Principper for skole-hjemsamarbejdet på Virklund Skole Oplæg til Skolebestyrelsens nye principper 17.8.2011
Det hidtil gældende princip Der afholdes årligt 1-2 forældremøder i hver klasse Forældrene skal tilbydes 2 skole-hjemsamtaler årligt Meddelelsesark anvendes fra 8.klassetrin og uddeles 2 gange årligt Forældrene underrettes desuden om livet i klassen via Forældreintra Vedtaget af skolebestyrelsen d.5.3.2008
Nye principper skal ses i konteksten: Personalesituationen Tidens kommunikationsmidler Skolepolitikken Skolebestyrelsens principper
Uddybende: Nye principper skal ses i konteksten: Vi har en arbejdstidsaftale, der placerer skole-hjemsamarbejdet under ”opgaver i tilknytning til undervisningen”, som er afregnet under faktoren 2,2 Vi er væsentligt færre lærere, hvilket giver flere faglærertilknytninger Vi har stærke kommunikationsmidler, som vi ikke havde tidligere, f.eks. Forældre- og Elevintra og Elevplaner
Uddybende: Nye principper skal ses i konteksten: Skolepolitikken inviterer til udvikling af skole-hjemsamarbejdet. Det kan udfordre skolebestyrelsens principper Skolebestyrelsens principper kan ændres
Konklusion: Samlet set er det relevant og på tide at tænke anderledes og gerne nyt om skole-hjemsamarbejdet. Der er behov for nye principper
Hvordan udvikler vi et tidssvarende skole-hjemsamarbejde som sikrer høj faglig og informativ kvalitet i skole-hjemsamarbejdet? som sikrer et godt arbejdsmiljø uden for store belastningsgrader? som skaber tilfredshed hos både elever, forældre og medarbejdere/ledelse?
Hvordan skaber vi tilsvarende tidssvarende ”principper for skole-hjemsamarbejdet? Kan vi nytænke området? Kan vi være mere visionære? Kan vi arbejde mere kreativt med principperne? Hvordan, f.eks.?