Eva Sørensen Roskilde Universitet. Old Public AdministrationNew Public ManagementNew Public Governance.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den Danske Kvalitetsmodel
Advertisements

Folkelig deltagelse i uddannelse Civilsamfundets inddragelse og fortalervirksomhed i Syd Workshop den 4. februar 2009 Eva Iversen koordinator for Uddannelsesnetværket.
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
På vej mod en innovativ offentlig sektor
‘Compacts’ i konkurrencestaten
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Produktivitet, økonomistyring og samarbejde – hvor ligger potentialet?
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
E – styret ( 68 ) ESTJ ( 26 ) ESTP ( 7 ) ENTP( 13 ) ENTJ ( 5 )
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Ledelsesudfordringer i de danske kommuner
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Modernisering & Digitalisering
LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN,
Date :31 1.
Tordenskrald eller Rundetårn? - Om at evaluere innovation
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Ledelse af innovative medarbejdere
Lotte Bøgh Andersen 13. marts, 2013
Tillid Temadag for AMIR
Resultatbaseret styring – hvordan kan det bruges i Danmark?
Har resultatbaseret styring en fremtid i den offentlige sektor?
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
VERSITET DORTHE JØRGENSEN OG METTE AMALIE BUNDGAARD STUD.CAND.PÆD. I DIDAKTIK MED SÆRLIG HENBLIK PÅ MATEMATIK AARHUS UNIVERSITET 5. februar 2014 UNI Institut.
Ole Gregersen Afdelingsleder Socialforskningsinstituttet
Randers Hvorfor mål - og rammestyring i Randers Kommune (og de fleste andre) ? Virker det?
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? FREMTIDENS KVALITETSSIKRING: HVAD VI VED STØTTER KVALITET Miljøvurderingsdag
Kodeks for offentlig topledelse
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Kontrakten og partnerskabet som grundlag for samarbejde Anders la Cour og Holger Højlund, Kofoeds Skole, den 30. november 2005.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Nye vilkår for kommunal dokumentation og evaluering Opgave- og strukturreformen Politisk interesse – lokalt og nationalt – for at synliggøre effektivitet.
Konference Indsats, udvikling og samarbejde på det sociale område.
Mål på flere niveauer Centralt niveau: Klare politiske mål for centrale velfærdsområder – og mindre detailstyring. Kommuneniveau: Kommunale mål og ansvar.
- et udviklings- og dialogværktøj
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Quality Management Systems
28. maj 2008 Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte 1 Danmarks strategi for digitalisering Forbedre servicen til borgere og virksomheder (Bedre digital.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Certificeret arbejdsmiljøledelse i et læringsperspektiv Cerva Lise Granerud, juni 2010 Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Kvalitetsreformdebat.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Dansk Byggeri løser opgaver: ved anvendelse af egne ressourcer samarbejde eksterne –foreningen bips –andre institutioner.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Tillidsreform SKAL Principper for samarbejdet mellem den danske regering, arbejdsgiverne og de faglige organisationer.
Ledelse over grænser i sundhedsvæsenet Hvordan kan vi lede på nye måder, der går på tværs? Christina Holm-Petersen & Martin Sandberg Buch.
FOLKEBIBLIOTEKET SOM LÆRINGSINSTITUTION FRA EVENT TIL DRIFT BIBLIOTEKERNE - INDGANGEN TIL LÆRING DB - DEN 17. APRIL
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Kvalitetsarbejde på sygehusene Data og ledelse – ledelse og data Jørgen Schøler Kristensen Lægefaglig direktør, dr.med. Hospitalsenheden Horsens.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Eva Sørensen Roskilde Universitet Universitetet i Nordland.
Den svenske model - perspektiver på helhedssyn Netværksmøde, samskabelse 20. maj 2016 Helle Hende Stærmose.
Samskabelse af frivilliges bidrag til velfærdsservice
Hvordan kan vi styrke den danske innovationskultur?
Dokumentation, evaluering og evidens
Kvalitetssikring i speciallægepraksis
På job i samskabelsessamfundet -Udfordringer og muligheder
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Viden indbygget i hverdagen - arbejdet med standarder og kvalitet
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
Er der et liv efter New Public Management?
Præsentationens transcript:

