Programmering i folkeskolen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
I forbindelse med integration af it i matematik Steen Groðe.
Advertisements

Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
LIV I LUNGERNE.dk image by placeit.net.
Social media marketing: Position of the Nordic Consumer Ombudsmen EU Consumer Summit 1 and 2 April 2014 Henrik Øe Consumer Ombudsman Denmark.
Den der discipler … arbejder så meget på, at få de åndelige babyer til at vokse ____________________ ____ At han glemmer, at de først må______________.
En anderledes skoledag for de yngste elever. Temamøde for skolebestyrelser.
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Energi- & Vandværkstedet
Matematik er det nye sort!
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Kreativ digital matematik
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Dogmegruppe – 10.30Kaffe samt highlights fra fokusgrupper / Karin – 11.30Observation af undervisning med iPads – 12.00Frokost.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Europa - kort og godt : få vejledning om at bo, arbejde og rejse i EU 27. september 2012 Ulla Willert Bortignon.
De store underviser de små ved hjælp af it.
Den Innovative Daginstitution
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
Anvendelsesorienteret undervisning i Region Syddanmark
Introduktionsaften 10. klasse på Hjalleseskolen
Kilde: Magasinet ”The Economist”s liste over e-readiness, 2006 Danmark er nr. 1 inden for ”e-readiness” - foran USA Brug af internet som motor for økonomisk.
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Livets.spil (social.software). pelleguldborghansen. Født 1977 Udannet på RUC i filosofi og Socialvidenskab PhD. i filosofi 2010 Co.Director of ISSP, SDU.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Kreativ digital matematik metode, læringsmål,matematiske begreber og spil Morten Misfeldt.
Fagdidaktisk kursus i religion
Hanne og Marianne siger tak for et par gode uger. Vi glæder os til resten af året sammen med jer! Opstartsugerne på Sønderholm Skole På de følgende sider.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
IT i undervisningen.
Præsentation af en række gratis nettjenester – til uddannelse, undervisning og andet godt Af Claus Witfelt, 2013
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
EU Hvad er EU EU er en union som blev startet for at sikre at der ikke kom flere krige i Europa. EU har ændret sig meget siden det blev startet i 1952.
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Digital literacy som læringsoptik i det senmoderne
Hvilke ord betegner bedst din oplevelse af at skulle vælge en ungdomsuddannelse efter 9./10. klasse? (sæt gerne flere kryds)
Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Præsentation af AUUC-konsortiets tre projekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut,
Visioner og hands-on: Digitale læremidler Ove Christensen René B. Christiansen.
Hvad betyder skolereformen for mig som elev på nordbyskolen?
Litterært makerspace.
Planlægning, proces og evaluering
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
● Lektor ved RUC: Institut for Kommunikation, Journalistik og Datalogi ● “Early adoptor” af DSpace på RUC, ansvarlig for at motivere medarbejdere til at.
Den internationale dimension i skolen Hindsholmskolen i Kerteminde 250 elever 25 lærere International dimension siden
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
Temadag om undervisning af borgere Fra forsøg til udvikling af konceptet - erfaringer og ideer.
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Introdag F07 JONAS HEIDE SMITH
Otg.dk Læring gennem spiludvikling kan fastholde flere Frank Villa og Claus Scheuer-Larsen, Odense Tekniske Gymnasium, SDE Design af digitale medier:
M-læring -. Innovationsdilemmaet We can do amazing things with technology, and we’re filling the world with amazing systems devices, but we find it hard.
IT-Universitetet i København mere info på
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
NanOpinion En portal om nanoundervisning The work presented in this document/ workshop is supported by the European Commission’s FP7 programme – project.
Jobsøgning i Europa ”Alle EU-borgere har ret til at søge arbejde i et andet EU-land” Behøver ikke arbejdstilladelse With financial support from the European.
Rikke Teglskov UCL og Lise D. Møller UCC
Digitale læremidler Udviklingspotentialer. Præsentation Jonas Juul Hansen Lærer og matematikvejleder Rudersdal kommune – Sjælsøskolen Eleverne fra 3-8.
Holbæk Kommune Matematikløft Den 18/ Matematikløft Kommunalt niveau Forenklede fælles mål (implementering) Matematikvejledere – uddannelse – arbejdsopgaver.
Ikke alle fødes som digitalt indfødte Klaus Kvorning Hansen Dansk IT’s udvalg for digitale kompetencer.
Compositional Design Principles “SemiCiv”
It i folkeskolens matematikundervisning
Biblioteker & kodning hvorfor & hvordan
1. Hvordan kan vi bruge dem som undervisere?
VEJEN TIL #EP19dk.
Styrkelse af IT-uddannelserne via samarbejde
Europa-Parlamentet – folkets stemme
Præsentationens transcript:

Programmering i folkeskolen Danmarks læringsfestival 4.3.2015

Lis Zacho Matematiklærer, Skolen ved Søerne, Frb Matematikvejleder Kreativ digital matematik Familiematematik Tidlig intervention ETwinning MaXimat Valgfag programmering med TATA KreaKode

