Når børn skriver sig til læsning med brug af cd-ord og andre måder at bruge cd-ord på i den inkluderende normalundervisning
Hvorfor skrive sig til læsning? Differentiering Eleverne skriver løs på deres eget niveau Alle kan være med Skrivning og læsning følges ad Let at komme i gang i flere genrer Fagets formål og eleven
Hvorfor skrive sig til læsning? Giver gode resultater i nationale test (i Sverige). Fagets formål og eleven
Hvorfor skrive sig til læsning? Hele tiden dialog (med lærer, samarbejdspartner og program) om sproget. Fagets formål og eleven
Varianter med cd-ord skrive sig ind i læsning Strategivalg Til/fra Fagets formål og eleven
Varianter med cd-ord skrive sig ind i læsning Strategivalg Til/fra Bogstav Fagets formål og eleven
Varianter med cd-ord skrive sig ind i læsning Strategivalg Til/fra Bogstav Bogstav-ord-sætning Fagets formål og eleven
Varianter med cd-ord skrive sig ind i læsning Strategivalg Til/fra Bogstav Bogstav-ord-sætning Ord-sætning Fagets formål og eleven
Varianter med cd-ord skrive sig ind i læsning Strategivalg Til/fra Bogstav Bogstav-ord-sætning Ord-sætning Høre under skrivning, høre læst tekst Fagets formål og eleven
Varianter med cd-ord skrive sig ind i læsning Ordforslag Til/fra Fagets formål og eleven
Varianter med cd-ord skrive sig ind i læsning Ordforslag Til/fra Alternative ordforslag Fagets formål og eleven
Varianter med cd-ord skrive sig ind i læsning Ordforslag Til/fra Alternative ordforslag Forslag efter 1.,2.,3. bogstav Fagets formål og eleven
Opmærksomhed Sproglig opmærksomhed finde skriveretning og linjeskift ‘indianersprog’ find ord bogstaver bliver til ord skriv rimord gentagelser Fagets formål og eleven
Opmærksomhed Fonologisk opmærksomhed skifte perspektiv fra ordenes betydning til deres lydlige form. kende og bruge de tre alfabeter konsonantlyde, der indgår som dele af klynger, fx sl, kl, str, gn, ng Diftonger, fx aj -ej - eg – ig udgangspunkt i det talte sprog og glemme stavemåden Fagets formål og eleven
Lus trin 2 Kender læseretning og linjeskift
Lus trin 3 Ved at man kan læse det der er skrevet
Kjknksdkmmæmkkjnos.cvpo Hjdfolv Jhkasmn f Njknhujjnjnæonæjspæjnæk æjj ælLKÆLPLÆDÅØFKUWENM DHRN NFOKLHL,NZWAÅCVØ
Kende skrive- og retningen Ingen oplæsning under skrivning Ingen ordforslag Kende skrive- og retningen Kjknksdkmmæmkkjnos.cvpo Hjdfolv Jhkasmn f Njknhujjnjnæonæjspæjnæk æjj ælLKÆLPLÆDÅØFKUWENM DHRN NFOKLHL,NZWAÅCVØ
Bi is sol mor Lustrin 4 læ Læser kendte ordbilleder
Bogstav – ord-strategien Ordforslag Danne nye ord ved at tage lyd væk/sætte lyd til.
Lus trin 5
Bogstav – ord Foreslå næste ord Danne nye ord ved at tage lyd væk/sætte lyd til.
Ordjagt ‘Find og skriv ord i klassen’ ”KOP IS BHBB LEGO ELFANT HUS TAA HUS PAPIA TAWLÆ QULÆ MANDAG” Aysegül oktober i bh.klassen Fagets formål og eleven
Lus trin 6 Bruger bogstavlyd Ofte 1. bogstavs lyd ved nye ord h hat
Bogstav-ord-sætning under skrivning Ordforslag fra Træne bogstavers navn og lyd og danne ord der indeholder de forskellige bogstaver. Søg ord i bogstavrækken
Lus trin 7 Bruger bogstavlydene effektivt ved læsning a-be abe
Hunden Fenris Min bedstemor har en hund der hedder Fenris. Den er snart ti år gammel. Når posten kommer om morgenen gør Fenris. Men posten kender Fernis og er ikke spor bange for ham. Når bedste sover til middag, skal Fenris ud i haven .
Rejse-taske juleferie Safte-vand Lus trin 9 Bruger bogstavlyde ved længere nye ord Rejse-taske juleferie Safte-vand
Lus trin 10
Søge efter at skrive vokal i hver stavelse Bogstav – ord- sætning Ordforslag fra
Lus trin 11 Langsom læsning med stop ved afkodning
Skriver efterhånden sikkert og uden brug af cd-ord under skrivning. Kun ved meget svære ord kobles cd-ord og ordbogen til.
Lus trin 12