AffaldVarme Aarhus Aarhus Katedralskole Kan du holde varmen? Samarbejde mellem AffaldVarme Aarhus og Aarhus Katedralskole.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Portfolioeksamen Studieområde 2
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Electrolux Marketing koordinator, web Michael Skrydstrup HR Konsulent Anne Mette Hildebrand Udvælg en elev, der skal sige til, når der er gået 5, 10 og.
klik her for næste billede
Handler om naturvidenskab
Lagring af vedvarende energi Jens Brandt Sørensen
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Energi- & Vandværkstedet
Miljøstyrelsen Høringsmøde:
Hvad kan gøre energiundervisningen engagerende og lærerig?
Energi Øresund | 15. maj | 2011 | Kirstine Hansen | Amagerforbrænding Aktivitet 1: Lagring af vedvarende energi Lagring af affald –status og foreløbige.
Christian Bruhn Rieper Kontorchef Fornyelsesfondens sekretariat
REnescience & Amagerforbrænding
Roskilde Gymnasium Grøn skole Planer for året. • Genbrugsdage – – glemt tøj?? – lommeregnere/pc’er/mobiler??? • Kortlægning af energi- og vandforbrug.
The Fittest will survive
Tagformer i forskellige lande
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
Ribe Biogas A/S.
Holluf Pile Skole, 9. c Uge 3 Mandag og fredag: 8.00 – 9.30
Et uformelt læringsmiljø
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Klima problematikken Vi har om CO2 udslip fra boligen. Til dette problem skal vi finde reelle løsninger: Solceller Solfanger Løsninger som disse er vedvarende.
En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet.
Hvorfor? Hvad sker der?. Energien bliver alternativ – indhold Formål med emnet Formål med emnet Beskrivelse af de tre vigtigste former Beskrivelse af.
Fordele og ulemper ved fossile og alternative energikilder
Fysik B : Omfang 5 timer pr. uge
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Fagenes samspil november 2009
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
Termisk energi - I forbindelse med opvarmning og i faseovergangene.
Evalueringsperspektiver
Potentialevurdering.
Michael Hald Konsulent, KL
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Tekstslide med overskrift, indhold og notefelt Overskrift Max 1 linje Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For.
Projekt It for alle Hanne Bjørn Susanne Kierkegaard -
Lidt baggrund 1 Aars Varmeværk ano 2014 Etableret i Forsyner 5300 forbrugere i 4 byer. Affaldskapacitet: ton per år Alternative brændselstyper,
Subjektivitet, Teknologi Samfund P ROBLEMFORMULERING 2. Ø VELSESGANG.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Fra vejledning til biologi c
Biologi C Planlægning Indhold Didaktiske overvejelser Studieretning: Samf A, mat B, idræt B.
Hvad kan du gøre for bekæmpe dem? Klimaforandringerne EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009.
Obligatorisk selvvalgt opgave
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Perspektiverende Datalogi 2011 Klassiske Algoritmer Gerth Stølting Brodal.
Virksomhedstilbud vedr. teknologiudvikling indenfor bioenergi og miljøteknologi.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Biogassens rolle i samfundet.
Afleveres senest mandag den 3. maj, kl til Mikael via mail.
Erfaringer fra næsten 2 år med 2.w, NAG
SKABELON.
En Bæredygtighed Fremtid mobiltelefonen
AffaldVarme Århus Teknik og Miljø Århus Kommune Grøn Energi set fra en kommunal forsyningsvirksomhed.
Problemstilling hvordan? Den daglige undervisning! Prøven!
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
FAGDIDAKTIK i teknologihistorie og idehistorie Workshop om problemorienteret arbejde i idehistorie.
Bæredygtige forbrugs- og produktionsformer
TEMA 3 Problemløsning: Lav en prototype
KLIMASPIL AARHUS Præsenter programmet:
Hvad kan du gøre for bekæmpe dem?
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Miljøvenligt køkken El – vand – affald ZEINAB, JANVIER OG GITTE.
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
SRO SKRIV!.
Anitas løsning af hjemmeopgaven
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
CØ SMV – Øget vækst gennem cirkulære forretningsmodeller i SMV’er
Præsentationens transcript:

