Det politiske arbejde med udvikling af folkeskolen i Esbjerg kommune Politisk møde om Folkeskolen Fredericia 3. december 2014 Diana Mose Olsen
Folkeskolen i sammenhæng Udvikling af folkeskolen Folkeskolereformens overordnede mål Esbjerg kommunes Børn & Unge politik Esbjerg kommunes Viden strategi Esbjerg kommunes inklusionsstrategi Paradigmeskifte 2.0 ”Esbjerg Kommunes indsats rettes mod, at det enkelte barn/den enkelte unge får lige muligheder for et godt liv trods forskellige forudsætninger” Børn & Unge politikken
Folkeskolen i fællesskab Udvikling gennem dialog Alle parter med omkring bordet Udvikling gennem klare mål Det politiske beslutningsgrundlag Klare procesmål Klare læringsmål for organisationen En tværfaglig indsats
Folkeskolen – fælles politisk ejerskab 2 politiske udvalg med en fælles mission ALLE børn skal blive så dygtige de kan I skolen og i fritiden Folkeskolen er MERE end undervisning Sammenhæng i elevernes skole- og fritidsliv Elevernes læring og trivsel er fælles ansvar
Folkeskolens ledelse og organisering En ny ledelsesstruktur Væk fra ”alt-mulig” ledelse Mere målrettet ledelse Mere pædagogisk ledelse Fra 25 til 9 skoler 900-1900 elever/distrikt 1. mio. Kr. Fra AP Møller
De næste skridt Tæt samarbejde med skolebestyrelserne Tættere partnerskab med de faglige organisationer Forskningsinformeret praksis – vi gør dét, der virker! Politiske mål for den pædagogiske praksis