Certificeret arbejdsmiljøledelse i et læringsperspektiv Cerva Lise Granerud, juni 2010 Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fortolkning af AMO reformen
Advertisements

Dybdegående analyse af arbejdsulykker i byggebranchen
Medarbejderudviklingssamtalen
Roskilde Handelsskoles APV-procedure
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Hjemmeopgaven i arbejdsmiljøuddannelsen
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
Fra regulering til engagement i arbejdsmiljøet
LEAN UDEN STRESS (Leanus)
Produktion og Logistik
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Oplysningsforbund og folkebiblioteker må sammen finde nye veje Jens Thorhauge
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Grænser for rummelighed
Peter Hasle Hvordan kan man internt arbejde med at udvikle arbejdsmiljøledelsessystemet og overkomme begrænsningerne.
Tillid Temadag for AMIR
Hvilke arbejdsmiljøforståelser er dominerende og hvem bestemmer det?
Certificeret arbejdsmiljøledelse - hvorfor og hvordan
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
- Hvad kan I forvente som forældre?
AMO - på rette vej? eller snarere – hvilken vej? Refleksioner fra CAVI
Lederen og sygefraværet - om at arbejde med sygefravær som leder
DUA seminar onsdag den 6. oktober
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Kodeks for offentlig topledelse
Koncern HR, Organisation og Ledelse At lede og facilitere møder med mere effekt Workshop 8 Ledelseskonferencen 9. juni 2010.
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
INTERAKTIV PORTAL FOR VIDENSDELING OG LÆRING OM HUMAN RESOURCES HR's indflydelse afhænger af situationen og af konteksten Torben Andersen Lektor, ph.d.
1 Procesoperatøruddannelsen INNOVATION – Hvad er det ? OECD definerer innovation som implementeringen af et nyt eller væsentligt forbedret.
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
E-learning – individ og fællesskab Perspektiver på uddannelse, vidensdeling og vidensudvikling som fælles praksis i CSCL-former. Asger Hasle Harlung Konference.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
To konkurrerende diskurser i interventioner ift. Arbejdsmiljø/stress
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Quality Management Systems
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
Hvordan virker certificering som arbejdsmiljøregulering? Robson Sø Rocha, PhD Assistant Professor Copenhagen Business School.
Eva Sørensen Roskilde Universitet. Old Public AdministrationNew Public ManagementNew Public Governance.
Green Network BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR SEMINAR 1 Seminar 2Tirsdag 8. marts Seminar 3Onsdag 6. april.
Peter Hasle Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Organisationsudvikling Odense Zoologiske Have 1.Analyse af den eksisterende organisations-struktur 2.Oplæg til eventuelle ændringer i strukturen 3.Udarbejdelse.
DPU – Aarhus Universitet
Green Network BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR Virksomhed med arbejdsmiljøcertifikat Alle virksomheder Arbejdsmiljøcertifikatet.
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Tillidsreform SKAL Principper for samarbejdet mellem den danske regering, arbejdsgiverne og de faglige organisationer.
Systemudviklingsstrategier
26. september 07Tendenser i arbejdsmiljøarbejdetside 1 Tendenser i arbejdsmiljøarbejdet Klaus T. Nielsen Center for Arbejdsmiljø & Arbejdsliv RUC.
Miljøcertificering på IBOS
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Intern audit af psykisk arbejdsmiljø i certificerede arbejdsmiljøledelsessystemer CAVI-referencegruppemøde 9. marts 2016 Anne Helbo Jespersen.
1 Vision Region Syddanmark har en HR-funktion, som via initiativ, dialog og samarbejde understøtter forretningsområdernes behov for HR ydelser HR sætter.
Aktionslæring og forløbsskema – ligheder og forskelle
Vidensbaseret praksis i botilbud
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Valideringsarbejdet i Norden og Europa Erfaringer og udfordringer
Arbejdsmiljøledelse Status på Kronesmileyordningen og samarbejdet mellem AT og de certificerende organer 28. januar 2019 Kåre Appel Weng Sales and Marketing.
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Certificeret arbejdsmiljøledelse i et læringsperspektiv Cerva Lise Granerud, juni 2010 Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø

Certificeret arbejdsmiljøledelse i et læringsperspektiv: teoretisk og i praksis Disposition Arbejdsmiljøcertificering: Hensigter, krav og læringsperspektivet Forbedring af AM, teoretisk: Kontinuerlige forbedringer. Organisatorisk læring. Idealtyper. Forbedring af AM i praksis: Eksempler. Konklusion

Hensigten med et certificeret system Målrettet brug af ressourcer. Dynamisk arbejdsmiljøledelse gennem kontinuerlig forbedring. System til kontinuerlig forbedring af arbejdsmiljøforbedringer. Når nye problemstillinger opstår indenfor eller udenfor virksomheden forventes systemet at inddrage disse.

