Oplæg UNGDOMSKONFERENCE 2006 05.06.06 REGERINGENS ”VELFÆRDSREFORM” - UNØDVENDIG OG USAMMENHÆNGENDE Økonom, cand. Scient. Adm., sekretariatschef Henrik.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

16-64 årige på arbejdsmarkedet
NVF Organisation og marked Atkins Ørestad 8. Marts 2013
Højtuddannedes værdi for virksomheder
Arbejdskraft og fastholdelse
Center for Politiske Studier
Reform af førtidspension og fleksjob
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder og objekter 1.Højreklik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Risici for fremtidens velfærdssamfund
Oplæg Debatmøde arr. Enhedslisten i Vanløse
En erhvervsuddannelse er også en karrierevej
Hvad skal vi leve af? Et spørgsmål om pensioner og transparens.
Udfordringer for det danske velfærdssamfund
Danmark har behov for en anden skattepolitik
Den danske universitetssektor
Den fremtidige folkeskolestruktur  Et inspirationsoplæg KANUKOKA-seminar:Samarbejde på børn- og ungeområdet 1.
Har resultatbaseret styring en fremtid i den offentlige sektor?
Hvorfor økonomisk krise i Europa? og hvordan kommer vi videre? Jesper Jespersen, Roskilde Universitet, tirsdag, den 10. september 2013.
Oplæg ved Dansk Byggeris temadag
Oplæg af Mads Lundby Hansen Cheføkonom CEPOS. Regeringens globaliseringsstrategi: Danmark skal være et førende vidensamfund Men hvordan er det med incitamentet.
Makro-2 uge 10 Skattereformen Repetition
Fremtidens arbejdsmarked i Århus om 5-10 år Oplæg v/Palle Christiansen d. 19. maj 2010 Regionsdirektør, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
En Fair Løsning Sammen ud af krisen. Hvem er jeg? Pelle Dam Landsformand for SF Ungdom siden april 2009 – genvalgt i påsken i år Tidligere næstformand.
FAIR FORANDRING Orientering om S-SF’s skattepolitik
Obligatorisk Ungdomsuddannelse SFU 5/3-11 Vejle Lars Andersen Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Intro og Problemformulering
Forebyggelse – en del af løsningen eller en del af problemet ?
Kontanthjælpsreformen
5.lektion: Økonomisk politik
DER ER RÅD TIL VELFÆRD København 30/
Fremtidens sundhedsvæsen i et økonomisk perspektiv Jan Rose Skaksen 24. august, 2011.
Glade Dage Undervisningscase i Entrepreneurship Faglig klipper/redaktør: Jesper Piihl Videoproduktion: Govisual Finansieret af:
UTA- Årshjul. Optag på ungdomsuddannelserne 11. September 2013.
Den komparative fordel ved international handel - episode 1. Baseret på rent vare-bytte, det vil sige : ingen penge & ingen valuta. TjetjenienTexas 1 Uges.
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
København, den 1. maj 2006 Konverterings- gevinster og tillægsbelåning 2005 Seniorkonsulent Simon Bjerremann Jensen.
Kompetenceudvikling i Region Midtjylland - Om kompetenceudvikling som motor for virksomhedernes udvikling Oplæg på opstartskonference.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Regeringens globaliseringsudspil
Center for Politiske Studier
Regeringens 2. beskæftigelsesstrategi for personer med handicap Job og Handicap - det kan lade sig gøre - Stig Langvad, DH 24. oktober 2009.
Finansloven og dagpengesystemet Oplæg på CEPOS’s Vækstkonference 2014 John Smidt Direktør for De Økonomiske Råds sekretariat 8. december 2014.
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Forandringer i kommunerne KL kommunikationsdøgn 2013.
Mandag d. 8. december 2014 CEPOS VÆKSTKONFERENCE 2014 Flexicurity, kriser, vækst og globalisering Torben Tranæs ROCKWOOL FONDENS FORSKNINGSENHED.
Vælg layout 1. Højre klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 3. Bemærk at der findes 4 forskellige farvetemaer du kan.
Fakta om efterlønsreformen Fakta om 16. januar Joan Hansen Efterløn og Kurser Tlf.:
Oplæg til ÅRSMØDE FOR 3 F´S KOMMUNALT ANSATTE SPECIALARBEJDE, Esbjerg Højskole, 10. okt LANGSOM NEDSMELTNING AF KOMMUNAL VELFÆRD OG SELVSTYRE ? Økonom,
Tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet – arbejdspladsernes rolle, 8. februar 2006, Mona Larsen Tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet Arbejdspladsernes rolle.
Peder J. Pedersen HVAD SKAL DANMARK LEVE AF? Perspektiv, viden og inspiration til morgenkaffen Ældrebyrde eller ældrestyrke? Demografien, virksomhederne.
SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Handicap & beskæftigelsespotentiale – Snoghøj – Handicap og beskæftigelsespotentiale Jan Høgelund.
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Lighed & ulighed Samfundsfag.
DA-forslag til en reform af kontanthjælp Den 22. februar 2013.
1 Strukturreformens konsekvenser for kompetenceudvikling i Region Midtjylland Tinghallen 21. september 2006 Bent Hansen.
Jeopardy Del 2: Makroøkonomi. BeskæftigelseInflationVækstStatens budget og velfærd Betalingsbalancen
Opgave 1 En velfærdsstat er en stat der tilbyder offentlighjælp til sociale ydelser. Der blev i 1933 lavet 4 lovkomplekser, som skulle sikre borgerne økonomiskstøtte.
Velfærdsstaten Samfundsfag C Anne Rosendahl Kristiansen.
Chefanalytiker Har vi råd til velfærd? Lars Andersen Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
SPILLET ER I GANG - ET UFÆRDIGT OPLÆG MED DEN VIDEN VI HAR DAGS DATO - MEDLEMSMØDET 27 APRIL 2016 FORHANDLINGERNE OM UDLODNINGSLOVEN.
CEPOS Håndtering af udfordringer på arbejdsmarkedet ? Af cheføkonom Mads Lundby Hansen.
Beskæftigelsesregion Syddanmark Nyt i beskæftigelsespolitikken Jobcenterchefmøde d. 30. maj 2012 v. Karl Schmidt, regionsdirektør, Beskæftigelsesregion.
Jobcenterchefmøde 2010 Velkomst og nyt i beskæftigelsespolitikken V/ Karl Schmidt.
CEPOS’ Vækstkonference 2017
Kendte Udfordringer Usikker Fremtid.
d. 29. oktober 2015 Direktør Bjarne Hastrup
Arbejdsmarkedskommissionen
Årsmøde
Årsmøde
Præsentationens transcript:

