Skat og produktivitet Indlæg på CEPOS’ Vækstkonference den 1. december 2012 Professor Peter Birch Sørensen Økonomisk Institut, Københavns Universitet Formand.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer DET HANDLER OM VELSTAND OG VELFÆRD Præsentation af.
Advertisements

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer DANMARK I GLOBAL KONKURRENCE Fakta og myter om produktiviteten.
Mere Velfærd kræver øget produktivitet. Hvad er KORA?  Dannet 1. juli 2012  En fusion af: – DSI – AKF – KREVI  P.t. ca. 100 medarbejdere – økonomer,
Forårspakke Vækst, klima, lavere skat Skatteminister Kristian Jensen
Aftaler og beskatning af den danske olie og gas i Nordsøen.
Anders O. Gjelstrup Erik Banner-Voigt Torsdag den 18. marts 2004
God regnskabspraksis i DLBR
Rammevilkår – government take
Statistikkens rolle som grundlag for politiske beslutninger
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Hvad skal vi leve af? Et spørgsmål om pensioner og transparens.
Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov
Hvordan kan et arbejdsmarked på tværs af Øresund fremme tilvækst og konkurrencekraft Professor Bent Greve Øresundsting, maj, 2007.
Tilpasning af produktionen på kort sigt
Økonomisk styring Kapitel 14.
Arbejdermuseet, København 12. marts 2014 Rasmus Nørlem Sørensen
Danmark har behov for en anden skattepolitik
Oplæg ved Dansk Byggeris temadag
Oplæg af Mads Lundby Hansen Cheføkonom CEPOS. Regeringens globaliseringsstrategi: Danmark skal være et førende vidensamfund Men hvordan er det med incitamentet.
Viden der virker Inge Steen Mikkelsen 21.nov. 08 Er der brug for en offentlig VEU-indsats? NCK-konference.
Skattereformen Baggrunden for skattereformen. Den demografiske udvikling (færre personer i den arbejdsdygtige alder) Globaliseringen (større international.
Makro-2 uge 10 Skattereformen Repetition
Afløsningsopgave 2.
Siddestilling og CP-børn
Danmarks relative produktivitetsudvikling
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
FAIR FORANDRING Orientering om S-SF’s skattepolitik
Intro og Problemformulering
Fremtidens sundhedsvæsen i et økonomisk perspektiv Jan Rose Skaksen 24. august, 2011.
Virksomhederne i verden Cepos skattekonference 12. juni 2006 Dansk Industris syn på skattepolitikken 2006 V/ Underdirektør Tine Roed.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING BDO BAROMETRET INDLEVELSE SKABER UDVIKLING SMV’erne – rygraden i dansk erhvervsliv Eksport Kilde: Danmarks Statistik.
17. april Kortforsyningsseminar 2012 Spor 2: Rammerne om infrastrukturen for geografisk information Effektiv ejendomsforvaltning og genbrug af ejendomsdata.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Et af verdens bedste pensionssystemer
Mandag d. 8. december 2014 CEPOS VÆKSTKONFERENCE 2014 Flexicurity, kriser, vækst og globalisering Torben Tranæs ROCKWOOL FONDENS FORSKNINGSENHED.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Få styr på skatten, inden du rejser ud Specialkonsulent Søren Hjorth.
CEPOS’ Vækstkonference 8. december 2014 Økonomi- og indenrigsminister, Morten Østergaard.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Holdingselskaber - oprettelse og generationsskifte
Årskonference Marts 2012, Hotel Vejlefjord.
FARMA SF 2011 Det Farmaceutiske Fakultet Forskningsformidling ”Formidlingsforpligtigelses -ja tak” Sven Frøkjær 23. marts 2011.
Finansiering Peter Lynggard Investering og Finansiering Kapitel F1-3.
Udviklingen af den moderne velfærdsstat siden 1960’erne
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Dat 7 ENT. D Formalia ved virksomhedsetablering Anpartsselskaber – de kr. Holding konstruktionen Forretningsplaner fortsat Forretningsudvikling.
Velfærdsstatens udfordringer
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Økonomisk politik under højvækstperioden Baggrund i en vesteuropæisk højvækstperiode The golden Age of European Growth Der igen byggede.
Globalisering. Kan mikrofinans skabe vækst i et udviklingsland?
Hvordan vil du sikre dansk konkurrenceevne i fremtiden? Højere BNP. Offentlige investeringer, da det er staten der køber aktiver. Skabe højere BNP. Mere.
Kontaktgruppe-seminar D. 29. oktober 2008 Golfhotellet, Viborg.
Kapitel 21 Rådgiveransvar. Rådgiveransvar kapitel 21 I kapitel 21 gennemgås: Regler og definitioner Professionsansvar Erstatning for dårlig rådgivning.
De danske sundhedsudgifter – en tikkende bombe under velfærdsstaten? Indlæg baseret på vismandsrapport om dansk økonomi, efterår 2009 Danske Regioners.
Lars Wismann, projektchef & direktør, cand. merc., ejendomsmægler og valuar Retfærdige ejendomskatter Det nuværende beskatningsgrundlag er uigennemsigtigt.
CEPOS Håndtering af udfordringer på arbejdsmarkedet ? Af cheføkonom Mads Lundby Hansen.
Finanskrise og arbejdsmarked Torben M. Andersen Institut for Økonomi.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Energipolitik – vækst og klima
Afgifter og grøn omstilling Indlæg på CEPOS Vækstkonference 2017 Peter Birch Sørensen Københavns Universitet og Klimarådet.
Generationsskifte Nordisk skattemøde, Finland 13. – 15. juni 2016
Nyt kontingentsystem? Et debatoplæg.
Holdingselskaber - oprettelse og generationsskifte
Stramning i VO Lovforslag L200 fremsat 11. juni 2014
CEPOS’ Vækstkonference 2017
Kendte Udfordringer Usikker Fremtid.
Virksomhedstyper og ejerforhold
Nye Samfundsforudsætninger
Dynamiske effekter af skatter og offentlige udgifter
Strategi og styringsform Kompetencer og ressourcer
Præsentationens transcript:

Skat og produktivitet Indlæg på CEPOS’ Vækstkonference den 1. december 2012 Professor Peter Birch Sørensen Økonomisk Institut, Københavns Universitet Formand for Produktivitetskommissionen

Dagsorden Hvad betyder skattestrukturen for den økonomiske vækst? Hvordan påvirker erhvervsbeskatningen produktiviteten? Hvad betyder arbejdsindkomstbeskatningen for produktiviteten? Produktivitetskommissionens skattepolitiske anbefalinger

Hvad betyder skattestrukturen for den økonomiske vækst?

Hvilke skatter er mest væksthæmmende?

Produktivitetskommissionens anbefalinger vedrørende skattestrukturen De løbende skatter på fast ejendom øges gradvis for at lette skatterne på indkomst Vurderingssystemet forbedres, og der sikres en tættere kobling mellem de udskrevne skatter på jord og fast ejendom og de aktuelle grund- og ejendomsværdier

Hensynet til boligejernes tryghed: Krakas forslag Grundskyld og ejendomsværdiskat baseres på den seneste offentlige vurdering, der opdateres hvert år Den samlede løbende boligskattebetaling kan aldrig stige mere end satsreguleringsprocenten. Overskydende boligskat indefryses som en offentlig prioritet og forfalder først til betaling, når boligen sælges Den indefrosne udskudte skat står foran anden gæld og forrentes med en realistisk markedsrente for lange obligationer Den nuværende regel for begrænsning af den årlige stigning i grundskylden afskaffes

Erhvervsbeskatning

Hvorfor beskatter vi selskaber? Selskabsskattens funktioner: ”Bagstopper” for indkomstskatten ”Brugerbetaling” for infrastruktur og andre offentlige tjenester til virksomhederne Inddragelse af (en del af) de rene profitter

Hvem bærer byrden ved selskabsskatten? Aktionærerne? Forbrugerne? Selskabernes medarbejdere?

