Obligatorisk digital selvbetjening

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Katalog over nationale standarder på sundhedsområdet.
Advertisements

Workshop hjælpeforanstaltninger til bølge 2 Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Michael Fagerlund Andersen,
Der er ingen programmer Det tager alt for lang tid at blive logget på
1 Hjælp ifm. overgang til obligatorisk digital selvbetjening.
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Bølgeplan 3 Udlån og udleje af lokaler og ejendomme
Dokumentboks og NemSMS Præsentation ved Myndighedsforum 24. juni 2009.
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.2.
Obligatorisk digital selvbetjening
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
1 Hvordan gør vi bibliotekerne interessante for andre samarbejdspartnere i forhold til it-svage og it-læring? It for alle – nå ”glemte” grupper gennem.
Christian Plaschke, Den Digitale Taskforce
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
Kommunernes Sygedagpengesystem
Nyt om borger.dk september 2010
Tom Bøgeskov Udviklingschef Digitaliseringsstyrelsen, Finansministeriet Digitaliseringsmessen 2012 Digitaliseringsstyrelsen - En dag med løsninger og dialog.
10.2a – Samordnet genbrug af ejendoms- og bygningsdata
Thomas Mørk Glintborg Digitaliseringsmessen 2013
”Nemt på Nettet” - kurser for borger og ansatte i digital selvbetjening / Vibeke Mygind, Horsens Kommunes Biblioteker – Vejle 10. oktober 2012.
Digital post på Virk.dk Siden 2010 I dag ca brugere
Senior Online – Nye veje til digital inklusion
Digital Post til borgerne i vejen dertil
Status på projektet It- hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
Biblioteket lærer borgerne it - forskellige måder og forskellige steder v/ Vibeke Mygind, Horsens Kommunes Biblioteker – 27. marts 2012.
V/ Vibeke Mygind Horsens kommunes biblioteker – Ung og digital et tværgående projekt i Horsens kommune
Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige 2013.
EPJ Messedag den 9. april 2013 Koncerndirektør Ole Thomsen.
Energieffektivitet af bygninger og bygningskomponenter
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Program for digital kommunikation
Organisation og kommunikation
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Den digitale vision for Danmark - muligheder og udfordringer for finansielle virksomheder Forsikringsforeningen, 8. oktober 2013 Direktør Lars Frelle-Petersen.
1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard.
Digitalt Landsmøde, Vejle 4. oktober 2012 Hvordan hjælper vi borgerne med digital kommunikation? -Ann Sophie Storm, Faglig koordinator,
Kommunernes Ydelsessystem
Kommunernes Sygedagpengesystem. Baggrund En fælleskommunal løsning, der kan understøtte den kommunale sagsbehandling på sygedagpengeområdet. Afløser til.
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober.
28. maj 2008 Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte 1 Danmarks strategi for digitalisering Forbedre servicen til borgere og virksomheder (Bedre digital.
DIGITALT LANDSMØDE, VEJLE 1. OKTOBER 2014 Hjælp til mindre it-parate virksomheder -Status -Evaluering -Fremtid.
Vis Stedet - i kommunal sammenhæng Maj-konference 2009 Områdechef Kim Lindskov Knudsen Anvendelse & Rådgivning Kort og Matrikelstyrelsen.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Implementering af Fælles Medicinkort i kommunerne
Telemedicin – hvorledes får vi det implementeret?
Digital post – kommunikationen til borgerne. Kommunikation og indsatser – overblik (”forberedelse” frem til juli 2014) Kampagneaktiviteter Bølge 2-kampagne;
Obligatorisk digital selvbetjening
3. bølge i obligatorisk digital selvbetjening
Mod obligatorisk Digital Post - for virksomheder
Implementering og brug af BPM i Lån & Spar Bank 24. september 2013, Get F'IT - Processer og IT Ved IT-Direktør Casper Gjerris.
3 g sundhedsaftaler Sundheds IT og digitale arbejdsgange.
Fælles opgaveområder mellem Borgerservice og Biblioteker
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
Obligatorisk digital selvbetjening
Danskernes Digitale Bibliotek. DDB Indkøbssamarbejde DDB’s indkøbssamarbejde står for fælles indkøb, administration og forhandling af alle digitale materialer.
KOMHEN Status for bølgeplanens resultater EDS netværksmøde november 2015.
Digitaliseringsstyrelsen den 4. december 2012 Netværksmøde.
Beskæftigelsesområdet
FRA IDÉER TIL RESULTATER
Borgerservice og Biblioteker
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Bølge 4 i økonomiaftalen for 2015
Årshjul Dec Jan Nov Feb Okt Mar Sep Apr Aug Maj Juli Juni
Markedsmodning, proces
KL’s arkitekturrådsmøde
Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme
Velfærdsteknologisk netværksmøde
Præsentationens transcript:

Obligatorisk digital selvbetjening v. Vibeke Normann

Hvad er obligatorisk digital selvbetjening? De, der kan, skal betjene sig selv 80% af ansøgninger/anmeldelser fra borger til kommune/myndighed skal være digitale i 2015 Kommunerne har indgået aftale om obligatorisk digital selvbetjening med regeringen (Økonomiaftalen 2013)

Hvad er bølgeplanen?

Bølge 1 Bølge 2 Bølge 3 Bølge 4 Bølgeplanen Er trådt i kraft 1. dec. 2012 Bølge 1 Træder i kraft 1. dec. 2013 Bølge 2 Indhold aftalt i Økonomiaftalen 2014 Træder i kraft 1. dec. 2014 Bølge 3 Forventes at blive aftalt som del af Økonomiaftalen 2015 Bølge 4

EDS - Effektiv digital selvbetjening Brugervenlige og effektive selvbetjeningsløsninger Dialog med leverandører Dialog med kommuner

Hvordan arbejder eds?

EDS’ arbejde As-is og To-be projekter Screening Brugeren i fokus Innovation og effektivisering Sikringsindsats Dialog med leverandører Dialog og information til kommuner Samle kommuner og leverandører Klarmelding Generelle indsatser Udviklingsvejledning Understøttelse af kommunernes implementering Metodeudvikling

Rollefordeling

Kommunerne

Leverandørerne

Effektiv digital selvbetjening

Digitaliseringsstyrelsen

Særlige udfordringer Økonomiudfordring i fht håndtering af lokale business cases Tidsmæssig udfordring i fht beslutningsgrundlag Organisatorisk udfordring i fht opgaveområder: Borgerservice -> tværorganisatorisk

Status på bølge 1

Top 5 digitaliseringsgrad i bølge 1

Top 5 digitaliseringsgrad i bølge 1

Top 5 digitaliseringsgrad i bølge 1

Efter implementering kommer gevinstrealisering

Gevinstrealisering gode eksempler på høj digitaliseringsgrad gode eksempler på gevinstrealisering høster vi potentialet i bølge 1? – fra digitaliseringsgrad 70% -> tilsvarende gevinst i kroner

Status for bølge 2

Hvad er status for bølge 2 lige nu? Kommunerne anskaffer løsninger til de 12 opgaveområder i bølge 2: 64 kommuner havde i maj løsninger på 10 eller flere områder 18 kommuner havde løsninger på alle områderne Kommunerne har fokus på implementering og gevinstrealisering Kommunerne gør sig klar til at møde de, der ikke kan

Proces for bølge 3

Bølge 3 Opgaveområder og afgrænsning Lovgivningen er undervejs Aftalt i Økonomiaftalen 2014 Opgaveområder og afgrænsning Forventes vedtaget forår 2014 Lovgivningen er undervejs EDS i samarbejde med kommuner og leverandører sep. 2013 – feb. 2014 Materiale vedr. opgaveområderne Tilretter, videreudvikler eller nyudvikler løsninger Leverandørerne Anskaffer og implementerer løsningerne inden 01.12.14 Kommunerne

Dialogportalen Kommunalt netværk om obligatorisk digital selvbetjening Vibeke Normann Effektiv Digital Selvbetjening vno@kl.dk 2170 4293 Web www.kl.dk/obligatoriskselvbetjening www.kombit.dk/eds Dialogportalen Kommunalt netværk om obligatorisk digital selvbetjening