Helhed i indsatsen for udsatte børn og unge Dansk Flygtningehjælp Årsmøde 8. maj 2010 Klaus Majgaard.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Inddrag nu Kick-off møde
Advertisements

Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Psykoedukation til unge i OPUS
Styring og autenticitet
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Hvor er KFUM’s Sociale Arbejde på vej hen?. Hvad vil det offentlige? Nye udfordringer? Nye muligheder? Nye vilkår? Tendenser? Det er vi!
Tværprofessionelt samarbejde om børn og forældre
Mellem styring og faglighed Jagten på kvalitetens væsen EVA 10 år 15. September Klaus Majgaard.
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Helhed og sammenhæng i arbejdet med børn og unge Fra ord til handling
Velkommen til pædagogisk dag!
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Spor for et samlet skolevæsen i Odsherred Kommune Budgetseminar 20. April 2012.
Fra polarisering til fællesskab BKFs ungeudspil Årsmøde 2009.
De mange muligheders skole Oplæg for skoleledere i Nordjylland 29. sept 2010 Klaus Majgaard.
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
Strategier for uddannelsesparathed Dialogmøde for UUO Tirsdag 11. januar Klaus Majgaard.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Kodeks for offentlig topledelse
Synergi og samarbejde mellem kommuner og frivillige organisationer Center for frivlligt socialt arbejde 6. Juni 2012.
Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012.
Uddannelsesparathed og vejen til de 95 pct. UU Københavns Kommune 29. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Ungdomsskolens udfordringer og strategiske rolle US Centret 2. marts Klaus Majgaard.
Tre perspektiver på styringsmodellen: Fokus – Fornyelse - Dialog
Ny velfærd – Ny offentlig styring Tendenser og strategiske muligheder
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
Det gode børneliv - og det tværprofessionelle samarbejde Børn og Kultur Internt seminar 22. Juni 2012.
Børne- og ungepolitik i Fredensborg Kommune Inspirationsoplæg 21
Udfordringer for de selvejende institutioner og deres organisering DLO i Slagelse 11. april 2008 V/ formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen.
Frivillighed på kommando findes ikke
Forandringsstrategier på børne- og undervisningsområdet Koncernfælles ledelsesseminar I Ministeriet for Børn og Undervisning 24. September 2012.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Den koordinerede ungeindsats Silkeborg Kommune 21. marts Klaus Majgaard.
Rammesætning og frihed under krydspres Rebildkonferencen 2012 Skolelederforeningen.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
UU’s strategiske rolle UU Lederforeningens årsmøde 22. januar Klaus Majgaard.
Jagten på autenticitet i offentlig ledelse og styring
Lokalsamfundet som læringsmiljø Klog på den fede måde Horsens 24. november 2010 Klaus Majgaard.
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Vi slipper ikke nogen! Om at få alle med gennem skolen og ind i ungdomsuddannelserne Task Force, Frederikshavns Kommune 24. januar Klaus Majgaard.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Sociale netværk og ledelsesmæssig opbakning Dialogdag d. 23. maj 2011.
Uddannelse som livschance og som krav Second Chance netværket 1. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Inklusionens arkitekter PPR i en ny kontekst Århus 20. juni 2012.
Ledelse af inkluderende læringsmiljøer Nyborg Strand 8. juni 2012
Fremtidens folkeskole i et ledelsesperspektiv Forum Anders-Peter Østergaard Børne- og ungedirektør Lolland Kommune
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Fra polarisering til fællesskab BKFs ungeudspil 15. maj 2009.
ORGANISERING OG LEDELSE AF MISBRUGSBEHANDLING TIL UNGE UNDER 18 ÅR Socialstyrelsens Konference om Unge og Rusmidler 27. april 2015 Oplæg v. Åse Kjøller,
Fornyet styringsdialog mellem stat, kommuner og institutioner BKF Region Syd 26. oktober 2012.
Kulturforandringer i Børn og Unge Kulturforandring i hele Børn og Unge Hvad går det ud på? Kulturforandring i Område Skanderborgvej og Viby lokaldistrikt.
Lige muligheder i livet Strategi for børn og unge i udsatte positioner.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
Høje-Taastrup Kommune er kendt for sine stærke lokalsamfund, hvor det er attraktivt at være frivillig, og hvor borgerne er aktivt engagerede, har indflydelse.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Fysisk magtanvendelse
1. Arbejdskraftreserven
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Mere sundhed i det nære På borgernes præmisser Vision:
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Ønske om sammenhængende uddannelsespolitik
Præsentationens transcript:

Helhed i indsatsen for udsatte børn og unge Dansk Flygtningehjælp Årsmøde 8. maj 2010 Klaus Majgaard

Indhold Polariseringens trussel Helhedsperspektiv på indsatser –Uddannelse og almen forebyggelse –Specifikt forebyggende indsatser –Indgreb og intelligente sanktioner Organisering Partnerskab med frivillige organisationer Partnerskab med staten

Polariseringens trussel Fra industrisamfund til innovationssamfund Individualisering Polarisering Uanede udviklings- muligeder Frie valg, skræddersyede uddan- nelsesforløb, udlandsophold etc. Uanede udskillelsesmuligheder Ulighed i sundhed og opvækstvilkår, Voksende restgruppe Integrationssammenstød Polariseret kriminalitetsbillede

”Utilpassethed” som kliché

Udfordringer Tegn på et mere polariseret samfund Voksende krydspres mellem ressourcer og mål Brug for fokus på det væsentlige Brug for at nytænke forholdet mellem ”almene” og ”specielle” indsatser Brug for et partnerskab mellem stat, kommuner og frivillige organisationer

