Velkommen til Brugerforum

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Eventudvikling i Rebild Kommune
Egedals byudviklingsområder skal være eftertragtede for deres fokus på klima, energi og sundhed – kombineret med spændende arkitektur, inviterende byrum.
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Hvad er det der sker, når der ingenting sker?
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
Program Velkomst – Allan Nyt fra matriklen – Allan og Lars
Borgermøde Aulum station.
Velkommen til Lagoni SFO
Godmorgen og velkomment til Fælles idéudviklings- workshop Kulturfestival BØLGEN.
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Danske Forsamlingshuse
Velkommen til workshoppen ”Fornyelse af aftenskolen”
Kommunale chefforventninger til en ny folkeoplysningslov Oplæg for Fritid og Samfund d. 25. april 2008 i Vissenbjerg v/ Børne- og Kulturdirektør Per B.
Velkommen til Generalforsamling i SAK 77 Tirsdag d Svømmecenter Nordvest.
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Tillid Temadag for AMIR
9 steps på vejen – frem til i dag?. Siden 2010 = 6 årlige kalendere på 5 regioner. Del af kommunikationsstrategien = se på, om det er en bedre løsning?
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Kontaktforældremøde 20. marts maj 2012OS - Kontaktforældremøde: Støtte læring2 Mål og agenda Mål Kontaktforældrerne har opdateret viden og forståelse.
Velkommen til Projekt Frivillig Infomøde og workshop d. 23. maj 2013 Maj 2013 | Projekt Frivillig | Foreninger i Aarhus Kommune.
Museerne på Vestfyn VISIONSDAG Lørdag den 21. april 2012.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Styring af styregrupper
Velkommen til Grundkursus Tema 1
Lagoni SFO Skoleåret 2014/2015.  Vi er et aktivt hus med nærværende voksne og vi vægter børnene har en god eftermiddag i samværet med deres kammerater.
Alumneforeningen for Pædagogisk Sociologi
Udvidet åbningstid i Københavns Hovedbibliotek 20. februar 2012.
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
1 - sikkert og enkelt netværk for ældre Nyt virtuelt og fysisk netværk for aktive 50+ Lyngby Stadsbibliotek v/ Anne Kathrine.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Industrien som karrierevej -Et tre-årigt tværfagligt projekt i Herning Kommune -Industrifremmende loge 12. december 2014.
1 Studiestartsprojekt timers case. SDU som brand.
Velkommen til møde om frivillighed i Favrskov 26. september 2013.
Guide til PowerPoint-præsentationer i MSO
Det gode boligliv Seminar for udviklingsprojekter Astrid Bruus Thomsen.
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
xx RESULTATET OK15. RESULTATET  Lønstigninger, så reallønnen forventes sikret  Signal om at tidsregistreringen skal fungere  Partsprojekt på erhvervsgymnasierne.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Odense, d. 4. feb Kl Velkommen Kommissorium version 2 Kl Ny skole- og ny klubstruktur i Randers v. Henrik Bille, afd.leder, og Ina.
LINK Camp 2012 Helle Karina Pedersen Uddannelseschef EAL.
Teknisk Råd Region Nord
Bibliotekerne Michel Steen-Hansen "Ud-af-huset" biblioteket "Hvad kræver det af biblioteket?"
Samfundsansvar i praksis via lokale partnerskaber Program for første netværksmøde i Roskilde den 4. december 2008 mhtconsult, august 2008 © Side 1 mhtconsult,
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Lokaldrevet udvikling. Strategi Et Vendsyssel - i balance. LAG Nords væsentligste opgave er at sikre bosætning i hele aktionsgruppens område. Det er derfor.
Velkommen til informationsmøde om Seniorbofællesskabet Laanshøj
Biblioteksstrategi Den 8. maj 2015
Workshop Udpeg en bordformand, der kan fremlægge jeres holdninger i plenum Diskuter følgende spørgsmål: Hvad synes I om muligheden for et frivilligcenter.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
v/Erik Juhl Mogensen Direktør Sport Event Fyn
Opsamling på de fire klyngemøder v. Jeanette Lund
Glamsbjerg Fritidscenters fremtidshus
Fra vision til handling
Det blå byrum er en unik kulturel scene
Møde i netværk VEST Jens Bærild Hansen
Faciliteter og Aktiviteter ORGANISERET UORGANISERET
Aftenens tema ”Anlægsønsker til idræts- og bevægelsesfaciliteter”
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
Præsentationens transcript:

