Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Skovøkosystem Målgruppe: Elever i folkeskolen Brugskontekst:

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Skovøkosystem Målgruppe: Elever i folkeskolen Brugskontekst:"— Præsentationens transcript:

1 Skovøkosystem Målgruppe: Elever i folkeskolen Brugskontekst:
Undervisningsmateriale der skal kunne downloades via en hjemmeside Mål: At give eleverne en forståelse for det komplicerede samspil der er imellem forskellige organismer i et økosystem som skovens. Udgangspunkt: Spillet tager udgangspunkt i at opbygge en skov, hvor de forskellige iboende organismer inddeles i grupper efter hvilken rolle de udfører i skoven. Spilleren skal sørge for at opbygge og vedligeholde sin skov. Spillet er slut, hvis skoven dør.

2

3

4 BIODIVERSITET A B C D E F Planter Bestøvere Frøspredere Plantere
Nedbrydere Destruktivister ÅR 80 Naturkatastrofer Naturkatastrofer Sjældne arter 3 A B C D E F BIODIVERSITET

5 BIODIVERSITET Planter Bestøvere Frøspredere Plantere Nedbrydere
C D E F BIODIVERSITET Planter Bestøvere Frøspredere Plantere Nedbrydere Destruktivister Sjældne arter 3 Naturkatastrofer ÅR 80

6 BIODIVERSITET Frøspredere Fugle Gnavere Græssere andre C ÅR
80 Frøspredere er de dyr og fugle i skoven, der hjælper planterne med at sprede deres frø. Planterne er afhængige af at frøene spredes for at kunne overleve i skoven, hvis betingelserne hvor de allerede er bliver dårlige. Feks. Kan der blive mangel på næring hvis de nye planter gror op, der hvor der allerede står mange. Det kan også være at der er ved at vokse træer op, som efterhånden skygger for planterne i skovbunden. Frøsprederne kan sprede frøene, ved at begrave eller gemme frø til vinteren. De frø der ikke bliver fundet igen kan så spire om foråret. De kan også spise bær eller frugter og sprede frøene med deres ekskrementer. Andre dyr spreder frø, ved at frøene hænger fast i dyrenes pels. Dyrene tager frøene med sig når de strejfer rundt i skoven. Hvis frøene falder af, et sted hvor der er gode betingelser for at spire, kan der komme en ny plante op. Naturkatastrofer Sjældne arter 3 A B C D E F BIODIVERSITET

7 Frøspredere Fugle Gnavere Græssere Andre C ÅR 80 Mange fugle lever af at spise frø og bær fra træer og buske. Når de spiser eller gemmer bær, frugt eller nødder, spreder de samtidig frø. Nogle frø kan ikke spire, uden at have været igennem maven på en fugl. ! F.eks. Uddøde der en træart, sammen med urfuglen Dronten, da træet ikke kunne spire, uden at have været en tur igennem Dronten. Naturkatastrofer Sjældne arter 3 A B C D E F BIODIVERSITET

8 BIODIVERSITET Frøspredere Fugle skade solsort fasan Gnavere Græssere
Andre C ÅR 80 Solsorten spreder frø ved at spise bær og afleverer dem et andet sted, når den afleverer en fugleklat. Ved at aflevere frøet i en fugleklat, har solsorten givet det en madpakke med, som frøet kan leve af. Solsorten spreder frø fra bærgivende planter dvs. at den spreder frø fra buske såsom hvidtjørn, slåen, røn samt fra vildæble, blomme og andre frugttræer. Disse træer og buske findes der mange af i den del af skoven, som er ved at vokse op. Solsorten er altså vigtig for at skoven kan komme igen, når den er blevet så gammel, at den er faldet sammen. Naturkatastrofer Sjældne arter 3 A B C D E F BIODIVERSITET

9 BIODIVERSITET Frøspredere Fugle skade solsort fasan Gnavere Græssere
Andre C ÅR 538 Fasaner spreder frø fra græs og andre kornarter, men også fra bærbuske og nogle af de store træer. Ligesom solsorten spreder fasanen frøene ved, at spise bær og afleverer dem et andet sted, når den afleverer en fugleklat. Ved at aflevere frøet i en fugleklat, har fasanen givet det en madpakke med, som frøet kan leve af. Naturkatastrofer Sjældne arter 3 A B C D E F BIODIVERSITET

10 BIODIVERSITET C Frøspredere Fugle skade solsort fasan Gnavere Græssere
Andre ÅR 538 Naturkatastrofer Sjældne arter 3 A B C D E F BIODIVERSITET

11 BIODIVERSITET A B C D E F Planter Bestøvere Frøspredere Plantere
Sjældne arter 3 skovgøgelilje skovhvidvinge troldsmør A B C D E F Planter Bestøvere Frøspredere Plantere Nedbrydere Destruktivister ÅR 120 Naturkatastrofer A B C D E F BIODIVERSITET

12 Det går rigtigt dårligt i din skov. Du bliver nødt til at gøre noget!
C D E F Planter Bestøvere Frøspredere Plantere Nedbrydere Destruktivister Det går rigtigt dårligt i din skov. Du bliver nødt til at gøre noget! Du har haft brændesamlere i din skov igennem de sidste fem år og de har efterhånden fjernet alt det døde træ fra skoven. Det gør, at der er mindre mad til alle de nedbrydende organismer, og så dør de. Når de er væk er der heller ikke noget mad til de mange dyr og fugle, der lever af dem. Der bliver heller ikke frigivet næringsstoffer til jorden og det gør at planterne ikke vokser så meget og så er der heller ikke så meget mad til de organismer der lever af at spise blade, græs, pollen fra blomster og andet levende plantemateriale. Det rammer altså helt op til de store dyr som rovdyr, græssere, plantere, frøspredere, ja alt i skoven er afhængig af hinanden, så når du først har skabt en ubalance et sted, så påvirker det hele skoven. Du kan afhjælpe situationen, ved at forbyde brændesamling! Dernæst må du hellere fælde nogle træer og lade dem ligge i skovbunden og så er det en god ide at sætte nogle flere nedbrydere ind i skoven. ÅR 538 Naturkatastrofer Sjældne arter 0 A B C D E F BIODIVERSITET

13 BIODIVERSITET A B C D E F Planter Bestøvere Frøspredere Plantere
Nedbrydere Destruktivister ÅR 538 Naturkatastrofer Sjældne arter 654 A B C D E F BIODIVERSITET


Download ppt "Skovøkosystem Målgruppe: Elever i folkeskolen Brugskontekst:"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google