Hukommelsesleg Et program til træning af arbejdshukommelsen for

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Advertisements

Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
ADHD – Når helikopteren ikke kan lette
Oplæg for Sprog-Koordinator-gruppen d
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Læringsstile og lektier
Fra formel til funktionel undervisning
Generelt om det for tidligt fødte barn
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Er mit barn klar til skolestart ?
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
- fortsat midt i en flekstid?
Faglig læsning 2.
Ordblindhed Hvad er det?.
Jeg støtter barnet ved:
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Hvordan opdage og forebygge indlæringsvanskeligheder hos børn med CP?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
En kompleks opgave for dansklæreren
Lektiehjælp og faglig fordybelse Lektiehjælp og faglig fordybelse frem til næste folketingsvalg: - Skolen skal tilbyde børnene lektiehjælp og faglig fordybelse.
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
Hukommelsesleg Et program til træning af arbejdshukommelsen for
Velkommen til Nordregårdsskolen
Dennis Ahm 49 år, medejer og stifter af konsulent og
VISL – begrænsninger og styrker
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
”Vejen frem” - projekt for borgere 18 – 30 år med psykiske lidelser Oplæg til Psykiatriens Samordningsudvalg Den 16. juni 2010.
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Skolesport Leg, Liv & Læring Idrætsprojekt Idrætsoplevelser for børn og unge med indlæringsvanskeligheder Partnerskab mellem Dansk Skoleidræt,
Demens, sanser og bolig Maj-Britt Joost Demenskonsulent
Når børn skriver sig til læsning
Læseprojekt Dalgasskolen Læseoplevelser Læsevaner Læsekompetencer.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.4 – Udfordringer / begrænsninger i et læringsperspektiv.
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Cooperative Learning i sprogfagene  Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Video i Undervisningen Hvorfor anbefales dette supplement til undervisningen / uddannelsen ??
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
Arbejdshukommelse Interventioner.
Små glade ben i tal.
Guide til flygtningeforældre i asylfasen
VoksenBadminton… Er det noget for jer?
Støjs indflydelse på børns indlæringsevne
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Hukommelsesleg Et program til træning af arbejdshukommelsen for 5-11 årige. 1

Hukommelsesspil Til træning af arbejdshukom-melsen for 10-18 årige. Fastlagt træningsforløb på 3-5 uger Programmet er adaptivt 9 øvelser, 5 dage om uge Logning af resultater 2

Forskellige former for hukommelse Form for hukommelse Varighed Form for information Eksempel Korttids- hukommelse Sekunder Verbal eller nonverbal Ukendt telefonnummer

Forskellige former for hukommelse Form for hukommelse Varighed Form for information Eksempel Korttidshukommelse Sekunder Verbal eller nonverbal Ukendt telefonnummer Arbejds-hukommelse Alle former Følge længere instruktion om hvordan man finder frem til et bestemt sted

Forskellige former for hukommelse Form for hukommelse Varighed Form for information Eksempel Korttidshukommelse Sekunder Verbal eller nonverbal Ukendt telefonnummer Arbejdshukommelse Alle former Følge længere instruktion om hvordan man finder frem til et bestemt sted Episodisk hukommelse Timer til dage Detaljer i forbindelse med oplevelser Huske hvad man fik til morgenmad

Forskellige former for hukommelse Form for hukommelse Varighed Form for information Eksempel Korttidshukommelse Sekunder Verbal eller nonverbal Ukendt telefonnummer Arbejdshukommelse Alle former Følge længere instruktion om hvordan man finder frem til et bestemt sted Episodisk hukommelse Timer til dage Detaljer i forbindelse med oplevelser Huske hvad man fik til morgenmad Selvbiografisk hukommelse Hele livet Viden om personlige data Huske sin bryllupsdag

Forskellige former for hukommelse Form for hukommelse Varighed Form for information Eksempel Korttidshukommelse Sekunder Verbal eller nonverbal Ukendt telefonnummer Arbejdshukommelse Alle former Følge længere instruktion om hvordan man finder frem til et bestemt sted Episodisk hukommelse Timer til dage Detaljer i forbindelse med oplevelser Huske hvad man fik til morgenmad Selvbiografisk hukommelse Hele livet Viden om personlige data Huske sin bryllupsdag Semantisk hukommelse Hele livet ved regelmæssig eksponering Basale kendsgerninger At Paris er hovedstad i Frankrig