Velkommen til Brugerforum Stenløse Kulturhus Tirsdag den 20. januar 2015

Aftenens program Indhold Velkomst Klokken 17.00 17.05 18.00 20.20 20.50 21.00 Velkomst Åbning v. Borgmester Willy Eliasen og Jens Jørgen Nygaard Præsentation af: Hvad er sket siden januar 2014? Husets 3 faste brugere Husets organisering og daglige drift Spørgsmål og svar Planlægning af aktiviteter inkl. Buffet Overskrifter fra aktivitetsgrupper Valg til Fællesråd Opsummering og næste skridt? Tak for i aften v. Willy Eliasen Dagens Program præsenteres af Nadia

Egedals eksisterende kulturhuslandskab Bibliotek og større enkelt arrangementer for foreninger, Sæsonbooking af foreningsarrangementer Udlejning til erhvervsliv, som betaler for lån Foreningshus (enkelt møder og sæsonbooking) Brugergruppe bestående af repræsentanter fra de forskellige foreninger, der er på gården. Mødes 1 gang i kvartalet Egedals eksisterende kulturhuslandskab kortlægges. Hvert kulturhus har sine egne særlige karakteristika. OBS. Idrætscenteret i Smørum er medtaget, da det til dels løser opgaver som kunne ligge i et kulturhus. Smørum Kulturhus: Bibliotek og større enkelt arrangementer for foreninger, Sæsonbooking af foreningsarrangementer Udlejning til erhvervsliv, som betaler for lån Græstedgård: Foreningshus (enkelt møder og sæsonbooking) Brugergruppe bestående af repræsentanter fra de forskellige foreninger, der er på gården. Mødes 1 gang i kvartalet Smørum Idrætsanlæg: Mødelokaler for foreninger og kommunens større mødevirksomhed (20-120 pers.) Hal 3 til koncerter og store foredrag Forpagtet mad Mødelokaler for foreninger og kommunens større mødevirksomhed (20-120 pers.) Hal 3 til koncerter og store foredrag Forpagtet mad

Stenløse Kulturhus udvider tilbuddene med Brugerdrevne aktiviteter Institutionsaktiviteter med borgere Tematiske værkstedszoner Adgang for uformelle netværk og grupper Mulighed for iværksætteri Socialøkonomisk virksomhed

Sådan er vi nået frem til resultatet https://www.youtube.com/channel/UCA2XwVALq1g0RoxPAJw62Xw/videos Fortæl her om selve processen: (Jeannett) At der blev sat en annonce i avisen som 24 personer svarede på og efterfølgende dialog. Giv evt. eksempler på hvad folk skrev (en lille anekdote) De personlige interviews – hvad gik de ud på? Giv eksempler på, hvem der blev interviewet (Opfordre folk til at bladre i bøgerne, som er medbragt til lejligheden) Næste skridt var workshoppen som blev til i samarbejde med Designskolen…..

Idéer og ønsker til Stenløse Kulturhus At skabe et fællesskab blandt borgerne omkring kulturhuset At skabe netværk på tværs af ”kulturer”, personer og foreninger At få borgerne til at være aktive sammen i et kulturhus At der bliver plads til alle At arbejde med at alle lokaler er for ALLE At borgerne skaber noget UNIKT sammen og kan skabe en fælles identitet Resultatet af workshoppen: RAMMEPLANEN som er godkendt at et samlet Byråd. Blev godkendt d. ???? Hovedpunkterne i Rammeplanen er: (Der er kopier til rådighed til de deltagere som ønsker at få et eksemplar med hjem) At skabe et fællesskab blandt borgerne omkring kulturhuset At skabe netværk på tværs af ”kulturer”, personer og foreninger At få borgerne til at være aktive sammen i et kulturhus At der bliver plads til alle At arbejde med at alle lokaler er for ALLE At borgerne skaber noget UNIKT sammen og kan skabe en fælles identitet

Rammeplan Indeholder: Politiske målsætninger Husets spilleregler og værdier Institutionernes roller Brug af tematiske værkstedszoner Mål er: - Et brugerstyret fleksibelt kulturhus er, at skabe fællesskab og at huset bliver et sted, hvor ”alt” er muligt. - Det skal være et hus, der er interaktivt, dynamisk og konstant i bevægelse. - Et levende aktivt hus, hvor alle borgere kan mødes og hvor kulturelle aktiviteter laves af borgere, institutioner, foreninger på tværs og hver for sig.

