Læring og undervisning Oplæg for Akademiet på Samsø

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

på seminariet Tankegange og indhold
F Forældremøder…. Forældremøder v. Birgitte Ravn Olesen.
Hjemmeopgaven i arbejdsmiljøuddannelsen
Indvandrere og efterkommere i grundskolen Niels Egelund, professor, dr
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Energi- & Vandværkstedet
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
VELKOMMEN TIL FORÆLDREMØDE. REFORMENS MÅL ER: • AT GØRE FOLKESKOLEN ENDNU BEDRE OG UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, SOM DE KAN • AT HÆVE.
Arbejdspladsudvikling
NDU Jan Jaap Rothuizen Pædagogik og etik NDU Jan Jaap Rothuizen.
Uddannelse til konsulent i udeliv og -motion 6. november 2009
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet
Faglig Literacy Sprogbaseret læring i naturfag Arenaskolen Greve
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Udfordringen med at skabe læringsrum, og retning i de unges liv
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Hvad der er vigtigt for børns læring
Supervision og faglig feedback
Dagens øvelse Forberedelse til bunden opgave
Socialpædagogisk læringsspil Udviklingsseminar I Christian Engel Brund Jeppe Sønderby Christensen
Skolereformen Oplæg Lejre d. 6. februar
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Nytårskur 2014 Anne Skare Nielsen: Fremtidsforsker, Future Navigator
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
A Day in the Life of U.
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Introduktion til erhvervscase
Vejledning – udfordringer og sårbarheder Ungdommens Uddannelsesvejlednings Årskonference Mads Hermansen, professor, dr. pæd. Nordic School of Public Health.
Mads Hermansen Professor, dr. pæd. CBS & NHV
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
INNOVATIONSFORUM # 3 VIDENSBEARBEJDNING EKSPERIMENTER OG METODER.
Hermansen Læringens univers.
Institut for uddannelse og pædagogik (IUP) Aarhus Universitet
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
Evaluering - metoder og værktøjer -
Eksamen.
Biblioteket som læringscenter
Velkommen til KUP-workshop. Hvad skal vi lære i dag? Hvad er aktivitetsudvikling Hvordan aktivitetsudvikler man Hvorfor aktivitetsudvikler man.
INNOVATIONSFORUM # 2 VIDENSFORMER OG VIDENSKILDER.
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Læringsledelse Kliniske vejledere Nyborg Strand d. 29. januar 2015
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Den Hermeneutiske cirkel
Gruppevejledning på tæt hold
Dagens program Gennemgang af dagens/ugens program Oprettelse af blog
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
FILUR Nyt materiale til børnehavebørn med udgangspunkt i dialogisk læsning.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Kollektiv narrativ vejledningspraksis Helene Valgreen, Vingsted 20. september 2011
Den menneskelige faktor i uddannelsestænkningen Mads Hermansen Professor, institutleder, dr. pæd. SDU, CBS & NHV
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
FILUR Nyt materiale til børnehavebørn med udgangspunkt i dialogisk læsning.
Bachelorprojektvejledning?
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
Læringsledelse og Idræt/bevægelse Oplæg: Idrætslærernes Forum
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Præsentationens transcript:

Læring og undervisning Oplæg for Akademiet på Samsø Mads Hermansen, professor, dr. pæd. Nordic School of Public Health mh@madshermansen.dk

Formål At afgrænse læring, definere det, introducere til en personlig sammenfattende fortolkning af læring og undervisning At åbne for drøftelse af tilrettelæggelse af undervisning og vejledning med udgangspunkt i formålet om omstilling til grønne energi løsninger

Tidsplan 13.00 Goddag, præsentation, formål, program. 13.15 Oplæg 14.30 Kaffe og øvelse 15.00 Fælles drøftelse af de vigtigste elementer og identifikation af huskepinde til kvalitetsudvikling af Akademiets egen virksomhed

Oversigt over oplæg/Mads Første del af oplæg Hvad er læring? En definition Forholdet mellem kontekst og kognitive/emotionelle processer Social læringsteori/kognitiv læringsteori Læringens rum En model til forståelse af læring som kognitiv/emotionel/konativ proces i kontekst Læringens landevej Læringens vertikalitet Dagligdagsudgaven G. Batesons udgave med elaboreringer Læringens udspændthed mellem møje og overskud Andet del af oplæg Historiefortælling og læring Læringens univers Tredje del af oplæg Læring og undervisning

Hvad er læring? En minimalistisk definition på læring Det er læring når noget, hos den der kunne komme til at lære, kobles sammen med noget andet eller differentieres, og det giver mening. (Hermansen 2005 p. 203. In: Læring – en status)

Opgaven At hjælpe kursisten til at komme til sig selv i en fortolkning af en fortolkning (finde ud af hvem man er i forhold til at være kursist). At hjælpe kursisten til at komme til sig selv gennem en fortolkning af faget At skabe læringsrum Udspændt mellem spejling og idealisering Spillende op til selvfremhævelse og det at være del af et fællesskab

1. dimension Læringens landevej

1. Dimension fortsat

2. dimension. Vertikaliteten

Bateson parafrase 0 Det er lært 1 At lære 2 At lære at lære 3 At omlære 4 At aflære for at nylære (frit efter J. Gleerup i B. Ryberg & M. Thrane (2003)

3. dimension

Fortæl, erkend og gør Hvad er historier? En grundlæggende tidsordning Et plot Hvad sker der når man fortæller historier?

Fortæl, erkend og gør Hvad gør historier? Emotionel katarsis Skaber mening Præfiguration Konfiguration Mulighedsåbner Refiguration Hjælper til at besinde sig på livet Forbinder til kanon Skaber retvisende institutioner

Øvelse Beslut dig lynhurtigt for hvilken undervisningssituation der er den bedste du i som elev/studerende har deltaget i. Brug derefter 5 min på at fortælle din partner om den. Når begge har fortalt skal I i fællesskab identificere det eller de læringssyn, som lå bag denne undervisning (i alt 15 min.) Derefter går vi i plenum og undersøger om de identificerede læringssyn også er jeres egen præference

Essensen: Grundscriptet eksemplificeret med opdragelse og undervisning En førsituation (forforståelse, feedforward) Situationen En eftersituation (evalueringen, feedback)

Litteratur Hermansen, M. (2003): Omlæring. Klim Århus. (Engelsk udg. Relearning (2006): CBSPress. København. Hermansen, M. (1996/2005): Læringens Univers. Klim. Hermansen, M & J. D. Rendtorff.(2002): En hermeneutisk brobygger. Tekster af Paul Ricæur. Klim. Ricæur, P. (1976): Interpretation theory. Discource and the Surplus of Meaning. Texas Christian University Press.