Specialskolen som kompetencecenter i kommunen IdéOrganisationFagligt Oplæg til Workshop, Forårsseminar 2009, Byggecentrum, Middelfart Viceskoleinspektør.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Proces – trin for trin Leder afsøger alternativer til udpegning
Advertisements

LÆSNING på Ahlmann - Skolen
Implementering Kvalitetsmodel på socialområdet v. socialchef Charlotte Josefsen.
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Handleplan for læsning Tårnby Kommune
Program Velkomst – Allan Nyt fra matriklen – Allan og Lars
Siunnersuisarfik PPR-Syd Box 520 Tlf.:
Lyshøjskolen 2011 med Videncenter og resurseteam
Voksenvejledningsnetværk Delresultater fra evalueringen ved Randi Skovhus Debat- og formidlingsseminar 12. marts 2009.
En præsentation af Senior Erhverv Nordsjælland
Dyssegårdsskolens kommende organisering
Mulernes Legatskole Trivselspolitik – attraktive arbejdspladser
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Informationssøgning for ungdomsuddannelserne
Skole/hjem samarbejdet - Det handler om kvalitet i relationen.
2014. Skolen inddeles  Indskoling – 0.-3.kl med følgende lærer: Annette, Tina, Henriette, Julie, Lisbeth, Eigil, Hans-Jørgen, Andres, Louise, Janne og.
Skolebestyrelsens kompetencer og tilsynspligt
Kompetencer, opkvalificering og uddannelseskrav til specialundervisere og kompetencecentre i Norddjurs Kommune.
Seminar for trivsels- og SSP-personer
VISION Det bedste til vore børn! Oplæg til Pædagogisk Råd.
Kompetencecenter for Hirtshals Skolecenter
Praksis Kommunen modtager en almen genoptræningsplan fra hospital. Er kommunen enig i, at det er en almen genoptræning? Birgit Svarre, afdelingsleder PPR.
4. Det kommunale valgår –Nyvalg til handicaprådet, LBR og klagerådet –Valgkampen generelt –Andet.
Rusmiddelundersøgelsen Ordrup Skole 9. klassetrin Skoleåret 2011 – 2012.
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Ubrudt behandlingskæde for selvmordstruede børn og unge
Uddannelsesafklarende samtaler - hvordan er det gået? Mogens Bak Hansen, Arbejdsmarkedschef Jeanette Johansen, Teamleder Anders Ladegaard, Centerleder.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Et frivillighedssted og dets muligheder Frederikssund Mandag d. 19. oktober 2009.
Kvalitetssikring af misbrugsbehandling i botilbud. Oplæg ved Ingelis Langgaard (KABS)
Til etablering af science klubber Materialet kan give: Inspiration til opstart af science klub Indblik i andres erfaringer Bud på, hvilke overvejelser.
Fritidstilbuddene pr. 1/ Det betalte modul ( morgen, afslutning samt ferie) på alle ”ikke skoledage” v/ institutionsleder Erik Vadsager Det gratis.
Styr på Sundheden Projekt Styr på Sundheden Baggrund: erfaringer fra SpS pilotprojekt Hovedprojekt 4 år – 20 skoler i 20 kommuner Følgeprojekt 2 år – 6.
Krav til tillidsrepræsentanten Modul 2 Forventninger Når man repræsenterer DSI i råd, nævn eller udvalg - er det vigtigt, at man fremfører DSI’s synspunkter.
PÆDAGOGIKUM-KONFERENCE MARTS 2010
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
MUS 2012/2013 Medarbejderplan. Hvorfor? Mere og bedre fokus på trivsel og kompetenceudvikling for alle medarbejdere.
OK 15 CFU og Finansministeriet Det generelle forlig
Fritidspas.
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
Visualisering af den nuværende struktur for udvidet specialpædagogisk bistand i Silkeborg Kommune Tilbud uden for kommunen Elever med svære generelle indlæringsvanskeligheder.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
It-kompetente borgere. Stevns Kommune indbyggere En kommune på kanten Digitaliseringsgrad Stevns Bibliotekerne 3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer.
Rekruttering af udenlandske læger til almen praksis?
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
SKI – Indkøbs ABC Hvorfor stå alene, når der findes fællesskaber?
Temadage og kurser ”Regler for honorering når ansatte skal på temadage og kursus, og hvad kan med fordel aftales, inden et bevilget uddannelsesforløb begyndes”
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen Om inklusionstilbud og – tilskud pr. februar 2014 v. Konsulent Ole Bjerring Inklusionstilbud.
Erfaringer med skolereformen Annette Ohm Furesø Idrætsråd Hareskov Værløse Tennisklub.
Familieplejecentret Aarhus Kommune Status på Familiepleje.
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
Selandia Medarbejdere: Eva Rosengren, 2888 Virksomhed navn eller åbent hold? Åbent hold. Kursus: AMU mål.
Efterskoleforeningen
AT-påbud Virksomheden påbydes at sikre, at høje følelsesmæssige krav i arbejdet ikke forringer medarbejdernes sikkerhed og sundhed. Virksomheden skal sikre,
Tilskud til inklusion og specialundervisning
Gaffeltruck konference Koldingfjord 22 August 2017
Oplæg om fastholdelsesindsatsen i Glostrup Jobcenter
Tilskud til inklusion og specialundervisning
Skole-reform Skolesamarbejdet Motion og bevægelse.
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
Afskedigelse A2B.
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Uddannelserne i Aula begynder snart
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Moving the World to end Hunger
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
Bilag 3 – Oversigt over elever i specialundervisningstilbud
Bilag 2 – Oversigt over tilbud på specialundervisningsområdet
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Specialskolen som kompetencecenter i kommunen IdéOrganisationFagligt Oplæg til Workshop, Forårsseminar 2009, Byggecentrum, Middelfart Viceskoleinspektør Annette Morell Bøstrup