Spillerregler i Kulturhuset ”Vi forventer en løbende dialog med kommunens administration” Fokus på aktiviteter for alle borgere i Egedal og på tværs af målgrupper (fra vugge til krukke) Alle husets aktiviteter planlægges på Brugerforum Vi behandler huset og hinanden med respekt ”Vi starter simpelt og bygger det op sammen” ”Det meste er fælles, men noget er for nogle” ”Huset er ikke noget ‘man får’, det er noget man låner”

Husets værdisæt Vi samarbejder Vi skaber nye fællesskaber Vi er nysgerrige på hinanden Vi hylder mangfoldighed Vi skaber kulturen sammen Vi mødes på tværs af generationer

Zonerne Eksempel på zoner: Kælder: Depoter (Grov)værksted Café Stueplan: Bibliotek Innovation og projekter Store scene (rådhussal) Mødefaciliteter Førstesal: Bibliotek (digital- og mediatek) (Kunst)værk Lille scene (byrådssal) Spillezone

Kulturhusets 3 faste brugere er De tre faste brugere i kulturhuset er: Ungdomsskolen Ung Egedal Egedal Musikskole Egedal bibliotekerne De tre institutionerne har hver især en vigtig rolle og funktion: Funktioner: - De skal lave aktiviteter sammen med resten af husets brugere – og er repræsenteret her i aften. - De vil ikke have administration i huset, men stiller (aktivitets)medarbejdere til rådighed, som kan være med til at sikre at der sker aktiviteter i huset på forskellige tidspunkter af dagen. Rolle: At være medspillere og samarbejdspartnere, som fx ligger inde særligt udstyr som kan benyttes i en fælles aktivitet Særligt for Ungdomsskolen: Projektværkstedet vil være en fast del af kulturhuset, hvor 2 kaospiloter hjælper unge med at blive dygtige projektmagere som fx at organisere en tegneseriekonference Særligt for Biblioteket: Det vil være et moderne dynamisk bibliotek, hvor borgerne kan betjene sig selv i stor stil…. Kjeld… Du har sikkert gode eksempler selv…. Der er nogle særlige vilkår for bygningen, som kræver særlige byggetilladelser, derfor vil biblioteket ikke åbne samtidigt med resten af huset, men vil formenligt stå klar i løbet af sommeren. Særligt for musikskolen: Giver flere muligheder for samspil og undervisning - Musikskolen begynder først at tilbyde undervisning fra august – fordi undervisningen følger skolerne timeplanlægning -

Organisationsstruktur for Kulturhuset Baseret på den politiske rammeplan Beskriver funktioner, arbejdsopgaver og synergieffekt mellem organerne Et eksperiment, der evalueres efter første år Baseret på retningslinjerne i den politiske rammeplan er der arbejdet med at finde frem til et organisationsstruktur som kan implementeres og gøre arbejdsgangene i huset operationelle. Organisationsstrukturen er godkendt i Styregruppen som et 1 årigt eksperiment. Strukturen skal evalueres og tilpasses efter det første år. Strukturen beskriver de forskellige organers funktion, ansvarsområder og synergieffekten mellem niveauerne/organerne.

Brugerforum: Rolle og ansvar Det centrale organ hvor brugere byder ind med aktiviteter til Kulturhusets program Brugerforum annonceres 4 gange om året Et workshop-forløb med aktivitetsgrupper indenfor de forskellige zoner Hjælp til planlægning af aktiviteter af ressourcepersoner Brugerforum 4 x årligt Består af brugere, som byder ind med aktiviteter det centrale organ hvor borgere, foreningsliv, erhvervsliv, ildsjæle, iværksættere m.fl. skal møde op og byde ind med aktiviteter til Kulturhusets program. Brugerforum annonceres 4 gange om året og er åbent for alle med et tilhørsfold i Egedal Kommune. Brugerforum har karakter af et workshop-forløb med relevant information og arbejdsforløb, hvor der nedsættes en række aktivitetsgrupper med interesse i de forskellige ’zoner’