AffaldVarme Aarhus Aarhus Katedralskole Kan du holde varmen? Samarbejde mellem AffaldVarme Aarhus og Aarhus Katedralskole

AffaldVarme Aarhus Aarhus Katedralskole –Håndtering af affald. –Distribution af varme. –Udvikling af teknologier der bringer os tættere på CO 2 -neutral fjernvarme i Aarhus. –Klimavarmeplan for AffaldVarme Aarhus. Tema

AffaldVarme Aarhus Aarhus Katedralskole Tidsforbrug –Indledende møde på VarmeLab mellem lærer og kontaktperson. –45 min. besøg på skolen. AffaldVarme står for indholdet (Klimavarmeplan – politisk vinkel). –3 timer hos VarmeLab

AffaldVarme Aarhus Aarhus Katedralskole Opgaver på VarmeLab Overordnet forløbsopbygning 30 minFælles intro 15 minFremvisning af anlæg 50 minForsøgTeoretisk 20 minPause 50 minTeoretiskForsøg 15 minFælles afslutning

AffaldVarme Aarhus Aarhus Katedralskole Opgaver på VarmeLab Teoretisk opgave: Forklar, hvordan fjernvarmen produceres i Aarhus og hvordan den transporteres hjem til borgerne i Aarhus. Vurder de løsninger der arbejdes med lige nu i klimavarmeplanen og find fordele og ulemper ved minimum to af løsningerne, eller noget andet, som matcher en problemformulering på gymnasieniveau.

AffaldVarme Aarhus Aarhus Katedralskole Opgaver på VarmeLab 1: Varmeveksling (kan dubleres) Deløvelse A) Test af model af varmeveksler for at opnå forståelse for begrebet varmeveksling. Deløvelse B) Test af varmeveksler, både medstrøms og modstrøms Til slut undersøges det, hvor meget energi man kan spare på en uge ved at skrue 2 grader ned for temperaturen i et brusebad.

AffaldVarme Aarhus Aarhus Katedralskole Opgaver på VarmeLab 2: Forbrænding Eleverne cykler og mærker, hvad det kræver at varme 2 dl vand til kogepunktet. Undervejs måles der på temperaturstigning i vandet, effekt af arbejdet på cyklen og CO 2 i lokalet. Der arbejdes med energiformer. Man kan inkludere en opgave, hvor eleverne både skal beregne og måle på, hvor lang tid, en elkedel vil bruge på at koge 2 dl vand og sammenligne det med deres eget arbejde på cyklen og på en eller anden måde må man også kunne få de to 40 MW elkedler, som AffaldVarme Aarhus bygger ved Studstrupværket, ind i opgaven.

AffaldVarme Aarhus Aarhus Katedralskole Opgaver på VarmeLab 3: Fjernvarme i hjemmet Gruppen måler på to typer gulvvarme og undersøger dels, hvilken forskel det gør at have metal som varmeleder i gulvet? Og hvilke konsekvenser det har at skrue op for temperaturen i gulvvarmen i forhold til udnyttelse af energien?

AffaldVarme Aarhus Aarhus Katedralskole Produkt –Film + foto undervejs dokumenterer deres arbejde. –Data opsamles fra øvelserne. –Bruges til en rapport, som formidler den viden, de har opnået i forløbet.

AffaldVarme Aarhus Aarhus Katedralskole Kernestof –Arbejde med energi og energiomsætning. –Kvantitativ behandling af termisk energi. –Perspektivere naturvidenskab til teknologiudvikling. –Bæredygtighed.

AffaldVarme Aarhus Aarhus Katedralskole Didaktiske mål –Arbejde med et emne der er aktuelt og relevant for alle. –Sætte naturvidenskab i relation til samfundet. –Oplevelse – f.eks. at se de store varmevekslere. –Formidling af fysikfagligt emne.