Transfer sammenhæng mellem uddannelse og anvendelse 31. januar 2013 FSUS temadag for kliniske vejledere Bjarne Wahlgren.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kollegavejledning i teori og praksis
Advertisements

Praksisrettet og udfordrende efter – og videreuddannelse i VIA
Session 1C: Strategisk kompetenceudvikling der batter!
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Ledelsesakademiet, Erhvervsakademi Aarhus
Læringscentret og nye vejledningsformer
Voldsforebyggelse regionspsykiatrien Vest
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution.
Præsentation af teorien transfer
Gruppen der har arbejdet med transfer på SSA-uddannelsen
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Kompetanseutvikling av voksenlæreren 1 Nye tanker gjennom erfaringsdeling og gjensidig inspirasjon.
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
Bliv nysgerrig på din egen praksis!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Organisering af uddannelsesopgaven
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Hvad er specialpædagogiske kompetencer?
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Inspiration til reformarbejdet
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET Den internationale forskning Om strategier, der styrker relationen mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelser.
Kommune: Længde af undervisningen: Målgruppe af frontpersonale:
Vejlederens kommunikation
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Skriftlighed i biologi
BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Nefrologisk efteruddannelse – et regionalt samarbejde Hvordan ser vi et udbytte i.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
DPS årsmøde 2013 Om mellemområdet mellem den psykoterapeutiske træning og den øvrige læring i den psykiatriske speciallægeuddannelse Hanne Stubbe Teglbjærg.
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Læring, kommunikation og samarbejde
Transfer Mellem efter/videreuddannelse og praksis.
Informationskompetence identificere informationsbehov og formulere spørgsmål på grundlag af behovet indse at relevant og dækkende information er basis.
Hvordan skabes sammenhæng mellem teori og praksis
Fra novice .. imod ekspert!
Helhedsorienteret undervisning SIP Torsdag d. 15. januar, 2015.
Dansk Sygeplejeselskab – 10 år’s jubilæum 2012 – Dokumentationsrådet fra 2004 – Uddannelsesrådet fra 2007 – Forskningsrådet fra 2008 – Center for kliniske.
Transfer mellem uddannelse og arbejde Temadag om transfer Center for Strategi og Innovation 5. maj 201 Bjarne Wahlgren.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Læring i praksis Tirsdag den 22. maj 2012.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
DPU – Aarhus Universitet
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
Højere kvalitet gennem forøget brug af læringsmål?
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Læring mellem uddannelse og arbejdsliv Voksenpædagogisk Forums konference 2015 Transfer mellem uddannelse og arbejde 5. maj 2015 Bjarne Wahlgren.
At gøre virksomhedens ambitioner synlige
Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Det 3. læringsrum O Det 3. læringsrum: Hvordan kan virkeligheden indgå i Fysioterapeutuddannelsen? O Hvad vil vi gerne undersøge? Hvilket læringspotentiale.
Bjarne Wahlgrens definition
© Kommunikation – teori og praksis (1. udg.)
Illustrations from the book Project Management by Bjarne Kousholt All rights belongs to the Writer and Nyt Teknisk Forlag.
©Evaluering. Af læring, undervisning og uddannelse
Regionalt uddannelsesmøde 20. oktober 2015
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Temadag 2018.
Sundhedspraksis - At blive bevidst om transfer
Temadag om grundfag og de pædagogiske intentioner i eud-reformen
Flipped Classroom i butiksøkonomi Kim Skaaning, Lektor
Undervisning og support setup
Præsentationens transcript:

Transfer sammenhæng mellem uddannelse og anvendelse 31. januar 2013 FSUS temadag for kliniske vejledere Bjarne Wahlgren

Hvad ved vi? Vi ved, at kun en begrænset del af det, som læres, anvendes Vi ved, at der ofte er et gab mellem teori og praksis Vi ved, at anvendelsen kan forøges

Faktorer der styrker transfer Faktorer i undervisningen Anvendelses- konteksten De personlige faktorer

Personlige faktorer Behov for læring Hvad vil jeg kunne Tiltro til egne evner

Faktorer i undervisningen Dybtgående indsigt Identiske elementer Oversættelse af teorien Træning transfer Underviseren

Problemløsning E7F8 Personen drikker øl Personen er 18 år Personen drikker ikke øl Personen er under 18 år

Anvendelseskontekst Organisering af anvendelsessituationen

Jo kortere tid mellem tilegnelse og anvendelse jo bedre De sociale og tekniske forhold skal være tilstede Arbejdet skal give mulighed for at anvende det lærte Tid til erfaringsopsamling Oplevelse af fremdrift Support fra ledelse Anvendelsessituationen

Anvendelseskontekst Organisering af anvendelsessituationen Et transfermiljø

En læringskultur Åbenhed og tolerence Flere deltager samtidig Support fra underviser Support fra kolleger og ledelse Tro på at det nytter Transfermiljø

Anvendelseskontekst Organisering af anvendelsessituationen Et transfermiljø Systematisk opfølgning

Tilbagemelding til underviser Supervisering, coaching Logbøger, rapportskemaer Systematisk opfølgning

Hvad virker? KunnenAnvendelse Teori + øvelse stor begrænset Coaching meget storstor

Det gode kompetenceforløb Hvad vil jeg blive bedre til at gøre? Hvilken kompetence kræver det? Hvordan skal mit kompetenceforløb tilrettelægges? Hvilke forhold skal være i orden, hvis jeg skal anvende kompetencen? Hvordan ved jeg, om jeg er blevet bedre? Hvordan kan jeg blive endnu bedre?

Mere viden om transfer Web-tv om transfer på Bjarne Wahlgren (2010): Voksnes læreprocesser. Akademisk forlag. Bjarne Wahlgren og Vibe Aarkrog (2012): Transfer – Kompetence i en professional sammenhæng. Aarhus Universitetsforlag.