Danske Indholdsproducenter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Beskæftigelsesregion
Advertisements

LinkedIn Intro.
Udviklingschef Anne Holm Sjøberg, Region Hovedstaden
Statistikkens rolle som grundlag for politiske beslutninger
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Kan Netværkstedet drives som socialøkonomisk virksomhed?
Evalueringspolitik Bornholms Vækstforum 24. september 2012.
Vækstforum Hovedstaden
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Finanskrisen.
IceQuery™ Nyt liv til dine Queries
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
1 COPENHAGEN FINANCE IT REGION - Mere vækst og innovation i krydsfeltet mellem finans og IT.
Fit for Fight seminar september Operationalisering af strategi for resten af 2009 og 2010 Afdeling: Marketing, Innovation, AXOCO & CSR Vil…Mål…Gør…
Hvad kan København som hovedstad?
Udvikling I landet bag motorvejen
Trafiksikkerheden på spil - mulighederne for at udnytte spilmediet…. Rådet for Større Færdselssikkerheds årsmøde 2009 Simon Egenfeldt-Nielsen, PhD, Cand.
Status på danske patientforeninger
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
Grunddataprogrammet.
Virksomheder - definition
Nanna Højlund, FOA, formand for PASS
Fremtidens Indhold Virtuelle verdener © Serious Games Interactive Simon Egenfeldt-Nielsen, CEO Serious Games Interactive (Ph.d., Cand. Psych.)
Implementering af brandingstrategi på nettet
Projektopfølgning og rapportering til vækstforum
Center for Sundhedsteknologi Baggrund:  Sikre regionerne uden for storbyerne gode rammebetingelser for vidensbaseret vækst og udvikling Formål:  At etablere.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
DEN REGIONALE UDVIKLINGSPLAN DISPOSITION: Krav til RUP Refleksioner over RUP RUP og Region Sjælland DEN REGIONALE UDVIKLINGSPLAN – Disposition.
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Er Hovedstaden klar til fremtidens udfordringer? v. Cheføkonom Klaus Rasmussen, DI 2. april 2008.
DNV Projektsekretariatet Nu Nu starter vi arbejdet med klyngerne Lidt om klyngebegrebet Jens Oluf Bruun Pedersen.
Arbejdsløsheden - der er brug for politiske løsninger Oplæg til konferencen den 28. august 2004.
Hvad siger medarbejderne?
En styrket indsats for kronisk sygdom, d. 28. september 2011 Et løft i behandlingen - et kig på succeser og udfordringer.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
JOBSØGNING (SMV) Hvorfor er SMV så interessante? % af alle job bliver annonceret % af alle job bliver besat via netværk og uopfordrede ansøgninger.
Afrapportering af analyseresultater fra 20 projekter 20. september 2012 Tværgående analyse af Vækstforum Hovedstadens projekter afsluttet i 2010/2011.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Den danske vandsektor – ”Vandskabet” Behov for samling?  Behov for en generel politisk opprioritering af ”vand” som væsentligt for det danske og det internationale.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
Erhvervsstyrelsen Erhvervsstyrelsen varetager blandt andet registrering af virksomheder og offentliggørelse af registrerede virksomhedsdata Erhvervsstyrelsen.
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Et regionalt perspektiv på Strategi for Velfærdsuddannelserne 1. næstformand i regionsrådet Bente Nielsen Temadag og workshop:
Opgaven og dispositionen ”Beskriv med afsæt i høringsmateriale og høringssvar erhverv Silkeborg” 1.Organisation & jura 2.Points of excellence 3.Køreplan.
Ejerledelse – Nu og for fremtiden – Ejerledelseskonference 2015 – 25. februar 2015 Center for Ejerledede Virksomheder Forskning, uddannelse og dialog Peter.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Malmö Festivalen har ca besøgende. Malmöfestivalen är en årlig festival i centrala Malmö. Festivalen är Nordens största stadsfestival med ca.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædning Birk Centerpark 40 DK Herning
1. December 2006KNV-fællesseminar. 1. December 2006KNV-fællesseminar Planlovsystemet 2007 Landsplanlægning Regionale udviklingsplaner Kommuneplaner Vækstfora:
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
Styrket rammer for erhvervsskolerne som kraftcentre for virksomheder v/ Vicedirektør Anders Hoffmann.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
5 år med ESCO- hvad er erfaringerne og alternativerne? Jesper Ole Jensen, Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet Susanne Balslev Nielsen,
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
8. februar 2012 TATIONpRÆSEN Det Strategiske Museum - ET KOLLEKTIVT FORSKNINGSPROJEKT CENTER FOR MUSEOLOGI OG CENTER FOR VIRKSOMHEDSKOMMUNIKATION.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Hvad skal hovedstaden leve af? VP Jørn Henrik Levy Rasmussen 28. april 2010.
af 15 Region Hovedstadens Vækstbarometer Konjunkturer Udsigt 2015 ”Region Hovedstadens Vækstbarometer” er et repræsentativt.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
INNO-NORD.
Afrapportering af analyseresultater fra 20 projekter
Internationale virksomheder til trekantsområdet
Vækstforum Hovedstaden
Lån, Garantier & Kautioner
Præsentationens transcript:

Danske Indholdsproducenter FILM, TV OG COMPUTERSPIL I TAL

Menu Hvorfor en ny rapport? Hvordan har vi udarbejdet den? Relevant for andre kreative industrier Hvad er de vigtigste nye informationer? Hvordan kan vi bidrage til den politiske diskussion? Hvad mangler der information om?

Baggrund Vækstforum skrev i 2007 ’Erhvervsudviklingsstrategi for Region Hovedstaden’ og identificerede film- og spilbranchen som ét af regionens primære strategiske indsatsområder for tiltrækning af investeringer og udvikling af kompetencedrevne virksomheder. Samtidigt pegede både Erhvervsfremmestyrelsen og Vækstfonden på film og spil som kompetenceklynger med internationalt potentiale.   Copenhagen Entertainment blev etableret på den baggrund; med en målsætning om at styrke film- og spilindustrien via netværksdannelse, kompetenceudvikling, videndeling og udvikling af forretningsmodeller.

Om Copenhagen Entertainment Copenhagen Entertainment er et klyngeudviklingsprojekt forankret i Copenhagen Capacity, som er Region Hovedstadens officielle investeringsfremmeorganisation. Copenhagen Entertainment skal udvikle og implementere en tiårs strategi for vækst og arbejdspladser i regionen, inden for området film og computerspil. Projektet er finansieret af Region Hovedstaden og Den Europæiske Fond for Regionaludvikling, samt af partnerkredsen som består af Producentforeningen, DI – ITEK, Vækstfonden, Forskerparken CAT, Copenhagen Filmfestival PIX, CBS, Aalborg Universitet København og Copenhagen Capacity.

Om Copenhagen Entertainment Målsætning: Copenhagen Entertainment skal medvirke til at gøre film- og videogame-branchen så succesfuld i hovedstadsregionen, at der over de næste 10 år skabes 3.000 nye job i eksisterende og nye virksomheder.

Om Copenhagen Entertainment Målsætning: Copenhagen Entertainment skal medvirke til at gøre film- og videogame-branchen så succesfuld i hovedstadsregionen, at der over de næste 10 år skabes 3.000 nye job i eksisterende og nye virksomheder. Er det lidt eller meget?

Om Copenhagen Entertainment Målsætning: Copenhagen Entertainment skal medvirke til at gøre film- og videogame-branchen så succesfuld i hovedstadsregionen, at der over de næste 10 år skabes 3.000 nye job i eksisterende og nye virksomheder. Er det lidt eller meget? Hvor mange er der i dag?

Sammensætning af Ekspertgruppen Aalborg Universitet, Jan Vang Producentforeningen, Hannes Jakobsen DFI, Claus Hjort Vækstfonden, Stine Kruse Copenhagen Capacity, Ann Faber Ginness CBS, Jesper Strandgaard Pedersen Center for Kultur og Oplevelsesøkonomi, Søren Würtz Styrelsen for Bibliotek og Medier, Erik Nordahl Svendsen Danmarks Statistik, Kaj Kammer Madsen Copenhagen Entertainment, Henrik Søndergaard Opstartmøde den 28. august 2009

Hvorfor en ny rapport? Kreative industrier som vigtige vækstmotorer Traditionel industriproduktion udflages R&D er nu også begyndt at flytte udenlands Lande og regioner hvor den kreative industri er blandt de vigtigste industrier Mangelfuldt datagrundlag Svært at identificere relevante politiske initiativer Svært at monitorere/evaluere effekter

