- et bedre sted at lære ”EUD-banditten… …..en kommende studerende”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tietgen HG - Hvor er det vi ser, at skoen trykker i overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse?
Advertisements

En ny skole.
Danehofskolens værdigrundlag
Velkommen til Handelsskolernes Grundforløb hg
Set i forældreperspektiv
Ny Skolereform Sådan gør vi i Vonsild
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
”Mange måder at forstå og lære på”
Unge på tværs flasher København, 31. marts Når uddannelsespålæg bliver et godt tilbud Uddannelsesstart - Til dig, der er på vej i en erhvervsuddannelse.
LÆRINGSPRÆFERENCER VS FJERNUNDERVISNING
Læringsstile og lektier
Energi- & Vandværkstedet
Roskilde Tekniske Skole
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Agenda Reformen kort fortalt Hvad er det vigtigste nye? Nytter det?
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Inklusion af personer med psykosocialt handicap - Det er logik Stig Langvad, Formand for DH 2. oktober 2010.
Det udvidede klasserum
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Talentvejen Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med
Dansk på SOSU-STV Metoder og indhold.
International Linje.
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Hold Fast projekt - praktik
Skolebestyrelsens bud på "Fremtidens skole " på Lemtorpskolen 10
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Hold fast, hold ud eller hold igen
1 Copyright 2004 Susan M. Rundle Dansk oversættelse: Ole Lauridsen Læring er afgørende for alt hvad.
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Orientering forældremøde 10. klasse
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
UU Odense Om at skabe fastholdelse gennem en organiseret mentorindsats i et større byområde.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Relationen sikrer helhed og tryghed i elevens uddannelsesforløb.
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Teori og praksis i pædagoguddannelsen ›V. Lene Storgaard Brok, UCC og Lisbeth Haastrup,
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lærerprofessionen.
Hva er god klasseledelse ?
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Reflektioner og erfaringer samt aktuel rapport fra DEA Genemførelse på erhvervsuddannelserne.
Fra erhvervsuddannelse til videregående uddannelse
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
Overgangen mellem folkeskole og ungdomsuddannelse Et kort skridt på 80 cm eller et badutspring på 4 meter? Ved direktør Eva Hofman-Bang CPH WEST Uddannelsescenter.
Studievalg.dk DEN FEMTE VEJ Hvad gør Studievalg ift. EUD-vejen? Med forbehold for regionale forskelle! Konference 14. september 2010.
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
1 Erhvervsuddannelserne som mål for brobygningsforløb Beskæftigelsesregion - Syd, Nord, Midt, Hovedstaden og Sjælland, Hovedstaden.
KIE OG L ÆRINGSSTILE - Innovative metoder i fagene 2009.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Forældremøde i 9. klasse
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
At gøre karriere.
VELKOMMEN TIL EN VERDEN AF UDDANNELSER PÅ TECHCOLLEGE
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Præsentationens transcript:

- et bedre sted at lære ”EUD-banditten… …..en kommende studerende”

- et bedre sted at lære Læringsstile - læringens ”motorvej” Auditiv 13% –Sig det højt, udtal det for dit indre øre –Sparring i grupper/par, syng det –Forbind med lyd/musik Visuel 27% –Se, tegn, skitsér, visualisér –Forbind med billeder og situationer Taktil (+ kinæstetisk = 60%) –Skriv det i hånden/på pc –Mærke med fingerne –Form og berør` “læringen” –Spil Kinæstetisk ( + taktil = 60%) –Bevægelse mens du lærer –Byg det, form –Spil/konkurrencer

- et bedre sted at lære ”Helhed & detalje” Analytisk (detalje) –Auditiv –Husker facts, datoer –Tænker i rækkefølger –Forarbejder information lineært –Stoler på logik –Ordentlig, organiseret fremtoning –Planlægger fremadrettet –Taler med få armbevægelser elever ca. 12% undervisere ca. 70% Holistisk (helhed) –Visuel, taktil, kinæstetisk –Husker følelser –Forarbejder information i “bidder” –Stoler på intuition –“Uorganiseret” –Spontan –Taler med store armbevægelser elever ca. 80% undervisere ca. 10%

- et bedre sted at lære 2010 ”Brændende platform”Fremtid Fastholdelse/fremmøde Kompetencefag Endnu større polarisering af elever Underviserrollen?!? Nu-situation Underviserne ønsker pædagogiske værktøjer Større polarisering af eleverne Elevmotivation faldende Pædagogik Efteruddannelse Ledelse

- et bedre sted at lære Udfordring - undervisere. Fag-faglige lærer Mentor ’ Antal kompetencer Involveringsgrad med elever

- et bedre sted at lære Hvad gør vi lige nu…. Relationer (relationer = fastholdelse og fremmøde) Elev-camps for alle elever Opbygning af relationer elev-elev og elev-underviser “Elev-til-elev” (elevmentorer) Etablering af “læringsplatform” –Læringsstile –Intelligenserne –....det skal være sjovt, give mening og eleverne skal gå “beriget” hjem....! Pædagogisk-motivation....innovativ pædagogik Ledelse i klasserummet / “Classroom Management” Pædagogiske værktøjer Læringsstile.....”det er næsten hemmeligt” – små forandringer Musik Coorperative Learning Rummet – fysisk læringsmiljø, lys, borde/stole Ledelsesudvikling....”egen medicin” Strategisk beslutning om “at sådan underviser vi på IBC” “Det går ikke over”....på trods af begrænsede ressourcer Turde sætte mål og stille krav “At kunne sætte teamet”.....én af fremtidens vigtige lederkompetence

- et bedre sted at lære Erhvervsskolernes udfordring “Den “dygtige” EUD-elev”....: –Grundforløbspakker med høj- og lav-niveauer –Realkompetenceafklaring, mentorer, kontaktlærere, mv.... –Tilbud lektiehjælp fra både andre elever –“Brobygnings-studerende” fra de videregående udd. –Overgang fra grundforløbet til hovedforløbet Elevernes manglende lyst til at søge praktikplads i erhvervslivet –Samspillet med praktikvirksomhederne Løsgående missiler - erhvervslivets manglende indsigt i elevernes kompetencer –Fødekanal til egne videregående uddannelser –“Fagprøven”....den sidste kontakt med elev og virksomhed.... –Studievejledning under skoleopholdene på hovedforløbet

- et bedre sted at lære Erhvervsskolernes udfordring.... Hvorfor er der ingen dygtige grundforløbselever på IBC? –....alle højniveaufag ændret efter første semester! –Præcis og grundig visitering hos UU og folkeskolerne –3 geografisk spredte afdelinger EUX – vi arbejder med en model... –1 HG og 1hhx – herefter 2 år på EUX –....måske kun i Kolding

- et bedre sted at lære Åbninger til videregående uddannelser Hvad betyder de nye elevtyper for virksomhederne – og målet omkring videreudd.: Relationer er alt afgørende for udvikling Virksomhedskultur/tradition og miljø Lederen som rollemodel “Brobygning mellem virksomhederne/hovedforløbet og de videregående uddannelser” –Møde de videregående uddannelserne og de studerende under hovedforløbet –Møde virksomhederne på de årlige møder på erhvervsskolerne –og ikke mindst undervisning på elevernes betingelser....!

- et bedre sted at lære Forskning har vist, at “den gode” undervsining bør bestå af 3 elementer: Fagligkompetence Relationskompetence Ledelseskompetence Ref.: Hans Henrik Knoop