Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Advertisements

Validering af spørgeskemaet til Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) November 2009 Evalueringskonsulent Mette Foged.
Århus Kommune Undersøgelse på tilsynsområdet Telefonundersøgelse foretaget november respondenter.
Palliativ indsats til KOL-patienter
Pakkeforløb på kræftområdet
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
1 Vollsmose - Imageundersøgelse Mediehus Vollsmose November 2009.
Nabe marts Organdonation Hospitalspræstens funktion Ritualer – ved afsked med en hjernedød v. Henning Nabe-Nielsen, præst, RH.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Hvem er vi? •Vi er organiseret i KBH Amts behandlingscenter for stofbrugere. •Vi er 3 år gamle. •Hjulpet i gang af fokus på Ecstasy. •Hjulpet i gang af.
Generationsskifte I praksis. FORMÅL  At belyse formodede salgsvilkår i de 2 amter  Formodet alder ved afgang fra praksis.  Praksistypernes fordeling.
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Metoder til organisatorisk brugerinddragelse
Date :31 1.
Hvordan sikres omsorgen i accelereret operationsforløb ?
Information til samfundet og politikere
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Highlights fra Lederpejling 6, 2008 Hovedrapporten kan læses på Undersøgelsen er gennemført som internetbaseret spørgeskema, der.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Sygeplejerske Lone Woelders
Hvordan kan undersøgelser af patientoplevet kvalitet medvirke til at øge kvaliteten? Afdelingsleder Morten Freil Kvalitetstræf kostforplejningen, 2006.
3 eksempler på, hvordan sundhed.dk hjælper borgerne
En integreret, rehabiliterings- og helhedsorienteret indsats i et dokumentations og evidensperspektiv Konference november 2012 Socialstyrelsen og SFI.
Sydvestjysk Sygehus, Esbjerg Fælles Akut Modtagelse
Temaaftener for patienter med Mb
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
T. Rune Nielsen, neuropsykolog, Ph.D.
Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser 2006 (LUP)
Anni Skou Jens Oluf Pedersen Akut Medicinsk Modtageafsnit A4 Medicinsk afdeling M1.
DCS/DTS fællesmøde januar 2010 Denne præsentation har været fremlagt ved DCS / DTS Fællesmøde 2010 og Poul Erik Mortensen har alle rettighederne til gengivelse.
Rusmiddelundersøgelsen Ordrup Skole 9. klassetrin Skoleåret 2011 – 2012.
Afdelingsleder Morten Freil
Patientoplevet kvalitet - Erfaringer fra Danmark
Nyborg kommune Brugerundersøgelse på Skoleområdet 2014 DANEHOFSKOLEN
Data fra 1. januar 2010 til 30. juni / 30.sept 2011
LUP – Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser Nyt koncept for LUP 2014.
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Implementering af forløbsprogrammerne - succeser og udfordringer
Forløbsprogrammer – et værktøj i kronikerbehandlingen
Udskrivelse fra hospice
Geriatrisk Afdeling, AUH
Region Midtjyllands tilbud 2013
Recovery-mentor projektet
University of Copenhagen, Department of Health Services Research Barrierer for adgang til skadestue for patienter med udenlandsk baggrund – med effekt.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
” Samarbejde i snitfladen” - Ældreudvalgets møde 4. maj 2010.
Undersøgelse af voksnes smerter efter Tonsillectomi.
Tværsektorielt samarbejde om ambulante patienter
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Matematik B 1.
Hospitalsenheden Vest Velkommen til Hospitalsenheden Vest Afsnit for patienter med hoftenære brud – mulighed for ”fast-track forløb”? Oplæg af: Marianne.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Patientoplevet Kvalitet - Fra måling til konkret handling i ambulatoriet Afdelingschef Morten Freil.
Tryghed ved udskrivelsen
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
© Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Resultater fra 3. runde af Distriktspsykiatriundersøgelsen Patienter og pårørende 2020.
Ortopædkirurgisk afdeling Slagelse Sygehus Overlæge Anders Kunov.
Center for Kvalitetsudvikling KVIS 22. september 2009 Pilotundersøgelse af Patientoplevet Kvalitet i Speciallægepraksis 2009 Design, resultater og udviklingsmuligheder.
Dagbehandlingen Sofiehuset Brugertilfredshedsundersøgelse blandt brugere i dagbehandlingen November 2012.
Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!
AKTIV HELE LIVET HJEMMEPLEJEN UNDERSØGELSE AF BRUGERTILFREDSHEDEN MED HJEMMEPLEJEN APRIL 2015.
Introduktion til LUP psykiatri 2017
Metoden brugerstyret behandling
Introduktion til LUP Psykiatri 2018
Introduktion til LUP Psykiatri 2019
Introduktion til LUP Psykiatri 2019
Præsentationens transcript:

Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske Sundhedsministerium (HMR) Oplæg d. 18. november 2010 af evalueringskonsulent Karen Stage Fritsen

Baggrund Undersøge patienternes oplevelser på de færøske sygehuse Grundlag for kvalitetsforbedringer på sygehusene Tidsmæssig udvikling ift undersøgelsen

Hvorfor spørge patienten? Patienten er den eneste der gennemgår det samlede forløb og er derfor den eneste, som kan vurdere forløbet i sammenhæng Personalet ikke i stand til at vurdere kvaliteten på vegne af patienten Kilde, f.eks.:Idvall et. Al., Journal of Quality and safety in health care 2002 Jung et. Al., Journal of Quality and safety in health care 2002

Formål Beskrive den patientoplevede kvalitet blandt indlagte patienter på færøske sygehuse l Sammenligne sygehusenes resultater med landsgennemsnittet l Sammenholde med resultater fra 2007 ( 10 spørgsmål er sammenlignelige ) l Sammenholde med danske resultater (LUP 2009)

Kort om undersøgelsen I alt 886 patienter fik spørgeskema i maj 2010 Udskrevet i perioden 4. januar – 28. marts 2010  Svarprocent: 62 % (551 har svaret) Flot svarprocent!