Program: Hvorfor Hvad Hvordan

Hvorfor? Forenklede fælles mål Fysik i målene Matematik i vejledningen http://www.emu.dk/modul/vejledning-faget-matematik Der er fokus på programmering i EU. Syv europæiske undervisningsministre har allerede gjort programmering til et obligatorisk fag i deres nationale læseplaner, og yderligere fem lande tilbyder det som et valgfag i skolen.(kilde: EU kommissionen)

Hvilke EU-lande har programmering på skemaet? Flere medlemslande har allerede gjort programmering til en del af deres nationale læseplaner: Obligatorisk: Bulgarien, Cypern, Stor Britannien, Grækenland, Polen, Portugal, og Tjekkiet. Valgfrit: Danmark, Estland, Irland, Italien og Litauen.

Citater "Programmering svarer i dag til at kunne læse og skrive – det er en nøglekompetence for både drenge og piger.” (Næstformand i Europa-Kommissionen med ansvar for den digitale dagsorden Neelie Kroes) "Man skal ikke lære eleverne at programmere for programmeringens skyld, men fordi det er en måde et nå de faglige trinmål” (It-vejledernes formand John Klesner)

Hvad siger vejledningen 1: Tænke i processer og algoritmer Programmeringsaktiviteter kan understøtte, at eleverne arbejder med algoritmer… 2: Digital produktion Ved hjælp af programmering kan elever bygge forskellige ting med logik og matematik… 3: Udvikling af abstrakt tænkning Ved at skrive computerprogrammer, der svarer til matematikkens abstrakte konstruktioner…

eTwinning Kontaktseminar i Tallinn efteråret 14 22 lande Mange interesserede lærere Mange initiativer, fx ProgeTiger Samme udfordringer i alle landene Samarbejdsprojekter IT og undervisning

England  ICT – Information and Communications Technology – is out, replaced by a new “computing” curriculum including coding lessons for children as young as five. Programmering på alle klassetrin i England! “ICT used to focus purely on computer literacy – teaching pupils, over and over again, how to word-process, how to work a spreadsheet, how to use programs already creaking into obsolescence; about as much use as teaching children to send a telex or travel in a zeppelin. Our new curriculum teaches children computer science, information technology and digital literacy: teaching them how to code, and how to create their own programs; not just how to work a computer, but how a computer works and how to make it work for you.”

Seymore Papert Mindstorms har to centrale temaer: børn kan nemt lære at bruge computere, og brugen af computere kan ændre den måde, de lærer på også uden for skolen. Papert havde en vision om, at computeren bruges overalt i en persons liv. Papert siger, at i klasseværelser med teknologi er der faktisk mere socialisering og at teknologien bidrager ofte til større samspil blandt de studerende og blandt studerende og undervisere

Hvad lærer eleverne når de coder? De lærer at tænke sig om De lærer at tænke algebraisk Planlægge og begrunde designvalg Entreprenørskab Kreativ og innovativ tænkning Ideudvikling Kvalificere ideer Produktrealisering Argumentere Logik Digitale færdigheder Man skal øve sig for at blive god

www.code.org God til intro Blokprogrammering Progression Eleverne er selvhjulpne Alle trin Pc og Ipad

Code.org

http://scratch.mit.edu/ Historier, spil og animationer Skolestart, indskoling og mellemtrin Pc og Ipad

Scratch

https://www.tynker.com/ Pc og Ipad Leg , historier Indskolingen

Tynker

www.sploder.com At designe et spil For alle trin At spille hinandens spil At gemme matematik i banerne http://www.sploder.com/games/members/jonathanlind/play/fistermedisterspillet/

Sploder

programmering www.nemprogrammering.dk www.appinventor.com https://www.khanacademy.org/computing/computer-programming

Læringsteknologi at opfinde og bygge Little bits Raspberry pi 3D print

Daisy the Dino Hopscotch Scratchjr Kodable Bee-Bot

Hvordan? Vi skal kaste os ud i det… Eleverne lærer det nemt… Det er motiverende… Eleverne hjælper hinanden… Det er yderst kommunikativt… Det er kreativt, innovativt… Eksperimentere, bygge og forsøge… Vi skal som undervisere opdage programmering …

Hvad skal vi passe på? Vi skal passe på fagene Vi skal sikre fagligheden Vi skal være sikre på målene Vi skal passe på tidsforbruget

(foreløbig) Programmering er lettere for eleverne end for lærerne Programmering er inkluderende for nogle marginalelever Programmering er nyt, og kræver at man gør det fortløbende Programmering er godt for de interesserede elever Programmering er motiverende for eleverne Lærerne skal efteruddannes

Er vi parate til programmering i Folkeskolen? Diskussion Er vi parate til programmering i Folkeskolen?

lis.zacho@skolekom.dk