Krav ift AM-certificering Kontinuerligt opstille mål for AM og for kontinuerlig udvikling af resultaterne. Procedurer til at finde, dokumentere og vurdere ulovligheder eller farer, årsagerne og at modvirke dem. Konsultere medarbejderne og styrke deres kompetencer til at indgå i opgradering af arbejdsmiljøområdet. Kontrol og overvågning af performance, fx audit. Ledelsen skal tilbagevendende vurdere arbejdsmiljøledelsessystemet. (Council Directive 89/391/EEC 1989)

Kontinuerlige forbedringer, definitioner Kontinuerlige forbedringer er et gennemgående krav i arbejdsmiljøcertificering. Men hvordan de gennemføres er kun svagt specificeret. Kontinuerlige forbedringer (CI) er en ledelsestilgang til at sætte organisatorisk læring i system og vedvarende forbedre systemet. Det er den organiserede, systematiske proces af gradvise inkrementelle forandring af eksisterende praksis som forbedrer performance i hele virksomheden. (Bessant 2000) Organisatorisk læring foregår når idéer, teknikker og erfaringer frembragt indenfor eller udenfor virksomheden deles og bruges til at forandre performance, procedurer og metoder. (Elkjær 1999)

Kontinuerlige forbedringer behøver Integration af forbedringer bredt i organisationen Medarbejderengagement Understøtte organisatorisk læring (individer og strukturelt) Understøtte kontinuerlig forslagsgenerering Plads til eksperimenter Plads til refleksion og kontinuerlig udvikling af arbejdsmiljøforståelsen (Boer et al 2000)

Understøttende opgraderingssystem - i teorien Virksomheden arbejder systematisk AM er integreret i organisationen Medarbejder-inddragelse Certificering understøtter systematik og medarbejder- konsultering, men ikke alle dele af en Kontinuerlig forbedrings-tilgang. Bedst mulige system indebærer integration, forslagsgenerering, tilbagevendende refleksion og udvikling af forståelsen af arbejdsmiljø.

Arbejdsmiljøarbejdet Integreret Løst koblet SystematiskAd hoc Udstillingsvinduet (Plastfabrikken) Bureaukratiet (Støberiet) Teamwork (Komponentfabrikken) Entreprenørerne (Emballagefabrikken )

Systemer i praksis Teamwork: Komponentfabrikken Virksomheden arbejder systematisk (kan forbedres) AM forbedringer er integreret i organisationen bl.a. gennem Lean Medarbejdersynsvinkler inddrages Systemet understøtter kontinuerlige forbedringer og innovation af arbejdsmiljøområdet gennem forslag og organisatorisk læring. Refleksion over arbejdsmiljø og udvikling af forståelsen. Det gode arbejdsmiljø med udviklingspotentiale.

Systemer i praksis Bureaukratiet: Støberiet Virksomheden arbejder systematisk AM forbedringer ikke integreret i organisationen Medarbejdersynsvinkler inddrages begrænset Systemet understøtter kontinuerlige forbedringer af sikkerhed gennem afrapportering, men ikke organisatorisk læring. Fravær af refleksion over arbejdsmiljø og udvikling af forståelsen. Det gode arbejdsmiljø med begrænset udviklingspotentiale.

Systemer i praksis Entreprenørerne: Emballagefabrikken Virksomheden arbejder ad hoc, ikke systematisk AM forbedringer er integreret i organisationen (delvist) Medarbejdersynsvinkler inddrages indirekte Systemet understøtter kontinuerlige forbedringer af arbejdsmiljøområdet gennem afrapportering men ikke organisatorisk læring. Refleksion over arbejdsmiljø og udvikling af forståelsen begrænses til Sikkerhedslederen. Det gode arbejdsmiljø med begrænset udviklingspotentiale.

Systemer i praksis Udstillingsvinduet: Plastfabrikken Virksomheden arbejder ikke systematisk AM forbedringer er ikke integreret i organisationen Medarbejdersynsvinkler inddrages ikke Systemet understøtter ikke kontinuerlige forbedringer og innovation af arbejdsmiljøområdet gennem afrapportering eller organisatorisk læring. Fravær af refleksion over arbejdsmiljø og udvikling af forståelsen. Det dårlige arbejdsmiljø, nu med certificering. Uden udviklingspotentiale.

Hvor langt forbedrer certificering arbejdsmiljøet? Certificering understøtter mindre avanceret organisatorisk læring p.g.a. vægt på afrapportering og kontrol fulgt af mindre korrektioner. Certificering understøtter systematik, træning og medarbejderinvolvering, større ledelsesfokus og flere resurser til forbedringer. Men skaber ikke og sikrer ikke at det sker. Det er reaktive forbedringer, som handler på begivenheder.

Avanceret proaktiv arbejdsmiljøudvikling behøver Integration af AM og forbedringer bredt i organisationen ift andre ledelsessystemer (lean, HR) og f.eks. SU. Medarbejderengagement Understøtte organisatorisk læring (individer og strukturelt) Understøtte kontinuerlig forslagsgenerering Plads til eksperimenter Plads til refleksion og kontinuerlig udvikling af arbejdsmiljøforståelsen

Konklusion Certificeret arbejdsmiljøledelse er ikke tilstrækkeligt til at opnå et fremtidssikret højt niveau for arbejdsmiljøet. Certificering hindrer ikke et avanceret niveau. Certificering kan indgå som ét blandt andre tiltag der understøtter avanceret organisatorisk læring og et kontinuerligt højt niveau for arbejdsmiljø.