Opgaven At kompromisl ø st fastholde b ø rneperspektivet og barnets rettigheder At skabe forpligtende rammebetingelser for en tidlig, tv æ rfaglig og helhedsorienteret indsats At styre gennem krav om resultater og videndeling – og ved at mobilisere viden og ressourcer hos professionelle og andre i barnets netv æ rk

Helhedsperspektivet Grupper Specifikt forebyggende arbejde Alle b ø rn og unge Almen forebyggelse Individer Almen dannelse Indgreb Kilde: Balvig

Almen forebyggelse Tidligt blik for ressourcer og risici via sundhedsplejens arbejde Høj faglighed og inklusion i den almen-pædagogiske indsats i dagtilbud og skole Inddragelse af forældre og civilsamfund – understøtte stærke lokale netværk Udvikling af fritidsaktiviteter og deltagelsesmuligheder

Specifikt forebyggende indsats Prioritering af forebyggende arbejde i forhold til risikogrupper Tidlige og koncentrerede pædagogiske indsatser i forhold til børn med efterslæb af kompetencer Inddragelse og forpligtelse af forældre Lokalt forankret familieindsats Opsøgende gruppeorienteret indsats i forbindelse med sundhed og fritidsliv Nem adgang til rådgivning/specialviden for frontmedarbejdere

Indgreb Velfungerende underretningssystem (overvind kløften mellem faggrupper) Hurtige indgreb med konsekvent børneperspektiv Blik for faldgrupperne i sagsbehandlingen, hvor børneperspektivet fortaber sig Udvikling af tilbudsvifte: –Tidlige anbringelser –Større kontinuitet og ”hjemmelighed” –Mere fokus på anbragte børns skolegang –Brug for nytænkning af unge-anbringelser

Indgreb – konsekvens med intelligens En sanktion skal indgå som del af et samlet forebyggende eller behandlende forløb med et klart mål. En sanktion skal være meningsfuld. Den skal sætte en forståelig grænse, som kan afkodes af den unge. Og den skal vise hen til positive handle- og identifikationsmuligheder. Straf, der befæster den unges kriminelle identitet, er skadelig. Straf, der rammer den unges forældre, er både diffus og skadelig. Vi skal som professionelle tage ansvaret for konsekvenser og effekter af en sanktion og for, at den unge hjælpes videre. BRUG IKKE SANKTIONER SOM SYMBOLPOLITIK

Brug for en demokratisk pædagogik Informant Informant i dialog Deltager i fælles proces Selvbestemmende Selvbestemmende og udførende h Demokratitrappen

Kvalitet Retssikkerhed Tidlig indsats Kontinuitet og kvalitet i foranstaltninger Effekter – herunder anbragte børns gennemførelse af uddannelse Stat og kommuner m å aftale forpligtende m å l Og der m å f ø lges op mere intelligent end i dag

Kommunens organisering: forebyggelse og tidlig indsats Lokalt Distrikt Centralt DagtilbudSkolerKlubber Ungdomsskole Distriktsbaseret klubarbejde R å dgivning/ specialindsats B&U r å dgivning, PPR, sundhed, dag- og d ø gninstitutioner Distriktsudvalg Sm å b ø rnsforaB&U fora Byd æ kkende tilbud & specialfunktioner Ungeenhed Byd æ kkende klubarbejde P æ dagogisk strategi og udvikling

Kommunen: styringsopgaven At fastholde helhedsperspektivet: Indsatsen for udsatte b ø rn og unge m å ikke blive en ” sektor ” for sig med sin egen s æ rlige logik Kan ikke blot se de enkelte enheder som s æ r- skilte ” leverand ø rer ”, som m å lstyres hver for sig. Styringen m å fokusere p å samspillet.

Samspil med frivillige organisationer Frivillige organisationer leverer et idébetonet supplement og alternativ til de offentlige tilbud Frivillige organisationer som fortalere og kritisk modmagt Indgår i partnerskaber, hvor vi lærer af hinanden Ikke bare en serviceleverandør Ikke søge ”garantier for markedsandele”, som fastlåser arbejdet med børnene + -

Mod et nyt partnerskab Kan vi udvikle arbejdet for udsatte b ø rn og unge i samspil med de frivillige organisationer Elementer: 1.Vi bygger p å hinandens komparative styrker. De frivillige organisationer inddrages, hvor de har noget unikt at byde p å. 2. Modmagt-rollen – kritik skal kvalificere de offentlige indsatser, f.eks. Frivillige organisa- tioner som kritiske venner p å b ø rneomr å det

Staten: Bud på styringsrolle Definerer børnenes rettigheder – og insisterer på, at de overholdes i hele landet! Stiller krav til kommunerne om dokumentérbare resultater (gerne processtyring, når der er tale om meget indgribende foranstalt-ninger) Understøtter forskning og forpligtende videndeling på tværs af landet (men ikke kun ud fra et indsnævret evidens-begreb!) Kvalitetsudvikler uddannelserne på området og støtter professionernes omdømme og udviklingsmuligheder Fastholder byrådenes ejerskab og ansvar for kvaliteten (pas på med akkrediteringsmodeller, som afkobler byrådene) Træffer ikke faglige valg på sektorens vegne Gennemtvinger ikke bestemte styringsmodeller lokalt (f.eks. BUM) + -

Mod et nyt partnerskab Kan vi erstatte konkurrencen og den gensidige kritik mellem stat og kommuner med et partnerskab, som har fokus p å b ø rns rettigheder? Elementer: 1.Fler å rige aftaler om resultatm å l 2.Kvalitetsf æ llesskaber 3.Videns-trekanter 4.Standardisering af det standardis é rbare