Transfer sammenhæng mellem uddannelse og anvendelse 31. januar 2013 FSUS temadag for kliniske vejledere Bjarne Wahlgren
Hvad ved vi? Vi ved, at kun en begrænset del af det, som læres, anvendes Vi ved, at der ofte er et gab mellem teori og praksis Vi ved, at anvendelsen kan forøges
Faktorer der styrker transfer Faktorer i undervisningen Anvendelses- konteksten De personlige faktorer
Personlige faktorer Behov for læring Hvad vil jeg kunne Tiltro til egne evner
Faktorer i undervisningen Dybtgående indsigt Identiske elementer Oversættelse af teorien Træning transfer Underviseren
Problemløsning E7F8 Personen drikker øl Personen er 18 år Personen drikker ikke øl Personen er under 18 år
Anvendelseskontekst Organisering af anvendelsessituationen
Jo kortere tid mellem tilegnelse og anvendelse jo bedre De sociale og tekniske forhold skal være tilstede Arbejdet skal give mulighed for at anvende det lærte Tid til erfaringsopsamling Oplevelse af fremdrift Support fra ledelse Anvendelsessituationen
Anvendelseskontekst Organisering af anvendelsessituationen Et transfermiljø
En læringskultur Åbenhed og tolerence Flere deltager samtidig Support fra underviser Support fra kolleger og ledelse Tro på at det nytter Transfermiljø
Anvendelseskontekst Organisering af anvendelsessituationen Et transfermiljø Systematisk opfølgning
Tilbagemelding til underviser Supervisering, coaching Logbøger, rapportskemaer Systematisk opfølgning
Hvad virker? KunnenAnvendelse Teori + øvelse stor begrænset Coaching meget storstor
Det gode kompetenceforløb Hvad vil jeg blive bedre til at gøre? Hvilken kompetence kræver det? Hvordan skal mit kompetenceforløb tilrettelægges? Hvilke forhold skal være i orden, hvis jeg skal anvende kompetencen? Hvordan ved jeg, om jeg er blevet bedre? Hvordan kan jeg blive endnu bedre?
Mere viden om transfer Web-tv om transfer på Bjarne Wahlgren (2010): Voksnes læreprocesser. Akademisk forlag. Bjarne Wahlgren og Vibe Aarkrog (2012): Transfer – Kompetence i en professional sammenhæng. Aarhus Universitetsforlag.