Hvordan spørger man anerkendende?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
LØFT Løsningsfokuseret Tilgang
Advertisements

PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Program: fredag Leg, læring og læreplaner v/ Elisabeth Folker
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Hvilken forskel gør spørgsmål?
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Refleksion i kommunikationen
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
I dag er temaet Visualisering
FOKUS! På vores udvikling.
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Arbejdspladsudvikling
Pædagogik og kommunikation * 12. september 2013
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Positivt lederskab Hvad er det særlige ved ledelse af frivillige?
Mia bliver væk Serpil og Aishe Her er historien om Mia.
Supervision og faglig feedback
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Spørgsmål du kan overveje  Hvordan bliver du inspireret i dit arbejde?
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Darum skole 4. november 2013.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
MUNDTLIG FREMSTILLING
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Mindre grimt, tak.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Engelbert H – og den sidste chance
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Hvad gør livet så værdifuldt?
Fortæl om din seneste succes i klasseværelset. Hvordan påvirker fraværet de klasser, du underviser?
Her står Mina Gilia Saber og Zaira Kousar Mina er væk.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Procesværktøjer.
Læring i et vejledningsperspektiv
Den vanskelige samtale
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
MÅL, PLANLÆGNING OG OPFØLGNING
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
At tale om sexualitet.
Læring, kommunikation og samarbejde
Forudsætninger for en god samtale
TRIK TM Workshop - Træd i karakter som senior Seniorkonference. Helsingør kommune Cand phil Kirstine Andersen, Kompashuset.
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Skuffespørgsmål Ordene: ”Hvad, hvordan og hvorfor” bør være det første ord i hovedparten af vores spørgsmål: Handling / Begivenhed: Hvad (er der sket?)
© due & partners Template 2: Telefonmodel for permission Introduktion til samtalen Salgsargumentationen samt ”call for action” Afslutning på samtalen.
Odense Kommunes nye handleplan i forbindelse med sygefravær 1 sygedag (medarbejderen skal forvente spørgsmål til sygemeldingen, om aftaler/opgaver, hvornår.
Væk fra motivation Hvorfor går der altid kludder i det?
Læreren som læringsleder
Ånden i Glasset.
1 1 Vision 2020 Sammen rykker vi verden – med vilje.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Få det bedste ud af pressen - op til og under de Paralympiske Lege - Lær at lokke medierne - Lær at give det lækre budskab.
Karl Tomm Ergonomiseminar 2010
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Fortæl din makker hvad dine vigtigste arbejdsopgaver er.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Fra anledning til udvikling
Præsentationens transcript:

Hvordan spørger man anerkendende?

Faser i anerkendende udpørgen Spørg interviewpersonen (IP) bredt ind om det valgte emne Spørg IP om gode oplevelser og succeser Spørg IP om hvordan hun godt kunne tænke sig at tingene (emnet) skulle være Spørg IP om hvad hun evt. skal forny sig med Spørg IP om hvilke muligheder hun har for at handle Spørg IP om hvordan det har været at blive spurgt på en anerkendende måde

Kunsten at spørge anerkendende At lytte intenst og spørge nysgerrigt er anerkendende i sig selv Energien følger spørgsmålene Gode spørgsmål er meget situationsbestemte i forhold til IP personligt og den kontekst hun virker i Spørgsmål skal vække IP! Eksempler: Hvad har du gjort i denne her uge, der har gjort dig stolt? Hvornår er du en succes? Hvad tænker og føler du når du oplever at dit arbejde er meningsfuldt?

1. fase:Brede, indledende spørgsmål Fortæl lidt om… Hvad gjorde du? Hvor var du? Hvornår var det?

2. Fase: Spørgsmål om gode oplevelser Hvilke højdepunkter har du oplevet i forhold til kompetenceudvikling? Hvad lykkedes for dig? Hvad eller hvem gjorde det muligt for dig? Hvad gjorde ledelsen? Dine kolleger? Hvad oplever du selv når det går godt? Hvad kan du iagttage andre oplever?

3. Fase: Spørgsmål om dine bedste forestillinger Hvordan skulle din kompetenceudvikling se ud, hvis den skulle være helt som du kunne tænke dig? Hvem kunne gøre det muligt? Hvordan passer det du ønsker med dét din organisation vil? Hvilken historie vil du kunne fortælle om to år, når du har nået dét du ville?

4. Fase: Fornyelse (”Isbryderspørgsmål) ”Har du tænkt på…” ”Hvad nu hvis…” Hvad skal du forny sig med, hvis dine ønsker om din kompetenceudvikling skal lykkes? Hvilke holdninger er der brug for hos dig selv? og hos dine kolleger? Hvad er det Nye i forhold til dét du/I tidligere har gjort?

5. Fase: Handlespørgsmål Hvilke handlemuligheder har du? Hvilke handlinger vil være de rigtige for dig? Hvad skal du selv gøre? Hvordan kan du se om du lykkes?

6.fase: Evalueringsspørgsmål Hvad har det bedste været ved samtalen? Hvad tager du med fra den? Kan du bruge den til noget?