Aktivitetsgrupperne Aktiviteter kan planlægges ud fra kategorierne: Events Kontinuerlig aktivitet Drop inn (Fællesråd) (Fællesråd) (Fællesråd) Brugerfo rum 1 Brugerf orum 2   Brugerf orum 3   Brugerf orum 4 4 måneder 4 måneder 4 måneder Det er i aktivitetsgrupperne at det reelle arbejde med at udvikle aktiviteter i huset finder sted. Aktiviterne planlægges ud fra kategorier og på tværs af brugere – men med et fælles udgangspunkt i en temazone. Aktivitetsgrupperne faciliteres af Fællesrådet, på sigt. opstartsperioden vil det være TT-medarbejdere der får udleveret et aktivitetsdesign-kit til at hjælpe grupperne i gang. Kategorier: Events (enkeltstående aktivitet som fx en koncert eller udstilling) kan planlægges op til 2 år fra indstillingsdatoen. Kontinuerlig aktivitet (som fx it-cafe eller foredragsrække) kan planlægges op til 4 måneder ad gangen. Skal aktiviteten fortsætte skal den tilbydes via et nyt Brugerrådsmøde Drop inn er aktiviteter som ikke er planlægt på forhånd, men som kan gennemføres samme dag, såfremt en zone/lokale er ledig og egnet til formålet

Fællesrådet: Rolle og ansvar 15 repræsentanter , sidder i rådet i 1 år Udpegede repræsentanter efter fast fordelingsnøgle 2 personer vælges på Brugerforum Er et aktivt og arbejdende organ der bl.a.: Prioritere aktiviteter og lægger fælles program Ambassadører (synlighed og netværk) Fundraising/brugerbetaling Principiel sagsbehandling Faciliterer Brugerforum Fællesrådet er forpligtet til at indberette om deres arbejde til Styregruppen Evalueres efter 1 år Fællesrådet består af 11 antal faste pladser som fordeles på kulturhusets brugere efter en fordelingsnøgle. Fællesrådet varetager følgende opgaver: Rådet mødes 3-4 uger efter hvert Brugerforums-møde for at planlægge og prioritere aktiviteter-ne, som aktivitetsgrupperne melder ind Sikre historik og kontinuitet i programplanlæg-ningen (derfor udpeges/vælges de for 1 år ad gangen) Rådets medlemmer er ambassadører for Kulturhuset, og har en vigtig opgave med at søge indtægter til husets aktiviteter (fundraising) og evt. prissætte aktiviteter, samt administrere indtægter fra aktiviteter Har beslutningskompetencer til at ’sagsbehandle’ på et principielt plan, hvis der opstår twister mellem brugere og aktivitetsgrupper OBS. Sager der omhandler bygningen/-lovgivning indstilles til Styregruppen Fordelingsnøgle: 1 repræsentant fra bibliotekerne (medarbejder, der har deres daglige gang i kulturhuset bør prioriteres) 1 repræsentant fra musikskolen (medarbejder, der har deres daglige gang i kulturhuset bør prioriteres) 1 repræsentant fra Ung Egedal (medarbejder, der har deres daglige gang i kulturhuset bør prioriteres) Kulturhuskoordinatoren 1 repræsentant fra EKS 1 repræsentant fra §-18 området 1 repræsentant fra fritidsområdet 1 repræsentant fra erhvervslivet 1 ung person under 25 år (evt. optaget på særlige vilkår) 1 seniorrepræsentant (ej HEP-hus) 2 personer som ikke er tilknyttet ovenstående muligheder ??? andre??? – har vi overset nogen??

Styregruppen: Rolle og ansvar Kommunal Styregruppe Består af: Direktør Centerchefer kulturchef (kulturhuskoordinator) Overordnet økonomistyring Drift af selve bygningen i forhold til overholdelse af lovgivning og budget Sikre at den politiske rammeplan indfries Holdes informeret om Fællesrådets arbejde Deltager med repræsentanter på Brugerforum

Åbningstider og adgang Biblioteket: Adgang med sundhedskort Enkelte zoner med specialudstyr vil kræve nøgle NADIA fortæller….

Officiel åbning 15. marts

Spørgsmål & svar SG svarer på spørgsmål til oplæggene. Jeannett og Nadia er mikrofonhholdere og supplerer SG, hvis nødvendigt.

Planlægning af aktiviteter ZONE ZONE ZONE Nadia introducerer zonerne i salen og hvordan aktiviteterne skal planlægges med hjælp fra skabeloner som zone-facilitatorerne (TTT’erne) har fået udleveret)

VALG til Fællesråd Stenløse Kulturhus Egedal Kommune Valg til fællesrådet 20.01.2015 NAVN:

På gensyn den 7. marts