”Dagkirurgisk flagskib” Hvem skal sætte kursen ? Brugerundersøgelse i dagkirurgisk afsnit, Sønderborg Helle Backman, konst. Kvalitets-og introduktionssygeplejerske,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Validering af spørgeskemaet til Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) November 2009 Evalueringskonsulent Mette Foged.
Advertisements

Baggrund for projektet
Hvordan har dagkirurgiske patienter det i den første uge efter udskrivelse - Masterprojekt Pia Mohr Christensen, Klinisk udviklings sygeplejerske,
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
Undersøgelsesdesign – et eksempel
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Borgernes barrierer for brug af IT
Dagkirurgisk sygepleje
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Tele- hjem ordningen Faxe, Greve, Køge, Lejre,
Kvalitetsudvalgsmøde d. 9/5 2012Spl. Dorte Lindholt, DagKirurgisk Enhed ”Skriv din mening” Feedback postkort.
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Erfaringer efter simulationsbaseret undervisning i genoplivning
Ringe – Hjem projekt Medicinsk afd. O Herlev hospital
Hvornår bruger man hvad?
En fejl af stor betydning...
NUAS okt Hvor i studiet bør karrierevejledning komme? V/ Christian Volmer Nielsen Aalborg Universitet.
Hjemmebehandling af medicinske patienter
Hvorfor har jeg fravalgt golfbanen – og ikke jobbet?
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Min identitet af Julie 10.A Udseende Jeg har langt lyst og lidt krøllet hår. er lav. blå øjne.
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
”Hvordan kan Sønderjylland klare konkurrencen
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Temaaftener for patienter med Mb
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
Lisa Falk ØNH Sønderborg
Folkeskolereform Version 1.0
Brugerdialog FS SASMO kongres , Vejle Center Hotel
Befolkning: ● Randers kommune indbyggere ● Omegnskommunerne indbyggere: – Mariager – Purhus – Langå – Hadsten –
Strategi for Udvikling af Sygeplejen
Livskvalitet og kroniske bensårspatienter ”Der er ingen sår der ser godt ud” Haderslev 11. Oktober 2006.
Status for regionsdannelsen - hvor er vi i Region Syddanmark Dansk Selskab for Medicinsk Prioritering, den 6. april 2006 I ndlæg v/sundhedsdirektør Jens.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Sammenhæng mellem patienters tilfredshed og faglig kvalitet Projektkoordinator, cand.scient.pol. Tanja Pagh 1,2 ; Anne Helms Andreasen 1 ; Ingrid Willaing.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.
Undersøgelse af voksnes smerter efter Tonsillectomi.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Uddannelse for udviklingshæmmede
Gå glad til og fra arbejde Seniorkonference den 4. dec Stine Johansen Konst. Kommunaldirektør.
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Uddannelse, roller og kompetencemåling
Grunde til at jeg elsker dig
DEF-Brugerundersøgelse: Præsentation af projektet samt metoden Dansk Kundeindeks - Præsentation d. 25. oktober ved Piet Dahlstrøm.
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Patientforløb for onkologiske patienter
Tromboseprofylakse Selvinjektion af Innohep
En fejl af stor betydning...
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Patientoplevet Kvalitet - Fra måling til konkret handling i ambulatoriet Afdelingschef Morten Freil.
Tryghed ved udskrivelsen
Præsentation af Karen Højmark
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Praktiske hverdagserfaringer fra en almen psykiatrisk afdeling
D OKUMENTERER VI NOK ? V. K VALITETSKONSULENT T OVE S ALTING S YGEHUS S ØNDERJYLLAND.
Anæstesiologisk Afdeling
Anæstesiologisk afdeling
1 Sygehuset som en helhed I formiddagens program har der været fokus på fælles akut- modtagelser (FAM). Det, at der ændres på, hvordan de akutte patienter.
"Faglig kvalitet i de akutte patientforløb” Akut Afdelingen, Nykøbing Sygehus.
AL (Forskningsansvarlig læge/sygeplejerske)
Aftalen er lavet af oversygeplejersken og TR efteråret 2015
Metoden brugerstyret behandling
Præsentationens transcript:

”Dagkirurgisk flagskib” Hvem skal sætte kursen ? Brugerundersøgelse i dagkirurgisk afsnit, Sønderborg Helle Backman, konst. Kvalitets-og introduktionssygeplejerske, Centraloperationsafd Annette Bonefeld Møller, sygeplejerske,kvalitetsnøgleperson, dagkirurgisk afsnit. Christina Westfal, afdelingssygeplejerske, Centraloperationsafd. Gabriela Andersen, anæstesisygeplejerske, anæstesi –og operationsafd.

”Dagkirurgisk flagskib” Hvem skal sætte kursen ? Baggrund: Fremtidig struktur i Sygehus Sønderjylland Specialsygehus Sønderborg: elektivt og effektivt sygehus med gode patientforløb Organisatorisk perspektiv Patient perspektiv DDKM version 2 – Brugerinddragelse Brugerundersøgelse i dagkirurgisk afsnit

”Dagkirurgisk flagskib” Hvem skal sætte kursen ? Projektbeskrivelse: Formål: Afklare patienternes ønsker og behov i forhold til mødetidspunkt, i forbindelse med planlægningen af det fremtidige Sammedagscenter Metode: Spørgeskemaundersøgelse Metodetriangulering Validering af spørgeskema Inklusion og eksklusion

”Dagkirurgisk flagskib” Hvem skal sætte kursen ? Undersøgelsespopulation: I alt 255 respondenter Specialer (selvoplyst)

Kl. 8-12: (59 %) Kl : (9 %) ”af hensyn til arbejde” ”så man ikke skal tage fri fra arbejde” ”det er af betydning, at jeg kan disponere min formiddag” (69år) Ingen betydning: (27%) ”tager den tid (mødetid) der kommer og tilrettelægger efter dette” Resultater: Mødetidspunkt i amb. / klokkeslæt:

Mødetidspunkt i amb. / ugedag: Ingen betydning: (48%) ”kommer også gerne i weekenden, hvis det kan få ventelisten ned” (studerende/32år)

Mødetidspunkt i amb. / ferie: Ingen betydning: (76 %) Udenfor skoleferie: (19%)

Mødetidspunkt til operation / klokkeslæt: Kl. 8-12: (74 %) ”diabetes 2 patient /mb. Crohn og jeg skal faste” ”så der ikke skal fastes så længe” (1- årig) ”så det kan blive overstået / for at komme hurtigt hjem” ”selve operationen ønskes i arbejdstiden” (38 årig)

Mødetidspunkt til operation / klokkeslæt:

Mødetidspunkt til operation / ugedag: Lørdag: (5%) ”så man ikke skal tage fri fra arb. / skole” (studerende / 25 år) Ingen betydning: (49%) ”det der har betydning for mig er at få løst mit problem”

Mødetidspunkt til operation / ferie: Ingen betydning: (76 %) ”jeg har en lidelse jeg gerne vil være kvit, derfor er det uden betydning, hvornår jeg skal møde til både undersøgelse og behandling. Bare ventetiden ikke er for lang”

Konklusion: Patienternes ønsker og behov matcher meget det vi tilbyder i dag Mange svarede ”Ingen betydning” – tilgodese disse behov med udvidede åbningstider Gøre eftermiddagstider mere attraktive? De unge tager stilling! – kulturændring?