Ny metode - relevant for andre? Ny metode (Produktmetoden) Normalt branchekoder Upræcise tal, gamle tal Produktmetoden er mere præcis og mere aktuel Benytter registre over udgivne PRODUKTER Identificerer producenterne på basis af disse Ekspertvalideres Producenternes CVR numre samles DST momsstatistik og ATP til nye nøgletal

Definition af vores klynge

Definition af vores klynge Branchen er Entertainment. Kategorien er teknologibaseret oplevelsesøkonomi Underkategorien er indholdsproduktion til skærme 0,5 meter 1 meter 3 meter +10 meter

Fokus på to klynger Game (video game, computerspil, AAA, mobiltelefonspil, serious games, MMOG, Internet games etc.) Film (Spillefilm, kort- og dokumentar, tv-drama, undervisning, natur, sport,, kommerciel, reklame, etc.)

Klyngedefinition Kernevirksomheder Støttefunktioner Kategorisering af branchens virksomheder og organisationer. Klyngens virksomheder og organisationer kategoriseres i fire lag – se nedenfor. Modellering på virksomhedsniveau (ikke på personniveau). Kun interessenter med en aktiv rolle i klyngen fremgår. Kernevirksomheder Støttefunktioner Organisationer og institutioner Infrastruktur

Vigtigt! Analysen omhandler kun kernevirksomheder (indholdsproducenter) Spillefilm-, dokumentar- og kortfilmproducenter TV-producenter Reklamefilmproducenter Computerspilproducenter Analysen inkluderer ikke: Støttevirksomheder (bl.a. distributører) DR, TV2 (herunder regionerne) Corporate filmproducenter Reklamebureauer som ikke har reklamefilm som hovedaktivitet Producenter af film som ikke er vist i massemedier o.lign.

Vigtigste tal Antal firmaer (inkl. virksomhedsstørrelse) Omsætning Eksport Antal ansatte (ATP) Direkte afledt effekt (køb hos støttefirmaer) Geografisk koncentration af aktiviteterne Meget relevant for andre brancher, men metoden kræver udgivelsesregistre af god kvalitet Kræver tilpasning til brancherne Manual i rapporten

Vigtigste nye informationer (2009) For alle brancherne: Samlet omsætning på 2.2 milliarder kroner Eksport 350 millioner kroner Små 2000 ansatte Ca. 250 virksomheder Rapporten har også 2008 tal

Filmproducenterne Omsætning på 800 millioner kr. Fald i omsætningen fra 2008 Eksport på 30 millioner kr. Massivt fald i eksporten fra 2008 527 ansatte 95 firmaer

TV-producenterne Omsætning på 736 millioner kr. vækst Eksport på 45 millioner kr. Mindre eksport 700 ansatte 110 firmaer

Reklamefilmproducenterne Omsætning på 272 millioner kr. Fald Eksport på 17 millioner kr. 127 ansatte 32 firmaer

Bidrag til politisk diskussion Stadig brancher af en begrænset størrelse Behov for politisk bevågenhed for at udnytte deres potentiale Behov for målrettede initiativer til at forhindre at vigtige aktiviteter ikke går tabt p.g.a. den økonomiske krise Reduceret økonomisk aktivitet i kerne-virksomhederne har store konsekvenser, da aktiviteten har en meget stor afledt effekt Dvs. mange andre firmaer vil blive negativt berørt

Bidrag til den politiske diskussion Behov for specielle initiativer som fokuserer på kernevirksomhedernes potentiale Branchespecifikke initiativer som reducerer sårbarhed (stor eksportsårbarhed for games, for eksempel) Ikke mindst klyngeinitiativer som kan understøtter synergi-effekter Branding af Danmark som ’mekka’ for spil og film Initiativer skal evalueres løbende og af forskere

Talmangel? Behov for opdatering af vores tal for at identificere strukturelle problemer Pt. kun to snaps-shots (2008/2009) Analysen opdateres efter 2012 af Pro-f Behov for data til evaluering af politiske initiativer Behov for data for andre industrier

TAK FOR OPMÆRKSOMHEDEN Rapporten og manual kan findes på: http://copenhagenentertainment.dk/fileadmin/user_upload/Pdf/Fuld_Rapport_web.pdf