Eva Sørensen Roskilde Universitet

Old Public AdministrationNew Public ManagementNew Public Governance

 Kernefunktion: Retsstat (1900 – )  Styreform: Hierarkisk bureaukrati baseret på lov-, regel- og ordrestyring  Kvalitetssikring: Legalitetstjek (jurister) og peer review (professionshierarkiet)  Ledelsesopgave: Sikre at opgaven løses i henhold til eksisterende love og regler, straffe fejl, belønne regelfølge og tilpasning til anerkendte faglige metoder og ideer (Ledelse som autoritetsudøvelse)  Kritik: Ufleksibel, konservativ, toptung, fagdomineret

 Kernefunktion: Serviceproducerende virksomhed (1980erne - )  Styreform: Konkurrence mellem serviceleverandører med henblik på at sikre at opgaven løses med høj produktivitet og effektivitet  Kvalitetssikring: Kundetilfredshed (frit valg og brugerunder- søgelser), resultatmåling (dokumentation og benchmarking)  Ledelsesopgave: Kontrollere opgaveløsningen, Lean af arbejdsgange, motivere gennem incitamenter, belønne produktive og effektive medarbejdere (Transaktionsledelse)  Kritik: Måletyranni, fokus på output frem for outcome, mistillidskultur, in-house tænkning der blokkerer tværgående vidensdeling og samarbejde, djøfisering

 Kernefunktion: Innovativ samarbejdsdrevet problemløsning (2000 – )  Styreform: Samarbejde med alle relevante parter der kan bidrage til at løse ondartede problemer  Kvalitetssikring: Læring og udvikling (innovationshøjde), problemløsningskapacitet (outcome); måling af evne og vilje til at mobilisere og arbejde med relevante aktører(proces)  Ledelsesopgave: Understøtte læringsprocesser med afsæt i effektanalyser; belønne bestræbelser på at forbedre og udvikle indsatsen; mobilisere eksterne ressourcer, der kan øge kvaliteten gennem etablering af netværk (transformations- og innovationsledelse)

Kvalitet NPG NPM OPA Tid

OPANPMNPG  Afsæt i lovgivning og sundhedsaftaler  Akkrediteringskrav  Nationale standarder fremmer ensartethed  Mange detaljerede proces- og resultatstandarder  Lokalt råderum med egne standarder og frivillighedsprincip  Nationale standarder muliggør sammenligning  Overvågning og dokumentation  Vigtigt lokalt ledelsesværktøj  Inddragelse af medarbejder i formuleringen af standarder  Central kilde til læring, udvikling og innovation

 Mere vægt på at måle output end outcome  Mere vægt på at dokumentere drift end på at anvise, hvordan dokumentationen konkret skal føre til læring og udvikling  Mere in-house fokus end fokus på samarbejde med brugere, andre offentlige aktører og civilsamfundet om opgaveløsning  Mere fokus på måling af ”best practice” end ”next practice”

Hvordan italesætter og anvender de lokale ledere DDKM? Hvordan opfatter medarbejderne DDKM?

Definition Motivation er den energi en person er villig til at lægge bag opnåelsen af et givent mål  Opleves dokumentation som central kontrol og overvågning skaber det en demotiverende mistillids- kultur blandt med- arbejderne  Opfattes dokumentation som et lokalt lærings- og udviklingsredskab, kan den virke motiverende

Forskningen siger også….  Det er i høj grad de lokale lederes italesættelse og anvendelse af standarderne, der er afgørende for medarbejdernes syn på opgaven  Det er en ledelsesopgave at gøre standarderne meningsfulde og relevante for medarbejderne, og det gør man bl.a. ved at inddrage dem

 Det er i tråd med fremtidens ledelsesregime at fokusere på om det vi gør virker  Det kan fremme kvaliteten af offentlig service gevaldigt  DDKM kan både blive en bureaukratisk spændetrøje, et mistillidsskabende dokumentationshelvede, og en meget væsentlig kilde til kvalitetsfremme, læring og innovation  Det kræver, at dokumentationen tager så lidt tid som muligt, og at resultaterne bruges til noget – lokalt og centralt  Lederne spiller en nøglerolle