Idé D efinition af videnscenterskole: ”Der udpeges et antal videnscenterskoler, som generelt får ansvaret for at sikre, at den relevante viden på området indhentes og ajourføres og anvendes i det specialpædagogiske arbejde i hele kommunen” AB/2009

Idé Byhaveskolens kompetenceområder som videnscenterskole Elever med vidtgående generelle vanskelighederElever med vidtgående generelle vanskeligheder Elever med gennemgribende udviklingsforstyrrelserElever med gennemgribende udviklingsforstyrrelser AB/2009

Idé Byhaveskolen som videnscenterskole Tilbyde konsultativ bistand til andre skoler og institutionerTilbyde konsultativ bistand til andre skoler og institutioner Etablere og vedligeholde netværk for ansatteEtablere og vedligeholde netværk for ansatte VidensdelingVidensdeling KvalificeringKvalificering EfteruddannelseEfteruddannelse AB/2009

Idé Byhaveskolen som videnscenterskole Tilbyde konsultativ bistand til andre skoler og institutioner HømarkskolenHømarkskolen sommerskolesommerskole AB/2009

Organisation Byhaveskolen som videnscenterskole Hømarkskole”projektet”Hømarkskole”projektet” SommerskoleSommerskole KursusvirksomhedKursusvirksomhed PraksisforskningPraksisforskning SupervisionSupervision BesøgBesøg AB/2009

Organisation Byhaveskolen som videnscenterskole Hømarkskole”projektet” Model 1. år: 1 heldagsbesøg på Byhaveskolen efterfulgt af en konference for samtlige lærere i funktionsklassen1 heldagsbesøg på Byhaveskolen efterfulgt af en konference for samtlige lærere i funktionsklassen 4 besøg af 1½ time efterfulgt af en 1½ times konference på skolen4 besøg af 1½ time efterfulgt af en 1½ times konference på skolen 1 heldagsbesøg på Byhaveskolen, efterfulgt af en konference for samtlige lærere i funktionsklassen1 heldagsbesøg på Byhaveskolen, efterfulgt af en konference for samtlige lærere i funktionsklassen Model 2. år: 5 besøg af 1½ time, efterfulgt af en 1½ times konference på skolen5 besøg af 1½ time, efterfulgt af en 1½ times konference på skolen Model 3. år: Etablering af netværkEtablering af netværk AB/2009

Organisation Byhaveskolen som videnscenterskole Økonomiske overvejelser ved Hømarkskole”projektet”: Model 1. år: ”Frikøb af 2 lærere til at varetage opgaven” 2 timer pr. person lagt ind i deres tjenesteplan. Svarer til ca.90 timer”Frikøb af 2 lærere til at varetage opgaven” 2 timer pr. person lagt ind i deres tjenesteplan. Svarer til ca.90 timer Model 2. år: Der opkræves honorar for ydelsen, svarende til det beløb, det koster at sætte vikar påDer opkræves honorar for ydelsen, svarende til det beløb, det koster at sætte vikar på Model 3. år: Der gives 20 timer til netværk pr. person.Der gives 20 timer til netværk pr. person. AB/2009

