflyst, gens delt. (Adm, øko, ledelse, systemer og organisationsudvikling) Administrative ansatte – NAM: 2 møder, gens 6-10 delt. (Adm systemer, økonomi, personale mv.) Arrangementer (NYT): 1 møde (opstart), 14 delt. (arrangements- virksomhed, værtskab, oplevelser, events, klubber mv.) Brugernes rum (NYT): 2 møder, gens delt. (brugeradfærd, rum og indretning, brugerdreven innovation) – evt. kobles til Selvbetjente biblioteker? Børnebiblioteket: 4 møder, gens delt. (børnelitteratur, formidling til børn, engelsk i indskolingen mv.) DDB for praktikere: 2 møder, gens delt. (DDB, CMS især og implementering, søgegrænseflade, formidling mv.) Netmedier: 2 møder, gens delt. (praktisk arbejde med netmedier, nyheder, formidling)

Netværk i CB-regi (status og fremtid) Kort status – aktiviteter fortsat: RIK: 2 møder, ene fælles temadag med Udlånseksp., gens delt. (Materialevalg/katalogisering, EU-udbud, metadata, avisdigitalisering mv.) Udlånsekspeditioner: 4 møder, heraf 1 temadag, gens delt. (borgerservice, arbejdsmiljø/trivsel, materialevalg mv.) UBS: 2 møder, 1 aflyst, få deltagere: 6-8 (unge-målgrupper, makerkultur) Nedlægges! Selvbetjente biblioteker: 3 møder, 1 aflyst, gens delt (nudging, drift og udvikling af åbne bib., formidling) Evt. kobles med Brugernes rum? Lederne/LIR og Mini-LIR: 2 fælles møder og 10 gruppemøder. Justere aktivitet/format? Digitale kontaktpersoner/it-vejledere (regionalt): 4 møder (1 internat), gens delt (it-vejledning, digitalisering, undervisning)

CB-netværk – evaluering og fremtid Flere på vej: Netværk for mellemledere Områder som Borgerservice og Sociale medier? Er I tilfredse med netværkene? Bakker det enkelte bibliotek op om netværkene? (prioritering) Hvad skal vi have ud af vores netværk? Længde (halvdagsmøder) – bedste format?

Kommende møder (Onsdag d. 4. marts) Onsdag d. 10. juni (Onsdag d. 30. september) Onsdag d. 9. december