Oplæg UNGDOMSKONFERENCE REGERINGENS ”VELFÆRDSREFORM” - UNØDVENDIG OG USAMMENHÆNGENDE Økonom, cand. Scient. Adm., sekretariatschef Henrik Herløv Lund

Indhold 1: ER DER RÅD TIL VELFÆRDEN? 2: HÆNGER REGERINGENS VELFÆRDS-REFORM SAMMEN? 3: ER VELFÆRDSREFORMEN I DE UNGES INTERESSE I FORHOLD TIL DE ÆLDRE?

DEL 1: ER DER RÅD TIL VELFÆRDEN?

VELFÆRDSKOMMISSIONENS DOMMEDAGSPROFETI Underskud på mia. kr. i 2041 Arbejdsstyrken går ned , antal pensionister stiger med godt personer + levetiden vokser Konklusion: Der er ikke RÅD til velfærden. VI ER PÅ VEJ NED I DEN ØKONOMISKE AFGRUND

DOMMEDAG DEMENTERET DAV og AER: Velfærdskommissionen skaber SKRÆKSCENARIER DAV og AER: Fremtidigt finansieringsbehov LANGT MINDRE ( mia. kr.) Regeringens udspil: Finansieringsbehov ”KUN” 14 mia. kr.

ANDRE MÅDER AT SKAFFE PENGENE Statskassen bugner af penge (overskud på 60 mia. kr.) Vi bliver frem til 2040 dobbelt så rige De økonomiske udfordringer fra ældreudviklingen kan imødegås uden forringelser gennem en beskæftigelsesstrategi + selektive skattereformer

VI BLIVER RIGERE BNP fordobles til 2040 Forbrugsmuligheder fordobles Der vil rigeligt råd til finansiering af evt. stigende ældreudgifter.

