Kompetencestrategi med mening

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lederudvikling.
Advertisements

New Insight - Noter til præsentation
Debatkort til Arbejdsplads Debatværktøj til kompetence- udvikling.
1 COPENHAGEN FINANCE IT REGION - Mere vækst og innovation i krydsfeltet mellem finans og IT.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
24. januar CFU OK 08 Delforlig - staten Attraktive arbejdspladser Fokus på samarbejde, kompetenceudvikling og arbejdsmiljø.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Støtte til udviklingsprojekter på statens arbejdspladser.
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for ledelsen m.fl.
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Kodeks for offentlig topledelse
Medalje til Høje-Taastrup
Medarbejdersamtaler gør en forskel SCKK – 14. maj 2003 Lilian Mogensen Personale- og servicechef ATP-huset.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Titel Kort om læringspunkterne koblet til udviklingen af Fødevarestyrelsens kompetencestrategi SCKK – den 6. februar 2008.
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Værktøjer til hjælp i kompetenceudviklingen
Kompetenceafklaring Uddannelsesplan.
Kompetencer Er meget centrale og nødvendige i forbindelse med innovation. Da innovation vil have indflydelse på snart sagt alle funktioner i en virksomhed,
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Center for Arbejdsmarkedsforskning, CARMA Morten Lassen, Alle vil kompetenceudvikling - hvorfor sker der så ikke noget?
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Workshop for forsvaret Kompetenceudvikling og samarbejde i lokalområdet – fra ord til handling.
Landsorganisationen i Danmark Voksenvejledning og virksomhedsrådgivning Nationalt Center for Kompetenceudvikling DPU, 3. december 2009 Lisa Schmidt /LO.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Odense Kommune 2007 v. Jørgen Clausen, Stadsdirektør
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Fokus på realkompetencer.
Velkommen til KIP lancering Kompetencer I Praksis.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Eksempler på Forsvarets brug af det offentlige uddannelsessystem.
Dagtilbudskonference i Bella Center d. 13. september Tale ved Per B. Christensen, formand for Børne- og Kulturchefforeningen Kommunale udfordringer på.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til SCKK til temamøde om ”Kortere uddannede og kompetencestrategier.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
©SCKK 2005 Excellence Netværk 2004/2005 KVIK vs. Excellence – kan de kombineres og hvordan?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Erfaringer med at gennemføre en KVIK selvevaluering på SBi Susanne Tang Merit Statens Byggeforskningsinstitut.
Titel Implementering af Fødevarestyrelsens kompetencestrategi SCKK – den 6. Februar 2008.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Fagligt Fælles Forbund Uddannelseskonference for Grønne Uddannelser 7 december 2009.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
1 Vision Region Syddanmark har en HR-funktion, som via initiativ, dialog og samarbejde understøtter forretningsområdernes behov for HR ydelser HR sætter.
Center for Offentlig Innovation har udviklet denne spredningsguide for at hjælpe offentlige arbejdspladser med at dele egne innovationer og genbruge andres.
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
Silkeborg Kommune i tal
Innovation på Viden Djurs
[Institution] Kompetencestrategi Formål
Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Kompetencestrategi med mening Strategisk kompetenceudvikling og brug af det formelle uddannelsessystem i Forsvaret Susanne Dahl, SCKK

SCKK: Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling Hvad er kompetenceudvikling – og hvad forstår vi ved at den er strategisk og systematisk? Strategisk kompetenceudvikling – med mening og retning Fra ord til handling - fokus på nogle afgørende spørgsmål undervejs i processen

Kompetenceudvikling med afsæt i en kompetencestrategi En kompetencestrategi er valget af den vej en arbejdsplads skal gå, for at medarbejderne løbende udvikler deres kompetencer så arbejdspladsen indfrier opgavemæssige, organisatoriske og personalepolitiske mål, samtidig med, at medarbejderne udvikler sig og deres værdi på arbejdsmarkedet bevares eller øges Grundlaget for SCKKs arbejde med kompetenceudvikling er Aftalen om Kompetenceudvikling indgået mellem overenkomstparterne. Her slår de fast: Kompetenceudvikling er strategisk og systematisk… … når den finder sted som en veltilrettelagt, løbende proces, der forankrer og understøtter koblingen mellem medarbejdernes kompetenceudvikling og arbejdspladsens mål og opgaver

