Ekstra ordinær indsats Uddannnelsesområdet Oplæg ved Poul H. Jørgenen Vejlederkonference November 2014.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
Advertisements

November 2013 KANUKOKA Ældre Seminar 1 Arbejdet med de ældre Omsorgsarbejdet Generelt.
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Siunnersuisarfik PPR-Syd Box 520 Tlf.:
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Forandringsteori for Venindenetværket2013
Arbejdsgivernes bidrag til beskæftigelsesplan 2009 Arbejdsgiverrepræsentanterne i LBR Virksomhederne og mangel på arbejdskraft.
Klassedannelser til Ansgarskolen Program  Velkomst og intro  Formål  Skolebestyrelsens principper for klassedannelse  Ansgarskolens handleplan.
Opgaven jeg fik stillet
Projektpræsentation Fra marginaliseringstruet til uddannelsesparat.
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Styringskrav for jobcentre
Etableringssekretariatet for Beskæftigelsesregion Syddanmark Karl Schmidt Beskæftigelsesregion Syddanmark DSI temadag om det fremtidige beskæftigelsessystem.
Arbejdsmarkedsperspektivet i en behandlingsmæssig kontekst Succes i intensiv behandling KABS Viden, døgnkonference 3. november 2009 Marika Sabroe Vejle.
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Højskoleforeningen, Vartov 1. april 2014 Jakob Clausager Jensen Konsulent for internationale aktiviteter Efterskoleforeningen.
1 Arbejdet med frednings-, planlægnings- og miljøopgaverne.
Bo Ravn leder UU – Nordvestjylland Ungdommens Uddannelsesvejledning
Til etablering af science klubber Materialet kan give: Inspiration til opstart af science klub Indblik i andres erfaringer Bud på, hvilke overvejelser.
Søren har gået på specialskole hele sin skoletid og blev derefter indskrevet på et beskyttet værksted Han har nu været beskæftiget på værkstedet i en årrække.
Uddannelsesafklarende samtaler
Ekstraordinær indsats for årige Pulje til projekter, yderligere elevkvoter og vejledning i bygder.
Uddannelsescenter Holstebro
Psykologisk- og social rådgivning og terapiforløb for studerende og borgere i Piareersarfik-forløb Arnaq Grønvold Projektleder Center for National vejledning.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Siden sidst fra Departement for Erhverv, Råstoffer og Arbejdsmarked Vejlederkonference Tirsdag den 18. november 2014.
KL-projekt 24. September Forebyggelse og Misbrug - § 17, stk 4 udvalg / Bjarke V. Bruhn-Rasmussen.
Målgruppe: De 18 – 25 årige. Tiltag efter 10.klasse Både efterskolepladser og udvidet skolegang.
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
Uddannelsesplan II - fokus på vejledning Centerledermøde; Sisimiut april 2014.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
EGU opgaver i et Jobcenter Hvordan ser arbejdet ud set fra den placering.
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Ekstraordinær indsats for årige Status og evaluering i plenum.
Rejseholdet - Grønland
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Tværfagligt ungeteam i et uddannelsesmiljø  Baggrund/Hvorfor  Vision  Hvordan  Gør det en forskel? Bornholms Regionskommune Allan.
Ungeindsatsen i Center for Erhverv, Uddannelse og Beskæftigelse UU og jobcentrene; et samarbejde om udsatte unge, 3. december 2015 Leder af Ungeporten,
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Fra Departementet for Uddannelse, Kultur, Forskning og Kirke Vejlederstormøde april 2016.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Erhvervs- og uddannelsesvejledning i et regionalt perspektiv, 12. november 2014 ”Beskæftigelsesreformen” v/Fg.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
Seminar om efterværn i Ilulissat november 2010 vedr. Piareesarfiit i Grønland v/ Marie Pedersen u Den lokale erhvervsskole, daværende STI,
Jobcenter Halsnæs Oplæg på workshop på Vejledningstemadag den 29. november 2013.
Evaluering i Rådgivningen resultater samt tiltag.
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
Portfoliometoden i praksis Et udviklingsarbejde på Frijsenborg Efterskole Efterskoleforeningens Vejlederkonference Vingstedcenteret d. 19. og 20. sept.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Målet med læseprojektet var:  at bidrage til at reducere antallet af elever, der forlader skolen med dårlige læsekundskaber,  at skabe engagement og.
Overgangsvejledning Hva’ taler vi om? Definitioner. Eksempler på udvalgte overgangsvejledninger. Udfordringer, lokalt og nationalt. Oplæg til work-shop.
PKU-kurser med jobtræningsforløb
”16-29 årige Unge med særlige behov for vejledning”
Job, Vejlednings- og Opkvalificeringscentre
Majoriaq Nuuk Kommuneqarfik Sermersooq
Samarbejdet med erhvervsdrivende Majoriaq, maj 2017
Kommunal ungeindsats Kortlægning af unge i Køge bugt
Investering i efterværn
Majoriaq Organisation, opgaver, målsætninger og rapportering
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
Centrenes opgaver og ansvar ift. de unges uddannelsesparathed
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Fra Departementet for Uddannelse, Kultur, Forskning og Kirke
”16-29 årige Unge med særlige behov for vejledning”
Fra Departementet for Uddannelse, Kultur, Forskning og Kirke
Overgangsvejledning Hva’ taler vi om? Definitioner.
Præsentationens transcript:

Ekstra ordinær indsats Uddannnelsesområdet Oplæg ved Poul H. Jørgenen Vejlederkonference November 2014

Ekstra ordinær indsats Uddannnelsesområdet 1.Indledning og forarbejder. 2.Typer af indsats. De “største” indsatser. 3.Tre eksempler 4.Evaluering 5.Hva´ så?

Bevilling fra Selvstyret forankret Dept. for Uddannelse, Kultur, Kirke og Ligestilling Dept. for Erhverv, Råstoffer og Arbejdsmarked

Lighedspunkter mellem flere indsatsområder Ekstra ordinære uddannelses- indsats Beskæftigelses- indsats (handleplan mod ledighed)

Koordination og forarbejde årets pulje / bevilling til ekstra ordinær Internt, eksternt og og mellem De to departementer Uddannelsesinstitutioner Piareersarfiit og folkeskoler KANUKOKA og kommunerne

Ekstra ordinære ressorucer til lokal / kommunevis udførelse Øget vejledning 1.Vejleder ved Piareersarfiit. 2.Heltidsvejleder i folkeskolen. 3.Opsøgende vejledning i bygder, kun rejseudgifter. Øgede aktviteter 1.Fuldt finaniseret efterskole- eller højskoleophold i DK, 15 – 18 år. 2.Ikke boglige forløb, Piareersarfik, unge ikke i uddannelse 15 – 18 år. 3.Uddannelsesstøtte, elevkvote “unge under 18 år” og “ledige”.

Ekstra ordinære ressorucer til lokal / kommunevis udførelse Øget vejledning 1.Vejleder ved Piareersarfiit. 2.Heltidsvejleder i folkeskolen. 3.Opsøgende vejledning i bygder, kun rejseudgifter. Bevilling 1.Ialt 3 mill. 2.Ialt 1,5 mill. 3.Ialt 0,8 mill.

Ekstra ordinære ressorucer til lokal / kommunevis udførelse Øget vejledning 1.Vejleder ved Piareersarfiit. 2.Heltidsvejleder i folkeskolen. 3.Opsøgende vejledning i bygder (kun rejseudgifter). Status 1.Ved kommunerne. 2.Ved 3 kommuner, hvoraf 2 placeret ved PIA. 3.Hele landet, men lille del af bevilling udnyttes.

Ekstra ordinære ressorucer til lokal / kommunevis udførelse Bevilling 1.Ialt 2,4 mill. 2.Ialt 3,3 mill. 3.Ialt 4 mill. (ca. 90 plus 40 personer pr. måned). Udgør ca. 15 % af ordinær. Øgede aktviteter 1.Fuldt finaniseret efterskole- eller højskoleophold i DK. 2.Ikke boglige forløb, Piareersarfik, unge ikke i uddannelse, 15 – 18 år. 3.Uddannelsesstøtte, elevkvote. “unge under 18 år” og “ledige”.

