Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Afgifter og grøn omstilling Indlæg på CEPOS Vækstkonference 2017 Peter Birch Sørensen Københavns Universitet og Klimarådet.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Afgifter og grøn omstilling Indlæg på CEPOS Vækstkonference 2017 Peter Birch Sørensen Københavns Universitet og Klimarådet."— Præsentationens transcript:

1 Afgifter og grøn omstilling Indlæg på CEPOS Vækstkonference Peter Birch Sørensen Københavns Universitet og Klimarådet

2 Problemstillingen Hvordan kan det danske afgiftssystem omlægges for at understøtte en omkostningseffektiv grøn omstilling?

3 Langsigtede klimapolitiske målsætninger
Udgangspunktet: Langsigtede klimapolitiske målsætninger EU: Medlemslandene skal i 2050 have reduceret deres samlede drivhusgasudledninger med mellem 80 og 95 procent i forhold til udledningerne i 1990 Danmark skal i 2050 være et lavemissionssamfund med en energiforsyning baseret på vedvarende energi (Klimaloven)

4 Hvorfor har vi afgifter?
Punktafgifter er som udgangspunkt en mindre hensigtsmæssig offentlig indtægtskilde end indkomstskat og moms Men afgifter kan være nyttige instrumenter til at opfylde særlige samfundsmæssige mål på en omkostningseffektiv måde, herunder målsætninger på energi- og klimaområdet

5 Eksempler på rationaler og principper
for effektiv udformning af afgifter Modvirkning af negative miljøeffekter: Afgiftsdifferentiering efter størrelse af eksternaliteter Klimamålsætning om reduktion af CO2-udslip: Ensartet afgift per ton CO2 i alle anvendelser Energisparemål: Ensartet afgift per energienhed på alle energiformer i alle anvendelser

6 Det danske afgiftsystem…
…er langt fra at opfylde principperne for et effektivt afgiftsystem. Eksempler: Afgifterne afspejler langt fra altid den skønnede størrelse af miljøeksternaliteten Energiafgiften på el i husholdningerne og varmesektoren er langt højere per energienhed end energiafgiften på fossile brændsler, og biomasse og virksomhedernes energiforbrug er afgiftsfritaget Kombinationen af CO2-afgift og CO2-kvotesystem sikrer ikke samme pris på CO2-udledning på tværs af økonomiens sektorer

7 To alvorlige forvridninger i afgiftssystemet
Den høje elafgift kombineret med afgiftsfritagelsen for biomasse tilskynder til at omstille varmeforsyningen til biomasse, selvom eldrevne varmepumper er en samfundsøkonomisk billigere opvarmningsform Den høje registreringsafgift diskriminerer mod elbiler, som er dyre i anskaffelse, men billige i drift (og sikrer ikke en hensigtsmæssig beskatning af eksternaliteterne ved bilkørsel)

8 To pragmatiske forslag fra Klimarådet
Sænk afgiften på el til opvarmning, så varmepumper bliver privatøkonomisk konkurrencedygtige med biomasse (provenutab minimalt) Fritag batteriomkostningen til elbiler og hybridbiler for registreringsafgift (provenutabet i 2020 på 1,1 mia. kan evt. dækkes ved en stigning i den årlige ejerafgift på 400 kr.)

9 Men skal vi overhovedet have en energiafgift?
Ja, hvis vi har et energisparemål. Men giver et energisparemål mening? Ja, hvis det på marginalen er billigere at sikre fossil uafhængighed ved at spare på energien frem for at udbygge med vedvarende energi (og der i praksis er en overgrænse for, hvor høj en dansk CO2-afgift og/eller CO2-kvoteprisen kan være).

10 Hvem skal betale for at opfylde de klimapolitiske mål?
Danmark har et 2050-mål om en 100% VE-andel i energiforsyningen Så længe CO2-(kvote)prisen er så lav, vil der være behov for VE-støtte et stykke tid endnu for at øge VE-andelen PSO-afgiften sikrede brugerbetaling for den politisk ønskede mængde grøn strøm Afskaffelsen af PSO-afgiften betyder, at danske virksomheder ikke længere betaler den fulde produktionsomkostning for deres strømforbrug Det kan medføre et overforbrug af strøm, som kunne modvirkes af en generel energiafgift til finansiering af den nødvendige støtte til opfyldelse af VE-målet

11 Konklusioner Det nuværende danske afgiftsystem forhindrer en omkostningseffektiv grøn omstilling Afgiftsystemet skaber akutte forvridninger i varmeforsyningen og i valget mellem konventionelle biler og nuludslipsbiler. Det kan imødegås ved målrettede, pragmatiske afgiftsjusteringer Der er dog også behov for en mere gennemgribende revurdering af afgiftsystemet i lyset af de klimapolitiske målsætninger Afskaffelsen af PSO-afgiften medfører en subsidiering af erhvervenes energiforbrug, som lægger op til en revurdering af energiafgifterne


Download ppt "Afgifter og grøn omstilling Indlæg på CEPOS Vækstkonference 2017 Peter Birch Sørensen Københavns Universitet og Klimarådet."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google