Strategisk kompetenceudvikling – og hvorfor det er vigtigt Når kompetenceudviklingen er strategisk betyder det blandt andet, at: Kompetenceudviklingen forbindes med organisationens mål – hvor er vi som arbejdsplads på vej hen, hvad skal vi kunne? Kompetenceudviklingen gøres til et fælles anliggende - Styrk videndelingen og få større effekt for hele arbejdspladsen. Dialogen mellem ledere og medarbejdere, eksempelvis i SU, om arbejdspladsens udvikling og strategiske udfordringer styrkes. Her er en kompetencestrategi et centralt omdrejningspunkt En god kompetencestrategi kan ofte også: Styrke oplevelsen af sammenhæng og helhedsperspektivet i organisationens opgaver og mål – mening og motivation i arbejdet Tydeliggøre karriereveje – mulighed for udfoldelse af talent Koble strategiske mål, opgaver og kompetencer - udviklingen af såkaldte ”kompetence-spor” Give et fælles udgangspunkt for drøftelser om udvikling på arbejdspladsen - eksempelvis i forbindelse med udviklingssamtaler

Kompetencestrategi – hvordan? Pointe 1: Mange arbejdspladser har glemt at det er en cirkel – de fleste har lavet en kompetencestratgei i 2002 for at få¨penge ud af Kompetencefonden – siden er den blevet glemt i en skrivebordsskuffe… Cirkloen betyder at man kontinuerligt forholder sig til kompetenceudviklingen – faktisk en formel opgave og ansvar for Samarbejdsudvalget. Pointe 2: Ofte bruges for lidt tid på at definere målsætningen med kompetenceudviklingen – hvad vil vi. Og her er VI både ledere og medarbejdere. Det er altså ikke nok at fylde op i forhold til kompetencemangler – men i stedet skal også medarbejdernes ønsker og behov tænkes direkte ind (et liv og en kommende karriere udenfor hegnet eksempelvis…) Pointe 3: Risiko for at gå for hurtigt fra mål til hvordan – altså lad os sætte nogel kurser i gang. I skal (hvadenten I er en skole eller et tjenestested) bruge kræfter på at vurdere hvilke kompåetence der skal udvikles og hvilke metoder I vil bruge. Derfor: Sætter vi særligt foksu på disse to step i gruppearbejderne senere i dag… Fastlæggelse af strategiske mål Der kan være flere kilder til at fastlægge strategiske mål (resultatkontrakter, lov- og regelgrundlag, selvevalueringer, ledelsesseminar eller workshop i SU, resultat af bruger- eller medarbejdertilfredshedsundersøgelser, m.v.) Det er vigtigt, at målene både forholder sig til udefra kommende påvirkninger og interne udfordringer Ejerskab til de strategiske mål er væsentligt (særlig rolle for SU) Strategiske mål handler om prioritering – hvad skal vi ikke ?

Hvilke kompetencer vil vi udvikle? (tema i 1. gruppearb.) Hvad skal vi blive bedre til for at nå målene? Hvem har brug for at styrke kompetencer? Er der nogle kompetencer alle medarbejdere skal styrke? Er der nogle medarbejdergrupper, der især har behov for at styrke kompetencer? Hvem skal lære hvad og hvorfor? (og hvad synes de selv) (hvem efterspørger det?

Det er væsentligt at vide: Hvad formålet er med udviklingen? Hvem det er, der skal udvikle sine kompetencer, da mennesker lærer forskelligt? Om det arbejdspladsen og/eller den enkelte medarbejder, der skal udvikle sig? Hvordan I kombinerer forskellige metoder? F.eks. kurser med læring på jobbet Hvordan læringsmiljøet er på jeres arbejdsplads? Måske oftere bruge praksisnære læringsformer og se jobudvikling og kompetenceudvikling i sammenhæng Vores erfaringer er at man for at mindske utryghed og højne motivationen kan starte gruppevis og derefter følge op individuelt

Kompetencestrategien som afsæt for en kvalificeret dialog med skoler og samarbejdspartnere Udgangsbøn og morale: Husk! Cirklen er rund! Mindst én gang om året bør I i jeres samarbejdsudvalg forholde jer til jeres kompetenceudvikling – Hvilke mål har vi sat op… Kan vi svare klart på: Hvem skal lære hvad og hvorfor – og hvordan…? (herunder hvorfra får vi input til at formulere disse mål. Og hvordan vurderer vi om vi gør det rigtige… evaluering) Husk, Samarbejdsudavlget har en formel rolle og et ansvar her. (jf. samarbejdsaftalen §5, stk 6) All right – hvor kan vi få hjælp? Folkene fra FPT arbejder faktisk med at bistå med udviklignen af kompetencestrategier (Check med Henrik Holm) – søg hjælp dér. Eller hold fast i SCKK – hjemmeside, arrangementer, nyhedsbreve m.v.

God arbejdslyst! www.sckk.dk 33186969 SUS, sdahl@sckk.dk