Digital formativ sprogscreening på EUD

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danmark 3.0.
Advertisements

E-læremiddeler til brug for differentiering Undervisnings-
Lidt om vejleder rollen
Elevplaner på Skolen på Herredsåsen
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Teststrategi Engrosmodellen
på vej til vores evalueringskoncept
Diigital formativ sprogscreening på EUD - Elevplankonference
Nordenskov Skoles implementering af
AT TRÆDE I DE BEDSTE FODSPOR – FRA PRODUKTIONSSKOLE TIL ERHVERVSUDDANNELSE Under programmet ”Bedre overgang til og fastholdelse i erhvervsuddannelserne”
We make your teaching go digital
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Et væksthus for børn og voksne
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Evaluering.
Firma / virksomheds-klasse Elever lærer af nødvendighed
Teststrategi Engrosmodellen
Evaluering af forsøgsskoleprojektet Læreruddannelsen i Aarhus
Evaluering af mobil e-læring
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Arbejdsgruppe Mariagerfjord kommune
HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK "Udvikling af elevernes almene studiekompetencer gennem formativ evaluering". Mentorordning på 1. årgang.
Innovationsdidaktik Model for bæredygtigt læringsmiljø
18. april 2002Q-udvikling af e-læring Kvalitetsudvikling af e-læring i Videregående Voksenuddannelse v. Centerchef Michael Lund-Larsen Århus
Formativ evaluering Januar Juni 2012 Karen Marie Hedegaard og Birgitte Lund Nielsen Oplæg til diskussion d. 1 juni, 2011, ved styregruppedag i Ry.
Øget fokus på differen- tierede CL struktureres anvendelighed i forhold til en generel kønsspecifik indlæringsproblematik Nye arbejdsmetoder/nyt værktøj.
- fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb
Projekt Læringsmiljøer i Arbejdstilsynet
Fra kvalitetsinitiativer til Pædagogisk og didaktisk grundlag… med Elevplan som understøttende og fremmende værktøj.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Diigital formativ sprogscreening på EUD - Webinar
ORGANISATORISK FORANKRING I KOMMUNERNE Flemming Engstrøm, programleder Nils Thor Rosted, seniorkonsulent Digitaliseringsmessen 2013.
Bedre faglig læsning og skrivning i den faglige undervisning Ansøger EUC Nord og EUC Nordvest Har gennemført tiltag i den faglige undervisning for implementering.
Diigital læring - Den Digitale Erhvervsskole
Faglærer Peder Møller Mathisen, Learnmark Horsens Udviklingskonsulent Christiane Bech, UddannelsesCenter Ringkøbing-Skjern Centerchef Michael Lund-Larsen,
EUC Lillebælt. ”Den røde tråd” Formål: Virksomforlagt undervisning i specialiserede virksomheders kompetencer. Matchning af elever og virksomheder for.
Nye veje i overbygningen Udgangspunkt i elevernes læringsmål og læringsstrategier Undervisningen tilrettelægges fleksibelt på tværs af klasser og årgange.
Digitalt understøttede læringsmål Konference den 11. september 2014
Planlægning, proces og evaluering
LÆSNING OG SKRIVNING PÅ PRODUKTIONSSKOLEN – VEJE TIL STYRKELSE AF FAGLÆRERENS DIDAKTISKE KOMPETENCER Under programmet ”Bedre faglig læsning og skrivning”
Ledelsesmæssige udfordringer ved pædagogisk anvendelse af it
Ny regering, nye tider – dag 1
Arbejdsrum i skyen Temamøde Kaffe og intro 13.35Om arbejdsrum i skyen samt Gyvelhøjskolens erfaringer med brug af GoogleDrive Sandwich.
Implementering af Fælles Medicinkort i kommunerne
Multimodale læremidler i naturfagsundervisningen på SOSU … eller bare Naturfagseksperimentarium.
Børns Biblioteker To fagligheder i dialog – om børn, medier og professionsudvikling.
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
Observation af elevens læring og lærerens undervisning Skolelederens fokus på sin observation.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
”Tegn på læring: Brug af læremidler, elevens udbytte og motivation”
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
National digital sprogscreening af EUD- elever Michael Lund-Larsen, ®, Kompetence- og Videncenter for.
KVALITET OG DATA Kvalitet og data De fire klare reformmål 1.Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse direkte fra 9. eller 10. klasse 2.Flere.
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
Præsentation af Praktikvejlederuddannelsen. Praktikvejlederuddannelsen En basisuddannelse med muligheder!
Beskæftigelsesstrategi i Furesø
Figur 3.1 Hans Reitzels Forlag.
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
- Kom tættere på dit barns skolegang
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Læsevejlederen som kamæleon.
MEEBOOK – en digital læringsplatform
Statens HR – Implementeringskoncept
Elevledede skole-hjem-samtaler
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
Ecommerce - drift og kundeservice
Præsentationens transcript:

Digital formativ sprogscreening på EUD Diigital læring på EUD 18. november 2010 Digital formativ sprogscreening på EUD Undervisnings- middelprisen 2009 Michael Lund-Larsen, Centerchef mll@ventures.dk @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © - 2010

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Produkt Et digitalt sprogscreeningsværktøj til etnisk danske og tosprogede elever på erhvervsuddannelserne bestående af et antal testsæt, der kan sammensættes fleksibelt efter behov Testsæt af førfaglige begreber inden for 4 indgange samt en skabelon til anvendelse for andre indgange Et rapporteringsværktøj, der kan danne grundlag for handlingsanvisninger i forhold til screeningsområdet Modeller til opfølgning på sprogscreeningsværktøjets resultater. @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Partnere og roller Aktiviteter ÅK, TECH, SOSU NVL VIFIN VUCHF/-Nordjyll. eViden-Center Læsevejl. Foren. Udvikling af testopgaver X   Kvalitetssikring af test Afprøvning af test Kravspec til testsystem Udvikling af testsystem Etablering af screeningsværktøj Implementering og forankring @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

Testkonstruktions metode Målformulering Testkonstruktion Review Q-sikring Metode Opgave- format Læringsmål Q-faktorer Drejebog Afprøvning og standardisering @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Effekter Et værktøj, der er er let, tidsoverkommeligt og fleksibelt at anvende samt overskueligt, relevant og handlingsanvisende at aflæse. Fører til mere effektiv og bedre afdækning af: nødvendig viden ift. at planlægge form, indhold og omfang af undervisning for etnisk danske og tosprogede elever, undervisningsmæssige udfordringer i forhold til relevante førfaglige ord og begreber (gråzonesprog) i relation til faglig læsning og skrivning. @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Forankring Adgang til screeningsværktøjet gennem Elevplan med brug af UNI-Login. Andre adgange Etablering af videndeling i samarbejde med læsevejledernetværket Involverer vidensformidling fra 3 videncentre @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©