Forskellige former for hukommelse Form for hukommelse Varighed Form for information Eksempel Korttidshukommelse Sekunder Verbal eller nonverbal Ukendt telefonnummer Arbejdshukommelse Alle former Følge længere instruktion om hvordan man finder frem til et bestemt sted Episodisk hukommelse Timer til dage Detaljer i forbindelse med oplevelser Huske hvad man fik til morgenmad Selvbiografisk hukommelse Hele livet Viden om personlige data Huske sin bryllupsdag Semantisk hukommelse Hele livet ved regelmæssig eksponering Basale kendsgerninger At Paris er hovedstad i Frankrig Procedural hukommelse Hele livet når først færdigheden er opnået Enhver færdighed der kan automatiseres At vide hvordan man kører en bil 8

Arbejdshukommelse Arbejdshukommelse - hvad består den af? et system af tre hukommelseskompo-nenter der er forbundet med hinanden og er lokaliseret i forskellige dele af hjernen: den verbale korttidshukommelse, der lagrer materiale, og som kan udtryk-kes i det talte sprog, som for eksem-pel tal, ord og sætninger den visuo-spatielle korttidshukommel-se, der rummer forestillinger, billeder og information om sted og …

Arbejdshukommelse Arbejdshukommelse - hvad består den af? … en mere generel komponent, som kontrollerer opmærksomheden, og som er involveret i alle mentale aktiviteter, der kræver koordinering af både lagring og arbejdskrævende hjerneprocesser. Vores arbejdshukommelse er bindeleddet mellem perception og handling, da den forbinder perception og handling i fortid, nutid og fremtid.

Arbejdshukommelse Arbejdshukommelse - hvad bruger du den til? Når eleverne skal læse højt for os forlanger vi, at de skal afkode bogstaverne samle bogstaverne til ord læse ordet højt forstå ordets betydning og samtidig samle alle læste ord til indhold! 11

Arbejdshukommelse Hvor mange objekter kan du huske? 6 3 2 9

Arbejdshukommelse Hvor mange objekter kan du huske? ? ? ? ?

Arbejdshukommelse Hvor mange objekter kan du huske? 6 3 2 9

Arbejdshukommelse Hvor mange objekter kan du huske? 2 5 8 6 3 1 7 4

Arbejdshukommelse Hvor mange objekter kan du huske? ? ? ? ? ? ? ? ?

Arbejdshukommelse Hvor mange objekter kan du huske? 2 5 8 6 3 1 7 4

Arbejdshukommelse Hvor mange objekter kan du huske? 1 2 3 4 5 6 7 8

Arbejdshukommelse Hvor mange objekter kan du huske? E 9 K 1 I 4 A 3

Arbejdshukommelse Hvor mange objekter kan du huske? ? ? ? ? ? ? ? ?

Arbejdshukommelse Hvor mange objekter kan du huske? I K E A 1 9 4 3

Arbejdshukommelse Hvorfor træne børns arbejdshukommelse? Spille computer, lave mad, købe ind, gætte gåde, spille spil,

Arbejdshukommelse Børn med indlæringsvanskeligheder kan: Let blive overbelastet Være lette at distrahere Koncentrere sig i en kort periode Have vanskeligt ved at huske og følge længere instruktioner Have behov for at gentage instruktioner, men springe tit noget over Have svært ved at rette eget arbejde Drømme sig væk Have problemer med gruppeaktiviteter Være dårlig til at løse problemer Have svært ved at lytte Have et lavt selvværd Være bagud i skolen   Have en konstant lav arbejdshukommelse

Hukommelsesspil Eksempler på opgaver:

Hukommelsesspil Eksempler på opgaver:

Hukommelsesspil Eksempler på opgaver:

Hukommelsesspil Eksempler på opgaver:

Hukommelsesspil Eksempel på logning af træningsresultater:

Hukommelsesspil Elevens egen logbog:

Hukommelsesspil Elevens egen logbog:

Hukommelsesspil Formål: at styrke arbejdshukommelsen for personer med koncentrations- og opmærksomhedsproblemer at træne visuo-spatiale og audio-spatiale områder at styrke strukturerede arbejdsvaner Målgruppe: Personer i alderen 10-18 år med læseproblemer, med koncentrations- og opmærksomhedsproblemer forårsaget af ADHD, med indlæringsvanskeligheder, etc. (kan betjenes af personer med motoriske funktionsnedsættelser)

Hukommelsesspil Eksempel på resultat og spil: Dagens logning skal skrives i logbog, så eleven kan følge med i egen udvikling