Hvem er patienterne? 53 %47 % 56 år (gennemsnitsalder) 64 % planlagt indlagte Indlagt i 5,7 dage (gennemsnit) 80 % indlagt i en uge eller kortere tid.  Ændring ift (I 2007 længere indlæggelsestid, flest akut indlagte, flest kvinder, 57 år)

Resultater

Hovedbudskaber FO - samlet set meget positive FO – forbedringspotentiale (skriftlig info, ventetid ved modtagelse, orientering af praktiserende læge) Positiv udvikling siden 2007 på flere områder (medinddragelse, fejl, ventetid under indlæggelse) Forskelle ml. sygehusene ift. landsgennemsnittet FO klarer sig bedre end DK på flere områder

Samlet indtryk 95 % positivt samlet indtryk af indlæggelsen (virkelig godt eller godt) 91 % positive samlede tilrettelæggelse af behandlingsforløb

Områder hvor Færøerne klarer sig bedst Personalets viden om patientens sygdomsforløb ved planlagte samtaler (94%) Tilrettelæggelse af overflytning mellem afdelinger (94%) Tilrettelæggelse af specialbehandling i udlandet (91%)

Områder i ”midten” Medinddragelse af patienter (87 %) (inddraget i beslutninger, der skulle træffes om deres behandling og pleje) Kontaktperson (84% én eller flere) (sammenhæng med medinddragelse, unødig ventetid, der forlænger ophold og overflytning ml. afdelinger)

Områder med forbedringspotentiale 68 % modtager ikke skriftlig information 42 % i tvivl om livsstilens betydning for helbred Dårlig orientering af praktiserende læge (35%) Ventetid ved modtagelsen (35 %) For lidt inddragelse af pårørende (21%) Dårlig håndtering af fejl (19%)

Udvikling fra 2007 til 2010 Positiv udvikling! (10 områder kan sammenlignes) Personalet bedre til at inddrage patienter og pårørende i beslutninger om pleje og behandling Færre administrative fejl Bedre håndtering af fejl Færre oplever unødig ventetid, der forlænger deres indlæggelse

Færøerne klarer sig bedre end DK Færre fejl Tilfredse med sammenhæng i patientforløb (overflytning mellem afdelinger veltilrettelagt og personale sat sig ind i deres sygdomsforløb ved planlagte samtaler) Unødig ventetid der forlænger indlæggelse Samlet indtryk af indlæggelse Ventetid ved modtagelsen på afdelingen Håndtering af fejl Kontaktpersoner med særligt ansvar for forløb

Færøerne klarer sig dårligere end DK Medinddragelse af patienter og pårørende Færre får udleveret skriftlig information (FO 32%, DK 48%) Tvivl om livsstils betydning for helbred Praktiserende læge dårligt orienteret om behandlingsforløb (FO 35%, DK 19%) Tryghed ved at skulle hjem fra sygehuset

Forskelle mellem sygehuse Placeringer i forhold til det færøske gennemsnit (ud af 22 spørgsmål) Klaksvík Sygehus 1 spørgsmål over landsgennemsnittet Suðuroy Sygehus 1 spørgsmål over landsgennemsnittet 2 spørgsmål under landsgennemsnittet Landssygehuset 8 spørgsmål under landsgennemsnittet  Resten adskiller sig ikke statistik signifikant fra det færøske landsgennemsnit! (ofte for få besvarelser eller for lidt variation i svarene)

Forskelle mellem sygehuse Patienternes oplevelser varierer på de tre sygehuse Vigtigt at se på indsatsområder for det enkelte sygehus! Udsnit af figur 2: (forskelle i andel positive svar ml. sygehusene)

Hovedbudskaber FO - samlet set meget positive FO – forbedringspotentiale (skriftlig info, ventetid ved modtagelse, orientering af praktiserende læge) Positiv udvikling siden 2007 på flere områder (medinddragelse, fejl, ventetid under indlæggelse) Forskelle ml. sygehusene ift. landsgennemsnittet FO klarer sig bedre end DK på flere områder

Fremadrettet Fastholde flotte resultater Se på områder med stort forbedringspotentiale Målinger skaber ikke forandringer i sig selv!

Hvad kan sygehusene gøre? Undersøgelse = redskab Hvordan ser det ud her og nu på sygehusene? Udpege indsatsområder Patientkommentarer kan bruges til at specificere indsatsområder Lokal opfølgning på sygehusene Erfaringsudveksling sygehuse imellem Fremtidige målinger – sammenligningsgrundlag