BESKÆFTIGELSESSTRATEGI - ØGER VELFÆRDEN VED AT BRINGE DE UDENFOR ARBEJDSMARKEDET I ARBEJDE - SIKRER SAMMEN MED SELEKTIVE SKATTERE- FORMER DET ØKONOMISKE UNDERLAG FOR VELFÆRDSORDNINGERNE Gennem Vækst og jobskabelse Udbygning af uddannelse og beskæftigelse Udvidelse af integration Fleksible tilbagetrækningsordninger Selektive skattereformer - KAN DET BRINGE FLERE I ARBEJDE OG - SAMMEN MED SELEKTIVE SKATTEREFORMER – GIVE 20 MIA. KR. MERE I STATSKASSEN

KONKLUSION DEL 1: DER ER RÅD TIL VELFÆRDEN: De økonomiske udfordringer fra ældreudviklingen kan løses Velfærden kan finansieres UDEN FORRINGELSER gennem en beskæftigelsesstrategi + lukning af skattehuller. Vi bliver RIGERE: - ikke et spørgsmål om råd, men om fordeling af stigende velstand.

DEL 2 HÆNGER REGERINGENS VELFÆRDSUDSPIL SAMMEN? - PÅ UDDANNELSESOMRÅDET OG GENERELT

MÅL FOR UDDANNELSESUDSPILLET Overordnede mål med udspillet: - at få uddannelserne gennemført hurtigere - at få flere i uddannelse Andelen af en ungdomsårgang der gennemfører en videregående uddannelse skal således op på 50 %.

MIDLER : SU forringelser SU-beløbet nedsættes hvis man starter på en videregående uddannelse mere end to år efter endt ungdomsuddannelse SU´ en afhængig af eksamen I ndtil bestået eksamen får man kun et mindre grundbeløb. SU´ afkortes Unge, der ikke består til normeret tid, må gøre deres uddannelses færdig uden yderligere SU. Fribeløbet hæves for, hvor meget man må tjene ved siden af SU

Effekt af stramninger Nedsættelse af SU-beløbet FÆRRE I UDDANNELSE OG LÆNGERE STUDIETIDER SU afhængig af eksamen LÆNGERE STUDIETIDER, ØGET FRAFALD Forkortelse af SU-periode LÆNGERE STUDIETIDER

ANDRE MÅL FOR ”VELFÆRDSREFORMEN” Øget beskæftigelse ( personer) Sikre midler til investeringer i fremtiden (10. mia. kr.) Holdbar finansiering af fremtidens velfærd (14. mia. kr.)

MIDLER HØJERE EFTERLØNS- OG PENSIONSALDER STRAMMERE DAGPENGE- REGLER FOR 25 – 30 OG 55 – 60 ÅRIGE

DET HÆNGER HELLER IKKE SAMMEN: BESKÆFTIGELSEN VIL IKKE BLIVE ØGET: - Strammere dagpengeregler for de 55 – 60 årige skaber ikke øget beskæftigelse uden flere jobtilbud - Senere tilbagetrækningsalder FOR DE ÆLDRE vil primært føre til øget førtidspensionering og større ledighed blandt de ældre HERMED HÆNGER OGSÅ OVERSKUDDET PÅ 24. MIA KR TIL STATSKASSEN I EN TYND TRÅD

SAMMENFATNING DEL 2 UDDANNELSES”reformen”: - bringer ikke flere i og hurtigere igennem uddannelse -TVÆRTIMOD VIL FÆRRE KOMME I UDDANNELSE OG STUDIETIDER BLIVE LÆNGERE TILBAGETRÆKNINGS- og dagpenge”reformen”: - sikrer ikke beskæftigelse og offentlige finanser - TVÆRTIMOD FØRER DET TIL ØGET LEDIGHED

DEL 3: ER VELFÆRDSREFORMEN I DE UNGES INTERESSE I FORHOLD TIL DE ÆLDRE?

”I DE UNGES INTERESSE ?” VELFÆRDSKOMMISSIONEN: Vi vil fremtidssikre velfærden for de unge (ved at gribe ind over for de ældre) ERHVERVS- OG ØKONOMINISTEREN 17. MAJ: ”Hvorfor demonstrerer de unge? Velfærdsreformen er jo i deres interesse”

REALITETERNE Regeringens velfærdsudspil på uddannelsesområdet afslører dette som ren retorik og ”spin” I realiteten har Regeringen prøvet at afmontere velfærden for alle – også de unge.

KONKLUSION DEN GENERATIONSMODSÆTNING, Som Velfærdskommissionen og Regeringen TAKTISK har forsøgt at opstille, er FALSK