Ekstra ordinære ressorucer til lokal / kommunevis udførelse Status 1.Ved 4 kommuner. 2.Ved 4 kommuner. 3.Ved 1 kommuner for “ledige”. Kun lille del vedr. “unge under 18 år”. Øgede aktviteter 1.Fuldt finaniseret efterskole- eller højskoleophold i DK. 2.Ikke boglige forløb; Piareersarfik, unge ikke i uddannelse, 15 – 18 år. 3.Uddannelsesstøtte, elevkvote. “unge under 18 år” og “ledige”.

Lignende fra “beskæftigelsesindsats” Status Ved alle kommuner ud fra individuel aftale. Alle aktiviteter på en eller anden måde og i et vist omfang. Øgede aktviteter 1.Eksta hold boglig opkvalificering AEU, FA ved Piareersarfiit. 2.Piorsaaviit / værksteder og f.eks. “jobtræning” ved Piareersarfiit. 3.Kurser og anden opkvalificering og efteruddannelse ved bl.a. brancheskoler.

Heltidsvejleder i folkeskolen Nogle overvejelser: Placering ved folkeskolen eller Piareersarfik? Hvordan dækkes “hele kommunen” med fokus på folkeskolen? Koordinator? “Kombination”? “Rejsehold”?

Heltidsvejleder i folkeskolen Fortsat Nogle overvejelser: Hvad er det egentlige arbejde? Individuelle samtaler? Kollektivvejledning? Funktionsbeskrivelse for “heltidsvejleder”? Samspil med overgangsvejledning?

“Ikke boglig forløb” Piareersarfik “16 – 18 årige ikke i uddannelse” Nogle erfaringer og overvejelser: Genneføres i alle kommuner. Projektforløb, meget varieret indhold. Konkret projekt fra Piareersarfik Kujalleq 

“Ikke boglig forløb” Piareersarfik “16 – 18 årige ikke i uddannelse” Erfaringer og overvejelser Piareersarfik Kujalleq “Ungdomshøjskole” i samarbejde med Sulisartut Højskoliat. 2 x 6 uger á 20 personer, altså ialt 40 unge. Fokus personlig udvikling og erhvervs- og uddannelsesvejledning.

“Ikke boglig forløb” Piareersarfik “16 – 18 årige ikke i uddannelse” Erfaringer og overvejelser Piareersarfik Kujalleq Visitering fra hele kommunen, samarbejde på tværs af byer. Unge “prikkes” evt. af skolevejlederne. Information og invovlering af forældre, forud for opholdet. Visitering, afgørende samspil med opsøgende vejledning og udarbejdelse af uddannelseshandleplan.

Ekstra efterskole og højskole i DK “unge 15 – 18 år” Nogle erfaringer og overvejelse Kommune Kujalleq: Helt finaniseret ophold? Gradueret betaling? Hvilke udgiftstyper? Gradueret betaling  penge rækker til flere. Unge bør også søge på normalvis tilskud fra Selvstyret.

Ekstra efterskole og højskole i DK “unge 15 – 18 år” Fortsat Nogle erfaringer og overvejelse Kommune Kujalleq: Mere direkte involvering af forældre! PIAs vejledere skal ikke være “lille mor” eller “lille far”. Visitering via Piareersarfik, evt. “prik” fra skolevejledere el. klasselærere. Visitering fra hele kommunen.

Ekstra efterskole og højskole i DK “unge 15 – 18 år” Fortsat Nogle erfaringer og overvejelse Kommune Kujalleq: Udvalgte efterskoler eller alle efterskoler? Fælles klargøringsforløb og ledsager til DK. Visitering, afgørende samspil med opsøgende vejledning og udarbejdelse af uddannelseshandleplan.

Evaluering Hvad så? Erfaringsopsamling og effektmåling. Bedre koordinering og oversigt på centalt hold. Over i almindelig drift, (holde styr på alle indsatser). Bedre lokal / kommunevis formidling og koordinering af indsatserne. Skal sammentænkes med bl.a. opsøgende vejledning, handleplan “nødvendig” indsats.

Evaluering Hvad så? Vigtig ift. reele indsatser / aktiviteter over for unge målgruppe (ikke i uddannelse). Vigtig ift. opsøgende vejledning og arbejdet med uddannelseshandleplanen. Vejledning / snak kan ikke stå alene. Nødvendig lokalt samspil (folkeskole - piareersarfik) i overgangsvejledningen.

Ekstra ordinær indsats Uddannnelsesområdet  Enormt personale ressorucekrævende at udføre