Byrdefordelingen ved selskabsskatten: Hvad siger forskningen? En meget stor del af byrden ved selskabsskatten bæres af lønmodtagerne Overvæltningsmekanismen: Højere selskabsskat → lavere investeringer → lavere produktivitet → lavere realløn

Forvridende virkninger af selskabsskatten Selskabsskatten forvrider virksomhedernes beslutninger om Hvorvidt de skal drive virksomhed i selskabsform Hvor de skal investere Hvor meget de skal investere Hvordan investeringen skal finansieres Hvor det skattepligtige overskud skal bogføres

Selskabsskattens diskrimination mellem egenkapital og fremmedkapital Gør selskaberne mindre robuste overfor konjunkturtilbageslag Svækker den finansielle stabilitet Skaber basis for international skatteplanlægning

Fradrag for normal forrentning af egenkapitalen? Fordele: Ligestiller egenkapital og fremmedkapital Fremmer investeringerne Ulemper: Koster provenutab Kan favorisere finansiering via tilbageholdt overskud

Afskaffelse af rentebeskatning og rentefradrag i selskabsskatten? Fordele: Ligestiller egenkapital og fremmedkapital Mindsker spillerum for skatteplanlægning Muliggør lavere skattesats via bredere skattegrundlag Ulemper: Dobbeltbeskatning Risiko for kapitalflugt Kræver særordning for banker

Effektive gennemsnitlige selskabsskattesatser, 2014

Effektive marginale selskabsskattesatser, 2014

Beskatningen af aktive ejere Produktivitetskommissionens analyseresultat: Aktive ejere af aktieselskaber i Danmark beskattes hårdere end lønmodtagere med samme indkomst og formue Årsag: Dobbeltbeskatningen af selskabsindkomst

Produktivitetskommissionens anbefalinger vedrørende erhvervsbeskatningen Det sikres fortsat, at den effektive selskabsbeskatning i Danmark ikke er højere end i vore nabolande Der skabes bedre symmetri i erhvervsbeskatningen ved at fjerne 60 pct.-reglen for begrænsning af selskabers ret til fradrag for underskud Der nedsættes et sagkyndigt udvalg, som skal udrede, hvordan der kan skabes et mere neutralt og symmetrisk regelsæt for beskatning af erhvervsindkomst og kapitalafkast

Beskatning af arbejdsindkomst

Arbejdsindkomstbeskatning og produktivitet: Hvad siger forskningen? Data for OECD-lande tyder på, at en hårdere progression i arbejdsindkomstbeskatningen hæmmer den økonomiske vækst Der er evidens for, at højere marginalskatter på arbejdsindkomst svækker lønmodtagernes tilskyndelse til at bevæge sig fra mindre produktive til mere produktive jobs Der er evidens for, at beskatningsreglerne for højt kvalificeret arbejdskraft har betydning for mulighederne for at tiltrække den type arbejdskraft

Arbejdsindkomstbeskatning: Hvordan skiller Danmark sig ud? DK lægger stor vægt på den personlige indkomstskat frem for sociale bidrag Forbrugsskatterne, som til dels er en indirekte skat på arbejde, er relativt høje i DK Alligevel er den samlede beskatning af arbejdsindkomst i DK ikke specielt høj i forhold til det øvrige Vesteuropa Men: Topskattegrænsen i DK er (fortsat) lav

Produktivitetskommissionens anbefalinger vedrørende arbejdsindkomstbeskatningen De senere års bestræbelser for at nedbringe marginalskatterne og antallet af topskatteydere fortsættes, hvis det nødvendige finanspolitiske råderum kan tilvejebringes Behovet for personskattelettelser må dog løbende afvejes overfor det behov for lettelser i selskabsbeskatningen, som den internationale skattekonkurrence måtte medføre

Tak for opmærksomheden!

Supplerende slides til baggrund og dokumentation Kilde: ”Skat og produktivitet”, marts 2014 (Baggrundsrapport til Produktivitetskommissionens slutrapport)