Når børn skriver sig til læsning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplæg om læsning - hvad kan man som forældre gøre for sit barns læseudvikling… Asgård skole jan
Advertisements

Læsning i danskfaget i Island
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
TV- og filmreklamer.
National test, dansk 2012 – 2013 Nedslag oktober
Fra formel til funktionel undervisning
Andre værktøjer, licenser og kompenserende værktøjer
Ordblindes problemer:
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
Læsning..
Faglig læsning 7. – 9. kl. Work-shops.
LæseUdviklingsSkemaet
Konference d. 14. april. Program • Hej • Mine erfaringer • For / imod • Prøve • Frederiks historie • Kristians historie • Kristian demo • Henrik demo.
Sprogtilegnelse i teori og praksis
Projektopgave klasse.
Sådan underviser vi i stavning
En læsepolitik Skolen på la Cours Vej.
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Grammatik hvorfor og hvordan?
Jeopardy Navneord Udsagnsord Brug af tegn
Dansk 1. klasse.
Konsensusprocessen.
Naja Marie Aidt Bavian.
Kaptajn Karlsens skib Synlig læring med it Agerbæk Skole og
Folkeskolens afgangsprøve
En kompleks opgave for dansklæreren
Hvad er læseskub? Hovedfokuspunkt: De svage læsere
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Brædstrup skole Skolens handleplan for læsning
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
Faglig fordybelse i indskolingen
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Vejen mod at lære at læse
Budskabet skal ud Derfor Ingen fugleklatter på ruden Mundret sprog Ingen formelle fejl Spændende layout.
Dansk udtale Danska hér og nú – 12. mars 2010 Félag dönskukennara
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Ordklasser.
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Den forebyggende indsats
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Ugeforløb 2 – uge Prøveklar – den skriftlige prøve
Hukommelsesleg Et program til træning af arbejdshukommelsen for
Læseprojekt Dalgasskolen Læseoplevelser Læsevaner Læsekompetencer.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Ordklasser.
Læsning.
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Sprogbaseret læring i naturfag Kursus i Greve Anette Vestergaard Nielsen.
ViTre til MAC TalkingWeb. ViTre til MAC Version 1: (ViseOrd) Hjælpeprogram der kører i baggrunden. Oplæsning med highlight i ViTre læsevindue. Læsehjælp.
Læse- vanskeligheder Uge 13 Ved Yvonne Roug-Andersen.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
0. Kl 2016/2017.  I bh.kl skal undervisningen tilrettelægges og udføres således at eleven får kompetencer inden for:  1)Sprog  2)Matematisk opmærksomhed.
Læsning på Højen skole.. Læsemål på Højen skole. Gennemgang af LUS. Videre og faglig læsning Modeller til læsning.
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse.
Eksempel på tekst 1 som skal bearbejdes
Undervisning af elever med IT-rygsæk KCL foråret 2018
Ordblinde og LST KCL efteråret 2018
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Workshop c Pernille Hargbøl Madsen
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
Velkommen til webinar: Brug de digitale ressourcer i børnebiblioteket.
Velkommen til webinar: Brug de digitale ressourcer i børnebiblioteket.
Velkommen til webinar: Brug de digitale ressourcer i børnebiblioteket.
Præsentationens transcript:

Når børn skriver sig til læsning med brug af cd-ord og andre måder at bruge cd-ord på i den inkluderende normalundervisning

Hvorfor skrive sig til læsning? Differentiering Eleverne skriver løs på deres eget niveau Alle kan være med Skrivning og læsning følges ad Let at komme i gang i flere genrer Fagets formål og eleven

Hvorfor skrive sig til læsning? Giver gode resultater i nationale test (i Sverige). Fagets formål og eleven

Hvorfor skrive sig til læsning? Hele tiden dialog (med lærer, samarbejdspartner og program) om sproget. Fagets formål og eleven

Varianter med cd-ord skrive sig ind i læsning Strategivalg Til/fra Fagets formål og eleven

Varianter med cd-ord skrive sig ind i læsning Strategivalg Til/fra Bogstav Fagets formål og eleven