Organisation Byhaveskolen som videnscenterskole Økonomiske overvejelser ved ”sommerskole” Betalt af kommunenBetalt af kommunen Økonomiske overvejelser ved Kursusvirksomhed: Et eller flere kurser indlagt i videnscenterlærerens tjenesteplanEt eller flere kurser indlagt i videnscenterlærerens tjenesteplan Aftale med TR og kreds om tid til forberedelseAftale med TR og kreds om tid til forberedelse Udregning af timeløn efter gældende aftalerUdregning af timeløn efter gældende aftaler Afledte udgifter vedr. sekretariat og serviceafdelingAfledte udgifter vedr. sekretariat og serviceafdeling ForplejningForplejning Indlagt ”udvikling”Indlagt ”udvikling” ….…. Etablering af et kursus og priskatalogEtablering af et kursus og priskatalog AB/2009

Organisation Byhaveskolen som videnscenterskole Økonomiske overvejelser vedr. praksisforskning Aftale timer til at udvikle og afholde kursusAftale timer til at udvikle og afholde kursus (2 lærere af 100 timer hver) Etablering af netværk (alle teamets lærere 20 timer hver)Etablering af netværk (alle teamets lærere 20 timer hver) Udviklingsmidler (psykolog og AC- bistand)Udviklingsmidler (psykolog og AC- bistand) Tid til fordybelseTid til fordybelse Tovholderfunktion (ledelsen)Tovholderfunktion (ledelsen) Synliggørelse for øvrigt personale af timeforbrug ved planlægning af skoleåret. Timerne markeres i timeforbrugsopgørelsenSynliggørelse for øvrigt personale af timeforbrug ved planlægning af skoleåret. Timerne markeres i timeforbrugsopgørelsen Tildele 4- ugers periode ved analyse af empirien og udarbejdelse af rapportTildele 4- ugers periode ved analyse af empirien og udarbejdelse af rapport AB/2009

Organisation Byhaveskolen som videnscenterskole Økonomiske overvejelser vedr. supervision: Timer til tilstedeværelseTimer til tilstedeværelse Timer til forberedelse af supervisionTimer til forberedelse af supervision Økonomiske overvejelser vedr. besøg: Timer til forberedelse af efterfølgendeTimer til forberedelse af efterfølgende konferencekonference AB/2009

Fagligt Byhaveskolen som videnscenterskole LydbilledlæsningLydbilledlæsning Tegnediktat / skriftlig opmærksomhed ”Byhavemetoden”Tegnediktat / skriftlig opmærksomhed ”Byhavemetoden” Emner fremadrettet: Dialogkoncept / kursus, etablering af tilbud til elever, der trænger til et fagligt løftDialogkoncept / kursus, etablering af tilbud til elever, der trænger til et fagligt løft Skole band / musikundervisning for elever med vidtgående generelle vanskelighederSkole band / musikundervisning for elever med vidtgående generelle vanskeligheder AB/2009

Idé Organisation Fagligt Hvordan geares personalet fagligt til den udfordring, det er at være videnscenter?Hvordan geares personalet fagligt til den udfordring, det er at være videnscenter? Hvordan geares eleverne til at modtage besøg?Hvordan geares eleverne til at modtage besøg? Hvordan geares eleverne til at have flere lærere end tidligere fordi en del lærere vil være tilknyttet skolen som videnscenterlærere?Hvordan geares eleverne til at have flere lærere end tidligere fordi en del lærere vil være tilknyttet skolen som videnscenterlærere? Hvordan geares skolen til vidensfunktion, når den er takstfinansieret?Hvordan geares skolen til vidensfunktion, når den er takstfinansieret? AB/2009

Idé Organisation Fagligt Etik Hvad betyder det, at der vil komme mange besøgende på skolen? Digitalisering af undervisningsforløb til kursus- brugDigitalisering af undervisningsforløb til kursus- brug Vidensdele via medieVidensdele via medie AB/2009

Byhaveskolen som videnscenterskole katalogeksempel Besøg på skolen, efterfulgt af konferenceBesøg på skolen, efterfulgt af konference Orientering for forældre og lærereOrientering for forældre og lærere Minikursus (3 timer) om lydbilledlæsningMinikursus (3 timer) om lydbilledlæsning Kursus (6 timer) om lydbilledlæsningKursus (6 timer) om lydbilledlæsning Kursus (10 timer) af 2 gange (6 timer+4 timer) omKursus (10 timer) af 2 gange (6 timer+4 timer) om tegnediktat / skriftlig opmærksomhed Planer om internatkursus i både lydbilledlæsning og tegnediktat / skriftlig opmærksomhedPlaner om internatkursus i både lydbilledlæsning og tegnediktat / skriftlig opmærksomhed AB/2009

Byhaveskolen Svendborg kommune Byhaveskolen Ørbækvej Svendborg Tlf.: Annette Morell Bøstrup viceskoleinspektør AB/2009