Skoven Feltbiologi 8.klasse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læringens fundamentale processer
Advertisements

Møde om anbefalingerne
Fysik/Kemi i samspil og udvikling Vejle Peter Norrild
Intro til brug af Carla til adresser og andet for ledere i FDF Virum
Økosystemer Et økosystem bruges til at beskrive et komplet miljø i naturen med alle levende organismer. Det første grundprincip i økologi er, at hver levende.
Struktur: ”Quiz og byt”
Skovøkosystem Målgruppe: Elever i folkeskolen Brugskontekst:
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG
Måling af effekt af undervisningsforløb med ’Hvad er økologi?’
Naturfag i spil – 27. november 2013
3. Hvilke metoder benytter man for at nå målene i vandmiljøplan 3 (VMPIII)? Finn Hansen og Hans S. Jacobsen: ”NATURLIGVIS til gymnasiet” 20 spørgsmål til.
100 år er gået… Tag på historiejagt og lyt til fortællinger
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Bæredygtighed… Og transport.
Nye krav og kompetencer i naturfag
Et uformelt læringsmiljø
Geografi BeskriveJorden. Geografi SamfundsfagFysikGeologiBiologiMatematikKemiHistorie.
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
GPS i undervisningen inspiration.
Skoven Biologi i 8. kl..
Vand Problemformulering: Hvordan opfører vand sig?
Natur og Teknik i Voel SFO
Evolution.
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Udeskole! Rønnebæk Skole..
Biologi C Planlægning Indhold Didaktiske overvejelser
Økologi.
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
Grøn skole. Grøn skole - nationale krav:  Undersøgelse: Undersøg Undersøg naturen omkring skolen. Find ud af hvilke planter og dyr der findes i nærheden.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Naturfagsundervisning.
Orientering om A-niveau 3 timer i 2. semester 5 timer i 3. semester 6 timer i 4. semester 5 timer i 5. semester 5 timer i 6. semester Altså 2½ år i.
Orientering om B A-niveau 5 timer i 5. semester 5 timer i 6. semester Altså 1 år mere.
Regnskoven.
Fysik/kemi – hvad er det?
Naturskoven af i dag Hvorfor denne opgave! Forskellige skovtyper
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Fagkonsulent.
Gratisprogrammer i matematikundervisningen
Nitrogen kredsløbet.
Fagdidaktisk kursus i biologi
Evolutionsteorien En teori om, hvordan livet udvikler sig. For at forstå den skal man lære følgende begreber: Fødselsoverskud: Der fødes flere unger end.
Biologi C Planlægning Indhold Didaktiske overvejelser Studieretning: Samf A, mat B, idræt B.
Bakterie og virus.
Bæredygtighed – Naturfag
Biologiske nicher Februar 2008 © Tommy Rasmussen.
Øko- system Regn- skoven Ren kemisk KroppenOrganerDet mindste
Dagens program Kl Introduktion til NTS + program for dagen 5 minutter (MRT/HNN) Kort bevægelseaktivitet 5-10 min (ryste sammen) (MRT) Fælles.
UBU i folkeskolens forenklede Fælles Mål? GGI-møde 15. december 2014
Vandets vej fra hav til land
Repetition - naturfag © Tommy Rasmussen.
Økologi Florentina & Ida.
Økologiske grundbegreber
Undersøgelsesbaseret naturvidenskabelig undervisning
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
SKABELON.
Hvor smart og grønt er det egentlig? Thomas Mark Venås, sektionsleder, Træ & Miljø Fremtiden er smartere og grønnere - TRÆ.
byens-vilde-liv.
Biologi på Bjergsnæsskolen Undervisning om økologi
Mål og perspektiver for naturfagene
Tropisk.
Naturværdier i bondeskove og sprækkedale
BOG 11: Kulturelle udtryksformer og værdier
De fælles trinmål i naturfagsundervisningen
Bænkebidere Et forløb for 2. klasse.
GØDNING og grundstoffer
Økologiprojekt Projektet indgår som en del af eksamensoplægget til biologieksamen og naturfagseksamen.
Den Store Plantejagt 6. klasse Forundersøgelse.
Basis Økologi.
Den Store Plantejagt 3. klasse Forundersøgelse.
Præsentationens transcript:

Skoven Feltbiologi 8.klasse

Stofområder Økologiske sammenhænge Dyr i skoven Planter i skoven Hvad skal vi lære noget om? Økologiske sammenhænge Dyr i skoven Planter i skoven Dataopsamling Debat og holdninger Informationssøgning Formidling af indsamlet viden

Faglige mål De levende organismer og deres omgivende natur Kende, beskrive og bestemme udvalgte dyr og planter efter systematisk tilhørsforhold. Arbejde med livsbetingelser og tilpasning. Kende til levende cellers opbygning og funktion. Gøre rede for fotosyntese processen og dens grundlæggende betydning i økosystemet. Beskrive stoffers kredsløb i naturen. Miljø og sundhed Arbejde med menneskets anvendelse af naturgrundlaget. Her skovdrift. Bæredygtig udvikling Arbejdsmåder og tankegange Anvende udstyr til undersøgelser og eksperimenter i naturen og i laboratoriet. Undersøge danske biotoper i forhold til økologiske sammenhænge. Prøve at danne biologisk viden gennem eksperimenter, systematiske undersøgelser og tolkning. Skelne mellem faktuelle spørgsmål og holdningsspørgsmål. Arbejde med interessemodsætninger

Løvskov Bøgeskov Birketræ Eg Ask Hvad kendetegner løvtræer og hvilke vilkår er de gode til at klare?

Nåleskov kogler Nobelis gran plantage skovfyr Hvad kendetegner nåletræer og hvilke vilkår er nåletræer gode til at klarer?

Skovbunden Hvilken betydning har skovtypen på skovbundens variation?

Planter i skovbunden Hvilke vilkår skal planter i en skovbund kunne klare? skovsyre skovstjerne anemone storkenæb ørnebregner

Skriv nye spørgsmål og send dem videre til naboteam CL: bordet rundt Hvorfor har vi skov i Danmark? Hvad bruger vi skoven til? Hvilke træer kender du? Hvordan omsættes døde dyr og planter? Skriv nye spørgsmål og send dem videre til naboteam

Feltarbejde: ·Gruppedannelse ·insekter i skoven ·vejropservationer ·Vælg et område i skoven der er 20x20 m. Området indtegnes på et kort, og du indprenter dig nogle kendetegn til hjørnerne. ·området undersøges og beskrives i en note-book fil, så undersøgelserne kan fremlægges. ·planter i skoven vedhæftede filer med notatark ·vejropservationer ·insekter i skoven

Munkholmanlægget Munkholmanlæg. 1.dag ·Udvælg områder med en vis variation. ·Tegn oversigtskort og profilkort. ·temperaturmåling, jord og luft i 1,5 m.højde. ·Indsamling af blade til bestemmelse af træerne (typeplanterne)

Hent hjælp på nettet: Brug vejrudsigterne http://www.fugleognatur.dk/