Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
GRUNDLÆGGENDE VIDEN OM TRANSPORT & ENERGI
Advertisements

Skal forbrugernes adfærd eller luftfartens regulering ændres? Jacob Sørensen, NOAH Bæredygtighed DGI-byen, 23. november 2011.
Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
Personbiltransportens vækst vækstforudsætning. Personbiltransportens vækst faktisk udvikling.
Hvornår har vi motorveje nok ? Dette spørgsmål stillede JMOM ved møde på Folkemødet på Bornholm den 15. juni Det har vi allerede nu synes jeg, Ivan Lund.
Love og regler fra A..Z Geoforum workshop om adresser 25. marts 2010.
En attraktiv by med høj mobilitet: Hvordan baner vi vejen?
Herredsvejs forlægning og udretning af Paludan-Müllers Vej
Årsmøde i ITS-Danmark Tirsdag d. 12. april 2011.
INTELLIGENT TRANSPORT SYSTEMS (ITS) INTELLIGENTE TRANSPORT SYSTEMER.
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Terminal A - A no. 1 Ny lavpristerminal i Københavns Lufthavn, Kastrup
Strategiplanen er fundament og retning.
Beslutningsgrundlag COWI
Højklasset busløsning på Frederikssundsvej
BA 3Harry Lahrmannseptember 2010 Vej- og trafikteknik Kommunal trafikplanlægning Historik Del af byplanlægningen Før 1973: –Vejudbygningsplanlægning –Parkeringsrestriktioner.
Mobility Management konference marts 2010 Side1 Derfor kan vi lave et Mobility Management projekt i Gate 21 Jakob Høj, Tetraplan A/S Partner i Gate.
Er mere motorvej løsningen?
Christian Ege, formand Transport og klima Slut med free rider plads Transporten får snart medansvar for klimabeskyttelsen DI-transport Det Økologiske.
Rammeaftalen og regeringsgrundlaget Den kollektive trafik skal forbedres: Der indsættes nye og hurtigere tog i en mærkbart udvidet køreplan Borgerne skal.
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Parkeringsrestriktioner i Aalborg Kommune
Oplæg v./ Karin Gaardsted, 1. viceborgmester, Viborg Kommune
Er Hovedstaden klar til fremtidens udfordringer? v. Cheføkonom Klaus Rasmussen, DI 2. april 2008.
Transportfremskrivninger i Biofuels-projektet DTU Transport Thomas C. Jensen, DTU Transport.
En national godstrafikmodel – klarlæggelse af behov Mogens Fosgerau.
Introduktion af Danmarks største jobmarked på Godkendt rådgiver for Selskabet.
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Opgørelse af regularitet på jernbaner | 27. august 2007 | Opgørelse af regularitet på jernbaner Alex.
Otto Anker Nielsen Center for Trafik og Transport Danmarks Tekniske Universitet Fremtidsscenarier vedr. transport i Danmark | 24/11/2014 | Fremtidsscenarier.
KeyResearch Fakta och resultat från Stockholmförsöket Jens Peder Kristensen KeyResearch.
VT5Harry Lahrmann3. oktober 2004Trafikplanlægning og trafikmiljø Kommunal trafikplanlægning Historik Del af byplanlægningen Før 1973: –Vejudbygningsplanlægning.
Kørselsafgifter i København - Samfundsøkonomisk metode og resultater Uffe Nielsen, Seniorøkonom, Institut for Miljøvurdering, Otto Anker Nielsen, Professor,
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
Region Hovedstaden Åbningskonference København, 18. januar 2007 Region Hovedstaden – Danmarks vækstlokomotiv Adm. direktør Niels Boserup Københavns Lufthavne.
Transport, trængsel og planlægning – I klimaperspektiv Kommunernes Klimakonference – 31. marts 2008 Teknisk Forvaltning Teknisk Direktør.
Finansloven og dagpengesystemet Oplæg på CEPOS’s Vækstkonference 2014 John Smidt Direktør for De Økonomiske Råds sekretariat 8. december 2014.
Mobilitetsplanlægning i en dansk sammenhæng Johan Nielsen Danske Regioner GATE marts 2010.
Erhvervsudvikling og infrastruktur Vækstforum Hovedstaden 23. maj 2011 Peter Maskell Professor, MSc, PhD, Dr.Merc Bestyrelsesformand CMP (Copenhagen Malmö.
Region Midtjylland - Infrastruktur I dag - I morgen - I fremtiden Direktør Jens Egdal.
Fremtidens byudvikling i Østjylland
Omlægning af bilafgifterne: Hvad sker hvornår?
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 28. august 2006 | LETBANEPROJEKT I KØBENHAVN - Ring 2½-korridoren.
Hvert år dræbes 500 i trafikken og kommer alvorligt til skade Hvad er problemet? mennesker bliver dræbt eller alvorligt kvæstet de næste.
Otto Anker Nielsen Center for Trafik og Transport Danmarks Tekniske Universitet Storbytrafik - Indledningssession ved Trafikdage på AUC | 28/03/2015 |
Hvad vil vi med Mobility Management? Kristoffer Kejser Albertslund Kommune.
Cyklister i gågader Bjørn Weitemeyer
Trafikdage Storbytrafik. Vækst i BNP og Trafikarbejdet.
Via Nordica juni 2004 Hastighed og ulykker - Kan IT erstatte farthindere Kommentar af Harry Lahrmann Aalborg Universitet.
Program – infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen, 23. maj Velkomst og god infrastruktur som vækstdriver - formand.
Perspektiv på den kollektive trafik i Region Sjælland 12. februar Flemming Jensen, Adm. Direktør, DSB.
Cykelpuljen. Cykelpuljen baggrund Cyklen har i forhold til andre transport- former en række særlige fordele: Fylder mindre på vejene – reducerer trængsel.
Indlæg på Trafikstyrelsens netværkskonference angående buspuljer Odense, 15. Juni 2010 Henning Nielsen, Midttrafik Thomas E. Øster, Arriva kollektiv trafik.
Transport & klima – den næste store udfordring Per Homann Jespersen FLUX – Center for transportforskning Roskilde Universitet
Sundhed og Bæredygtig Udvikling Jan Øhlenschlæger Kollektiv Trafik Aalborg Kommune.
Rigmor Korsgaard Trafik og Veje, Aarhus Kommune Busfremkommelighed Projekter i Aarhus Kommune.
1. KBH Udfordringen »Fra 0 % til 100 % på 15 år »Fra 0 % til 20 % på 5 år »Fra 20 % til 100 % på 10 år »Fokus på de smarte og væsentligste energi-
Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR V/ ANALYSECHEF BRIAN GARDNER MOGENSEN, GRONTMIJ A/S TILGÆNGELIGHED OG MOBILITETS BETYDNING FOR VÆKST PÅ FYN.
Buspuljerne fremadrettet ­Dialogmøde d. 20. januar 2011.
Intelligente Transport Systemer Nordisk Vejteknisk Forbund Transport Informatik (ITS) Per Hedelund Formand i Danmark og Norden Arbejder til daglig med.
Infrastrukturkommissionens seks fokusområder 1.Ringforbindelserne skal sluttes i Hovedstadsområdet på både vej og bane. 2.Der skal udarbejdes en samlet.
Litteraturstudie af effekterne af BRT, letbaner og metro Trafikdage, 22. august 2016 Jesper Bláfoss Ingvardson, Ph.D.-studerende, DTU Management Engineering.
Privatbaner – hvorfor det ? Per Als A-2 A/S Trafikdage Aalborg Universitet 2016.
Hvorvidt påvirkes beslutninger af cost-benefit analyser? - Et dansk empirisk studium Otto Anker Nielsen, Professor.
MEGATENDENSER OG FREMTIDENS TRANSPORT
Trafikale og miljømæssige effekter
Forslag til masterplan for infrastruktur
Boligpolitik Temadrøftelse Økonomiudvalget 13. november 2018.
Jeppe Rich Professor, Trafikmodeller Otto Anker Nielsen
Hvis Autonom Mobilitet er svaret – hvad er så problemet?
Præsentationens transcript:

Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor

DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet13 januar 2009Hvor glat kan det gå?2 AKTA forsøget målte trafik og trængsel med GPS (2001) Central- kommunerne Håndfladen Ring 3 Ring 4 De store indfaldsveje

DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet13 januar 2009Hvor glat kan det gå?3 Trængsel vokser hurtigere end trafikken  Ingen Regulering  Regulering  Vejudbygning  Rest kapacitet

DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet13 januar 2009Hvor glat kan det gå?4 Hastigheden på Vejlefjordbroen Kapacitetsgrænse Trafikvolumen

DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet13 januar 2009Hvor glat kan det gå?5 Målt vækst siden 2001 (Hovedstadsområdet)

DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet13 januar 2009Hvor glat kan det gå?6 Trængsel i Hovedstadsområdet i timer per hverdag Tidsomkostning, ca. 10 mia. kr. Dertil kommer tidsforbrug i bustrafikken –Driftsøkonomi –Passagers tidsforbrug

DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet13 januar 2009Hvor glat kan det gå?7 70% vækst i efterspørgslen frem til 2030 Kilde: ´Langsigtet fremskrivning af vejtrafik’, DTF for Infrastrukturkommissionen, marts 2007 Mangedobler trængslen

DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet13 januar 2009Hvor glat kan det gå?8 1) Omlægning af bilbeskatning Road Pricing (Kørsels Afhængige Variable Vej Afgifter, KAVA) vil formentligt have en god samfundsøkonomi –Betaling efter tid og sted –Kombineret med en ændring af hele bilbeskatningen, inkl. Registreringsafgift, befordringsfradrag og parkeringsafgifter Vanskeligt at opnå med bompenge

DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet13 januar 2009Hvor glat kan det gå?9 2) Vejinfrastrukturudbygning En række vejudbygninger og nye veje vil have en positiv samfundsøkonomi –Typisk uden for byområder, hvor der er plads –Behovet reduceres dog som følge af Road Pricing

DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet13 januar 2009Hvor glat kan det gå?10 3) Intelligente Transportsystemer (ITS) Kan vride lidt mere kapacitet ud af det eksisterende vejnet –Intelligente trafikstyrede lyssignaler –Rampedosering ved motorveje –Trafikstyring på motorveje –Brug af nødspor –Fartkontrol (sikkerhed og fremkommelighed) Meget billigere end vejudbygning

DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet13 januar 2009Hvor glat kan det gå?11 4) Hvor kan kollektiv (tog)trafik rykke? Hovedstadsområdet –Regionaltog fra Sjælland –Forbedret S-bane –Mere metro –Net af letbaner –Samspil med Skåne Østjyske bybånd –Hurtigbane til fjerntog –Regional pendlertog –Letbaner 1-timeplan mellem de 6 store byer International trafik (Sverige, Tyskland)

DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet13 januar 2009Hvor glat kan det gå?12 Supplerende virkemidler Stationsnær byudvikling –Langsigtet, men stor effekt Boligpolitik –Gøre det lettere (bl.a. billigere) at flytte –Lejeboligmarkedet Forbedring af bustrafikken Fleksible åbningstider (institutioner, offentligt myndigheder,…) Parker og rejs (Park&Ride) Hjemmearbejdspladser Samkørsel