Varianter med cd-ord skrive sig ind i læsning Strategivalg Til/fra Bogstav Bogstav-ord-sætning Fagets formål og eleven

Varianter med cd-ord skrive sig ind i læsning Strategivalg Til/fra Bogstav Bogstav-ord-sætning Ord-sætning Fagets formål og eleven

Varianter med cd-ord skrive sig ind i læsning Strategivalg Til/fra Bogstav Bogstav-ord-sætning Ord-sætning Høre under skrivning, høre læst tekst Fagets formål og eleven

Varianter med cd-ord skrive sig ind i læsning Ordforslag Til/fra Fagets formål og eleven

Varianter med cd-ord skrive sig ind i læsning Ordforslag Til/fra Alternative ordforslag Fagets formål og eleven

Varianter med cd-ord skrive sig ind i læsning Ordforslag Til/fra Alternative ordforslag Forslag efter 1.,2.,3. bogstav Fagets formål og eleven

Opmærksomhed Sproglig opmærksomhed finde skriveretning og linjeskift ‘indianersprog’ find ord bogstaver bliver til ord skriv rimord gentagelser Fagets formål og eleven

Opmærksomhed Fonologisk opmærksomhed skifte perspektiv fra ordenes betydning til deres lydlige form. kende og bruge de tre alfabeter konsonantlyde, der indgår som dele af klynger, fx sl, kl, str, gn, ng Diftonger, fx aj -ej - eg – ig udgangspunkt i det talte sprog og glemme stavemåden Fagets formål og eleven

Lus trin 2 Kender læseretning og linjeskift

Lus trin 3 Ved at man kan læse det der er skrevet

Kjknksdkmmæmkkjnos.cvpo Hjdfolv Jhkasmn f Njknhujjnjnæonæjspæjnæk æjj ælLKÆLPLÆDÅØFKUWENM DHRN NFOKLHL,NZWAÅCVØ

Kende skrive- og retningen Ingen oplæsning under skrivning Ingen ordforslag Kende skrive- og retningen Kjknksdkmmæmkkjnos.cvpo Hjdfolv Jhkasmn f Njknhujjnjnæonæjspæjnæk æjj ælLKÆLPLÆDÅØFKUWENM DHRN NFOKLHL,NZWAÅCVØ

Bi is sol mor Lustrin 4 læ Læser kendte ordbilleder

Bogstav – ord-strategien Ordforslag Danne nye ord ved at tage lyd væk/sætte lyd til.

Lus trin 5

Bogstav – ord Foreslå næste ord Danne nye ord ved at tage lyd væk/sætte lyd til.

Ordjagt ‘Find og skriv ord i klassen’ ”KOP IS BHBB LEGO ELFANT HUS TAA HUS PAPIA TAWLÆ QULÆ MANDAG” Aysegül oktober i bh.klassen Fagets formål og eleven

Lus trin 6 Bruger bogstavlyd Ofte 1. bogstavs lyd ved nye ord h hat

Bogstav-ord-sætning under skrivning Ordforslag fra Træne bogstavers navn og lyd og danne ord der indeholder de forskellige bogstaver.   Søg ord i bogstavrækken

Lus trin 7 Bruger bogstavlydene effektivt ved læsning a-be abe

Hunden Fenris Min bedstemor har en hund der hedder Fenris. Den er snart ti år gammel. Når posten kommer om morgenen gør Fenris. Men posten kender Fernis og er ikke spor bange for ham. Når bedste sover til middag, skal Fenris ud i haven .

Rejse-taske juleferie Safte-vand Lus trin 9 Bruger bogstavlyde ved længere nye ord Rejse-taske juleferie Safte-vand

Lus trin 10

Søge efter at skrive vokal i hver stavelse Bogstav – ord- sætning Ordforslag fra

Lus trin 11 Langsom læsning med stop ved afkodning

Skriver efterhånden sikkert og uden brug af cd-ord under skrivning. Kun ved meget svære ord kobles cd-ord og ordbogen til.

Lus trin 12